Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Air Berlin - Forum Wereldfietser

Air Berlin

Gevlogen traject: Thessaloniki (Gr) - Düsseldorf (Duitsland)
Datum: juli 2003
Vervoerstarief fiets: 20 euro (tarief 2007)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: onverpakt, pedalen los en stuur gedraaid. Lucht uit banden.
Fiets tevoren aangemeld?: ja bij boeking via internet
Ervaringen: Prima. Zowel in Thessaloniki als in Düsseldorf werd er netjes omgegaan met de fiets.

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld.

Gevlogen traject: Malaga-Düsseldorf
Datum 17 april 2007
Vervoerstarief fiets 20 euro
Passagierstarief €48 incl.
Verpakking fiets zelf hoes mee genomen en erom met plakband.
Ervaringen In Malaga een gedoe. In Düsseldorf keurig.
Geboekt Via internet

In Malaga is een sealapparaat waar je voor 10 euro je fiets in kunt laten sealen. Als je wilt kan je fiets ook zonder bescherming mee. Eigen risico.
Je fiets moet door een kleine scan wat een heel gedoe is. Als dit niet kan dan eerst de voorkant en dan de achterkant. Alles bij elkaar kost dit ruim een kwartier en er komen wel 10 functionarissen bij!

Gevlogen traject: Amsterdam-Sevilla en Santiago-Amsterdam. Beiden met overstap in Mallorca
Datum: mei 2007
Vervoerstarief fiets: € 20 per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: bubbeltjesplastic en fietspyama. In Santiago moest het voorwiel eruit
Fiets tevoren aangemeld: Kon niet via Internet, moest telefonisch
Ervaringen: Goede maatschappij. Heen: geen vertraging. Terug: een beetje, maar geen overstapprobleem in Mallorca. Fietsen schadevrij uit vliegtuig

Gevlogen traject: Zurich-Dusseldorf
Datum: juli 2007
Vervoerstarief fiets: € 20 per fiets
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietspyama. Hadden geluk, want volgens personeel van luchthaven was Air-Berlin de enige die een fietshoes accepteerde, anders hadden we nog dozen moeten regelen en halve fiets demonteren.
Fiets tevoren aangemeld: Via Internet
Ervaringen: Goede maatschappij. Fietsen schadevrij uit vliegtuig. Door de fietshoes konden ze nog rollen met de fiets waardoor de mensen er ook rustig mee omgaan! :wink:

Gevlogen traject: Düsseldorf- Nice
Datum: mei 2008
Vervoerstarief fiets: 20 euro per enkele reis. Indien je vaker vliegt met AB binnen een jaar is het voordelig om een servicepas voor 40 euro aan te schaffen. Je fiets en sport spullen mogen dan een jaar lang gratis mee.
Passagierstarief: €76 incl.
Verpakking fiets : Met een zelfgemaakte fietstas. Een van de fietsen had op de terugweg schade aan derailleeur (verbogen) en een kleine slag in het achterwiel. Verpakkingswijze is vrij bij AB.
Boeking: via internet

Gevlogen traject: Los Angeles-Düsseldorf
Datum: juni 2008
Vervoerstarief fiets: 56 USD voor 2 fietsen (€ 18 per fiets). Dat is heel wat voordeliger dan bijv de KLM hanteert op vluchten van/naar de VS.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsdoos (niet verplicht maar die hadden we nog van de Greyhound bus transfer)
Fiets tevoren aangemeld: Via Internet
Ervaringen: Goed. Eén doos werd in LA opengemaakt en niet dichtgeplakt, maar de fietsen kwamen zonder beschadigingen aan in Düsseldorf.

Gevlogen trajecten met Air Berlin:


Münster/Osnabrück-Antalya oktober 2005 (terug vanaf Bodrum met Transavia)
Düsseldorf-Helsinki v.v. juli 2006
Düsseldorf-Nice v.v. juli 2007
Santiago de Compostela (via Mallorca)-Münster/Osnabrück 13 mei 2008

Vervoerstarieven: van gratis tot max. 25 euro (enkele reis). Boekingen vooraf via Internet (geen probleem) of ter plekke op de luchthaven (Santiago): ook geen enkel probleem.


Ervaringen: Prima. Naar Antalya in een doos; alle andere reizen gewoon de kwetsbare zaken (remhandels, zadel, stuur, dragers e.d.) ingepakt in bubbeltjesplastic.
Luchthaven Bodrum: vervelende behandeling. Mijn (in doorzichtig plastic) ingepakte fiets moest weer uitgepakt worden voor controle en vervolgens weer ingepakt worden onder het toeziend oog van een stuk of vijf, zes Turkse functionarissen.
Luchthaven Santiago: de transportband is smal, vandaar dat het voorwiel er ook uit moet. Vastmaken met tieraps aan het frame. Bij het sealapparaat heb ik de fiets in twee stevige plastic zakken met erg veel plakband laten verpakken. Ook dit keer geen beschadigingen.

