Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cambodja, route Koh Ker naar Siem Rap - Forum Wereldfietser

Cambodja, route Koh Ker naar Siem Rap

Kent iemand de route van Koh Ker naar Siem Rap in Cambodja?

In sommige reisgidsen wordt geschreven dat Koh Ker nu makkelijk toegankelijk is vanuit Siem Rap via Beng Mealea.
Alleen staat die route op de kaarten die ik in huis er niet op. Geen idee of der echt route is og niet.

Welke Cambodja-kenner weet hier meer van?

Groet,
Marco

Helaas Marco,

Ik begin 8 november aan een andere route door Cambodja. Van de nieuwe luchthaven van Bangkok via kleine wegen naar Trat, bij Koh Kong de grens over naar Cambodja. Vewrvolgens via Sihanoukville en Kampot naar Chau Doc in Vietnam. Een rondjes door het Zuidoosten van Vietnam en dan naar Phnom Penh. Na Phnom Penh zie ik wat ik ga doen. Hangt af van de tijd die ik dan nog heb. Moet uiteindelijk weer vanaf Bangkok terug vliegen.

Hoi Bert,
Ben er net 2 minuten geleden achter gekomen dat er een nieuwe weg is aangelegd.
Groet,
Marco

Ha Marco,
Nieuw is in Cambodja een rekbaar begrip! De weg is in 2005 vernieuwd maar niet geasfalteerd. Wel een vlakke en stille weg maar stoffig dus. Hier en daar hobbelig en altijd weer een verrassing wat het regenseizoen heeft achtergelaten. Vanuit Seyang, het dorpje 9km van KohKer met guesthouse, is het ca 150km naar Siem Raep. Je zou een slaapplek kunnen vinden in Svay Leu. De weg staat niet compleet op de kaart, ook niet op de nieuwste (tenzij er net weer een nieuwe is uitgekomen).
Lukt het met de voorbereidingen, wanneer vertrekken jullie?
groet,
Bernadette

Hoi Bernadette,
Natuurlijk...nieuw is rekbaar maar als er al iets is om ons aan te orienteren vind ik het al lang best.
Ik las overigens wel op de LP-site dat de weg nu erg goed zou zijn.
Maar goed, dat zien we over een paar weken wel.
De weg staat inderdaad niet op de kaarten die wij kennen.
Groetjes,
Marco

Hoi Marco,
Intussen heb ik al aardig wat 'vernieuwde' wegen gereden in Cambodja, allemaal met verschillend resultaat. Zo is ook de weg tussen Sisophon en Siem Raep waar menigeen over klaagt, een heuse vernieuwde weg (ooit). Wat de conditie van zo'n weg ook is, het fijne ervan is dat die weg dan wel ontmijnd is, dat kun je niet van alle verbindingen zeggen.
In een aantal van deze vernieuwde wegen zitten nieuwe verbindingen en afkortingen of ipv een verzameling vroegere paden. Dit is allemaal zo'n beetje in de laatste 1-2 jaar aangelegd en nog in gang. Vandaar dat ze nog niet op de laatste kaarten staan. Maakt het natuurlijk weer wel zo leuk. Lokaal zijn de pickup chauffeurs of ngos's goed op de hoogte.
Ik dacht overigens dat jij geen gids nodig had? :wink:
Veel plezier en ik ben benieuwd naar de weg tussen Mondulkiri en Banlung! En die van Stung treng naar TMY.
groetjes,
Bernadette

Hoi allemaal,

Leuke info. Wij gaan binnenkort (december) ook naar Cambodja. Op de kaart staat een erg interessante weg van Stung Treng naar het westen, die uiteindelijk uitkomst op 'de 64' die naar het zuiden naar Kampong Thum loopt. Weet iemand of die route enigszins te befietsen is en of je hier en daar nog een overnachtingsmogelijkheid tegenkomt? Er staan op onze kaart bijna geen dorpen langs die weg.

