Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deutsche Bahn - Forum Wereldfietser

Deutsche Bahn

Spoorwegmaatschappij:Deutsche Bahn; Schönes Wochenende Ticket
Traject: Door heel Duitsland (Van NL naar grens Tsjechië - DUI, van grens Denemarken - DUI naar grens NL)
Datum: Juli 2003, augustus 2005
Vervoerstarief fiets: €3,50 per fiets (ticket €35 (2007) voor 1 - 5 personen onbeperkt één dag in het weekend door heel Duitsland met Regionale treinen)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen; als het druk is in de trein moeten de tassen er soms af
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, één keer geboekt via Treinreiswinkel, één keer ter plaats op station
Ervaringen: Prima, maar door het regionale verkeer gaat het niet echt snel en moet je vaak overstappen. Zorg voor genoeg overstaptijd want soms moet je de fiets trappen op- en aftillen. De routeplanner van de Deutsche Bahn werkt goed; klik bij het plannen 'nur Nahverkehr' en 'Fahrradmitnahme' aan. De meeste Duitse treinen hebben een groot compartiment voor fietsen.

Spoorwegmaatschappij:Deutsche Bahn; IC
Traject: Passau - Venlo
Datum: Juli 2003
Vervoerstarief fiets: € 10 per fiets; ticket €118 (2 pers.)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Tassen eraf, de fiets hangt aan een haak op een gereserveerde plek
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, een paar dagen vantevoren bij het station
Ervaringen: Prima, gereserveerde plaatsen voor zowel fiets als onszelf. Trein erg luxe, snel.

Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn
Traject: Münster (D)-Wenen (ICE)
Datum: mei 2005
Vervoerstarief fiets: € 10 per fiets; ticket €25 (enkele reis)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Tassen eraf, de fiets hangt aan een haak op een gereserveerde plek
Fiets tevoren aangemeld?: Reserveren is meestal verplicht in IC(E).
Dat kan gratis en telefonisch via de Radfahrer hotline, op (0049) 1805 15 14 15 (Ma – Vrij: 8.00 tot 20.00 uur, Zat: 8.00 tot 14.00 uur). Zie http://www.bahn.de/db_niederlande/view/ ... vice.shtml
Ervaringen: Kaartje voor de fiets kan uit de automaat worden gehaald op het perron. Betaling in contant geld of credit card. Zie verder de website van de Duitse Spoorwegen voor meer info. Prima fietsenwagon, zie mijn website voor wat foto's en een verslag.

Mbt Vervoerstarief: alle Bundeslanden kennen ook een doordeweekse dagkaart voor 1 - 5 personen, geldig elke dag van de week vanaf 9 uur.
Kost circa 25 euro (excl. fiets). Kaart is wel beperkt tot 1 Bundesland maar nog steeds erg goedkoop: b.v. je kan met 2 van zulke dagkaarten van Denemarken in Nederland komen!
Wouter Bazen

Voor de solo fietsers is er in Niedersachsen ook een single tarief voor 18 euro te koop. Bovengenoemde kaarten zijn wel uitsluitend geldig in de stop- en sneltreinen (IRE, RE, RB en S-Bahn). De fiets mag mee voor 4,50 euro ongeacht de afstand. Zie verder http://www.bahn.de/p/view/preise/region ... kets.shtml

Fiets en trein in Duitsland

De Duitse fietsersbond ADFC spant zich in om het vervoer van fietsen in treinen zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Op ieder Duits station met een Reisezentrum kan de Deutsche Bahn (DB) een reisroute printen voor reizigers die hun fiets mee willen nemen in de trein.
Ook via de site van de DB kun je een reisplan laten samenstellen en een selectie maken van treinen waarin je fiets meekan. Je kiest een verbinding, vinkt mit Fahrradmitnahme aan en de verbinding via treinen met ruimte voor de fiets verschijnt op het scherm.
www.bahn.de

Voor het meenemen van fietsen valt grofweg een onderscheid te maken tussen de volgende categorieën van treinen.

