Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS... welke? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

GPS... welke?

@ Robert Jan, Weet niet of de Garmin GPSMap 60 CSx (van 5 a 600 Euro) met Mia's budget is te plooien. Ze geeft aan dat ze de PDA nog zo duur vond.

Hiking-site.nl heeft inderdaad een handig overzicht van alle modellen.

Zelf heb ik nog geen gps. Ik wil het met name gebruiken voor het tracken van mijn fiets route zodat ik mijn route met Google earth aan een weblog kan plakken. Momenteel overweeg ik de Magellan eXplorist 200 of een vergelijkbare Garmin eTrex van ongeveer €200,-.

Misschien een aardige activiteit voor WF: Een cursus gps?

De tovenaar schreef:
ottovds schreef:vraagje: kan je een garmin GPS van stroom voorzien via USB?
Ja, dat kan. Maar het zou mooi zijn als je die USB kabel dan ook kan koppelen aan de naafdynamo, heb ik al in dit topic gevraagd, maar die vraag blijft vooralsnog onbeantwoord.
die man die zijn ipod kon doen opladen met zijn naafdynamo deed dat via USB, ja dus...

Hoi Willem,

Je bedoelt zo'n tracklog ???

http://picasaweb.google.com/W.Hagedoorn ... 6843293138

Zelf heb ik de Etrex Venture CX - Zelf ben ik blij dat ik een iets duurder model heb gekozen.
* C- staat voor kleurenscherm en dat is zuiniger dan de zwartwit uitvoering (30hr op 2 penlites)
* X- staat voor uitbereidbaar geheugen erg handig omdat je dan meer tracklogs kunt opslaan en meer ruimte hebt voor kaarten.

Mij ging het eerst ook alleen om het loggen. Maar pas als je hem hebt begin je de mogelijkheden te zien. Bijvoorbeeld het inladen van een campingkaart ... (incl SVR & Vekabo) of gratis kaarten van Marokko / Bulgarije ...

Wat betreft een Cursus voor de WF ben ik gevraagd en daar wordt aan gewerkt ...

Wouter Hagedoorn

Hoi Pathfinder,

Waar heb je kaarten voor Marokko vandaan? Ik ga daar in November fietsen en zou graag een GPS gebruiken.

Voor een ieder, hier zijn een paar sites die ik ben tegen gekomen:


website met veel informatie over GPS
http://www.gpsinformation.net/


Site met GPS houders voor fiets of motor,
http://www.bikertech.de/webshop/


Groet,

Stijn

Hier kan je veel gratis Garmin maps zoeken:
http://garminmapsearch.com/?l=nl
en http://home.wtal.de/noegs/freemaps.htm

Voor Marokko kom je dan uit op deze site:
http://www.island-olaf.de/travel/marokko/gps.html

Een andere site waar veel gratis Gps maps zijn te vinden is mapcenter:
http://mapcenter.cgpsmapper.com/

Nog een site met GPS kaarten die gratis zijn te downloaden:

http://openmaps.eu/

Op dit moment beschikbaar:
* Oostenrijk
* Bosnië-Herzegovina
* Kroatië
* Transylvanië
* Slowakije
* Slovenië


Ik heb ze nog niet allemaal kunnen bekijken maar die van Transsylvanië (Roemenië) zien er goed uit, met hoogtelijnen, en door het kleurgebruik oogt het al heel wat beter (kaart 1) dan de standaard Garmin kaarten (kaart 2).
Afbeelding Afbeelding

zelf heb ik sinds begin sept een Garmin quest 1 gekocht (nieuw voor 449€, incl citynavigator 9). Het leuke aan deze GPS is dat je er zowel zelf uitgezette routes mee kan rijden als "door-to-door" (ingeven van een adres en hij brengt je er naar toe). Voor mij voldoen de route mogelijkheden, met trackback, en bovendien dotet ie het nog uitstekend in de auto ook. Als je hem puur voor op de fiets en routes rijden, geocaching, etc... zal wellicht een ander toestel mee mogelijkheden bieden.
Ik ben er in elk geval blij mee ondanks de beperkte geheugencapaciteit van 243 Mb (maar we konden er al onze kaarten op kwijt van hier (mechelen, zemst ) tot in compostella, dus dan kun je al zeker 2200 km ver fietsen. Wil je kriskras door heel europa en heb je niets steeds een stroompunt in de buurt om em op te laden (je kunt er - zonder backlight +/- 15-20 uur mee fietsen) is dit niets voor jou
succes met de keuze