Ook met Air Berlin gevlogen, Santiago - Amsterdam. Fietsen verpakt in bubbeltjes plastic en een plastic hoes. Wel veel gedoe omdat de fiets niet door de scan paste. Voorwiel eruit moeten halen. De fiets liggend via de loopband door de scan. Beschadigingen bij thuiskomst: achterlicht defect, de aansluiten op de naafdynamo verdwenen, 1 spartbord verbogen. Verder alles ok gegaan.

gr,Peter
Gevlogen traject: Düsseldorf - Varadero Cuba (heen)
Varadero - Berlijn - Düsseldorf (terug)
Datum: juli en augustus 2008
Vervoerstarief fiets: 20 euro per enkele reis. Indien je vaker vliegt met AB binnen een jaar is het voordelig om een servicepas voor 40 euro aan te schaffen. Je fiets en sport spullen mogen dan een jaar lang gratis mee.
Verpakking fiets : Grote fietsdoos van karton. Doordat we een stortbui over ons heen kregen van 2 uur uur 4 km voor het vliegveld, wilde de bovenkant van de doos niet goed dichtplakken. Daardoor minimale sleepschade aan zadel. Voor de rest alles goed overgekomen. Ik vlieg vaker met Air Berlin.
Boeking: via internet fietsen aangemeld en betaald (dat moeten meer maatschappijen bieden!)[/quote]
Blanche schreef:Gevlogen traject: Düsseldorf - Varadero Cuba (heen)
Varadero - Berlijn - Düsseldorf (terug)
Datum: juli en augustus 2008
Vervoerstarief fiets: 20 euro per enkele reis. Indien je vaker vliegt met AB binnen een jaar is het voordelig om een servicepas voor 40 euro aan te schaffen. Je fiets en sport spullen mogen dan een jaar lang gratis mee.
Verpakking fiets : Grote fietsdoos van karton. Doordat we een stortbui over ons heen kregen van 2 uur uur 4 km voor het vliegveld, wilde de bovenkant van de doos niet goed dichtplakken. Daardoor minimale sleepschade aan zadel. Voor de rest alles goed overgekomen. Ik vlieg vaker met Air Berlin.
Boeking: via internet fietsen aangemeld en betaald (dat moeten meer maatschappijen bieden!)
[/quote]

Hi Blanche,

Bedankt voor de tip m.b.t. de aanschaf van een servicepas.

-Hoe vraag je de servicepas aan?
-Mag je de fiets ook in een fietshoes verpakken?

Hoi Ralph,

De Top bonus service kaart vraag je gewoon aan via de website.
Je mag je fiets inpakken zoals jij dat wilt. Air Berlin stelt geen eisen.
Onze banden hoefden niet leeg.

Blanche

Blanche schreef:Hoi Ralph,

De service kaart vraag je gewoon aan via de website.
Je mag je fiets inpakken zoals jij dat wilt. Air Berlin stelt geen eisen.
Onze banden hoefden niet leeg.

Blanche
Hoi Blanche,

Ik was onder 'service' aan het zoeken, maar je bedoelt de topbonus service kaart. Verder zag ik dat na 1 november Euro 25,00 per fiets enkele reisvlucht wordt berekend, dus dan levert die kaart ook al bij één retourvlucht per jaar geld op.

Blanche schreef:Hoi Ralph,

De Topbonus service kaart vraag je gewoon aan via de website.
Je mag je fiets inpakken zoals jij dat wilt. Air Berlin stelt geen eisen.
Onze banden hoefden niet leeg.

Blanche

Blanche schreef:
Blanche schreef:Hoi Ralph,

De Topbonus service kaart vraag je gewoon aan via de website.
Je mag je fiets inpakken zoals jij dat wilt. Air Berlin stelt geen eisen.
Onze banden hoefden niet leeg.

Blanche
Och, die wijziging was niet echt nodig. Ik heb het inmiddels gevonden, ook al stond in het bericht van Vr 29 Aug, 2008 12:47 servicepas vermeld.
Ik moet de voorwaarden van de credit card nog eens goed lezen, alvorens ik die ook aanvraag.
Gevlogen traject: Dusseldorf - Miami en San Francisco - Dusseldorf
Datum: jan 2009 / juli 2009
Vervoerstarief fiets: € 25 per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: heen: fietsdoos, terug: bubbeltjesplastic en wat karton. Je bent hierin vrij.
Fiets tevoren aangemeld: Ja. Kan niet via Internet, moest telefonisch
Ervaringen: Zeer goed. Heen: geen vertraging. Terug: geen vertraging. Fietsen beide keren volledig schadevrij uit het vliegtuig en stonden beide keren klaar naast de bagageband waar de rest van de ruimbagage ook binnenkwam. Alles perfect.
Ik zag op de site van Air Berlin dat de Topbonus Service Card inmiddels 59 euro per jaar kost.
Daarvoor mag je dan wel een jaar lang gratis je fiets meenemen en heb je een bagagevrijdom van 32 kg ipv 20 kg.
Dus al interessant bij een retourvlucht en een klein beetje overgewicht.

Air Berlin vraagt tegenwoordig 25 euro per enkele reis voor de fiets.
verpakkingseisen: de gebruikelijke onderdelen demonteren / omklappen en in een hoes o.i.d. (klinkt iets minder 'streng' dan bij German Wings)