Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exit Schwalbe Marathon XR - Forum Wereldfietser

Exit Schwalbe Marathon XR

Beste wereldfietsers,

Helaas moet ik mededelen dat ik mijn Schwalbe Marathonbanden 622-42 na 6700 km, nog maar half versleten, van mijn fiets heb gehaald. Reden: ze rollen te zwaar :cry:
Het ging zo: ik heb een complete vakantiefiets en een kale hybride. Geometrie en verzet van deze fietsen zijn identiek.
Tot voor 2 jaar gebruikte ik op beide fietsen Schwalbe Marathon 622-37 met HS-270-profiel. Toen heeft Schwalbe deze banden vervangen door meerdere typen Marathonbanden.
Toen beide fietsen aan nieuwe banden toe waren heb ik op de kale hybride de standaard marathonbanden (622-37) gezet en op de vakantiefiets de XR-versies (622-42, effectief 3 mm breder), die bijna 2x zo duur zijn. (toen f67,- per band).
Ik heb overigens de gewoonte om banden altijd tot de max op te pompen, gemeten met het manometerje van Schwalbe zelf.
In de loop der tijd merkte ik echter dat ik steeds minder zin had op de vakantiefiets te fietsen, het fietsen vlotte niet zo. Ik weet dat het voor een deel moet liggen aan de verlichting, de spatborden, de 2 extra bidonhouders en de dragers, maar het viel me in het begin al een beetje op.
Een paar weken geleden heb ik echter een test gedaan en de 4 banden van fiets verwisseld, een straf uur werk.
Een aantal fietstochten met de nieuwe combinaties gemaakt merk ik dat ook mijn kale hybride met de wind in de rug een niet-vooruit-te-branden gevoel geeft. De vakantiefiets blijkt duidelijk soepeler te rollen.
Nu is de maat vol: ze zijn er af.
Dus gratis af te halen: 2 banden XR 622-42, nog goed voor 6000 km. Beresterk, kunnen bijkans niet lek, mogen tot 6 bar volgepompt worden en rijden super door de scherpste bochten.

Helaas helaas, want de standaard marathonbanden rijden helemaal niet super in bochten en de slicks zullen als het modderig is wel sneller wegglijden.

Groetjes,

Leon
Aha,

Bedankt voor je reactie Leon,

De afgelopen weken vroeg ik me al ernstig af waarom ik niet in staat was al die peddelende bomma's in te halen op mijn vakantiefiets met de Schwalbe Marathon XR banden die ik vorig jaar heb gemonteerd.

Ik kon mijn effectieve snelheid niet zien, want de batterijen van mijn computertje waren plat....

Nochthans, in de Pyreneeën afgelopen jaar reed ik sneller dan voorgaande jaren. De Marathon XRs zijn kennelijk absoluut gemaakt voor het rijden met bagage. Met bagage vind ik ze ook echt super, in afdalingen en bochten.

Voor snelheid op een kale fiets zijn ze kennelijk niet zo geschikt. Maar ja, een randonneur is in zijn geheel niet geschikt om echt snel te rijden. In mijn filosofie is dat ook niet de eerste prioriteit van het vakantie/wereldfietsen...

Groetjes,

Astrid
Hoi Leon,

Ik heb exact de zelfde bevindingen als jou.
De banden heb ik omgeruild met die van Gudy....
Ze fietst meestal toch sneller!
De marathon XR is overigens niet goed bestand tegen de wegen in Georgië waar nog al veel glas op de weg ligt.
Ik rijd nu op de zeer breede city-marathon, een slick die echt veel lichter rold. de band is veel soepeler.

Zie je in Maastricht.

John.
johntelleman schreef:Hoi Leon,

Ik heb exact de zelfde bevindingen als jou.
De banden heb ik omgeruild met die van Gudy....
Ze fietst meestal toch sneller!
:D :D De tip van de maand!

Beste Wereldfietsers,

De Schwalbe Marathon XR band is bedoeld als band voor het maken van wereldreizen die maanden, zo niet jaren, kunnen duren.
De band is helemaal niet gebouwd op snelheid maar op duurzaamheid.
Natuurlijk zal er altijd iemand zijn die zijn SchwalbeXR band snel lek heeft gekregen maar over het algemeen is de band één van de meest lek-ongevoelige, meest sterke, meest slijtvaste band op de markt. Al die voordelen hebben natuurlijk nadelen zoals het gewicht en de stugheid.
Ook wij testen verschillende banden voor verschillende fabrikanten.
Maar bij een test moet je wel testen op datgene waarvoor de band is bedoeld en dat is werelfietsen!
De Tour de France win je er niet mee maar maanden over de wereld fietsen gaat met deze band bijzonder goed.

