Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weigering op campings engeland - Forum Wereldfietser

weigering op campings engeland

Deze zomer wilden wij een rondje Engeland fietsen. Tot onze grote verbazing werden wij diverse keren geweigerd op de campings. Veel campings zijn verenigd in een caravan en camper club. Uitzonderingen voor tentjes worden vaak uit principe niet gemaakt. Na een dag van flink klimwerk bij temperaturen van meer dan 30 graden Celcius valt dat zwaar. En probeer dan maar op het eind van de dag, moe en bezweet, ander onderdak te vinden. Toen wij voor de zoveelste keer geweigerd werden zijn we maar naar huis vertrokken. Jammer, want Engeland is een prachtig land en er wonen heel veel aardige mensen.
Beste,

De "campings" waar je van spreekt in Engeland waren waarschijnlijk geen "campings", maar "caravan parks". En die hebben geen vergunning voor tenten, vaak ook geen sanitaire voorzieningen. Die scheiding van soorten terreinen is heel strikt.

De vergissing is mij in Engeland ook wel eens overkomen, maar dat was allesbehalve een reden om naar huis te vertrekken. Even beteuterd kijken was al genoeg om een ander onderkomen aangeboden te krijgen, één keer zelfs de logeerkamer van de burgemeester, met gratis diner en ontbijt op de koop toe.

Kamperen (met de tent dus) doe je op een "camping site", en als je die niet vindt, ze zijn niet zo dik gezaaid, dan kun je een bed|breakfast of een youth hostel bezoeken of je tent ergens "semi wild" bij mensen in de tuin of op het boerenerf parkeren. Lid worden van National Trust (een soort Staatsbosbeheer) is ook een goed idee, want zij beheren heel wat terreintjes in natuurgebieden.

Groetjes, Astrid

Astrid,

Ik weet niet hoe lang het terug is dat jij in Engeland hebt gefietst, maar het verandert daar heel snel. Zelfs (tent)campings die we bij de Tourist Information aangewezen kregen hadden als antwoord dat ze net vanaf gisteren of vorige week geen tenten meer mochten accepteren (of maar 3 of 4) Dit wordt dan vaak niet bij de Tourist Information gemeld.
Wij hebben inmiddels 18 landen in Europa befietst, zelfs een rondje Oostzee gedaan (waaronder Sint Petersburg), dus we zijn voor geen kleintje vervaard en we geven het ook niet snel op. Wij zijn fietsers die niet van te voren kunnen plannen i.v.m. zware hoofdpijnaanvallen van mijn man. Wij hebben het toch nog 5 weken vol weten te houden, maar op onze leeftijd, 60+, is wildkamperen niet onze keus meer. Wij zijn 4 fietsechtparen tegengekomen die er hetzelfde over dachten en ook eerder naar huis zijn vertrokken.

Van diverse North Sea Cycleroute fietsers kreeg het het bericht dat solofietsers of twee fietsende mannen geweigerd werden op een paar campings langs het Britse deel van van de route, want de camping was alleen voor 'gezinnen'.

Besten,

Voor mezelf is het enkele (4) jaren geleden dat ik nog in Engeland heb gefietst, maar de tip van National Trust komt van vrienden die daar deze zomer nog zijn gaan fietsen en er heel entoesiast over waren.

Uit pure nieuwsgierigheid: hoe hebben jullie dat gedaan in bijv. Rusland? Daar is toch ook niet bepaald op iedere straathoek een camping te vinden? En andere vormen van spontaan onderkomen zijn er waarschijnlijk ook schaars?

