Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ammoniak - Forum Wereldfietser

ammoniak

Op onze fietsreis door costa rica gingen we beiden enorm naar ammoniak ruiken. Ons eten bestond voornamelijk uit rijst met bonen met ei of vlees. We dronken veel, water met wat isostar.
Ik heb er geen goede verklaring voor gevonden.
Weet iemand de verklaring, en heeft het met de verhouding koolhydraten/vet/eiwit te maken gehad?

Ik deed een poging op Google:
Ruikt je transpiratie tijdens het sporten scherp, naar ammoniak? Dan train je waarschijnlijk heel zwaar en heb je te weinig gegeten. Dan kan je lichaam eiwitten gaan verbranden, met als bijproduct ammoniak. Beter eten en rustiger sporten, dus!
Bron

Het lijkt me iets in de voeding proberen aan te passen.

Onder wielrenners is het een teken van talent. Lees Peter Winnen in 'Van Santander naar Santander', wiens zweet ook naar ammoniak kon ruiken. Als je van de verklaring van Jarno uitgaat, dan zou dit talent er in kunnen zitten dat je lichaam in staat is om snel eiwit om te zetten in energie.

Helaas is het omzetten van eiwit tot energie geen goede zaak.
Normaal is het zo dat je eerst koolhydraten verbrand, dan de vetten en dan de eiwitten (niet helemaal zo theoretisch, maar goed..even simpel gezegd).
Spieren bestaan uit eiwitten. Wanneer je eiwitten verbrand, verbrand je je eigen motor. Dat moet je niet te lang doen.
Mensen met hoge bloedsuikers (diabeten met een slechte instelling) hebben daar vaak last van. Het lichaam kan niet voldoende energie onttrekken uit het voedsel en gaat uiteindelijk eiwitten verbranden.
Je ruikt inderdaad dan naar Ammoniak.
Eiwit is niet een goede brandstof en daarom wordt het ook alleen verbrand als het acht niet anders kan.
Oplossing: koolhydraten eten. (of even je bloedsuiker laten testen)

Hey,

Welcome to my world!!
Ik heb dat probleem al heel lang, als gevolg van een 'stofwisselingsprobleem'. (De uitleg ga ik jullie besparen, want het zou me verwonderen als het iemand wat kon schelen!)

Als ik een inspanning doe, al is het maar de 7 km naar mijn werk fietsen, dan kan ik bij aankomst letterlijk mijn kleren uitwringen. En dat stinkt idd naar amoniak - volgens mij naar kattenpis! Ik moet altijd kunnen douchen en me op zijn minst kunnen omkleden, als ik ergens naartoe fiets!
Mijn wasmachine kan ik - voor mij alleen! - dagelijks laten draaien, want er is geen sprake van mijn kleren opnieuw aan te doen!
Ik zweet niet overdreven aan mijn oksels, handen of voeten, maar echt over mijn hele lichaam. Het gevaar bestaat dat ik onderkoel wanneer ik niet tijdig droge kleren kan aandoen.

Ik vrees dat er maar 1 manier is om met dat probleem om te gaan, nl. douchen en voldoende droge kleren meenemen. Als er iemand een andere oplossing gevonden heeft, laat het me weten! Mijn wasmachine zal u eeuwig dankbaar zijn!!

Greetz,
Vienna

Heeft het probleem niet te maken met het te veel consumeren van dierlijke eiwitten (vlees ed)?

Haha! Die is goed! Ik ben al 11 jaar overtuigd vegetariër... :)

Alleen maar goed bedoeld hoor!! (zie ook het vraag teken)

Nee, ik vond het gewoon grappig. Zo rap ben ik niet op mijn teentjes getrapt!! :wink:

Interessant onderwerpje...
Is het idd niet zo als marco schrijft, hij lijkt me deskundige bij uitstek.
Te weinig of geen juist voedsel gegeten met name te weinig koolhydraten ( denk aan bananen, pasta, rijst, brood met jam of honing ed ?

Om eerlijk te zijn, heb ik al heel veel geprobeerd: zowel op gebied van voeding als van kleding. Die 'ademende' Gore-tex toestanden; het klinkt allemaal zo fantastisch, maar ik merk nauwelijks verschil. Wat niet wil zeggen dat ik er de brui aan gegeven heb, want ik eet voornamelijk pasta, rijst, volkorenproducten, bananen,... Zuivelproducten eet ik zeer weinig.
Zou het niet kunnen dat er toch een individueel verschil is, in de voedingsstoffen die we nodig hebben?
(Ik wil echt geen deskundigen tegenspreken, ik stel alleen maar vragen :wink: )

Marco Meijerink schreef: Spieren bestaan uit eiwitten.
onze hersenen trouwens ook...
Dus, als je dan toch eiwitten aan het verbranden bent, blijft de vraag: Welke? Bwa, een beetje hersencellen meer of minder, zal het ook niet maken zeker?! :wink:

Greetz,
Vienna