Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Componenten Santos, goede keuze? - Forum Wereldfietser

Componenten Santos, goede keuze?

Nadat ik afgelopen vrijdag mijn trouwe Nishiki naar Stappenbelt bracht, werd ik een paar uurtjes later door de fietsenmaker teruggebeld met de minder prettige mededeling dat ik de afgelopen vier jaar zo fanatiek heb gefietst met mijn Nishiki dat ongeveer elk onderdeel aan vervanging toe was. Hij rekende me voor dat reparatie ongeveer 2/3 van de nieuwwaarde van de fiets ging kosten en suggereerde dat een nieuwe fiets misschien ook wel eens een optie zou kunnen zijn. Hoewel ik mijn fiets eigenlijk nog als zo goed als nieuw beschouw, heeft de ratio het inmiddels gewonnen en ga ik voor een nieuwe fiets (de Nishiki is zelfs al verkocht!).

Aangezien het aantal mountainbikes met potentie tot vakantiefiets bij Stappenbelt beperkt was tot hooguit 1, kwam ik als Apeldoorner al snel bij een van de adverteerders op deze website uit: Bike Arena. En daar kreeg ik snel door waarom er zoveel Wereldfietsers zo enthousiast zijn over Santos: ideaal dat je je eigen fiets kunt samenstellen naar eigen inzicht. Aangezien ik nog altijd zweer bij V-brakes (die kan ik tenminste zelf onderweg repareren) is de keus bij kant-en-klare mountainbikes uitermate beperkt.

Na een paar daagjes studeren op alle keuzemogelijkheden ben ik voorlopig om de volgende componenten uitgekomen:

Frame: SCC 02
(nee geen Travelmaster want mijn fiets moet in de eerste plaats een goede mountainbike zijn waar je ook mee op vakantie kan en niet andersom!)

Onderdelengroep: LX/XT
Mijn Nishiki was XT/XTR afgemonteerd, maar ik heb nooit echt verschil gemerkt met andere Deore afgemonteerde fietsen. LX/XT lijkt me goed genoeg (of volstaat zelfs Deore al)?

Voorvering: Magura Vidar
Is dat een goede keus voor een fiets die zowel mountainbike als vakantiefiets moet zijn? Gaat deze niet shimmyen in combinatie met mijn model 2002 tubus voordrager? Is dit wel een voldoende echte voorvering, ik geloof dat ie maar 80 mm veerweg heeft.

Velgen: Exal SP19
Ik begrijp dat dit speciale vakantiefietsvelgen zijn en neem aan dat die het extra geld waard zijn?

Remmen: LX dual control
Ik neem aan dat dit het schakel- en remsysteem is van de fiets van mijn buurman: net als op racefietsen schakel je gedeeltelijk met de handrem. Dat zijn toch trouwens wel V-brakes??? Klopt dat en wat zijn de ervaringen hiermee.

Alle overige tips voor het bestellen zijn welkom.

Nu nog wel even proefrijden, want dat heb ik dus nog niet gedaan... :cry:

Groeten,
Dennis

Hoi Dennis,

Jammer dat je oude fiets opknappen teveel geld gaat kosten. Maar van de andere kant: een nieuwe fiets uitzoeken is óók leuk!

De keuze van je frame is een goede. Met de 26” alu travelmaster-lijn kunt je prima moutainbiken maar de SCC02 is daar in principe meer voor geschikt. De grootste verschillen van de SCC02 tov de travelmaster zijn: lichter, minder punten voor bidons, geen verhoogd balhoofd en geen verlengde achtervork. Deze 2 laatste punten zijn bij de travelmaster juist wel aanwezig om de travelmaster meer een travelmaster te laten zijn.
Let wel op bij de SCC02 dat de wanddikte van de buis dunner is dan bij de travelmaster dus dat je niet zomaar extra schroefgaten in het frame kunt boren (als je dat al zou willen).

Alhoewel je vrij licht bent (en dus minder snel onderdelen verslijt tov een zwaar persoon) zou ik wel kiezen voor de LX/XT groep. Je schrijft dat je er vooral mee wilt moutainbiken en dan is sneller kunnen schakelen erg belangrijk.

De Vidar vork is een prima vork. De combinatie met de tubus voordrager is prima. Geen problemen met shimmen. Maar…..het is een vrij eenvoudige (maar ook stevige) vork. Je kunt alleen de mate van vering instellen en niet bijvoorbeeld de terugslag. Als je primaire doel echt moutainbiken is zou je wellicht hier nog wat tijd/geld in kunnen steken en kunnen kijken naar lucht geveerde vorken. Die zijn wel wat riskanter met het lekken (moeilijk als je ergens in Malawi zit) maar voor het echte moutainbiken zijn ze vaak lichter en beter instelbaar. Ik gebruik zelf wel de Vidar (ook tijdens het mountainbiken) en dat voldoet prima.