Groetjes,

Astrid

Met een kampeercarnet (verkrijgbaar bij de Anwb) wordt je ook toegelaten op de sites van de de "camping and caravanclub" Die hebben heel veel campings in GB. Ze kunnen wel moeilijk doen soms. Wij werden in de stomende regen, met lekke band geweigerd afgelopen zomer omdat we kinderen (peuters) meehadden..... Daar werden we ook niet echt heel blij van. Daarentegen hebben we een keer gratis gestaan bij zo'n kleine Caravan site. We moesten wel achter de tent plassen, maar ach. En een keer bij mensen in de achtertuin die meteen met allerlei tuinmeubels kwamen aanslepen en ons een bad in hun vakantiehuisje aanboden. Het is dus maar net hoe je het treft. En een fietskar met twee peuters doet natuurlijk ook wonderen. Maar die zal niet iedereen bij zich hebben op fietsvakantie...

Een kampeercarnet kun je ook aanvragen via de Fietsersbond. Zie de website van de Fietsersbond: www.fietsersbond.nl
Diverse campings geven korting voor houders van zo'n carnet. Verder hoef je geen paspoort of ID-kaart af te geven aan de receptie.

Zo'n zelfde ervaring hadden wij vorig jaar in Duitsland: ook Verenigingsterreinen waar je met geen mogelijkheid toegelaten werd als passant (ondanks kinderen en hondenweer). So wie so vind ik kamperen steeds ongezelliger worden: op veel campings sta je als enige of één van de weinige tentkampeerders gevangen tussen het blik van campers en caravans. Kunnen we geen actie voeren voor kampeerveldjes waar de echte tentkampeerders elkaar kunnen vinden?

Petra P.

In Duitsland zelf geeft de Duitse fietsersbond ADFC het predikaat "Fietsvriendelijke camping" bij hun selectie "Bett & Bike". Een van de voorwaarden is een dergelijke veldje. www.adfc.de

bert sitters schreef:Een kampeercarnet kun je ook aanvragen via de Fietsersbond. Zie de website van de Fietsersbond: www.fietsersbond.nl
Diverse campings geven korting voor houders van zo'n carnet. Verder hoef je geen paspoort of ID-kaart af te geven aan de receptie.
Klopt, je moet echter wel lid zijn van de Fietsersbond.
10% korting, o.a in Bremen en het grootste voordeel is natuurlijk wel dat je je paspoort niet hoeft af te geven.

Plus WA verzekerd (max. 11 personen) tegen wettelijke aansprakelijkheid op de camping.

Astrid,
Zoals ik meldde hebben wij in 18 landen lange fietstochten gemaakt (meestal tussen de 2 en 3 maanden achter elkaar). Wij wisten nooit van te voren waar we de nacht door zouden brengen. In al die landen zijn wij altijd, en dat is echt altijd, geholpen. Zelfs in de meest primitieve landen. ook in Rusland, waar bijna geen campings zijn, hebben wij altijd onderdak gevonden op de meest onwaarschijnlijke plaatsen. Wij houden niet van wildkamperen en dat hebben we ook nooit hoeven doen. Eigenlijk werden wij altijd met respect behandeld en er werd altijd een oplossing gevonden. Vandaar dat wij versteld stonden van de starre principes in Engeland. Daar voelden wij ons echt vernederd als we op onze vraag 'waar moeten we dan slapen? als antwoord kregen 'that's not our problem'. We zijn zelfs lid van de caravan en camperclub geworden, maar met een tent kom je er evengoed niet op. Natuurlijk waren er ook campings waar we wel welkom waren, maar naarmate we meer in toeristengebieden kwamen en de Engelse vakantieperiode aanbrak werden we vaker geweigerd.

Michael,

Voor een kampeercarnet via de ANWB, moet je eerst lid worden van de ANWB.

bert sitters schreef:Michael,

Voor een kampeercarnet via de ANWB, moet je eerst lid worden van de ANWB.
Dan kan je beter lid zijn van de Fietsersbond :-)

Maar dat het in Engeland zo slecht is voor fietsende kampeerders valt mij wel tegen; had ik ook nooit verwacht. Misschien de landeninfo Engeland informeren/aanvullen.

