Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto opslag onderweg op grote hoogte - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Foto opslag onderweg op grote hoogte

B@se schreef:Die Lacie schijven werken gewoon als standaard hdd's, je zou er een mobiele datacopier bij nodig hebben. Bv de on the go copy box maar die is EOL... das weer naar.

Bas
En datatransfer via USB 1 Een voordeel van dat ding: eet AAA. Zijn er ook van die apparaten die geen batterijen eten of op AA's lopen?

Wat is EOL?

Fiets de wereld,
Whisky

EOL= End Off Life

Maar wat ik bedoelde, dit type hdd's zijn gewoon standaard bakjes, je hebt er dus externe techniek voor nodig om bv je fotokes van of naar een externe schijf te copieren.

Geen iedee wie er nog meer van dergelijke kastjes maken, kende eigelijk alleen deze als stand alone optie. Ander opties zijn er wel maar deze maken vaak gebruik van een TV oid. Dus die lenen zich minder voor dit type gebruik.

Succes met je zoektocht.

Bas

Ik ga ervan uit dat ik vaak genoeg een PC kan gebruiken onderweg voordat de kaartjes vol zijn. Dan pleur ik alle foto's en filmpjes op die HD via een computer en brand ik een CD die de post op gaat als backup. Ik vertrouw niet alleen op CD's of alleen op een HD, eeuwig zonde als er iets verloren gaat.

Ik ben toch eens gaan spitten. D.w.z. in mijn eigen LaCie Rugged. LaCie zelf is het nagegaan bij hun harddisk leverancier (quote: seagate) en die roepen voor deze USB HD's 9000 feet (zo'n 2750 meter). Ik kon het niet laten om m'n LaCie open te schroeven, bleek er een Samsung in te zitten met de volgende hoogte specificaties:
Altitude (relative to sea level)
Operating -1,000 to 10,000 feet (3048m)
Non-operating -1,000 to 40,000 feet (12192m)

Kortom toch geen 'gewone' HD. Goed om te weten, niet in Lhasa dat ding aanzetten.

Als ik overigens op de Samsung site een willekeurige 'desktop' HD aanklik geeft ie dezelfde specificaties, wat mijn vraag over computergebruik op grote hoogte weer naar voren brengt. Maar goed, dat is iets voor een ander forum. :?

groet,
Peter.
Als het met name gaat om het opslaan van foto's buiten de geheugenkaarten, kun je ook eens kijken naar de Hyperdrive. 16mB/sec downloadtijd. Eet AA, is zo snel dat je niet snel nieuwe batterijen erin hoeft te stoppen.
Het enige is dat het HDD is, geen flash.
Dus voor puur foto-backup is dit wel een mooie.

Zelf heb ik een Archos Gemini 120 gehad (niet meer in asortiment van Archos), maar deze kon ook niet zo goed tegen hoogtes, stuiteren, en meer van dat soort leuke fietservaringen :wink:.
In het vervolg toch ook maar CD's opsturen zu hause!
Hoi!
Robertjan schreef:Als het met name gaat om het opslaan van foto's buiten de geheugenkaarten, kun je ook eens kijken naar de Hyperdrive. 16mB/sec downloadtijd. Eet AA, is zo snel dat je niet snel nieuwe batterijen erin hoeft te stoppen.
Het enige is dat het HDD is, geen flash.
Dus voor puur foto-backup is dit wel een mooie.
Maar weer met HDD :-( Dus in Tibet onderweg niet optimaal. En als ik dan voor aparaat met HDD ga neem ik denk ik toch liever eentje die ook nog MP3's kan afspelen en een voicerecorder heeft (zoals de iaudio X5).
http://www.hardwarejournal.de/mp3-playe ... dio-x5.htm
Nadeel: dataoverdracht via USB of USB OTG dus laaaangzaam.

Of zou een combinatie van HDD (waar ook mp3's op passen) en een flash MP3 speler met voicerecording beter zijn? Dan kan ik op de HDD mp3's meenemen en mijn foto's op bewaren en dan om de zoveeltijd mp3's op mijn flash gooien (past SD kaart in) en audioopnamen van mijn flashspeler naar mijn HDD copieren....

De Pontis SP 550 lijkt me daar wel geschikt voor.
http://www.digitalo.de/detail.jsp?grupp ... plink=true

Wie heeft er ideen?

