Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visas voor Iran - Forum Wereldfietser

Visas voor Iran

Je komt Iran alleen binnen met een geldig visum. De regelgeving hieromtrent wijzigt regelmatig, en wat de een lukt, lukt de andere niet. Laat jezelf dus goed informeren!

Aanvragen

1. De Iraanse ambassade in Den Haag. Op hun website vind je alle informatie: www.iranianembassy.nl.

2. www.iranianvisa.com Tegen betaling helpen zij je met het verkrijgen van een zgn. autorisatiecode. Dit is het meest tijdrovende gedeelte van je visumaanvraag, aangezien dit in Teheran gedaan wordt en kan ongeveer 10 tot 14 dagen duren. Met de code kun je vervolgens je visum ophalen bij een ambassade of consulaat van je keuze. Dit duurt in principe nog maar een of twee dagen.

3. In Iran zelf. Sinds een paar jaar kun je een visum krijgen op het vliegveld van Teheran. Dit visum is maximaal 7 dagen geldig en kan niet verlengd worden.

Je moet je visum binnen drie maanden gebruiken. Als je naar Iran toe fietst, moet je dus behoorlijk doortrappen. In dat geval kun je beter gebruik maken van optie 2.

Wellicht zijn er nog meerdere mogelijkheden waar ik geen weet van hebt.


Verlenging

Verlenging van je visum is vrij eenvoudig en kan in de meeste grote plaatsen in Iran gebeuren. Dit kan vaak dezelfde dag nog of anders de volgende dag. Kosten bedragen rond de 100.000 rial (eind 2006). Je kunt dit echter alleen vlak voor het verlopen van je visum doen, kom dus niet een week van tevoren aankloppen. Een verlenging van een maand kan meestal wel. Sommigen verlengen hun visum zelfs voor een tweede maal.

Het visumbureau in Esfahan en Yazd is verhuisd en zit dus niet meer op het adres dat in de lonely planet van Iran staat!

Visa kan je ook in het buitenland aanvragen; Istanbul was daar altijd een goede plaats voor (consulaat in Sultan Achmed). Meestal kunnen ze daar na enige dagen wachten ook een authorisatie code voor je krijgen, lukt dat niet, dan kun je altijd nog via een visum bureau te werk gaan. Ik heb zelf aangevraagd in Cairo, lastiger en niet altijd prijs (voor mij wel, voor een fietsmaat uit Zwisterland (!!) niet).

Een transit visum moet ook nog altijd mogelijk zijn, als ik me niet vergis geldig voor vijf dagen en NIET te verlengen. Een optie voor als je snel met de bus oid door het land wil op naar andere oorden (Op zich jammer, maar als je plannen zo zijn, dan kant dat natuurlijk ook een optie zijn)

Eelco

Eelco schreef:Visa kan je ook in het buitenland aanvragen; Istanbul was daar altijd een goede plaats voor (consulaat in Sultan Achmed). Meestal kunnen ze daar na enige dagen wachten ook een authorisatie code voor je krijgen. Eelco
we hebben net ons visum af kunnen halen van het Iraanse consulaat in Istanbul.
Procedure:
Je gaat naar het consulaat aan de Ankara Cadessi (openingstijden 8.30 - 11.30 uur) en vraagt een visum aan. Men zal je dan van een aanvraagformulier voorzien die je zo goed mogelijk moet invullen.
Verder geven ze je een klein papiertje met daarop het rekeningnummer van het Iraanse Consulaat. Aan de overkant van de straat zit de TC Ziraat Bank, waar je je 50 euro mag storten! Bij de bank krijg je twee kopieen van je storting, waarvan 1 voor het Iraanse consulaat is.

Als je daarmee klaar bent, kopietjes maken van:
belangrijkste paspoortpagina (1x)
kopie visum Turkije (1x)
en verder meebrengen:
2 pasfotos (vrouw moet hoofd bedekken)
een plastic mapje waar je alles in kunt stoppen.
(Als je het consulaat uitstapt en rechtsaf slaat zie je schuin links van je een copyshop, die verkopen ook die plastic mappies)

Dan weer terug naar het consulaat, wachten tot je een ons weegt en hopen dat je voor 11.30 aan de beurt bent, alles inleveren en na 10 dagen terugkomen. Ze kijken dan of de autorisatie-code binnen is en dan moet je je paspoort inleveren en de dag erop terugkomen om het af te halen. That's it!

