Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee? - Forum Wereldfietser

Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een echte reisfiets. Tot nu toe heb ik gefietst op een Giant Trooper van 12 jaar oud waar ik tubus dragers op heb laten monteren. Deze fiets heeft 18 versnellingen.
Op ebay en marktplaats heb ik al een tijdje gezocht naar een tweedehands Vittorio maar eigenlijk durf ik het niet goed aan om er een te kopen omdat die nog best wel duur zijn (en ik heb een heel platte portemonnee).
En dan is er nog de vraag: Als je een tweedehands fiets koopt, wat koop je dan?

Twijfel, twijfel, twijfel!

Een paar weken geleden las ik dat Dick en Els inmiddels honderdduizend kilometer op hun fietsen hebben gereden. HONDERDDUIZEND KILOMETER!
Is dat normaal?
Gaat een goede fiets echt zo lang mee?

Zijn er meer fietsers die zoveel kilometers op hun fiets gereden hebben?

groetjes, Joke
Joke Tolsteeg schreef:Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een echte reisfiets. Tot nu toe heb ik gefietst op een Giant Trooper van 12 jaar oud waar ik tubus dragers op heb laten monteren. Deze fiets heeft 18 versnellingen.
Op ebay en marktplaats heb ik al een tijdje gezocht naar een tweedehands Vittorio maar eigenlijk durf ik het niet goed aan om er een te kopen omdat die nog best wel duur zijn (en ik heb een heel platte portemonnee).
En dan is er nog de vraag: Als je een tweedehands fiets koopt, wat koop je dan?

Twijfel, twijfel, twijfel!

Een paar weken geleden las ik dat Dick en Els inmiddels honderdduizend kilometer op hun fietsen hebben gereden. HONDERDDUIZEND KILOMETER!
Is dat normaal?
Gaat een goede fiets echt zo lang mee?

Zijn er meer fietsers die zoveel kilometers op hun fiets gereden hebben?

groetjes, Joke
Hoe duurder de fiets hoe minder je er tegen opziet om een versleten onderdeel te vervangen. Een 99 euro barrel (BSO voor de kenners) zet je bij het grofvuil als er een wiel krom is (liefst nog eerder ;) ), bij een goeie fiets zoek je rustig weer een paar nieuwe leuke velgen uit.

Koop geen tweedehands fiets als die niet de goede maat heeft, dan is die pas duur!

In de praktijk is het dus vooral een bedrijfseconomisch probleem. Een goed frame gaat in principe heel lang mee. Onderdelen slijten. Zoals Marten zegt, onderdelen vervangen is bij een goede fiets fiets rendabel, bij een goedkope niet. Daarom zijn zulke goedkopere fietsen tweedehands ook vaak heel goedkoop. Daar komt nog wat bij. De grote merken van redelijke maar ook weer niet super goede fietsen kunnen hun onderdelen veel scherper inkopen dan jij. Als je op een eenvoudig tweedehands frame zelf nieuwe onderdelen monteert en zeker als je dat laat doen ben je al gauw duurder uit dan wanneer je zo'n fiets nieuw koopt. Als je zo'n nieuwe fiets in een fietsenplan van de baas kunt kopen is het helemaal aantrekkelijk. Goed onderhouden is vooral de moeite waard bij duurdere echt mooie fietsen. Anderzijds heb je bij een tamelijk nieuwe fiets ook steeds onderhoud: versleten banden, remblokken, ketting en cassette zijn geen reden een nieuwe fits te kopen...
Wim
Joke Tolsteeg schreef:
Zijn er meer fietsers die zoveel kilometers op hun fiets gereden hebben?

groetjes, Joke
Niemand ? behalve Frank van Rijn dan :wink:

Hoi Joke,
Of het normaal is weet ik niet maar onze vorige fietsen van het merk Snel zijn ook zo lang meegegaan.......dat wil zeggen: het frame.
Ik weet van Dick en Els dat als je hun fietsen vergelijkt met zoals de fietsen waren bij aankoop dat veel onderdelen een of meerdere keren zijn vervangen. Dat gold ook voor onze fietsen. Velgen, naven, trapas, balhoofd, derailleurs, enz, enz....alles wat draait is bij ons wel een keer vervangen. De fietsen zien er nu ook heel anders uit dan bij aankoop.
Kortom: kijk bij de aanschaf van een Vittorio (of een ander merk) goed of het frame nog recht is en vraag vooral door hoe lang de draaiende delen al meegaan en in welke omstandigheden de fiets is gebruikt.
100000 km lijkt veel maar een wereldfietser fietst dat in een aantal jaren wel bij elkaar. Het gaat vooral om hoe die 100000 km zijn gefietst.
Veel succes met je keuze.
Groet,
Marco