Fiets de wereld (nog steeds zonder foto opslag),
Whisky
Specificaties van een Ipod Nano (flashgeheugen):
...[kopiëer&plak]
Omgeving

* Temperatuur bij gebruik: 0º tot 35º C
* Temperatuur bij opslag: -20º tot 45º C
* Relatieve vochtigheid: 5% tot 95% niet-condenserend
* Maximale hoogte: 3000 m
...[/kopiëer&plak]

Oef, ook geen flashgeheugen boven die 3000 meter dus...
Robertjan schreef:Specificaties van een Ipod Nano (flashgeheugen):
...[kopiëer&plak]
Omgeving

* Temperatuur bij gebruik: 0º tot 35º C
* Temperatuur bij opslag: -20º tot 45º C
* Relatieve vochtigheid: 5% tot 95% niet-condenserend
* Maximale hoogte: 3000 m
...[/kopiëer&plak]

Oef, ook geen flashgeheugen boven die 3000 meter dus...
Dit zou betekenen dat je ook niet zou kunnen fotograferen boven de 3000. Gelukkig wel, ik ben afgelopen zomer zeker een week boven de 4000 m geweest en ik heb geen probleem gehad met mijn CF-kaartjes.

Hoi,

Ook geen flash geheugen boven de 3000 :shock: ??
Vreemd, ik heb meerdere keren gelezen dat dit juist werd aangeraden voor op grote hoogte ipv een HDD.

Bij http://www.humanedgetech.com/news.php?id=1068 (interessante (maar commerciele) website over technologie tijdens expedities) is het volgende te lezen over data-opslag op grote hoogte:
Solid-state Mp3 players with changeable flash cards

Solid-state Mp3 players that have no moving parts work great. With flash cards holding one or two gigs, you can store quite a bit of music. Though not tested, microdrive flash cards might have the same problem as Ipods. A flash card that can hold a gig is about $200 to $300. In contrast a 15 gig Ipod is only $300.


Dus die beperking is mischien alleen voor microdrive flash cards. Wat voor flashcard heeft de Nano? Of komt het door andere componenten in de Nano zodat deze ook maar tot 3000m functioneerd?

Waarom zouden geheugenkaarten op grote hoogte niet functioneren? Ik kan daar geen informatie over vinden. Er zijn zat foto's te vinden genomen met digitale camera's van Tibet, ook vanaf de top van de Everest.

Ipods met HDDs stoppen er in ieder geval mee vanaf 3000m:
The problem is in Ipod's apparent strength: storage. The music is stored on a hard drive. Climbers on both sides of Everest, both this year and last year reported failures as low as the trek into Base Camp. We know of one particular first generation 10 gig Ipod that did make it as high as Advanced Base Camp on the North side, about 21,000 ft, before it started malfunctioning. Some crash and lose all the music permanently, while others start to work again at lower altitudes. Technically the Ipod's operating altitude has a 10,000 ft ceiling.
Wie heeft er meer info over flashcards op grote hoogte? Volgens mij werken die zonder problemen.

Fiets de wereld (nog steeds zonder data-opslag),
whisky

whisky schreef:Hoi, Ook geen flash geheugen boven de 3000 :shock: ??
Ach, fabrikantenspecificaties...,
Sommige fietscomputers verdragen zelfs geen zonlicht.
Groet,
Leon
Afbeelding

Sommige fietscomputers verdragen zelfs geen zonlicht.
:lol:

Ik kreeg antwoord van LaCie en zoals verwacht doet hun hightech ingepakte HDD (van Hitachi) het ook niet boven de 3000m:
All hard drives need "AIR" to float the heads and typically above 10,000 ft the mass of the air is too low and the drive requires a pressurized environment similar to an aircraft or spacecraft. At high altitude the air bearings begin to loose support from the air molecules needed to provide the "air bearing" for the Negative Air Bearing Surface (NABS) design of the head. If this "air bearing" is removed or lowered (as is the case with low density air at high altitudes) the head damages the media and you could have loss of data. The drive is vented to maintain equal pressure inside and outside to provide the air and to maintain the same pressure. This eliminates the need for sealed and rigid covers that can tolerate pressure differences.

The OEM Functional specification defines the warranty range for operating altitude as 3,000 M or 9,000 ft (3ft/M). If the customer is mountain climbing with a GPS or digital camera above 9,000 ft the drive might have problems. (Mt Fuji ~ +13,000ft, Mt Raineer ~ +14,000 ft). Please note, this is the operating environment. Non operation at high altitudes, including vacuum, have no ill effects on the microdrive. Within passenger aircraft, the cabin is pressurized to 9-10,000 feet hence the drive would experience no difficulty operating in an aircraft cruising at 35-45,000 ft !
Dus garantie en functionerend tot 3000m, daarboven zeul je alleen maar nutteloos gewicht mee.