Marco Meijerink

PS: natúúrlijk zijn er ook andere merken banden die óók heel goed zijn.
Leon schreef:Dus gratis af te halen: 2 banden XR 622-42, nog goed voor 6000 km.
Ze zijn vergeven. Volgens zeggen zullen ze in Zuid Amerika ingezet worden.
Groeten, Leon

Hallo,

Ik heb net nieuwe Schwalbe XR banden aangeschaft voor de reis naar Rome. Voornamelijk nadat ik met de Schwalbe Silento veel lekke banden kreeg. Ze liepen trouwens heel Silento leeg... :D

Kan ik uit dit topic opmaken dat de XR geen bijster goede koop is?
De wegen zullen niet slecht zijn tijdens de reis naar Rome.

Mijn vraag is in hoeverre dit direct te merken is met 25 Kg. bagage. Is dat ergens in uit te drukken??

Sander

Kan ik uit dit topic opmaken dat de XR geen bijster goede koop is?
De wegen zullen niet slecht zijn tijdens de reis naar Rome.

Mijn vraag is in hoeverre dit direct te merken is met 25 Kg. bagage. Is dat ergens in uit te drukken??
Volgens mij is de XR de beste koop als je lange tochten gaat maken. Ik heb ze er ook op liggen en ik rij, zonder bagage, een niet opgevoerde snorfiets nog met gemak voorbij.
Maar goed, deze fiets heb ik niet om hard te rijden, maar om mijn vakantie mee door te komen. Met tig kilo bagage en de knop op de vakantiestand rijd ik sowieso niet hard meer. Trouwens, voor hard rijden heb ik een racefiets.

Groetjes,
Martin 8)

Ik ben ook niet zo enthousiast over die Marathon XR's. Niet lek en beresterk, dat is waar. Maar mijn fiets werd bonkeriger en stuurde minder lekker. Mijn fiets reed minder fijn. Nu weer nieuwe Conti top tourings gemonteerd. Minder sterk maar rijden veeeeel lekkerder. Overigens heb ik met de vorige Conti's nooit lek gereden. De Marathons geef ik niet weg. Bewaar ze voor als ik naar IJsland ga.
Wat is er trouwens van waar dat de nieuwe Conti 2000 TT minder goed zouden zijn als vroeger? Bij Loman in Amsterdam deden ze erg onaardig over de Conti's

nikopaul schreef:Wat is er trouwens van waar dat de nieuwe Conti 2000 TT minder goed zouden zijn als vroeger? Bij Loman in Amsterdam deden ze erg onaardig over de Conti's
Ik heb op mijn niet-vakantiefiets dit jaar Conti TT2000 622-28 (smalle dus) en ze bevallen al 2900 km erg goed. Nog maar half versleten (heel acceptabel voor zulke smalle bandjes) en al veel weggetjes met vuurstenen gereden. Bij Re-cycle gaan ze vanaf dit moment (ongeveer) weer Conti's verkopen, juist opdat ze weer goed schijnen te zijn, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden. Toeh heb ik er inderdaad ook een stel zien afscheuren langs de velg. Misschien zijn ze bij Lohmann wat achter?
Groeten, Leon

Moet ik spijt krijgen van de Schwalbe XR die ik op mijn nieuwe trekking fiets laat monteren? Ik gekozen voor de 42-622 ivm het niet lekrijden ervan. Bovenstaande discussie stemt mij niet vrolijk. Of zijn de ervaringen inmiddels wat positiever geworden.

mvg Marco
Een advies; als je in Nederland rijdt monteer dan gewoon TT2000 banden of Marathon Slick of Big Apple, die rollen lekker licht.
Maar ga je een tocht maken waarbij je gewoon geen gezeur wilt hebben (bijvoorbeeld in een land ver weg of zo), monteer dan de Marathon XR.

Ik heb vorig jaar in Bhutan en Sikkim de nieuwe Marathon XR getest (de nieuwe vouwversie en die is errrug duur), en de grip op allerlei soorten wegdek is geweldig! En rolt hij zwaar? Ja. En is hij echt anti-lek? Nee, want ik had 1 lekke band (stukje glas) op de totaal 4000 kilometers die ik er op gereden heb. :D
Vergeet niet dat je iedere band met een anti-leklaag eens in de zoveel tijd moet controleren op scherpe stukje. Deze kunnen nl. langzaam door het karkas dringen. :x

Zonder in te gaan op de voor- en nadelen van de Marathon XR (dit staat op Schwalbe's website: The Marathon XR expedition tire was developed particularly for extreme touring riders who have completely different requirements....) , vraag ik me af over welke snelheidsverschillen we het hier hebben. 1 km per uur trager alleen te wijten aan andere banden lijkt mij al heel wat. Stel dat je als vakantiefietser 80km per dag fietst in 4 uur netto fietstijd dan zou je 12 minuten later aankomen (bij 20km per uur gemiddeld) ... als je daarvoor betrouwbaardere en duurzamere banden onder je hebt is de keuze voor mij snel gemaakt.
Anderzijds begrijp ik goed dat als dat "trage gevoel" eenmaal in je kop zit je het er niet zo gemakkelijk meer uit krijgt....