Regionalbahn und Nahverkehr (stoptreinen en regioexpes)
In Duitsland kan de fiets mee in alle stoptreinen en regionale exprestreinen. Op sommige trajecten geldt wel in de spitsuren een verbod om fietsen mee te nemen in regionale treinen.
Een fietspictogram op de trein geeft aan waar fietsen geladen kunnen worden. De nieuwe treinstellen hebben een lage instap, waardoor fietsen zonder problemen in en uit de trein rollen. De prijs voor het fietskaartje voor het Nahverkehr is verschillend per spoorwegregio: zo is het fietsenvervoer in de treinen in de deelstaat Rheinland-Pfalz gratis en in andere regio's betaal je maximaal €4,50. Ook allerlei andere tarieven en regelingen voor het regionale verkeer verschillen per spoorwegregio. Reserveren in regionale treinen is niet mogelijk. Op kleine stations is kaartjesverkoop alleen mogelijk via automaten.

Fernverkehr (sneltreinen)
De fiets mag niet mee in de hogesnelheidstreinen InterCityExpres (ICE). Dit tot groot ongenoegen van de ADFC.
Maar kan mee in veel types sneltreinen, zoals de InterCity (IC), of de EuroCity (EC). Ook in de nachttreinen Nachtzug (NZ) en CityNightLine (CNL) is fietsvervoer mogelijk. Een binnenlands fietskaartje voor deze treinen kost € 8, - per enkele reis . Een internationaal fietskaartje kost bij de DB en de Treinreiswinkel in Nederland € 10,- (bij NS-internationaal €12,-) . Reserveren is noodzakelijk. Dit kan vanaf 3 maanden voor vertrek. Bij deze reservering is een zitplaats in de buurt van de fiets inbegrepen. In de trein dien je je fiets te plaatsen in het rek bij het nummer dat vermeld staat op de reservering. Voor ligfietsen en tandems moeten aparte plaatsen gereserveerd worden.
Op de perrons hangt een overzicht van de samenstelling van de sneltreinen. Op dit overzicht kun je zien waar je je fiets kunt inladen. Voor treinen van het Fernverkehr geldt geen verbod om fietsen me te nemen tijdens de spits.
Reserveren voor EC-,IC-, en CNL- treinen naar Duitsland kan in Nederland in slechts 10 grotere stations met kaartverkoop buitenland, maar daar weten ze helaas lang niet alles Beter is dit via de Treinreiswinkel te doen. In de Treinreiswinkel kun je eveneens reserveren voor binnenlandse Fernverkehr-treinen in Duitsland. www.treinreiswinkel.nl


Stationsfietsenstalling
Grotere spoorwegstations hebben een Fahrradstation waar je fietsen kunt stallen en kunt laten repareren.

Radfahrer Hotline
Heb je verder nog vragen over de combinatie fiets en trein neem dan contact op de Radfahrer Hotline van de DB: 0180-151 415, vanuit Nederland of België: 0049-180-151 415
dagelijks van 07:00 – 23:00 uur

Bahn & Bike
De DB geeft in samenwerking met de ADFC de brochure Bahn & Bike uit. Deze brochure is verkrijgbaar op alle Duitse stations met een Reisezentrum.
De tekst staat ook op de site van DB: www.bahn.de
of: http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/fa ... bike.shtml

Kortingen
De DB kent een aantal aaantrekkelijke kortingsregelingen. Bij boeking via de Treinreiswinkel kijken de medewerkers van deze winkel altijd eerst of een van de kortingen voor jouw reisplannen van toepassing is.
Het speciale kaartje "Schönes Wochene" is uitzonderlijk goedkoop en geldig in geheel Duitsland, maar je moet wel met regionale treinen reizen en regionale treinen tussen verschillende regio's sluiten niet altijd goed op elkaar aan.