groet, Gerben Mensink

Hoi Gerben,

Marco Meijerink is van plan die etappe in november te rijden. Er zijn onderweg geen hotelletjes o.i.d. dus dat wordt bij de lokale bevolking slapen. Ik zou voldoende eten en drinken meenemen. In Stung Treng kun je lokaal informatie zoeken maar check verschillende bronnen (pick-up chauffeurs, guesthouses). Voor zover ik weet is het geen directe weg, veel vertakkingen dus en geen bordjes. De weg op zich is ook geen beste maar des te avontuurlijker. Je kunt ook informeren bij de motorrijders die dit soort routes nog wel eens ondernemen. De weg komt uit bij Tbeng Meanchey, vandaar kun je noorderlijker via KohKer en Preah Vihear naar Siem Raep of zuidelijker via Preah Kuk en Kg Thom. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen tussen Stung Treng en TMY. Zelf heb ik de route vanuit Kg. Thom en KohKer en Preah Vihear gefietst, goed te doen en overnacht bij de bevolking. groet, Bernadette
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bernadette Speet schreef 'Stof en Stuiterasfalt, Fietsreisgids Cambodja

Dag Bernadette,
Als we die route tussen Stung Treng en Tbeng Meanchy doen laat ik wel even weten hoe het beviel.
Die noordelijke route waar jij het over hebt, via KohKer en Preah Vihear naar Siem Raep staat niet op onze kaart. Is dat ook een nieuwe weg? Via welke dorpen?
Heb je voor het overnachten bij lokale bevolking een eigen tent nodig? We waren eigenlijk van plan om die deze keer eens thuis te laten.

groet, Gerben

Hoi Gerben,
Je tent heb je niet nodig, met een hangmatje of slaapmat kun je gemakkelijk lokaal overnachten. Op de kaart staan de nieuwe wegen niet zo duidelijk ingetekend, die wegen zijn pas aangelegd of verbeterd. Neem geen Nelles Map. Mocht je meer willen weten, ik heb net een complete fietsreisgids over Cambodja geschreven en heet Stof en Stuiterasfalt. Te koop in de betere reisboekhandel of direct via mij. Mail dan naar escaper@planet.nl
groet,
Bernadette
Hoi,
Vers aangekomen in Vietnam (en onderweg naar Cambodja) scheurde van een van onze fietsen de binnenband bij het ventiel. We hebben uiteraard een reserveband mee, maar om die de eerste dag er al op te zetten is niet erg fijn. We moeten er nog zes weken mee doen!
We hebben inmiddels wel een vervangende band gevonden, min of meer dan. Hij is een beetje dunner (diameter 35 ipv 40). Het is in elk geval iets bij gebrek aan beter.
Weet iemand van jullie een plek in Zuid-Vietnam of Cambodja waar eventueel een binnenband te krijgen zou zijn?

groet, Gerben Mensink en Marjan Schutte

Hoi Gerben,

De route is nooit als weg bedoeld. Er kunnen geen auto's overheen rijden, geen pickups. Zelfs voor een ossenwagen is het vaak ondoenlijk. In de link over cambodja heb ik over de route de onderstaande info geschreven. Let op: Tbeng Meanchy kennen de mensen in de omgeving niet. Vraag naar Preah Vihaer. Let erop dat je ze niet sturen naar Preah Vihaer Temple.....dat ligt een stuk noordelijker. Hieronder vind je ook wat foto's van de route.

Marco Meijerink (2006): "Vanaf Preah Vihaer kan je naar Stung Treng. Maar dat kan alleen ondernomen worden door de die-hards. de route is nauwelijks te vinden. Over 30 km hebben we 6 uur gedaan. Het spoor is bijzonder lastig te vinden en is bijzonder slecht. Je moet verschillende rivieren door waden (in de regentijd) en je komt heel veel stukken mul zand tegen. Daarnaast liggen er in het gebied mijnen. In het gebied wonen verschillende tribes die hun eigen taal spreken. Met engels of khmer kom je er niet. Veel handen en voetenwerk. De route is in 3 dagen te doen bij goede condities. In de regentijd kun je het vergeten. Optie: vraag iemand in Preah Vihaer om als gids mee te gaan. Dat kost wel wat geld maar zorgt er wel voor dat je niet al teveel verdwaalt."

