Additionally, paste this code immediately after the opening tag: info visum en accomodatie oost en zuidelijk afrika - Forum Wereldfietser

info visum en accomodatie oost en zuidelijk afrika

beste medefietsers

bij deze wil ik graag info over het verkrijgen van een visum voor mozambique.
ik wil van Tanzania naar Zuid-afrika fietsen via Malawi en mozambique.
mijn beginpunt en eindbestemming zijn niet dezelfde. ik ga van 1 okt tm 1 dec 2007( en vooralsnog alleen....)
ik bezit geen uitnodiging van fam,kennissen of een bedrijf en ga dus het land alleen doorkruisen.
verder zijn alle andere tips om visa die ik aan de grens(zuid-afrika, lesoto) moet kopen van harte welkom. ik weet dat je soms flink moet onderhandelen om een visum te verkrijgen tegen een redelijke prijs.
verder ben ik geinteresseerd in de kwaliteit van de accomodaties( hostel,appartement.prive onderkomen) in Zuid Tanzania- Malawi- mozambique-lesoto en oost Zuid-afrika.
mocht er iemand een tip hebben voor een goede overnachtings plek is dat van harte welkom.

bert van tongeren

Ik kan geen antwoord op je vragen geven maar ben wel benieuwd. Als er antwoorden komen voegen we de informatie aan het landenbestand toe. Dus Afrikafietsers.....laat wat van je horen!

Hoi Bert, prachtige tocht, goeie keus!

Toen ik in Malawi woonde (tot 2005) was het altijd mogelijk om in Blantyre bij het consulaat van Mozambique een visum te krijgen, voor 15-50$ afhankelijk van de duur van verblijf en hoe snel je het wilt hebben. Kort visum kon in een dag, langer in een paar dagen. Nooit problemen met corruptie gehad. Ik kan dat even checken met huidige vrienden daar, en zal dat hier posten.
Malawi is dicht bevolkt genoeg om accomodatie te vinden op dagafstanden, het binnenland van mozambique niet, zeker in het Noorden. In Zuid Tanzania hangt het erg van je route af. Het binnenland van Moz is redelijk eentonig, dus als je toch ergens een bus of trein wil pakken (las ik in je andere posting) zou ik het daar doen. De kust is prachtig. Er gaat een trein van Blantyre naar Nampula.
Ik heb een hoop tips voor leuke routes en overnachtingen in Malawi en Mozambique als je wilt, maar stuur dan maar even een pb-tje.

Kan niet mee, want fiets dan door centraal azie en tibet, samen met nog 10+? WF andere leden als ik de berichten zo lees...

groet, Eveline

Beste Bert,


Het was geen enkel probleem om een visa te krijgen in Malawi voor Mozambique. In Lilongwe (hoofdstad) had ik in okt. 2005 binnen een dag een visum voor niet veel. 10 euro of zo in ieder geval niet een bedrag dat ik onthouden heb omdat het zoveel was. Alhowel het okt. 2005 was verwacht ik niet dat er iets ten nadele is veranderd omdat Mozambique graag toeristen ziet en er geen bijzondere spanningen meer zijn.
Mozambique vind ik een aanrader. Je moet wel rekening houden dat je een aantal keren wild moet kamperen en in Mozambique liggen nog mijnen van de tientallen jaren burgeroorlog. Ik heb nogal wat documentatie over de route die je wilt volgen. Alhoewel het een gedeelte is van mijn trip Amsterdam-kaapstad, die binnenkort in boekvorm uitkomt, kan je het concept, voorwaardelijk, van mij krijgen. Stuur me even een mailtje.

Tip 1: Tanzania is natuurlijk heel mooi, maar er zitten enkele gevaarlijke stukken. Ik weet uit eigen ervaring dat het westen zeer gevaarlijk kan zijn en net boven Mozambique kan je met hakmessen vermoord worden (maar daar ga je niet heen denk ik).

Tip 2: Als je nog niet kan duiken ga het dan leren in Lake Malawi (bijvoorbeeld in Nkhatabay of Kande Bay Beach Camp) want het is daar mogelijk het goedkoopste ter wereld. Het certificaat (gevorderd is handig) kan je dan gebruiken om in Mozambique (Vilancolus bv) te duiken want daar zijn weer enkele van de mooiste duikplekken ter wereld.

Tip 3: In Lilongwe en Blantyre zijn geldautomaten van Zuid Afrikaanse banken waar je met je gewone bankpas terecht kan. Ook in Vilanculos (Mozambique) vind je een flappentap.

Tip 4: Wiesje Korf heeft in dezelfde periode als ik daar gefietst volgens een iets andere route naar Zuid Afrika. Ik weet dat ze regelmatig lezingen geeft. Voor eventueel contact en verslagen: http://www.cyclingsouth.nl/

Opmerking: Je schrijft dat je twee maanden gaat, totaal heb je het dan over iets van 5.500 km (als je tot Lesotho gaat). Ik ben daar 4 maanden mee bezig geweest. Twee maanden kan natuurlijk, maar ik vraag me af of je dan niet te veel fietst en te weinig tijd voor andere leuke dingen hebt. Je moet natuurlijk doen wat je zelf wil, maar denk er over na zou ik zeggen. Mogelijk helpt mijn geschrijf, en de verslagen van Wiesje, je om een goede keus te maken (als dat nodig mocht zijn natuurlijk)


Flip van Dyke
voor foto's zie www.stukkiefietsen.com
email flip@ ,,