Engeland is niet het enige land waar het zo gaat.
weblog gerdcaarls.waarbenjij.nu schreef:Van Casa Grande ben ik dus met een boogje ten zuiden om Phoenix heen gefietst. Na een dikke honderd kilometer fietsen terwijl het inmiddels boven de 30 graden was, kwam ik ten westen van Phoenix bij een RV Park met prachtige grote grasvelden. Nog niet eerder gezien. Normaal sta je hier op zand/grind en soms op grind van zulke scherpe steentjes dat je 's morgens weer blij bent dat het grondzeil van je tent nog heel is. Mooie grasvelden dus, maar ....."Sorry, we don't do tents". Mevrouw was niet te vermurwen en ook bij het volgende RV Park ving ik bot.
Gerd

Ook in Ierland heb ik dit meegemaakt. Caravan Parks zijn voor caravans. Punt.
Gelukkig mag je daar overal (met toestemming van de grondeigenaar) je tent neerzetten. Bijvoorbeeld achter een pub, in de tuin.

In Zwitserland ben je soms ook niet welkom met je tent en fiets. Langs de Benjaminseroute kun je de camping in Andelfingen maar beter mijden. Er was maar één plek (voor een sta-caravan) vrij. We mochten er wel onze tenten wel opzetten, pastte net. Maar wel 4 keer volle mep betalen. Inclusief electriciteit en afvalkosten. Chf 20,- per eenpersoonstent, als ik me nog goed herinner.

Ik heb in mei dit jaar twee weken in Noord-Engeland gefietst (min of meer tussen Newcastle en Lake District). We hebben alleen maar op campings overnacht en zijn niet geweigerd. Wel is het zo dat we een enkele keer een paar km verder moesten fietsen omdat het inderdaad een (sta)caravan site was. Een (sta)caravan sites zijn verschrikkelijk. Het viel me op dat campings in Noord-Engeland ingericht zijn voor caravans i.c.m. ouderen van dagen. Daar is niets mis mee, maar gezellig voor mensen met een tent is het niet echt. Uitzondering was een leuke camping onderaan de Harknott pass in het Lake district met alleen maar tentjes en niet op een egaal gazon.

Wij zijn vorig jaar van Land's End naar Dover gefietst en hebben eigenlijk geen problemen ondervonden met campings, slechts eenmaal geweigerd met als reden "alleen voor leden". Dit was de eerste keer in Engeland en we hadden dus geen verwachtingen vooraf. Wel vonden wij de campings in het westen wat beter.

Ik ga zelf al jaren naar Engeland en Schotland op vakantie en heb nog nooit onoverkomelijke problemen gehad. Inderdaad heel af en toe eens een camping waar je niet op mag (ook al ligt er een mooi grasveld te wachten... ). Ik moet daar wel bij zeggen dat we ons altijd goed voorbereiden, met voor elke dag een route gepland, en daarbij ook vast naar de campings kijken. Op internet helemaal makkelijk! Dat maakt het misschien wat minder flexibel, maar heeft wel de prettige bijkomstigheid dat je weet dat je 's avonds ergens kunt overnachten. Overigens is dat met alle B&Bs in Groot-Brittannie nooit een probleem -- als bijvoorbeeld de camping 'ineens' niet meer bestaat... Ik ben dus een groot voorstander van goede voorbereiding (= ook voorpret).

Vrienden van ons hebben vorig jaar in Noord-Engeland gefietst en zijn ook een paar keer geweigerd op een camping. Argument: de camping is vol. En voor fietsers (met twee peutertjes in de fietskar) was er ook geen plekje te maken. Onverbiddelijk.

Ik moet zeggen dat wij dit zelf vorig jaar in Frankrijk ook hebben meegemaakt. Tot onze grote verbazing, want wij waren ook nog nooit ergens geweigerd. Voor fietsers is altijd plek. Daar helaas niet.

Sandra

Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd in mei en/of september ga, en dus eigenlijk nooit last heb van "volle" campings. (behalve op Bank Holidays)