Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Tibet (Lhasa) -> Nepal (Khatmandu) - Forum Wereldfietser

Fietsen van Tibet (Lhasa) -> Nepal (Khatmandu)

Ik ben op zoek naar fietsers die avontuurlijk aangelegd zijn en een tocht van Tibet (Lhasa) naar Nepal (kathmandu) samen met mij aandurven.

De route over de Friendship Highway is duidelijk beschreven in Tibet overland met slaapplaatsen, eetgelegenheden, water, dagroutes, hoogtes. Tevens heb ik van Himalayan MapHouse de fietsroute (1000 kilometers from Lhasa tot Kathmandu) ook hierop staan accurate details van de route).

Al met al moet de route goed te fietsen zijn met een aantal personen mits de gezondheid goed is en de visa op tijd geregeld verkregen zijn.

Nu heb ik een paar vraagjes:

1) wie heeft deze droom ook en zou mee willen fietsen?
2) wie heeft deze tocht al eens gefietst en heeft adviezen over permits, vlucht, fietsroute, etc.

Wie kan mij evt. helpen met nog meer informatie over deze tocht over de Friendship Highway, en wie zou er mee willen?

Zelf heb ik vakantie van 30 juni '07 t/m 17 augustus '07 in deze tijd kan ik mijn fietstocht maken.

Hallo Sander,

Mooi plan, ik ben net terug van 2 maanden fietsen in Tibet (zal dus geen reisgezelschap voor je zijn) en kan deze bestemming echt aanraden.

Ook wij hebben individueel gefietst, zonder gebruik te maken van de diensten van een reisburo oid. In Lhasa heb ik wel iemand van een burootje gesproken die fietsreizen aanbood en dat ook erg goed leek te doen.
Maar onze keuze was toch voor meer vrijheid, we zoeken het zelf wel uit.

Permits op de FHW zijn geen probleem, wellicht zijn ze officieel nog nodig maar in de praktijk is ons -en ook anderen die we onderweg spraken- er nooit om gevraagd. Het is duidelijk dat de Chinese overheid in Tibet de regels op dit terrein sterk aan het versoepelen is.

Het checkpoint in Lhartse zijn wij 's nachts gepasseerd omdat we naar het westen (Ali, via de North route) gegaan zijn. Dit checkpoint -was ons verteld- is streng op reizigers die naar het Westen onderweg zijn. Niks van gemerkt, waarschijnlijk omdat we uit voorzorg 's nachts erlangs reden.
Buig je hier naar het zuiden (Kathmandu) af dan mag je -van horen zeggen- geen problemen verwachten en kun je probleemloos verder rijden naar KTM.

Punt van aandacht is wel het visum; wij zijn via Chengdu naar Lhasa gevlogen, kom je vanuit Kathmandu dan wordt je op een groepsvisum geplaatst wat slechts 15 dagen geldig is. Heb je een geldig (zoals wij hadden) 60 daags visum vanuit NL aangeschaft, wordt dat bij binnenkomst in Tibet gecancelled. Tenminste, ook dit is wat ik van velen heb gehoord, zelf hebben we de omweg (alhoewel, je kunt nu rechtstreeks op Chengdu vliegen vanuit A'dam dacht ik) via Chengdu genomen zodat ons Chinees visum voor binnenkomst in Tibet geactiveerd was.
De vlucht Chengdu - Lhasa geboekt bij een lokaal reisburootje in Chengdu, inclusief transfer naar Lhasa en 4 daags permit (vanwege die transfer) kwam op ongeveer 250 USD pp.

De FHW is goed te fietsen, de eerste 100km vanaf Lhasa mooi asfalt maar verder moet je je voorbereiden op -veelal slecht- onverhard wegdek. Ik wist dat er veel onverhard was, maar het was slechter dan ik verwacht had. Vooral de stukken die 'under construction' zijn, en dat zijn er nogal wat aangezien de Chinezen Tibets drukste toeristische weg op willen knappen voor de OS in 2008, zijn soms een echte uitdaging.

Maar die momenten van slecht wegdek of sterkte tegenwind vervagen als ik terugdenk aan de gigantische uitzichten en de schitterende passen die je onderweg tegenkomt!

Veel succes en plezier met de voorbereiding, en natuurlijk met de tocht zelf!

Groet,
Marc

Hallo Sander,

Wanneer had je deze fietstocht in gedachte? Geef even de periode aan?


Groeten,

Pasoon
Hallo Pasoon,

Zelf heb ik vakantie van 30 juni '07 t/m 17 augustus '07 in deze tijd kan ik mijn fietstocht maken.


Groeten,

Sander

Hallo Sander,

Ik heb een PB naar je toe gestuurd.


Groeten,

Pasoon