Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onbegrensd fietsen naar Rome andersom ? - Forum Wereldfietser

Onbegrensd fietsen naar Rome andersom ?

Ik wil van de zomer deel 1 van bovenstaande route fietsen, maar dan in plaats van van Maastricht naar Basel wil ik het andersom fietsen.
Ik heb dan totaal geen druk om een gereserveerde bus of trein te halen en het lijkt mij dat dan je dan in verhouding meer zal dalen dan klimmen.

Heeft iemand hier ervaring met het fietsen van deze tocht op deze wijze, of zitten er bepaalde nadelen aan (altijd wind tegen ofzo ?)

ik ben zelf ook bezig met de routre naar basel en volgens mij is het prima andersom te rijden maar voor mij was doorslaggevend dat als ik van basel naar maastricht rijd ik de hele tijd denk dat ik alweer op weg ben naar huis. Maar goed, dat is persoonlijk, verder heb ik geen enkel obstakel gezien en je rijd inderdaad meer naar beneden al is het niet zo heel veel.

Inderdaad Suravida, daar had ik zelf ook al aan gedacht. Het lijkt dan net alsof je alweer op de terugweg bent van je vakantie terwijl dat juist niet zo is. Ik heb ook besloten de route vanuit Maastricht te gaan fietsen en dan aangekomen in Basel te kijken hoeveel tijd ik nog over heb en eventueel via de Bodensee meer noordwaarts Duitsland in te fietsen en daar op de trein te stappen.

Beste Richard,

aan deze berichtjes zie je maar weer wat voor een intelligente forumbezoekers we hebben. Een prima manier om ongestresst een fietsvakantie te combineren met een cultuurbezoek. Ik wens je veel plezier op je vakantie en in Rome kan ik je de St Ignazio kerk aanbevelen met daarin misschien wel de mooiste (plafond)schildering van de hele stad gemaakt door Pozzo.

MvG

Kees

dhr ten kuijkert schreef:aan deze berichtjes zie je maar weer wat voor een intelligente forumbezoekers we hebben. [...] en in Rome kan ik je de St Ignazio kerk aanbevelen met daarin misschien wel de mooiste (plafond)schildering van de hele stad gemaakt door Pozzo.
Van Basel naar de Bodensee via Rome... da's een eind om zeg! :lol:

btw: Richard, ik neem aan dat je op de hoogte bent van het bestaan van het Schönes-Wochenende-Ticket?

dhr ten kuijkert schreef:aan deze berichtjes zie je maar weer wat voor een intelligente forumbezoekers we hebben.
Ja, is aan je berichtje duidelijk te zien!!! :roll:

Inderdaad is het denk ik een beetje te ver om wanneer ik via Rome naar de Bodensee fiets, maar in ieder geval toch bedankt voor de tip. Wellicht doe ik volgend jaar de andere helft van de route.

Ik ben vaag op de hoogte van het Schönes-Wochenende-Ticket, maar vraag mij af, of ik dan niet 50 maal moet overstappen in andere treinen om in Nederland aan te komen. Ik dacht dat het niet voor de grote-afstands-treinen was, maar ik kan mij vergissen. (heb ik ook nog niet helemaal uitgedokterd)

Inderdaad geldt zo'n Schoon Weekend kaartje niet voor de IC, de EC, de Nachtzug en andere treinen op de lange afstand. Het betekent veel stoppen onderweg, maar vooral regelmatig overstappen. Je fiets trappen op en af tillen: van spoor 21a naar spoor 4b. Soms lang wachten, omdat boemeltjes van verschillende regio's niet op elkaar aansluiten en bij vertraging ook niet op elkaar wachten. Aan jou de keuze. Informeer bij de Treinreiswinkel. Als je daar je kaartjes koopt en reserveringen regelt, zoeken zij het voordeligste tarief voor je uit.
www.treinreiswinkel.nl kijk voor verbindingen met fiets in de trein ook op: www.cyclingtransport.nl

bert sitters schreef:Inderdaad geldt zo'n Schoon Weekend kaartje niet voor de IC, de EC, de Nachtzug en andere treinen op de lange afstand. Het betekent veel stoppen onderweg, maar vooral regelmatig overstappen. Je fiets trappen op en af tillen: van spoor 21a naar spoor 4b. Soms lang wachten, omdat boemeltjes van verschillende regio's niet op elkaar aansluiten en bij vertraging ook niet op elkaar wachten. Aan jou de keuze. Informeer bij de Treinreiswinkel. Als je daar je kaartjes koopt en reserveringen regelt, zoeken zij het voordeligste tarief voor je uit.
www.treinreiswinkel.nl kijk voor verbindingen met fiets in de trein ook op: www.cyclingtransport.nl
Tja, als student zit ik misschien iets meer op de centen dan andere forumgebruikers. Voor de prijs van 28 euro (persoon) + 3 euro (fiets) mag je inderdaad een aantal keren overstappen en ga je in boemeltempo door Duitsland heen. Er zijn vaak legio verbindingen om uit te kiezen. Als ik een verbinding vind die een uur langer duurt, maar wel twee overstappen minder heeft, kies ik die. Zo had ik geloof ik vorig jaar van Freiburg terug naar Emmerich "slechts" 3 overstappen. De fietsvoorzieningen op verschillende stations lopen nogal uiteen (van een prachtige fietslift op het niet al te grote station Siegen tot een trap waar zelfs geen bagagelint af kon op het toch niet onbelangrijke Köln Deutz), maar behulpzame andere reizigers maken een hoop goed. Zo maak je van je eerste/laatste reisdag ook een stukje vakantie.

Maar ik zal de eerste zijn om te erkennen dat je voor tussen de 50 en 100 euro pakweg dubbel zo snel en een stuk comfortabeler reist.

hoi

Heeft iemand een alternatief vanuit basel terug naar nederland, dus niet via de route van bejaminse. Deze fiets ik namelijk heen. Ik kan wel routes vinden maar niet die vanuit basel vertrekken de meeste gaan vanuit nederland. Dus heeft iemand een alternatief?

jelmar
Wij zijn afgelopen zomer van Rome naar huis gefietst en omdat het fietsen door het Rijndal ons wat saai leek (wat overigens puur gebaseerd is op suggestie, laat je er vooral niet van weerhouden...), hebben we een alternatieve route gereden vanaf Basel. We zijn westwaarts gereden en vervolgens de Vogezen in, wat een heel mooi gebied is met over het algemeen niet erg stijle colletjes.

Halverwege de Vogezen zijn we verder noordwestwaarts gereden naar het Maasdal en dit blijven volgen tot aan Namen (Belgie). De route is zeker niet altijd vlak doordat het Maasdal vrij smal is en de weg nogal eens het dal uitslingert (en dus omhoog en omlaag loopt). Wij vonden het een mooie route.

Vanaf Namen vervolgens pal noordwaarts richting Turnhout en Tilburg (wij wonen in de buurt van Tilburg). Doordat we geen gedailleerde kaart van Belgie hadden, hebben we hier op grotere wegen gefietst die minder mooi waren, maar met een gedetailleerde kaart moet een mooie route uitstippelen goed te doen zijn, het landschap is over het algemeen mooi.

Wellicht dat dit een leuke alternatieve route is
Succes!

Groetjes Joost