Over de velgen moet je niet nadenken…gewoon doen. Wel is het zo dat de velgen iets zwaarder kwa gewicht zijn dan echte moutainbike-velgen waar je wedstrijden mee rijdt. Maar goed, het blijft een compromis.

Wat de remmen betreft, ja dat klopt. Werkt prima. Maar eerlijk gezegd zou ik bij een nieuwe fiets veel eerder kiezen voor Magura HS33 remmen. Veel minder onderhoudt, veel makkelijker te verstellen (tijdens het fietsen!), remt beter, is beter te doseren, kortom: in mijn opine een veel betere keuze. Dat kan in combinatie met een shimano LX/XT-derailleur set.

Veel plezier met het proefrijden!

Groetjes,
Marco

Hoi Marco,

Bedankt voor je reactie, ik wist wel dat jij zou reageren! Wel apart om bij de plaatselijke fietsenmaker een folder met foto's van jou en Lisette als verkoopmateriaal te zien :wink:

Ik ben blij van een meer technisch onderlegd persoon wat feedback te krijgen op mijn voorlopige keuzes.

De keuze van de voorvering zal ik denk ik vooral van de proefrit laten afhangen. Hoewel ik gewend ben aan de Manitou verstelbare voorvering (80 / 100 mm, twee standen demping) had ik de stand eigenlijk altijd op maximale vering en zachte demping staan. Aangezien de fiets begon te shimmyen in asfaltafdalingen met bepakking, was het wel erg prettig dat je hem harder kon afstellen want dan was het shimmyen weg. Maar ik geloof dat de Vidar een lock out heeft. Als die voorvering voor jou voldoet, dan zal het voor mij ook wel werken want ik geloof dat we redelijk dezelfde voorkeuren voor de combi mountainbiken en fietsreizen hebben.

De remmen blijft voor mij een issue: hydraulische remmen betekent voor mijn gevoel automatisch kans op lekkage en dat zie ik mezelf niet onderweg repareren. Hoewel de vakantiebestemming nu met Ellen wat dichter bij huis zijn, blijft dat een issue want ook in Europa zoeken we altijd afgelegen gebieden op met heel weinig fietsenmakers. Aan de andere kant was de belangrijkste reden van de hoge reparatierekening voor de Nishiki dat de velgen vanwege slijtage door het remmen vervangen moesten worden en als ik weer voor V-brakes kies, heb ik dat over vier jaar waarschijnlijk weer. Ik ben er nog niet 100% uit, maar neig toch sterk naar iets vertrouwds dat ik zelf altijd kan repareren.

En inderdaad, het is natuurlijk hartstikke leuk om een nieuwe fiets uit te zoeken. Ik baal wel van de levertijd, Santos heeft tegen de acht weken nodig en over vrijdag over 5 weken pakken we het vliegtuig naar Zuid Italie.

Groeten,
Dennis

Dennis de Vries schreef:Hoi Marco,
Aan de andere kant was de belangrijkste reden van de hoge reparatierekening voor de Nishiki dat de velgen vanwege slijtage door het remmen vervangen moesten worden
Ik dacht dat je een in-huis wielenbouwer had ;)

m-gineering schreef:
Dennis de Vries schreef:Hoi Marco,
Aan de andere kant was de belangrijkste reden van de hoge reparatierekening voor de Nishiki dat de velgen vanwege slijtage door het remmen vervangen moesten worden
Ik dacht dat je een in-huis wielenbouwer had ;)

:lol:

Marten,

Je hebt gelijk. Ik zal haar eens helpen herinneren aan haar in Kiel-Windeweer opgedane vaardigheden. :wink:

De laatste keer dat ze een wiel had gespaakt, was Lohmann zeer lovend over de kwaliteit toen ze het liet checken. Ook Astrid's velgen zijn volgens de fietsenmaker binnen een half jaar aan vervanging, zij gaat wel door met haar Cannondale.

Overigens liggen de prioriteiten tegenwoordig meer bij het verschonen van luiers en het helpen van onze dochter bij haar eerste stapjes op de Like-a-Bike dan bij fietsreparaties. Tijd is nu zo schaars dat de fietsenmaker weer wat meer werk van ons krijgt dan de afgelopen jaren...

Alles goed in Kiel-Windeweer?

