Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Zeeland naar Parijs - Forum Wereldfietser

Fietsen van Zeeland naar Parijs

Hallo!

Ik ben van plan om dit voorjaar op de fiets naar Parijs te gaan.
Ik woon in Middelburg en ben op zoek naar een mooie route om te fietsen.
Terug willen we de fiets meenemen in de trein.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Eerst even zoeken op ''parijs" in het forum lijkt me niet teveel moeite. Als je daarna nog vragen hebt kun je meteen wat specifieker zijn.

Lisette

Er zijn twee beschreven routes naar Parijs; van Paul Benjaminse en van Clemens Sweerman: de Van Goghroute. Deze lopen door Belgie.
Via het handige Zweeuwse knooppuntensysteem, of de LF1 fiets je naar Belgie. Via de aansluitende Belgische LF-routes, of de knooppunten zoek je aansluiting naar deze routes van Sweerman en Benjaminse. Je kunt ook deel van de Sint-Jacobroute naar Parijs volgen. Deze is ook van Clemens Sweerman. De Sint-Jacobseroute volgt o.a. de Dender tussen Ninove en Geraardsbergen.

Vanaf Parijs-Nord kun je met je fiets mee in diverse TGV's terug naar Rijssel (station Lille-Europe of Lille-Flandre). Deze stations liggen dicht bij elkaar. Reserveren wordt aangeraden. In Rijssel stapt je over op een Belgische trein naar Gent (station Lille-Flandres). Vanaf Gent fiets je terug Middelburg. Zie voor een mooie route mijn gids FIETSEN BIJ DE ZUIDERBUREN: www.fietswegen.nl
Op de Fiets en Wandelbeurs op 3 en 4 februari in de Amsterdam-RAI tref je ook Paul Benjaminse en Clemens Sweerman met hun gidsen, de Toeristische Diensten van Belgie met hun fietsknooppunten en de Treinreiswinkel met alle informatie over de fiets mee in buitenlandse treinen. www.fietsenwandelbeurs.nl

Wow! er wonen dus toch wereldfietsers op dat mooie eiland Walcheren.

Een aangename route vinden in Frankrijk is vrijwel nooit moeilijk. Kies je de kleinere wegen dan kom je door prachtige, vredige dorpjes en langs rustige weggetjes. Een beschreven route lijkt me dus een beetje overbodig maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Met treinen heb ik niet veel ervaring maar je kunt natuurlijk ook gewoon terugfietsen (alweer een persoonlijke keuze).

Samuel

Zelf de weg zoeken of een beschreven route zoeken?
Het valt (beginners) niet mee om zelf iets te vinden: de route, overnachtingsmogelijkheden etc.
Verder vind je zelf ook niet gemakkelijk de leukere stukjes jaagpad etc.
We zijn regelmatig beginnende fietsers in Frankrijk (zonder roueboekjes) tegengekomen die via N wegen totaal de kluts kwijt waren...
Dus begin maar met een routeboekje, later kan je nog wereldfietser worden.
Gr.Wouter Bazen

Ik ben het met Samuel eens. Als er één land is dat geschikt is om zelf een route uit te stippelen en toch verzekerd te zijn van een mooie en verkeersarme fietstocht, dan is het Frankrijk. En dan zal je een keer verkeerd rijden. So what, dat hoort bij een fietsvakantie.

Gerd

Fietsen op de kaart kan uitstekend in de meeste delen van Frankrijk.
Als je echter Parijs nadert met alle verkeersdrukte van het verstedelijkt gebied, dan is het toch wel heel handig als je een routeboekje bij je hebt, dat je over een rustig pad voert tot bijna midden in Parijs.
Zeker als je eerste tocht in Frankrijk is en je hebt nooit de Manilla-vuurdoop ondergaan.

bert sitters schreef:Zeker als je eerste tocht in Frankrijk is en je hebt nooit de Manilla-vuurdoop ondergaan.
Mijn eerste grote tocht was grotendeels Frankrijk: Van Amsterdam naar San Sebastian. Als het om echte grote steden gaat heb je wel gelijk, dan is het fijn als je een route hebt. Maar verder heb ik het niet zo op routeboekjes. Ik vind het veel te leuk om 's avonds voor de tent de route van de volgende dag uit te zetten.
Mijn Manila-vuurdoop is pas over twee weken. Ik zie er wel een beetje tegenop. Weet je inmiddels waar Bongabong ligt?