Wij vroegen een visum voor 30 dagen en kregen 30 dagen.
Twee Fransen vroegen 15 dagen en kregen 21. Anderen hadden minder geluk en kregen maar 15 dagen. Geen touw aan vast te knopen dus, maar evengoed kunnen we nu oostwaards en mochten we niet genoeg tijd hebben om heel Iran te doorkruisen, kunnen we altijd de visa verlengen in Iran zelf.
:D
gerben schreef: Aanvragen

1.

2. www.iranianvisa.com Tegen betaling helpen zij je met het verkrijgen van een zgn. autorisatiecode. Dit is het meest tijdrovende gedeelte van je visumaanvraag, aangezien dit in Teheran gedaan wordt en kan ongeveer 10 tot 14 dagen duren. Met de code kun je vervolgens je visum ophalen bij een ambassade of consulaat van je keuze. Dit duurt in principe nog maar een of twee dagen.
Informatie direct van (fiets)reizigers is meestal de meest betrouwbare die je kan vinden als het om bureaucratische zaken als visa e.d. gaat. Daar ben ik op af gegaan. Maar het gaat er op lijken dat Iranianvisa.com een grote bedrieger is. Ik heb 40 euro overgemaakt en men heeft netjes gecommuniceerd dat het bedrag ontvangen is. Daarna werd het heel stil en werden mijn mails niet meer beantwoord. Bellen naar het telefoonnummer in Iran geeft geen gehoor. Op het adres dat te vinden is op hun website in Istanbul is Iran Turism gevestigd maar zij zeggen niets te maken te hebben met deze organisatie. Kortom, ik krijg sterk de indruk dat ik er ben ingeluist. Wie heeft eerder deze optie gebruikt? Morgen ga ik verder informeren als het consulaat open is.
Groet uit Istanbul

Harry

Er is nog hoop. Ik weet ondertussen dat het aanvragen van een visum ook ter plaatse in Istanbul mogelijk was geweest zonder Iranianvisa. Maar ik had ze helaas al ingeschakeld....en betaald! Ondertussen zijn er 10 werkdagen versteken sindsdien en ik lees op div. fora dat het ook wel langer kan duren en ook dat het opeens stil kan worden m.b.t. communicatie. Nog maar even wachten dan. Bij het consulaat is de organisatie in ieder geval wel bekend.

:roll: :? :? :? :? :? :roll:

İk ben onderussen doorgefietst en...nog steeds geen teken van leven van İranianvisa.com . İk overweeg nu om İran te laten voor wat het is :cry: :cry: wat ik echt vreselijk jammer vind en via o.a. Azerbaijan te reizen. Weet iemand of het eenvoudig is daar een visum voor Turkmenistan en Oezbekistan te krijgen? Wacht daarna het plobleem China. İk wordt al moe als ik er aan denk. Een langer stukje fietsen zonder vliegtuigen is met al die problemen in de wereld bepaald niet eenvoudig.

Groet vanuit Karasu, Turkije

Harry

Hoi Harry!

Schrijf Iranianvisa nog een mail of stuur een mail aan Stantours.com. Die zitten in hetzelfde bureau. Ik heb geen problemen met Iranian Visa gehad maat het duurde 3 weken. Dit doordat de communicatie met Theran door alle burocratie veel tijd in beslag neemt.

Probeer eerst je Uzbekistan visa te krijgen want die heb je nodig voor je transit visum voor turkmenistan. Mocht Turkmenistan niet lukken kan je altijd de boot nemen vanuit Azerbaijan naar Kazachstan of Turkmenistan maar die vaart slechts 1x per week.Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Info van Stantours.com: http://www.stantours.com/tm_mn_trn.html#boat

Ik weet niet of je ze al hebt maar hier de adressen van de Uzbekse en Turkmeense ambassade in Azerbaijan:

Uzbekistan:
Address: EP 370021, Baku, Batamdart, 1st highway, 9 th lane, house 437
Telephone : (99-412) 97-25-49

Voor Turkmensitan ziet het er niet zo goed uit (info van Stantours.com):
Azerbadjan, Baku (Temporarily suspended) +994 (22) 409900, 616203 +994 (22) 613969 Tareverdieva 4, AZ-370000 Baku

Even navragen bij Strantours of die ambassade weer open is dus!