Groeten,
Dennis

Zelf ook een ATB-er/fietsreiziger met een SCC02. Wat betreft de vork zou je ook eens kunnen kijken naar een Marzocchi MX Comp ETA, zeker omdat jij (net als ik) schijnbaar relatief licht bent. Een poot lucht, een poot stalen veer en uiteraard olie demping; verder lock-out en (interne) rebound instelling. Werkt voor mij prima als ATB vork maar ook voor fietsreizen (overigens met Faive voordrager). Marzocchi positioneert de vork geloof ik ook als XC: cross country. Voor lichte mensen dus ook als ATB vork te gebruiken.

Het is geen super dure vork, zeker niet als je nog ergens een 2005 modelletje op de kop kunt tikken. In 85/105/120 mm geloof ik.

succes!
Peter.

Ha Dennis,

Overweeg hydraulische remmen.
Zolang je zorg dat de leidingen heel houd, en dat is niet moeilijk, heb je geen problemen.
Blokken wisselen is kinderspel, afstellen is overbodig.
Mocht zo'n leiding toch breken, dan kan iedere handige autogarage in verweggistan je opweg helpen. Alleen het type olie moet je goed opletten.
Volgens de verhalen lukt het ook met olijf, pinda of slaolie.

Het remgemak en onderhoud is het minime risico op pech echt waard.

Succes met je keuze.

John.

johntelleman schreef:Ha Dennis,

Overweeg hydraulische remmen.
Alleen het type olie moet je goed opletten.
Volgens de verhalen lukt het ook met olijf, pinda of slaolie.

.
Voor Magura:
LHM olie (citroen veersysteem)
ATF
Naaimachineolie

maar GEEN remvloeistof

Uhmm. Over het boren van gaten in het SCC02 frame. Ik heb een derde bidonhouder onder mijn frame. En tot nu toe is er niets kapot gegaan. (waarbij ik er even vanuit gegaan ben dat het getik in mijn trapas niet door de 2 extra gaatjes komt) Niks dan lof over de SCC02. Ik ben al jarenlang tevreden gebruiker.
Dennis de Vries schreef: Onderdelengroep: LX/XT
Mijn Nishiki was XT/XTR afgemonteerd, maar ik heb nooit echt verschil gemerkt met andere Deore afgemonteerde fietsen. LX/XT lijkt me goed genoeg (of volstaat zelfs Deore al)?

Groeten,
Dennis
Een kleine mening tussendoor:

Ik werd laatst mountainbikend ingehaald door een "local hero" hier in Bergen op Zoom. Na enige tijd bij elkaar gefietst te hebben zei hij verbaasd te zijn dat hij er zo lang over deed om mij in te halen, in vergelijking met andere fietsers in het bos (ik liet hem even voor, zodat ik niet alleen hoefde kop te trekken).
Op mijn Gary Fisher zit LX. Deore zal ook wel voldoen. En dat terwijl ik toch echt behoorlijk doorfiets.

Tijd om jullie eens bij te praten wat het nu uiteindelijk geworden is. Het is natuurlijk weer allemaal heel anders gelopen dan verwacht...

Na een weekje nadenken, internetten en natuurlijk naar jullie reacties kijkend had ik mijn keus voor de componenten gemaakt. Die was eigenlijk nog steeds precies hetzelfde als in mijn eerste forumbericht (tja ik ben misschien ietswat eigenwijs...).

Desondanks was ik niet geheel tevreden: de Magur Vidar - als solide maar basic voorvering met weinig veerweg en stelmogelijkheden - voelde als een achteruitgang tov mijn huidige Manitou Black. Over de wielen was ik ook niet 100% overtuigd dat het voor mij echt loont om voor de extra zware Exal SP19 te gaan, ik (als super veder vlieg gewicht) heb nog nooit problemen met wielen gehad. Daarnaast zat ik geweldig met de levertijd van Santos in mijn maag door mijn aanstaande vakantie in oktober.

De volgende zaterdag bij Bike Arena legde ik mijn wensen opnieuw uit aan een andere verkoper: graag een 19" inch SSC 02 LX/XT afgemonteerd ("dus zoals dit showmodel"), gewone V-brakes met dual control ("ah, zoals op dit showmodel") maar dan liefst met een betere voorvering dan de Magura Vidar ("zoals op dit showmodel dus") en dan bij grote voorkeur binnen 5 weken.

Tja, je raad het al, dat showmodel Santos (een speciale uitvoering SCC02 - model 0.6 - in oranje met een supervoorvering - Rock Shox Rebu Race) bleek eigenlijk nog beter met mijn wensen over een te komen dan de fiets die ik zelf had samengesteld. Wel met gewone Grizzly XT velgen, maar dat lijkt me goed genoeg voor mij.

Momenteel worden de dragers overgezet, de barends en een ander zadel gemonteerd en wederom een extreem lange stuurpen gemonteerd (140mm, ik heb blijkbaar een extreme zit maar die bevalt al 8 jaar erg goed) en dan kan ik hem volgende week woensdag ophalen.