Groetjes,
Ed

Lijkt mij een leuke poll!

Ik denk dat het snelheidsverschil tussen de 1 en 2 km/u ligt bij de XR vergeleken met de ContiTT of de gewone Marathon.
(En de dutch perfect No Flat op 4 km/u, maar dit terzijde)

Marco

En de Marathon plus? Zit die qua rolweerstand een beetje tussen de gewonen en de xr in?

De ervaring met de silento (2) heb ik ook, bij mijn vriendin is de achter band(loopvlak) na ca 4500km bijna versleten, waarbij nog niet de helft met bagae is verreden.

Michiel

verrefietsers schreef:[...] vraag ik me af over welke snelheidsverschillen we het hier hebben. 1 km per uur trager alleen te wijten aan andere banden lijkt mij al heel wat.
ik kan je uit mijn eigen (korte) ervaring met de banden tot nu toe vertellen dat dit verschil behoorlijk is. een aantal weken geleden was ik op half bepakte fiets samen met paar wielrenvrienden aan t rijden, en koste me extreem veel moeite om hun rustige tempo van 30 per uur bij te houden. ik weet uit ervaring dat dit me op mijn andere trekking fiets (andere banden, vredestein spider als ik me niet vergis) absoluut geen problemen geeft, laat staan wanneer ik zelf op de racefiets zit. een paar kilometers per uur zal het je dus zeker schelen.

aan de andere kant, is dat wel belangrijk? voor mij persoonlijk niet echt. daarnaast heb ik ook al gemerkt dat de band zich op onverhard terrein juist weer super gedraagd, met eigenlijk geen snelheidsverlies bij overgang van asfalt naar onverhard/bospad toe, dus ik ben dik tevreden. ieder voordeel heb ze nadeel he..
(en oja, als die banden me nou toch nog echt heel slecht zouden gaan bevallen om mijn toch zometeen (verwacht t niet, maar goed), dan zal ik t wel ff laten weten..)

groet,


Eelco

Ik heb nu ca. 9000 km op een Conti contact gereden (achterband 37x622) zonder een enkel lek en lijkt nog lang niet versleten. Klein nadeel: is wel wat stug en reflectiestrip begint los te raken.
Is er al iemand die ervaring met CST heeft? Prijs-kwaliteitverhouding, lijkt veelbelovend.


Harry

Ik heb ik het buitenland veelal CST gekocht omdat er meestal niets anders was.
Eigenschappen:
- Goedkoop
- Lage rolweerstand. (hangt natuurlijk wel af welke type je neemt)
- Sterk. (er is bij mij nog nooit een zijwand uitgescheurd)
- Redelijke levensduur. (6000-8000 km)
- Zeer bestendig tegen uitdrogen of verouderen. (ik heb er nog eentje die 17.000 km heeft gereden (voorwiel) en nu 6 jaar oud is. Nog steeds geen uitdrogingsverschijnselen)

Lekbestendigheid is wat minder dan een ContiTT, maar is wel redelijk te noemen.

Freek heeft de meest recente ervaring.

Groeten,

Marco de Wit

Heb zojuist het halve midden oosten doorkruist met voor een Conti Goliath en achter de CST.

Over de Goliath's was ik al zeer te spreken (vorige set, voor en achter, bijna 14.000 km mee gefietst, waarvan 80% van de km met bepakking).

De CST is ook zeer goed bevallen. Inderdaad lage rolweerstand; niet lek geweest; gewoon een stevige, goede band!

Zeker gezien het prijsverschil met de Marathon's en de Conti's is de keuze voor mij heel duidelijk: de volgende band wordt weer een CST.

Groet,
Freek

ik heb inmiddels ca 300 km op mijn nieuwe Mees Trekking MET marathon XR banden erop zitten en ik moet zeggen dat de banden mij goed bevallen, ze voelen niet traag aan of zo iets, zeker op bospaden en schelpenpaden. Een verschil met conti kan ik nog niet vaststellen maar na de vakantie ga ik er eens een paar monteren en kijken of er verschillen zijn. Voorlopig is de keus een goede geweest.

mvg Marco Schriek