Zie verder voor fietsen in Duitsland mijn gids Fietsen bij de Buren: www.fietswegen.nl
Maatschappij: NS van Amsterdam naar Venlo en DB Venlo naar Bonn.
Datum: augustus 2006
Van te voren gereseveerd: alleen van Düsseldorf naar Bonn (IC) bij de Treinreiswinkel.
Ervaring: De trein kwam te laat aan in Venlo en vertrok veel te laat. Het ziet er naar uit alsof de DB het oudste en slechtste materiaal op deze lijn laat rijden. Het interieur doet naarsgeestig aan en dat lijkt zijn weerslag te hebben op de passagiers. Het rijtuig met fietsencompartiment zat niet aan de trein. Dit was ergens kapot achter gebleven, volgens de conducteur. De vele fietsers moesten nu elders via de smalle deurtjes een plaatsje zoeken. Dit leverde extra vertraging op. Het heet een regio-expres, maar tussen Venlo en Mönchen- Gladbach stop je overal. Ook op het station van Mönchen-Gladbach stond de trein extra lang stil, omdat eerst een andere trein moest kruizen die eveneens zware vertraging had.
Uiteindelijk kwam de trein meer dan 20 minuten te laat in Düsseldorf aan. De IC met mijn gereserveerde fietsplaats was inmiddels vertrokken. De volgende IC puilde uit van de fietsen. Mijn fiets mocht er niet meer bij van de conducteur. Daarna liep het op station Düsseldorf volledig uit de hand. Alle treinen kwamen met vertraging binnen en vetrokken van andere sporen dan was aangegeven. De luidspreker brulde en een hele meute dook de tunnel in naar een ander spoor. Uiteindelijk kon ik mijn fiets in een regio-expres krijgen, maar deze hield het in Keulen al voor gezien. Inmiddels was ik al meer zes uur onderweg vanuit Amsterdam, terwijl de ICE je in 3 uur rechtstreeks van Amsterdam naar Keulen brengt. Deze trein is echter verboden voor fietsen!
Het lijkt sterk op een persoonlijk gekleurde ervaring van mij, maar uit reacties van anderen komen dit soort problemen vaker naar voren op de verbinding via Venlo.
Een conducteur op het station van Keulen adviseerde mij: "Mijdt, zeker in de zomermaanden, het reizen met Duitse treinen op vrijdag. We hebben dan een topdrukte, die we eigenlijk niet aankunnen."
Wij in Nederland klagen over vertragingen bij de NS, maar de DB kent aanzienlijk meer vertragingen.
Op de terugreis naar Venlo was er gedoe in het fietsenhok tijdens het instappen in Düsseldorf. Er was nu wel een fietsenhok in de trein, maar de klapstoeltjes zaten vol met andere reizigers. Mijn fiets was gelukkig binnen. Er moesten echter drie rolstoelen bij, maar de oprit was zoek. Uiteindelijk kwamen de rolstoelen toch binnen. Toen het onderteunend pesoneel inmiddels was vertrokken, dienden zich nog drie fietsers aan die er niet meer bijkonden. Zij eisten dat de mensen op de klapstoeltjes ruimte maakten (Er waren inderdaad elders in de trein "echte stoelen" vrij).
De mensen op de klapstoelen weigerden echter te verkassen, maar de drie laastgekomen fietsers blokkeerden de deur. De conducteur kreeg in zijn eentje de boel niet tot bedaren. Na opgeroepen versterking werd het moeizaam en met geschuif van de rolstoelen geregeld. De mensen van de klapstoeltje vertrokken morrend naar de toch veel meer comfortablere plaatsen in het compartiment naast het fietsenhok. Inmiddels al weer een flinke vertraging. Mijn aansluitende trein in Venlo was natuurlijk vertrokken.

Hoi!
bert sitters schreef:Inmiddels was ik al meer zes uur onderweg vanuit Amsterdam, terwijl de ICE je in 3 uur rechtstreeks van Amsterdam naar Keulen brengt. Deze trein is echter verboden voor fietsen!
Ter aanvulling om een misverstand uit de wereld te helpen:

De fiets mag mee met de ICE mits verpakt (in een fietshoes of zo) en met het voorwiel eruit gehaald. Het is dan volgens de DB een paket en die mag je vervoeren. Rare jongens die Duitsers hier :roll: Of dat op internationale ICE's ook zo is weet ik niet.

Op veel trajecten is fietstransport in de regionale treinen (RE en RB) gratis maar niemand die precies weet welke trajecten dat zijn. Gewoon even van te voren op het station vragen :)

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Hoi!

