Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grens laos-cambodja - Forum Wereldfietser

grens laos-cambodja

Kan iemand meer informatie geven over de grens in het zuiden van Laos naar Cambodja. Mijn planning is gewijzigd en ik kan in l pl daar niet veel over vinden anders dan dat je er de grens over kan als je van tevoren in vientiane een visum haalt.

Ik wil per bus (met fiets) naar pakse daarna met boot (en fiets) naar het zuiden. Wat zijn de prijzen, is fiets mee ok? En hoe ga je de grens over anders dan met dure prive boot? Is er bij de grens acomodatie?
En hoe ga ik verder naar PP?

Dag fietser,

Het is niet heel moeilijk om van Laos naar Cambodja te gaan. Je kunt het op de fiets doen. Er loopt een goed pad naar de grenspost. Dit pad is niet verhard, en is een zijweg van de doorgaande route. Dus even vragen waar je van de doorgaande weg af moet. De grenspost is heel rustig, dus de wachttijd is nihil. Je bent zo aan de andere kant, en dan fiets je in een uur of 4 naar de eerste aardige plaats in Cambodja. Daar zijn weer een aantal prettige hotels.
Misschien moet je voor de zekerheid een paar dollars in je paspoort stoppen om je stempel wat eerder te krijgen. Dat deed ik, en ik kreeg twee kopje koffie retour en een gezellig praatje van de beambte.
In Nederland moet je tenslotte ook verplicht 3,40 in het calamiteitenfonds stoppen als je een busreis naar Keulen boekt. Dat vind ik pas een vorm van georganiseerde oplichting.

Succes,

Cor Weel

Hoi Cor,

Bedankt voor je informatie

Had jij je visum in vientiane geregeld of ter plekke iemand vertelde mij dat het nu ter plekke kan.

Een visum voor Cambodja kun je nu ter plekke bij de grens kopen. Officieel kost het $20 maar ze rekenen vaak $25.
Zie ook mijn gids 'Stof en Stuiterasfalt'

Bernadette
www.escaper.info

Geldt dit (visum aan deze grens te koop) ook andersom? Wij zijn van plan binnenkort deze grensovergang te kiezen vanuit Cambodja naar Laos en dit zou ons een omrit en wachttijd elders kunnen besparen.

Hoi Yvonne, voor zover ik weet kun je daar geen Laotiaans visum kopen, dat zou je dan in Phnom Penh moeten regelen.

Bedankt allemaal,

Hoop dat ze ook Euro's en Baht accepteren, ben door dollars heen....

Corr schreef:Dag fietser,

Het is niet heel moeilijk om van Laos naar Cambodja te gaan. Je kunt het op de fiets doen. Er loopt een goed pad naar de grenspost. Dit pad is niet verhard, en is een zijweg van de doorgaande route. Dus even vragen waar je van de doorgaande weg af moet. De grenspost is heel rustig, dus de wachttijd is nihil. Je bent zo aan de andere kant, en dan fiets je in een uur of 4 naar de eerste aardige plaats in Cambodja. Daar zijn weer een aantal prettige hotels.
Misschien moet je voor de zekerheid een paar dollars in je paspoort stoppen om je stempel wat eerder te krijgen. Dat deed ik, en ik kreeg twee kopje koffie retour en een gezellig praatje van de beambte.
In Nederland moet je tenslotte ook verplicht 3,40 in het calamiteitenfonds stoppen als je een busreis naar Keulen boekt. Dat vind ik pas een vorm van georganiseerde oplichting.

Succes,

Cor Weel
iets specifieker: nadat je een douanepost passeert, volgt een paar honderd meter verder een splitsing. Momenteel (jan2007) wordt er daar "hard" gewerkt aan een verharde weg, waarbij aangesloten zal worden op de brede asfaltbaan in Cambodja. De weg naar rechts gaat in ca 4 km naar Voeung Kam, waar je de uitreisstempel bij de Laos immigratie moet halen. Heb je al een cambodja visum, dan kan je even verderop in een zijstraat het inreisstempel voor Cambodja krijgen. Heb je nog geen Cambodja visum, dan rij je terug naar de kruising met de doorgaande weg en zie aan je rechterhand een smalle zandweg schuin weglopen. Als je deze afrijdt kom je vanzelf bij de Cambodiaanse immigratie en kan je een visum kopen voor ca 21 USD. Zorg dat je USD hebt. Je kan ook in Laos Kip betalen, maar dan rekenen ze 25 USD voor het visum. Overigens is er alle kans dat de immigratiepost straks langs de doorgaande weg komt te staan, zodra deze op die in Cambodja is aangesloten. Van de grens naar Stung Treng is ca 60km. Ertussenin is weinig bewoning, of winkels. Circa 10km na de grens passeer je de eerste kleine nederzetting, die thans wordt uitgebreid voor bosarbeiders (vandaar de door China aangelegde asfaltweg). Hier kan je eventueel overnachten in een leeg huisje of in je eigen tent.

jeroen hakvoort

Je moet niet naar het plaatsje gaan aan het einde van de weg maar rechtdoor (ipv rechts naar die plaats) en meteen rechts smal zandweg in. Slecht wegdek lijkt nergens heen te gaan uiteindelijk houten hutje. Bij Laos vraagt de douane al geld, niet gegeven. In Cambodja kan je bij de grens een visum kopen 20 $ en 1 foto. Ik heb minder dan een dollar betaald maar hoefde ook niets te betalen. Dan wil de man die departurecard geeft ook weer geld (niet gegeven)Even aanhouden en ze laten je echt wel gaan. Waarom zou je aan corruptie meewerken? Geef liever geld aan een project voor vrouwen of kinderen. Anderen betaalden ook in Cambodja niets.

Ik had uiteindelijk dollars en gepast 20 gegeven. Het was geen enkel probleem.