Whisky

Hoi Whiskey,
Met flashgeheugen boven de 5300 meter geweest. Naast duizeligheid in mijn hoofd en een defecte lens had ik geen enkel probleem met het flashgeheugen. Technisch gezien is dat ook niet waarschijnlijk dat door de hoogte er een probleem zou ontstaan.
Volgens mij zijn de problemen allemaal niet zo groot. Meestal ben je maar een paar dagen op deze hoogte om vervolgens weer af te dalen. Daar kan je al je flashkaartjes overzetten.
Maar toch: flashgeheugen is een van de meeste stabiele geheugensoorten (mbt trillingen) die er zijn. Zou liever daarop gokken.
Groet,
Marco

flashgeheugen is een van de meeste stabiele geheugensoorten (mbt trillingen) die er zijn. Zou liever daarop gokken
Precies, ik had ook niks anders verwacht. Vreemd vind ik alleen nog steeds dat de IPOD Nano tot 3000M werkt volgens Apple.

Ik koop dan gewoon een lading 1Gb SD kaartjes en deze Flash mp3 speler:
Afbeelding

De Pontis 550 leest SD kaartjes, heeft 128MB intern geheugen (niet zo veel) loopt op 1 AA (16 uur speeltijd), heeft voicerecording (in MP3), radio (FM) en speelt MP2 en WMA en weegt (zonder batterij) 39g. Muziek en gegevens overdracht ook via USB 1.1 dus dan wat traag.

@ Marco en andere hoge resolutie fotografen: Fotografeer jij in RAW, TIFF of JPEG? Hoe groot zijn jou bestanden en hoeveel passen er dan op een 1 GB kaart? Dan kan ik een beetje inschatten hoeveel geheugenkaarten ik nodig heb.

Alvast bedankt en fiets de wereld,
Whisky
Whisky, misschien is de Meizu Mini Player M6 niet iets wat in de buurt van je ideale Mp3 speler komt?

Zie http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1131185/0

-USB2/USB on the go
-Flashgeheugen tot 4GB
-ingebouwde LI batterij met optionele externe voeding via AAA batterijen
-FM radio
-microfoon met voice recorder
-gewicht 55gram

Hoi Tovenaar!

Bedankt voor de link :-) Mooi apparaatje maar er schijnen helaas nogal wat problemen met de huidige firmware te zijn.

Zouden er ook AA's op aangesloten kunnen worden? Dat zou voor mij handiger zijn hoewel ik mijn SON-lader natuurlijk altijd nog veranderen kan.

Fiets de wereld,
Whisky

Fabrikanten gaan steeds verder in de ontwikkeling van HDD's. Deze komt bijvoorbeeld al tot 5000m volgens opgegeven specificaties:

http://tweakers.net/nieuws/44247/Hitach ... s-aan.html

Hi kwam net dit draadje tegen dacht is wel vantoepassing en interessant.

Bas

Hoi,

Erg technisch allemaal!
Klopt het dus dat:

Een HDD tot 3000m hoogte in gebruik geen problemen geeft? (bijv. vosonic)

Gebruik boven 3000m de bestanden beschadigd?

Indien je de HDD boven de 3000m niet gebruikt, blijven de bestanden dan toch intact?

Hoe zit het met stuiteren onderweg? Is een speciaal opbergdoosje voldoende?

groetjes,
Bernadette

Als je een MP3 speler (multimedia speler) koopt met USB on the go moet je erg goed opletten of de camera die je er mee wil gebruiken wel ondersteund wordt door het USB on the GO apparaat. Dit laat vaak de wensen over. (soms wordt het opgelost door een firmware update)

Ook bij apparaten waar je een SD kaartje in kan doen moet je erg op letten. Sommige nieuwere SD kaartjes zullen het niet doen (zeker degene met veel opslaggeheugen). Kijk dus altijd of je spullen met elkaar zullen werken.

Overigens is het Opslaan op HDD en niet op flash volgens mij nog steeds het betrouwbaarst.

Hoi!
Een HDD tot 3000m hoogte in gebruik geen problemen geeft? (bijv. vosonic)
Gebruik boven 3000m de bestanden beschadigd?
Indien je de HDD boven de 3000m niet gebruikt, blijven de bestanden dan toch intact?
Tot 3000M is er niks aan de hand. Vanf 3000M kan gebruik tot fysieke schade van de harde schijf leiden.
Als je de harde schijf niet gebruikt boven de 3000M is er niks aan de hand.
Een stevige beschermhoes is natuurlijk altijd handig voor transport. Eerder in dit draadje werd zo een HDD genoemd: http://hyperdrive.com/shop/

Fiets de wereld (nog steeds dataopslag loos),
Whisky