Mocht je naar Kazachstan willen (voor een transit of gewoon visa) hier het adres van de ambassade:

Azerbaijan -Embassy (Baku)
370000 Baku, Inglab street 82
tel: (99412)-65-62-48 fax: 65-62-49
email: embassyk@azdata.net

Heel veel succes!
Whisky (die knettergek werd van al die burocratie in centraal Azie)

Harry,

Oude info, maar in 2000 heb ik een visum voor Iran in Erzurum gehaald, ongeveer 300 km voor de grens met Iran. Ik weet niet meer precies hoe lang het geduurd heeft, maar ik geloof 5 dagen. Toen werd die optie op verschillende plaatsen afgeraden, maar het was geen probleem. Het visum in Istanbul lukte toen niet omdat, naar ik later heb gehoord, de betreffende persoon die de visa 'deed', op vakantie zou zijn geweest.

Succes.

Martin

HEBBES !!! :D :D :D

Als uit de hoge hoed. Een grote postzegel met de handtekening en stempel van de 2e consul! İk belde gisteren het İraans consulaat maar weer eens en na drie keer doorverbonden te zijn zeiden ze eindelijk: Kom morgen (vandaag dus) om 9 uur. Zonder ooit een referentienummer te hebben ontvangen. Zij hadden mijn gegevens wel doorgekregen. Rare toestand. En iedereen die ooit nog van plan is om dıt ook te ondernemen: laat İranianvisa.com maar links liggen. Neem de tijd in İstanbul of ga later met de bus terug. De busverbindingen in Turkije zijn geweldig en spotgoedkoop. Dat scheelt een hoop ergernis en geld.
İedereen heel erg bedankt voor de hulp en nuttige info. İran, ik kom eraan!
Afbeelding

Hoi Harry,

Woohooo :lol: De doorzetter wint! Veel plezier in gastvrij en cultureel Iran! :D Ik heb er 2 maanden genoten. Ik kan je overnachtingsadressen aanbevelen in Tabriz, Tehran en in Mashad (je hebt een PN).
En mocht je gps gegevens en adressen nodig hebben van al die rare ambassades in Tehran of andere info's vergeet dan niet even op mijn website kijken :)

Fiets de wereld (hopelijk snel weer in Iran),
Whisky

Een echte handige Harry!!!

Kies alleen de rustige wegen in Iran!
Onthoud dat je het lekkerst eet bij de mensen thuis, dus zeg een keer 'ja' als er iemand je uitnodigd.

Afgelopen maandag tijdens de voetbalwedstrijd NL-Italië ging de telefoon.
Het was Hedayet uit Shiraz en hij moest aan ons denken tijdens de wedstrijd. Hij belt altijd als NL elftal op tv is en ook iedere Christelijke feestdag wenst ie ons veel plezier.
Hij mist ons nog steeds, een bijzonder volkje die Iraniers...

De kaart van Iran ligt sinds maandag weer op tafel...

Groeten,

John.
Je moet je visum binnen drie maanden gebruiken. Als je naar Iran toe fietst, moet je dus behoorlijk doortrappen.
Doortrappen? Binnen drie maanden fiets je toch zeker van Nederland naar Iran.
Ralph schreef:
Je moet je visum binnen drie maanden gebruiken. Als je naar Iran toe fietst, moet je dus behoorlijk doortrappen.
Doortrappen? Binnen drie maanden fiets je toch zeker van Nederland naar Iran.
Met name Turkije investeert momenteel behoorlijk in het wegennet. Je kunt over prachtig asfalt over de vluchtstrook misschien wel binnen twee maanden in Iran komen...als je dat leuk vind. Ik heb er voor gekozen om via Polen en Oekraine te rijden, fiets me momenteel de krampen op de steile hellingen van de Zwarte-zeekust en schiet hemelsbreed gezien weinig op. Niet helemaal logisch misschien, wel errug mooi en leuk. Het gaat nog wel even duren voordat ik de grens over ga.