Ter aanvulling om een misverstand uit de wereld te helpen:

De fiets mag mee met de ICE mits verpakt (in een fietshoes of zo) en met het voorwiel eruit gehaald. Het is dan volgens de DB een paket en die mag je vervoeren. Rare jongens die Duitsers hier :roll: Of dat op internationale ICE's ook zo is weet ik niet.
Whisky
Op het traject Amsterdam-Utrecht-Keulen zijn in de ICE in elk geval geen fietsen toegestaan, aldus de site van NS Internationaal:
http://www.nsinternationaal.nl/tickets- ... ieren.html

Op 15 februari j.l. heb ik gesproken met een woordvoerdster van de DB over fietsen in de ICE tussen Amsterdam-Keulen-Frankfurt.
In de ICE mogen absoluut geen fietsen mee. Volgens de woordvoerdster komt dat ook niet, ondanks de motie van het Europese Parlement.
`De DB is geen overheidsheidsbedrijf en wij bepalen zelf wel wie en wat wij vervoeren. Wij mikken met ons product ICE vooral op zakenmensen en daar passen fietsen gewoonweg niet bij. Fietsen geeft troep in de trein en het instappen leidt tot vertragingen. Verder kost het ons teveel zitplaatsen,`aldus de woordvoerdster.
Ik wees haar op de ontwikkeling in Frankrijk, waar steeds meer TGV´s fietsen mee kunnen nemen en zonder de problemen die zij schetste.
`Dat kan wel zo zijn, maar daar zijn per treinstel maar liefst 61 zitplaatsen verdwenen voor de fietsen.` Navraag toont aan dat per voor fietsenvervoer omgebouwde TGV van acht rijstuigen er slecht zes zitplaatsen zijn verdwenen op de kop. Plaatsen die toch altijd matig bezet waren.

Hoi!

Dus wielen eraf, hoes eromheen en meenemen dat 'paket' :D

Hier wilde de ADFC (duitse fietsersbond) een matrassenaktie houden. Iedereen neemt de ICE en brengt een grote matras mee, want die mag je blijkbaar wel transporteren. Is uiteindelijk afgeblazen maar ik vond het wel een ludiek idee :P

Fiets de wereld,
Whisky

Traject: Düsseldorf-München
Datum: 2002
Vervoerstarief fiets: € 10 (internat. fietskaartje enkele reis)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Tassen eraf, de fiets hangt aan een haak op een gereserveerde plek
Fiets tevoren aangemeld?: Had ik toen niet gedaan maar is wel verplicht in IC(E) en aan te raden.
Ervaringen:

Heenreis:
Op de fiets naar Kleef/Kleve, waar ik een enkele reis Köln via Düsseldorf aanschaf. Voor het traject Köln-München heb ik reeds via het internet een retourtje aangeschaft (goedkoop Surf & Rail ticket). Een plaats voor de fiets voor de IC naar München is verplicht en kan helaas niet gereserveerd worden op het station van Kleef (moet minstens een dag vantevoren). In Düsseldorf doet men niet moeilijk en lukt het echter zonder probleem een plaats voor de ligfiets te krijgen in de ruime fietswagon.

Terugreis:
Aan het loket van het centraal station in München schaf ik een dag vantevoren een enkeltje Keulen-Venlo aan voor de terugreis. Verder probeer ik een (verplichte) fietsreservering te bemachtigen voor de intercity München-Keulen, maar de trein schijnt volgeboekt te zijn en men weigert zelfs een fietsvervoerbewijs te verstrekken. Ook als ik het de volgende ochtend nogmaals aan een ander loket probeer is men niet bereid mij een kaartje te verkopen voor de fiets. Geen reservering is geen plaats dus ook geen ticket voor de fiets. Een ander alternatief voor een directe treinverbinding naar Nederland met fietsvervoer schijnt volgens het systeem niet te bestaan, dus wordt ik aan mijn lot overgelaten. Na lang aandringen lukt het me alsnog op eigen risico een internationaal fietskaartje aan te schaffen. Als ik even later de IC instap blijkt er in de aparte fietswagon slechts een handjevol fietsen aan boord te zijn en kraait er geen haan/conducteur naar een verplichte fietsreservering. Ook op tussengelegen stations blijken er nauwelijks fietsers in en uit te stappen dus al die commotie aan het loket was achteraf nergens voor nodig. In Keulen heb ik door vertragingen slechts korte tijd om over te stappen op de boemel naar Venlo. In Venlo moet ik met bepakte fiets trap af /op zeulen (liften ontbreken hier?) en kan nog net op tijd een treinkaartje kopen om de gereedstaande trein naar Eindhoven te halen.