Gerd

Pas maar op voor de jeepneys: verlengde jeeps. Fungeren als min of meer geregeld openbaar vervoer. Ze zie er kleurrijk uitgedost uit, met soms madonna's en de andere keer popsterren: buitengewoon fotogeniek.
Maar om de paar meter stopt er altijd wel eentje en er rijden veke duizenden rond in Manilla. Voor de fietser een ramp: als je niet oppast zit je klem als zo'n dingt stopt en ze rijden zonder te kijken weg.
Toen ik het eiland Mindoro was, waren diverse wegen erbarmelijk, met kans op lekke banden, maar dit was wel 12 jaar geleden. Hoe het nu is weet ik niet.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Vooral de tegenstrijdige adviezen vind ik wel grappig! :D
Ik denk dat ik toch maar voor een beschreven route ga, aangezien ik normaal gesproken alleen maar naar mijn werk fiets...
Een wereldfietser is dus echt wel iets teveel eer!
Waarschijnlijk wordt het een eenmalige actie, maar wie weet word ik besmet met het fietsvirus!?
Is het trouwens haalbaar om in vijf dagen Parijs te bereiken of word ik nu te overmoedig?

groet,
Monique
Hallo Monique,
Afgelopen zomer zijn we van Gouda via de route van Paul Benjamins naar Parijs gefiets. Vervolgens met de trein van Parijs naar Le Havre en van Le Havre vervolgens met de fiets langs de kust naar Vlissingen.
Nadeel voor jou van de route van Paul Benjamins is dat deze vrij oostelijk loopt (via Leuven). Zie www.cyclingeurope.nl.
Onze route langs de kust was fantatisch voor het deel in Normandië (ik heb nog een kaart). Noord Frankrijk (Duinkerken en Calais) was een ramp en de Belgische kust is ook niet leuk op te fietsen: hier kan je beter kiezen voor het binnenland.
Succes, Tjitte

Hi,

zelf twee jaar geleden begonnen met de LF1 (north see cycle route) vanuit frankrijk terug naar nederland, en idd de stukjes België zijn niet de schoonste...

voornamelijk het volgende beeld...

Afbeelding

maar vanuit frankrijk was het ook maar 4 1/2 fietsen om weer terug te zijn in Nederland. Misschien een optie om daarlangs terug te fietsen.

Om gemakkelijk vanuit zeeland naar de oostelijke route te komen kun je bv de Schelde-rhein route nemen naar Venlo (is wel een mooi stuk) en van daaruit naar beneden.

Kijk ook eens op http://www.fietsplatform.nl/routes/routes.asp

Fietsze!

Bas

Ik ben vorig jaar van Haarlem naar Parijs en terug gefietst - heen volgens het routeboekje van Paul Benjaminse en terug volgens de "van Gogh route". Ik heb het boekje van Paul Benjaminse in de aanbieding. Zie onder Forum - te koop aangeboden.
J. Ellenberger

Monique1 schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties! Vooral de tegenstrijdige adviezen vind ik wel grappig! :D
Ik denk dat ik toch maar voor een beschreven route ga, aangezien ik normaal gesproken alleen maar naar mijn werk fiets...
Een wereldfietser is dus echt wel iets teveel eer!
Waarschijnlijk wordt het een eenmalige actie, maar wie weet word ik besmet met het fietsvirus!?
Is het trouwens haalbaar om in vijf dagen Parijs te bereiken of word ik nu te overmoedig?
Ik weet niet wat voor een route de diverse genoemde routeboekjes aan houden en hoe rechtstreeks ze dus je richting parijs leiden. Maar Amsterdam-Parijs is ongeveer 500 km. Dus 20 km in het uur fietsen x 5 uur is 100 km per dag x 5 dagen is 500km. De rest van de tijd reserveren voor: Eten, drinken, weg zoeken. Boodschappen doen, van het landschap genieten, tent opzetten, en wat niet al meer zij. :wink: Je kunt overigens ook nog gewoon via het eerste deel van de Jacobsroute rijden, Begint in Haarlem gaat via Parijs (of als alternatief Chartres) naar Tours.

GerdC schreef:Als het om echte grote steden gaat heb je wel gelijk, dan is het fijn als je een route hebt. Maar verder heb ik het niet zo op routeboekjes.
Verkeer volledig mijden in en rond grote steden is erg lastig. Hoewel er geen garanties zijn en de schijn wel eens anders is als de werkelijke situatie heb ik de indruk dat je met een goede kaart en gezond verstand vaak al een heel eind komt. Zo heb ik in het verleden o.a Mexico stad, Bangkok, Muscat, Santiago de Chile en Dakar (laatste twee van centrum naar vliegveld) vrijwel verkeersvrij weten te verlaten.

Verder zijn ook drukke stedelijke wegen vaak best te befietsen. Het verkeer zit potdicht, snelheden zijn laag en met een beetje laveren en af en toe wat wringen kom je er vaak prima doorheen. Uiteraard niet het ideaalbeeld voor een fietsvakantie, maar ik vind het vaak ook wel iets hebben (als het niet te lang duurt). Ik heb in ieder geval geen slechte herinneringen aan de drukke wegen van Seoul, Santiago, Sydney etc.

Zelf ben ik geen fan van beschreven routes. Ik verdwaal dan namelijk altijd omdat ik ergens een afslag mis of de beschrijving niet eenduidig vind. Ik heb echter in het verleden diverse beschreven routes gezien die ook gewoon hoofdroutes door de stad volgen in het kader van druk verkeer is niet altijd te vermijden. Dus of een beschreven route nu echt de oplossing is voor het verkeersprobleem....?

mvg
Wilco