Re:

stijn de klerk schreef:Waar heb je kaarten voor Marokko vandaan? Ik ga daar in November fietsen en zou graag een GPS gebruiken.
Groet,Stijn
Tja waarschijnlijk te laat en niet door Pathfinder maar dan nu voor het nageslacht en andere geïnteresseerden...Kijk eens op de site van Jan Cramer http://marokko-per-rad.de Dar vind je een mooie kaart die op basis van info van motorrijders én fietsers is samengesteld.
[droom]
Met al die gratis kaarten vraag ik me af waarom al die informatie niet doorgesluist wordt naar Open Street Map :roll:
[/droom]
Mijn stem zou Garmin Etrex Legend HCx zijn.
Niet te duur en kan genoeg ;)
Reboli schreef:[droom]
Met al die gratis kaarten vraag ik me af waarom al die informatie niet doorgesluist wordt naar Open Street Map :roll:
[/droom]
Mijn stem zou Garmin Etrex Legend HCx zijn.
Niet te duur en kan genoeg ;)
De laatste posting over die gratis kaarten van mij was in 2007, toen had ik Openstreetmap nog niet ontdekt (de makers van die kaarten misschien ook niet) en waren die kaarten nog niet voor Garmins geschikt dacht ik. Ze worden echter steeds beter en je kan er zelf ook aan meewerken!
Dag allemaal,

ik overweeg een GPS aan te schaffen.
enige voorwaarden:

aan de hand van coordinaten moet je er (meerdere!) interessante plaatsen in kunnen voeren zodat ik kan zien in welke richting het ligt en hoever ik er vanaf ben.

Tussen 2 plaatsen (start en eindpunt) moet de gps een lijn kunnen trekken en op elk punt van mijn reis moet hij kunnen aangeven hoever ik van die ideale lijn af zit (fiets:D) en in welke richting die lijn zich bevind.

Ik zal enkel gebruik maken van enkele ingestelde punten, dus GÉÉN routes! ik plan de plekken waar ik slaap (veelal bij mensen thuis) en die eindpunten van de dag zal ik dus in de GPS zetten, de weg ernaartoe is op de bonnefooi (in hoeverre je daar dan nog van kan spreken;). Je begrijpt vast wat ik bedoel.

Ik zou hem het liefst in mijn (stuur)tas opbergen en alleen raadplegen als ik er met gewone kaart en gevoel niet uit kom.
(gaat dat zo makkelijk?: je weet het niet meer, pakt gps uit je tas, weet precies waar je bent en hij verteld direct waar en hoever het vooraf ingestelde punt is. of moet zo'n ding langdurig opstarten/verbinding maken ofzo??)

Ik zoek de goedkoopste die hieraan voldoet (desnoods zonder kaartweergave), alhoewel ik best iets meer wil betalen als hij bijvoorbeeld een basiskaart van geheel europa zou hebben. Ligt eraan hoeveel dat scheelt.

Wie kan de perfecte gps voor mij aanraden??
Ik gebruikte lange tijd een gecko, voldoet op alle punt op één na: Laat niet zien welke steden/dorpen in de buurt zijn.
Om echt te weten waar je bent heb je een kaart nodig...
De Etrex venture HC heeft een basismap, maar met een paar tientjes extra kan je met de Legend HCx een geheugenkaartje kwijt met extra kaarten.

En ff je gps aanzetten om te zien waar je bent?
Pak meteen een snack want afhankelijk van je omgeving (bos,hoogbouw) kan het even duren totdat je positie bekend is. Wil je meteen ook de richting hebben zonder een paar stappen te doen, zul je dieper in de buidel moeten tasten.... Een etrex vista HCx :roll:....
De Legend en de vista hebben trouwens wel een nieuwere ontvanger dan de Venture en die is in sommige gevallen sneller met het bepalen van de positie dan de oude...
Ga eventueel naar gpsshop.nl voor meer informatie.