Mijn Giant Expedition heeft al 30000km op de teller. Het frame is nog in zeer goede staat, de versnellingen en remmen zijn al een aantal keer vervangen door de vorige eigenaar. 20jaar goed onderhouden zou een fiets toch wel moeten meegaan, als je geen kaderbreuk ofzo meemaakt. Als je een zware crash voorhebt dan kan ie wel stuk. En zoals Marco reeds zei, het is vooral het frame dat je blijft gebruiken. Bij een goeie fiets is het rendabel om alles een keer te vervangen als het echt nodig is.
Joke Tolsteeg schreef:Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een echte reisfiets. Tot nu toe heb ik gefietst op een Giant Trooper van 12 jaar oud waar ik tubus dragers op heb laten monteren. Deze fiets heeft 18 versnellingen.
Op ebay en marktplaats heb ik al een tijdje gezocht naar een tweedehands Vittorio maar eigenlijk durf ik het niet goed aan om er een te kopen omdat die nog best wel duur zijn (en ik heb een heel platte portemonnee).
En dan is er nog de vraag: Als je een tweedehands fiets koopt, wat koop je dan?

Twijfel, twijfel, twijfel!

Een paar weken geleden las ik dat Dick en Els inmiddels honderdduizend kilometer op hun fietsen hebben gereden. HONDERDDUIZEND KILOMETER!
Is dat normaal?
Gaat een goede fiets echt zo lang mee?

Zijn er meer fietsers die zoveel kilometers op hun fiets gereden hebben?
Ik nader met deze fiets de 10 000. Ik hoef dus nog maar 90 000....... :lol:

Alles wat draait dat slijt, en op een dag is het op. Maar dat goede frame waar je toendertijd voor gekozen hebt waarschijnlijk niet. Tenzij je een keer het ravijn bent in gereden (wat ik overigens niemand toewens) en het krom is. Maar als dat frame Vittorio, Snel, Avaghon, Koga, Giant, Principia, Storck (das de mijne (Aheum)) heet, en nog een paar die ik nu misschien vergeet, is het wel de moeite waard om er een nieuw wiel in te zetten. Zolang je frame nog recht is; is het de moeite waard. Misschien dat er wat gebruikssporen op/aan zijn gekomen; maar dan had-ie maar geen frame moeten worden. :wink:

Dus als jij aan een tweedehands Vittorio (in de juiste maat, want dat is echt van belang) kan komen, dan zou ik me toch maar eens ernstig achter de oren gaan krabben en zorgen dat die platte portemonnaie snel een heleboel gaat opbollen.

En die 100.000 zal ook wel niet op het allereerste naafje gemaakt zijn.......

Ik heb o.a. een ATB (Grisley van bijna 10 jaar oud) waar ca. 45.000 mee gereden is.

Goede kwaliteit onderdelen (Shimano XT) kunnen erg lang meegaan, m.u.v. de onderdelen die slijtage gevoelig zijn zoals ketting, tandwielen, velgen etc.

Een frame verslijt je in principe niet. Als je zomer en winter rijdt (onder alle weeromstandigheden), zoals ik, dan kan van een gespoten (gelakt) frame de lak gaan scheuren.

Een goede fiets verdient zichzelf zeker terug. Niet op bezuinigen dus.

Edwin

Ik rij al ruim drie jaar op een RIH. Nader nu de 12.000 km. 1 x ketting en kransje vervangen. 1x velg (was ingevreten door kapotte rem in Oostenrijk) en 1 x banden voor en achter gewisseld. Fiets draagt maximaal 100 kg en berijdt verharde wegen (ook Vlaamse kinderkopjes), gravel en niet al te modderig zand.
Kabels en afstellingen en alle inbusbouten nog perfect.
Wordt niet wekelijks onderhoud aan gepleegd.

Hmm, in een test in het blad Fiets van een titanium fiets werd ooit gezegd dat één van de voordelen van dat, dure, frame was dat het veel langer mee zou gaan dan een stalen frame.
In dat artikel werd gesteld dat bij intensief gebruik een stalen frame na zo'n jaar of tien toch wel een stuk stijfheid zou zijn kwijt geraakt (en dat titanium frame pas na zo'n 20 jaar). Het leek dus te gaan om een vorm van "metaalmoeheid".

Hebben we hier op het forum geen deskundigen op dit gebied?... Marten?

Vertel ons hoe het zit: worden frames in het gebruik langzamerhand slapper, of blijven ze hun hele leven even stijf?

Spironski schreef:Hmm, in een test in het blad Fiets van een titanium fiets werd ooit gezegd dat één van de voordelen van dat, dure, frame was dat het veel langer mee zou gaan dan een stalen frame.
In dat artikel werd gesteld dat bij intensief gebruik een stalen frame na zo'n jaar of tien toch wel een stuk stijfheid zou zijn kwijt geraakt (en dat titanium frame pas na zo'n 20 jaar). Het leek dus te gaan om een vorm van "metaalmoeheid".

Hebben we hier op het forum geen deskundigen op dit gebied?... Marten?

Vertel ons hoe het zit: worden frames in het gebruik langzamerhand slapper, of blijven ze hun hele leven even stijf?
Sinds Guus van de Beek bij Fiets weg is zijn de voor- en de achterkant van de advertenties maar moeilijk uit elkaar te houden.