bert sitters schreef:Traject: Heerlen -Aken
Datum: 21 februari 2007
Vervoerstarief fiets: € 1,80 per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Niet van toepassing
Fiets tevoren aangemeld?: Kan niet.
Kaartverkoop: In het Station Heerlen, in de gang naar de sporen staat bij de lift naar spoor 1 en 2 een Duitse kaartjesautomaat.
Je kunt ook een internationaal fietskaartje kopen. Bij de 10 NS-stations met kaartverkoop buitenland. Kost €12,-, bij de treinreiswinkel € 10,- (inclusief Nederlands traject vanaf beginstation).Fietskaartje Nederlands Traject kost € 6,-. dus combinatie met losse kaartjes is goedkoper dan internationaal fietskaartje. Houdt er wel rekening mee of je vanaf Aken verder gaat met een aansluitende trein.
Voordeel van een internationaal treinkaartjes is dat je je fiets ook mee mag in binnenlandsetreinen tijdens het spitsverbod.
Ervaringen: Uitstekend :lol: :lol: :lol: modern en transparant materieel; lage instap met nauwelijks niveauverschil tussen het perron en de trein; brede deuren: zéér veel ruimte voor fietsen in beide rijtuigen.

keesswart schreef:Spoorwegmaatschappij:Deutsche Bahn
Traject: Passau - Wuppertal en Wuppertal - Venlo
Datum: oktober 2006
Vervoerstarief fiets: € 10 per fiets
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: tassen eraf, de fiets hangt aan een haak op een gereserveerde plek
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, bij Deutsche Bahn
Ervaringen: in de eerste trein verloopt alles naar wens, maar wanneer we in Wuppertal in de boemel naar Venlo willen stappen, blijkt van de fietswagon een feesttent te zijn gemaakt. Met veel moeite kunnen we de fietsen nog naar binnen wurmen om vervolgens tot Düsseldorf in gezelschap te mogen zijn van een twintigtal ladderzatte randdebielen, verzameld rond een ghettoblaster die de complete Schlagertoptien door de trein laat schallen. De conducteur komt zijn hok pas uit als het hele gezelschap is uitgestapt...
Traject: Amsterdam-Kiel
Datum: mei 1999, september 2004, mei 2006
Vervoerstarief:: € 183 retour (volle prijs), € 91 retour (sparpreis), € 33 enkele reis vanaf Duitse grens (Schönes Wochenende ticket, alleen in het weekend in regionale treinen) plus de ritprijs tot de Duitse grens)
Vervoerstarief fiets: € 10 (internat. fietskaartje enkele reis)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: tassen eraf, de fiets hangt aan een haak op een gereserveerde plek in de intercity. In de regionale treinen kun je de bagage meestal op de fiets laten zitten.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, via Treinreiswinkel
Ervaringen: goede aanrijroute voor de veerboten naar Scandinavië en de Baltische Staten.
De snelste verbinding (reistijd circa 8 uur) is per intercity met een overstap in Osnabrück en Hamburg. Zorg dat je voor het overstappen in Osnabrück minstens een half uur hebt: daar moet je namelijk een stuk om het station heenlopen en heb je het stationspersoneel nodig om van de dienstlift gebruik te kunnen maken. Op het station van Hamburg is het vaak erg druk.
De voordelige variant (zonder IC treinen) gaat via Groningen met overstappen in Leer, Bremen en Hamburg (reistijd circa 9 uur) of via Enschede met overstappen in Münster, Osnabrück, Bremen en Hamburg (reistijd circa 10.30 uur).

Kees,

Naar Passau kan ook via Bad Bentheim. Voordeel is dat je dan niet in dat afschuwelijke treintje tussen Venlo-Düsseldorf en Hagen hoeft.

Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn; DB Nachtzug
Traject: Milano Centrale - Düsseldorf Hauptbahnhof
Datum: augustus 2005
Vervoerstarief fiets: €6,00 per fiets vanaf Basel SBB (Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen; bagage uit voorzorg verwijderd
Fiets tevoren aangemeld?: Nee, dat bleek nergens mogelijk (zie ervaringen)
Ervaringen: Spanning en sensatie! Er was een treinstaking in Italië aangekondigd en zo moesten wij een dag eerder Italië uit zien te komen - als we tenminste naar huis wilden. Hals over kop hebben we Cremona verlaten om per boemelachtig ding in Milaan uit te komen. Omdat we een SparNightkaartje hadden, hadden we de zogenaamde Zugbindung. Op Milaan Centraal moest half in het Italiaans half in het Engels met een overijverige ambtenaar van de biggletria worden onderhandeld over een retourticket voor de fietsen. De man snaterde rustig door je heen, wat aan mij de inmiddels befaamde kreet "Let me speak out" ontlokte. Nadat de rij achter ons ongeveer tien meter lang geworden was, werden we naar de hoofdconducteur (een Duitser) van de Nachttrein doorverwezen. Die regelde iets met de Italianen en zodoende konden onze fietsen dan eindelijk de trein in. De Italiaanse conducteur knipte het kaartje en liet de fietsen voor wat ze waard waren.

Maar ja, dan kom je in Zwitserland. Daar begon men te zeuren dat we de verkeerde kaartjes hadden. Ondanks dat de zitcoupé met fietstassen bezaaid was, vroegen ze niet naar de fietsen. Wel heb ik een kwartier moeten inpraten op de beide conducteurs dat we toch echt naar huis wilden en dat de Italianen èn de Duitsers het goed vonden en dat het in Italië geen probleem was. Briljante antwoord van de conducteur: "Hier sind wir in der Schweiz." Woedende repliek (in het Duits): "Ik weet dat we in Zwitserland zijn, maar dit is een Duitse trein en de Duitsers vinden het goed." Uiteindelijk werd het kaartje geknipt. Fietsen? Nooit naar gevraagd.

Na Basel SBB kwam er een nieuwe Duitse conducteur. Die vroeg of die fietsen van ons waren en hoe het kwam dat het kaartje niet in orde was. Weer alles uitgelegd. Daarna betaalden we voor de fietsen vanaf... Basel SBB. De Duitse conducteur vond dat we het al moeilijk genoeg hadden.

Mij hoor je niet meer klagen over Die Bahn.

whisky schreef:
De fiets mag mee met de ICE mits verpakt (in een fietshoes of zo) en met het voorwiel eruit gehaald. Het is dan volgens de DB een paket en die mag je vervoeren. Rare jongens die Duitsers hier :roll: Of dat op internationale ICE's ook zo is weet ik niet.
Formeel mag dit niet, maar als je je fiets flink demonteert en goed verpakt, liefst dat je pakketje niet op een fietst lijkt, dan schijnt het te lukken.
Het vervoer van fietsen in Duitse langeafstandstreinen lijkt er steeds somberder te gaan uitzien.
Zie het volgende persbericht van de ADFC, de Duitse fietsersbond:


---------------------------- Original Message ---------------------------- Subject: ADFC-Pressemitteilung: IC-Abbau: Bahn hängt mehr Radler und Regionen ab - ADFC: Fahrradmitnahme im Fernverkehr immer schwieriger From: "ADFC Presse" <presse@adfc.de>
Date: Fri, July 27, 2007 2:18 pm
To: b.sitters@pz.nl
--------------------------------------------------------------------------

ADFC-Pressemitteilung
------------------------------

27. Juli 2007

IC-Abbau: Bahn hängt mehr Radler und Regionen ab

ADFC: Fahrradmitnahme im Fernverkehr immer schwieriger

Die Deutsche Bahn AG will künftig noch stärker auf ihren Hochgeschwindigkeitszug InterCityExpress (ICE) setzen – zu Lasten bestehender InterCity-Verbindungen (IC). „Wir planen zwar nicht, die IC-Kategorie ganz abzuschaffen“, so DB-Sprecher Gunnar Meyer zum Radwelt-Magazin des Allgemeinen Deutschen Fahrrad-Clubs (ADFC). Aber, so Meyer: „Die Tendenz ist klar: Wir werden den ICE-Verkehr künftig weiter ausbauen.“

Hintergrund: Ab 2008 bestellt die Bahn Nachfolgemodelle für ihre bisherigen InterCity-Züge. „Dieser kontinuierliche Abbau der IC-Züge nagt an der fahrradtouristischen Infrastruktur Deutschlands“, kritisiert der ADFC-Bundesvorsitzende Karsten Hübener. IC-Züge sind – neben den Nachtzügen – die einzige Möglichkeit, Fahrräder im Bahn-Fernverkehr zu transportieren. Im ICE ist dies bislang nicht möglich. In Presseberichten hieß es zunächst, die DB plane, bis 2015 sämtliche InterCity-Züge durch ICE zu ersetzen. Dies wurde von der Bahn allerdings nicht bestätigt.