Succes!
Wat betreft merk kom je al gauw bij Garmin terecht, daar zijn verreweg de meeste kaarten beschikbaar, zelfs gratis, zoals die van Openstreetmap. Aangezien je 'm niet continu aan en op je stuur wilt hebben maar af en toe wilt raadplegen hoef je niet perse een duurder outdoor model als de Etrex (venture, legend) te hebben maar kan je bijvoorbeeld ook kijken naar de nuvi 2xx serie die vanaf zo'n 100 euro te koop is incl Benelux of Europa wegenkaart. Op marktplaats nog goedkoper. Nadeel van de nuvi is het batterijverbruik (na een dagje fietsen is ie leeg) en de goedkopere modellen kunnen ook geen track opslaan (bij de 2 serie schijnt er wel een truc voor te zijn om dit wel te kunnen). Verder zijn ze niet waterdicht en schokbestendig maar als die toch in je stuurtas ligt is dat geen bezwaar denk ik. Voordeel van de nuvi in vgl met bijv de Etrex is het grotere scherm en het gebruiksgemak (tiptoetsbediening).
Ok, bedankt ! ik ben wat aan het kijken op gpsshop.nl en ik ga er toch wat meer geld aan uitgeven alsik eerst in gedachte zodat ik een mooi apparaat heb wat ik de komende jaren op andere vakanties en activiteiten kan gebruiken!
dat je in de natuur(parken) kunt lopen waar je wilt en altijd (redelijk) eenvoudig weer naar je startpunt kunt gaan vind ik ook wel een mooie gedachte!

ik wil er tot 200 aan uit geven. De Garmin eTrex Legend HCx heb ik nu op het oog. Hier kun je dus het geheugen uitbreiden. In de omschrijving staat géén elektronisch kompas, maar bij de reviews van klanten word gezegd dat het er wel op zit?? Atlantic basemap, dat is geheel Europa + amerika? Afrika?

Lijkt me toch wel een heel leuk dingetje, zo'n GPS:)
Atlantic basemap is Europa, heb je vrijwel niks aan, want staan alleen wat hoofdwegen op. Er zijn op internet echter voldoende kaarten te vinden waar je wat meer mee kunt.
Heado schreef:In de omschrijving staat géén elektronisch kompas, maar bij de reviews van klanten word gezegd dat het er wel op zit??
Mogelijk verward met de vista... Had ik bij de aankoop van mijn GPS... Stond er opeens 299 euro ipv 199, bleek hij per ongeluk een vista gepakt te hebben :roll:
Gewoon de doos lezen... 8)
hoe dan ook, ik denk dat ik voor deze ga (legend). Komt vast goed!
Morgen of overmorgen zal ik m eens bestellen, tot die tijd zijn alle tips, sugesties welkom !
Heado schreef:In de omschrijving staat géén elektronisch kompas, maar bij de reviews van klanten word gezegd dat het er wel op zit??

Lijkt me toch wel een heel leuk dingetje, zo'n GPS:)

Hoi,

Ik heb zelf ook de Legend HCX en die heeft inderdaad géén elektronisch kompas zoals de Vista dat wel heeft. Die heeft echt een visueel kompas als optie.

Het apparaat bevalt mij uitstekend, ik heb het nu een jaar en op de fiets en tijdens het wandelen werkt het uitstekend!
Oftewel, een leuk dingetje inderdaad!!

Gr.
Redmer
Dat hoor ik graag! Die zal het wel gaan worden.

Maar.. nu zie de eTrex Legend Color ineens staan voor slechts 69. Deze heeft geen uitbreidbaar geheugen en iets minder RAM geheugen. Verder merk ik weinig verschillen op. Dit lijkt me dan toch ook een leuk ding voor een lage prijs. Zie ik nog wat belangrijks over het hoofd??

http://www.gpsshop.nl/vergelijken/?prod ... =105&y=13
Bij de Legend Color heb je inderdaad minder intern geheugen, en geen mogelijkheid om kaarten oid op een SD kaart te zetten.
Wat ik erg handig vind als je in meerdere landen op vakantie gaat om te wandelen/MTBen, dan zet je de detailkaarten op een SDkaart en kun je een heel aantal kaarten meenemen 8)

Het is dus maar wat je er uiteindelijk mee wilt!

Gr.
Redmer