Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veilige fietsroute gevraagd van Kaapstad naar Johannesburg. - Forum Wereldfietser

Veilige fietsroute gevraagd van Kaapstad naar Johannesburg.

Zuid_Afrika behoort tot de mooiste landen van de wereld, het is de hemel (natuurschoon) maar ook de hel (de manier waarop blanken met zwarten omgaan). Althans in de omgeving van Johannesburg.

Iedere reactie is zeer welkom...

Fer.

Hoi Fer,

In principe is het heel goed mogelijk om veilig in Johannesburg aan te komen. Vermijd een beetje de kust (rond Durban). Het binnenland hebben wij niet ervaren als onveilig. Overigens is het niet zo zwart/wit (om even een woordspeling te gebruiken) dat de omgang van blanken met zwarten slecht is, andersom geldt hetzelfde en dat maakt het vaak moeilijk om het land goed te begrijpen. Maar natuurlijk ook weer erg interessant.
Veel succes met je keuze.
Groet,
Marco

Bedankt...
Fantastische foto's... Maar (nog?) niet over Zuid-Afrika.

We hopen op meer reacties van mensen die de route hebben gereden... want we maken ons best zorgen. We stopten ( met de auto ) nooit op hoeken waar veel zwarte mensen stonden. Wanneer we in een onbeschermd park een wandeling maakten of vanuit een logeeradres naar de stad wilden wandelen werden we door blanken altijd voor gek verklaard. We kunnen ons die reacties best voorstellen want bijna iedereen in een familie heeft wel iemand waarop bij de machtswisseling een aanslag is gepleegd. Ik heb het dan over de Oostkaap omdat ik denk dat er in de Westkaap minder problemen waren. De huidige regering verwaarloost veel openbare voorzieningen. Verschrikkelijke gaten (potholes) in wegen. Erger is dat de electriciteitsvoorziening vaak meer dan 24 uur uitvalt. Je vraagt je dan af of in restaurants het eten niet bedorven is.

Het is een land vol problemen: Blanken worden ontslagen en hun functie wordt ingenomen door ongekwalificeerden zwarte mensen. Wij maakten mee dat de hoofdranger van een natuurpark zelfs zijn naam niet kon schrijven.

We willen heel graag van Kaapstad naar Johannesburg fietsen o.a. om mijn zuster die in de omgeving van Vereniging woont te kunnen bezoeken. Zo veel als mogelijk onderweg overnachten op campings...

En hopen vurig op positieve reacties...

Fer.

Hoi Fer,

Er staan inderdaad geen foto's van ZA op mijn website. Heeft geen speciale reden. Van heel veel landen waar we doorheen hebben gefietst staan nog geen foto's op de site. Vooral een kwestie van tijd.

Ik herken wel veel in het beeld wat jij van ZA schetst maar ben toch een stuk minder negatief. We hebben veel in gebieden gefietst waar voor de gekleurde bevolking leefde en hebben ons daar goed kunnen bewegen. Maar goed, we waren toen al ongeveer 6 maanden in Afrika en dan is het wellicht makkelijker om je te bewegen.
Succes met het verzamelen van informatie van anderen.
Groet,
Marco

Hoi Fer,

Wij gaan vanaf januari 2007 3maanden fietsen in Zuid-Afrika. Ter voorbereiding Sudafrika per rad van Dirk Heckmann gelezen. Geeft een goed inzicht waar je wel en beter niet kunt fietsen. Deze Duitser heeft zich de meeste tijd van z,n reis "puddelwohl" gevoelt.

In december 2005, januari 2006 heb ik gefietst van Nelspruit (vlak bij het Krugerpark) naar Kaapstad. Ik heb niet langs de kust gefietst maar meer het binnenland genomen: Swaziland, Drakensberge, Lesotho, Oudshoorn en dan wel verder langs de kust naar Kaapstad (3000 km)
Zuid Afrika is een gevaarlijk land. Het aantal roofovervallen is groot en je loopt zeker risico. Een nog groter gevaar vind ik het verkeer. In Nederland vallen per jaar 800 doden. In Z-A 1400. Nee, niet per jaar, niet per kwartaal, maar alleen al tijdens de kerstvakantie!! Je kan overvallen worden, maar dan is de kans groot dat je alleen materiele schade hebt. Ik acht de kans groter dat je door een asfaltterrorist overreden wordt. Gedeeltelijk komt dat door de economische uitbuiting van de zwarte bevolking die er bijvoorbeeld voor zorgt dat een (zwarte) chauffeur soms 72 uur achterelkaar in een vrachtwagen moet rijden. Die gast wil je niet tegenkomen op de fiets!
Als je de kleinere wegen neemt dan is de kans op overvallen aanzienlijk kleiner. Vermijdt de townships en ga naar de blanke gebieden (lullig maar waar). Groet de zwarte bevolking vriendelijk (dat zijn ze niet gewend van een witte) en probeer de groeten van de verschillende talen te leren, maar stop niet. Van de 28 landen die ik befietst heb vanaf Nederland naar ZA, vind ik ZA het mooiste en ik zou er zo weer heen gaan.

Flip van Dyke
www.stukkiefietsen.com