Materiaaleigenschappen (soortelijk gewicht, stijfheid etc) veranderen niet met de tijd. Daarom staan de Eiffeltoren en het Empire state Building er ook nog zo goed bij ;) De enige mechanismen waardoor een frame slapper wordt zijn scheurvorming of corrossie.
De bewering dat de leeftijd van het frame geen invloed heeft op de kwaliteit heb ik toch wel kantekeningen bij, mn bij alu frames
Er schijnt toch een soort veroudering op te treden. In de vliegtuigindustrie noemen ze dat "Aging aircraft" Het gevolg daarvan is dat er kleine haarscheurtjes (kunnen) ontstaan
Wel is het natuurlijk zo dat een vliegtuig onder andere omstandigheden opereerd dan een fietsframe, (temperatuur en hoogte verschillen enz)maar toch
Verder ben ik het wel eens met de bovenstaande beweringen dat er met een goed frame onder normale omstandigheden niet veel mis kan gaan.
Dirk
dik5 schreef:De bewering dat de leeftijd van het frame geen invloed heeft op de kwaliteit heb ik toch wel kantekeningen bij, mn bij alu frames
Er schijnt toch een soort veroudering op te treden. ... "Aging aircraft"
Er werd beweerd dat er stijfheid verloren ging, dat is iets anders. Het probleem met de vliegtuigen is juist dat de metaalmoeheid moeilijk te ontdekken is - de vliegtuigen worden niet duidelijk slapper. In de beginjaren van de booming luchtvaartindustrie zijn er daardoor een aardig aantal vliegtuigen voortijdig naar beneden gekomen :(
Met groeiende scheuren in fietsframes heb ik ook wel ervaring. Die keren dat ik het merkte werd het behoorlijk tijd om af te stappen :cry: :shock: :roll:
Leon
dik5 schreef:De bewering dat de leeftijd van het frame geen invloed heeft op de kwaliteit heb ik toch wel kantekeningen bij, mn bij alu frames
Er schijnt toch een soort veroudering op te treden. In de vliegtuigindustrie noemen ze dat "Aging aircraft" Het gevolg daarvan is dat er kleine haarscheurtjes (kunnen) ontstaan
Wel is het natuurlijk zo dat een vliegtuig onder andere omstandigheden opereerd dan een fietsframe, (temperatuur en hoogte verschillen enz)maar toch
Op een vliegtuigromp komen denk ik nog wel wat groter krachten te staan dan op een allu fietsframe. Een vliegtuigromp wordt daarom ook nog "geklonken" je zult er geen las in aantreffen. Iets wat buigzaam is kan meebewegen, iets wat uitermate stijf is kan alleen maar scheuren barsten of breken.
Haike schreef: Op een vliegtuigromp komen denk ik nog wel wat groter krachten te staan dan op een allu fietsframe.
Dat heeft er geen ene moer mee te maken. Wat telt is de belasting per mm2. Als een fiets sneller stuk gaat als een vliegtuig is de materiaalspanning bij de fiets dus kennelijk groter.
Ik dacht dat het om veroudering ging?!

Dus de stelling is : kan een 20 jaar oud allu frame (waar geen gekke dingen mee gebeurd zijn ) nog steeds dezelfde belasting aan als toen hij nieuw was?

Overigens werd het "aging aircraft" probleem voor een belangrijk deel veroorzaakt door het drukcabine effect. Bij stilstand druk binnen en buiten het vliegtuig gelijk, op 10km hoogte , binnen 1 bar ,buiten bijna 0 bar
dat "opblaas effect" deed zich alleen voor bij oudere vliegtuigen

Kwa framesterkte waarschijnlijk wel. En zoals je zelf al aangeeft: Er zijn geen gekke dingen meegebeurd. Oftwel, de spanning is niet zo hoog geweest. Dus ook geen vermoeiing.
Let erop bij een oud alu frame, dat de schroefdraad (trapas, dragernokjes) nog in een behoorlijke staat is.

Marco
m-gineering schreef:
Haike schreef: Op een vliegtuigromp komen denk ik nog wel wat groter krachten te staan dan op een allu fietsframe.
Dat heeft er geen ene moer mee te maken. Wat telt is de belasting per mm2.
Sorry maar dat snap ik niet, Als ik op een mm2 matriaal 10 bar druk zet, of ik zet er 100 bar druk op, mag ik toch aannemen dat het matriaal daar anders op reageert, zeker bij langere duur. Of niet?
dik5 schreef:Er schijnt toch een soort veroudering op te treden. In de vliegtuigindustrie noemen ze dat "Aging aircraft" Het gevolg daarvan is dat er kleine haarscheurtjes (kunnen) ontstaan
"Het gevolg" zou ik vervangen door "Oorzaak" ;-)
dik5 schreef:
Dus de stelling is : kan een 20 jaar oud allu frame (waar geen gekke dingen mee gebeurd zijn ) nog steeds dezelfde belasting aan als toen hij nieuw was?
Maximale belasting wel, maar vwb vermoeiing heb je natuurlijkal een gedeelte opgebruikt. Je weet alleen niet hoeveel ;)