Für den ADFC kommen die Planungen der DB, das IC-Angebot weiter zu kürzen, nicht überraschend: Schon seit Jahren reduziert die Bahn kontinuierlich ihre Angebote für die Radmitnahme auf Fernverkehrsverbindungen. Bereits heute macht der ICE mehr als zwei Drittel der Transportleistung im DB-Fernverkehr aus.

Rund 250.000 Radreisende transportieren pro Jahr ihr Fahrrad in einem Fernverkehrszug. Wird eine bestehende IC-Verbindung durch einen ICE-Zug ersetzt, bleibt dem Radreisenden oft nur der Umstieg auf teurere Nachtzüge, auf nicht reservierbare und zeitintensive Nahverkehrsverbindungen oder auf den umständlichen Versand ihres Rades per Spedition- oder auf Auto oder Flugzeug.

Der ADFC unterstreicht angesichts der angekündigten Bahn-Pläne nochmals die Wichtigkeit, eine reguläre Fahrradmitnahme auch im Hochgeschwindigkeitszug ICE durchzusetzen. Im französischen TGV ist dies, etwa auf der Strecke Stuttgart-Paris – längst Realität.

Allerdings weigert sich die Konzernführung der Deutschen Bahn beharrlich, die Fahrradmitnahme im ICE zu gestatten - auch mit dem Argument, dass es ja ein umfangreiches IC-Netz gäbe. Diese schon längst fragwürdige Begründung ist nun endgültig hinfällig. Immerhin verhandelt die DB derzeit über eine oder mehrere Modellstrecken zur Radmitnahme im ICE mit dem Bundesverkehrsministerium. Dies geht auf eine Initiative von Bundesverkehrsminister Wolfgang Tiefensee (SPD) zurück. Ergebnisse der Verhandlungen sind bislang noch nicht bekannt.

Mehr zum Thema sowie eine Übersicht über die derzeit noch vorhandenen Möglichkeiten der Fahrradmitnahme im Fernverkehr der Deutschen Bahn finden Sie unter www.adfc.de/bahn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kontakt: Bettina Cibulski
Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club (Bundesverband) e.V.
Bundesgeschäftsstelle
Postfach 10 77 47, 28077 Bremen
Grünenstr. 120, 28199 Bremen
Telefon: +49/ 421/ 346 29-15
Telefax: +49/ 421/ 346 29-50
E-Mail: bettina.cibulski@adfc.de
Internet: http://www.adfc.de

Spoorwegmaatschappij: Deutsche Bahn, IC
Traject: Berlin Hbf - Assen (met DB tot Amersfoort)
Datum: 7 augustus 2007
Vervoerstarief fiets: €10,- per fiets, voor Berlijn-Assen met z'n 2 volwassenen €187,20
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Bagage moest eraf, wat we niet wisten en dus ook niet gedaan hadden (we hadden geen handige erafhaal-tassen). Gelukkig hadden we niet de hoge fietshangers, dus de bagage kon erop blijven en werd getolereerd (niks over gehoord).
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, dat is verplicht en moet een ruim aantal dagen van te voren. Op donderdag konden we het vroegst de volgende dinsdag met de IC naar Nederland, de fietswagons zaten op elke dag ervoor helemaal volgeboekt.
Ervaringen: De trein in en uit komen is nog niet zo eenvoudig; de fietswagon leek niet voor fietsers gemaakt door de steile trapjes met, naar ik meen, 3 of 4 treden. Het lastigste was uitstappen op een Nederlands perron, dat geenszins aansloot op het trapje van de trein. Maar met wat gemanoeuvreer lukte het uiteindelijk wel gewoon.