Bedankt voor al jullie adviezen, het heeft me erg geholpen!

En nou maar hopen dat die echt lekker fietst! Wat een heerlijk vooruitzicht, zo´n superfiets!

Groeten,
Dennis

Even over de Vidar: Magura heeft de Vidar, Asguard en Phaon vorken (meer ken ik er niet van Magura) inmiddels vervangen door o.a. de Odur en de Menja.

Ik heb vorige week op een Mountain Rohler gefietst met een Menja vork. Ook al zou ik zelf niet voor vering kiezen (Maar ja, Dennis houdt van mountainbiken :lol: ) vond ik deze luchtgeveerde vork erg subtiel en toch OK omdat er een lock-out op zit. En deze schijnt niet kapot te kunnen gaan bij extreme schokken. De tijd zal het leren. Alleen het schakelaartje op het stuur ziet er wat kwetsbaar uit. :cry:

Oh ja, goed nieuws voor fietsers die 7, 8, 9, 10 weken wachten op een Santos te lang vinden. Zoals ook Dennis. Koga Miyata komt binnen een paar weken tot maanden met custom built vakantie-fietsen. Levertijd? Errug kort. :P

johntelleman schreef:Overweeg hydraulische remmen.
...
Het remgemak en onderhoud is het minime risico op pech echt waard.
Vergeleken met V-brakes vind ik ze een stuk "lekkerder" remmen. Ook noodstops gaan voor mijn gevoel "gecontroleerder" dan met V-brakes.

Eric Schuijt schreef:Ook al zou ik zelf niet voor vering kiezen (Maar ja, Dennis houdt van mountainbiken :lol: )
Je weet niet wat je mist, Eric!

Ik besef trouwens volledig dat mijn luxe voorvering (Rock Shox Rebu Race) een risico met vakantiefietsen is, maar ben toch voor de verleiding bezweken. Wat een heerlijke vering zeg! Nu maar afwachten hoe die zich in Zuid Italie houdt. Bike Arena had nog geen slechte ervaringen gehad, maar op internet ben ik er wel de nodige tegengekomen op de mountainbikereviewsite MTBR.com.

En over de hydraulische remmen: tja, ik ben toch bij de V-brakes gebleven, het blijft me aanspreken dat daar zo goed als niets mis mee kan gaan. Maar omdat ik nu een showroommodel heb, had ik natuurlijk ook weinig keus meer. Ik heb nog wel even getwijfeld, de meningen van Marco en John neem ik altijd erg serieus :wink:

Dennis

Hoi Dennis,
Goede keuze! Fiets past precies bij jou en dan is het goed.
Veel plezier ermee.
Groet, Marco

Dennis de Vries schreef:Tijd om jullie eens bij te praten wat het nu uiteindelijk geworden is. Het is natuurlijk weer allemaal heel anders gelopen dan verwacht...


Momenteel worden de dragers overgezet, de barends en een ander zadel gemonteerd en wederom een extreem lange stuurpen gemonteerd (140mm, ik heb blijkbaar een extreme zit maar die bevalt al 8 jaar erg goed) en dan kan ik hem volgende week woensdag ophalen.

Bedankt voor al jullie adviezen, het heeft me erg geholpen!

En nou maar hopen dat die echt lekker fietst! Wat een heerlijk vooruitzicht, zo´n superfiets!
Eeuuhh.... lees ik het nou goed? Je schrijft het niet, maar dat showroom model, is dat eigenlijk niet voor jouw de juiste maat, en dat los je nu op door te gaan compenseren met een stuurpen? Of heeft het een hele andere reden?

Haike,

Uiteraard is het model de juiste maat (19 inch), dat heb ik inmiddels wel geleerd. Mijn allereerste MTB in 1991 was een maat te groot en dat fietst komt de wendbaarheid niet echt ten goede...

Ik heb in 1997 voor het laatst aan mijn fietshouding gesleuteld. Toen was ik nogal aan het hardrijden op de fiets en heb mezelf een behoorlijk sportieve houding aangemeten. Dat is nu de enige houding waarin ik lekker fiets en daarvoor heb ik (net als op mijn huidige fiets) een 140 mm stuurpen nodig.

Mijn huidige fiets (die gisteren definitief opgehaald is door de koper, snik) wilde ik zelfs bijna terugbrengen omdat die niet lekker fietste, terwijl het enige dat mis bleek te zijn een tekorte stuurpen was.

Groeten,
Dennis

Kijk aan; mag ik je dan heel veel fietsplezier toewensen met je nieuwe aanwinst?