Afbeelding

Hoi Gerben,
Je kan toch overal een binenband kopen? Zolang je ventielgaten in de velg maar groot genoeg zijn.

Gerben Mensink schreef:Dag Bernadette,
Als we die route tussen Stung Treng en Tbeng Meanchy doen laat ik wel even weten hoe het beviel.
Die noordelijke route waar jij het over hebt, via KohKer en Preah Vihear naar Siem Raep staat niet op onze kaart. Is dat ook een nieuwe weg? Via welke dorpen?
Heb je voor het overnachten bij lokale bevolking een eigen tent nodig? We waren eigenlijk van plan om die deze keer eens thuis te laten.

groet, Gerben
Lees even de bijgewerkte reisinfo over Cambodja. Daar staat het antwoord van je vraag in.

Preah Vihear is de provincie waarin T'beng Meanchey ligt. Prasat Preah Vihear is de tempel op de berg bij de grens met Thailand. Mijn ervaring is dat iedereen (met wie ik erover sprak) heel goed T'beng Meanchey wist. Komende vanuit Kg. Thom of KohKer is dit plaatsje overigens moeilijk te missen.

De weg KohKer - Siem Raep was ooit in het Angkor tijdperk wel zeker een weg, daarna in verval en overwoekerd geraakt door de jungle. Sinds enige tijd weer een weg geworden en sinds heel kort redelijk goed befietsbaar.

In PP zijn er zeker binnenbanden te vinden maar met de maten moet je wellicht een beetje schipperen.

Succes

Hoi Bernadette,
Gek....wij hebben precies een andere ervaring met de naam. Maar goed, het is inderdaad zo dat de plaats zelf maar heel moeilijk te missen is.

De weg Koh Ker-Siem Raep is zeker een weg. Volgens mij heb ik ook niets anders geschreven. De weg is onverhard maar bijzonder makkelijk te vinden en buiten kuilen en gaten hebben we verder geen enkel probleem ondervonden. de foto's die ik heb getoond zijn niet van deze weg.

Foto's zijn van de route T'beng Meanchey naar Stung Treng.

Groetjes,
Marco

edit: aahhh, nu snap ik de verwarring. Gerben heeft het in zijn posts later over deze weg gehad en ik schreef dat de weg nooit als een weg bedoeld is geweest. .....dat gaat dus over de route T'beng Meanchey naar Stung Treng. Sorry voor de verwarring..

Hallo,

Geweldig medium toch, internet. Als we het verhaal van Marco zo lezen is het duidelijk dat de weg Stung Treng - TMY voor ons geen optie is. Dus bedankt voor de nuttige info!

groeten, Gerben en Marjan
Ik wil van Ubon Ratchathani Cambodja in en via Anlong Veng over weg 67 naar Siemreab fietsen in december. Hoe is die weg? En is er accomodatie?

groeten

Klaas

cyclingreddevil schreef:Ha Marco,
Nieuw is in Cambodja een rekbaar begrip! De weg is in 2005 vernieuwd maar niet geasfalteerd. Wel een vlakke en stille weg maar stoffig dus. Hier en daar hobbelig en altijd weer een verrassing wat het regenseizoen heeft achtergelaten. Vanuit Seyang, het dorpje 9km van KohKer met guesthouse, is het ca 150km naar Siem Raep. Je zou een slaapplek kunnen vinden in Svay Leu. De weg staat niet compleet op de kaart, ook niet op de nieuwste (tenzij er net weer een nieuwe is uitgekomen).
Lukt het met de voorbereidingen, wanneer vertrekken jullie?
groet,
Bernadette
Ook in Svay Leu is een guesthouse. Het is nog stoffiger dan dat in Seyang, maar het is er. Daarmee is die route van Koh Ker naar Siem Reap van voldoende overnachtingsplekken voorzien.
groet, Gerben Mensink