Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De laatste week veel spam - Forum Wereldfietser

De laatste week veel spam

Moin!

Sinds afgelopen week wordt de site weer bestookt met spam. Meerendeels over zich onkledende personen en hun daarop volgende niet fiets gerelateerde activiteiten.
Moet er misschien een ander spam fliter op?

Fiets de wereld (netjes aangekleed),
Whisky

Inderdaad veel spam de laatste tijd. :x :x :x

Maar dit zijn wel erg lastige personen. Verschillende gebruikersnamen die met een stuk of tien verschillende ip adressen werken.
Lastig te blokkeren.

En aangezien de webmasters de komende weken aan het verhuizen/vakantie zijn, kan SPAM bij mij gemeld worden.
marcow@wereldfietser.nl

Marco

Waarom verwijder je ze dan niet? Ze staan er nog steeds op. Of komen er telkens nieuwe bij?

Om 14.00 had ik alles opgeschoond. En om 15.00 stonden er al weer nieuwe berichten.

"Ze" hebben het lek dus ontdekt in dit forum. Maar wie zijn "ze", kan je zien uit welk land, of hebben ze gewoon een aantal computers / ip adressen gehackt en is dit niet te traceren?

Dit is er eentje:

Land: Hong Kong
Plaats:
Breedtegraad: 22.25
Lengtegraad: 114.1667

Kaartgegevens ©2007 TeleAtlas - gebruiksvoorwaardenKaartSatellietBeide

Hostnaam: Geen Hostnaam gevonden voor dit IP-adres
Webserver: Ja, 58.65.239.201
Whois info Ripe.net
Whois info Arin.net
Whois info Apnic.net
Bereikbaar via TCP: Ja
Bereikbaar via UDP: Ja
Netbios Info: Host niet bereikbaar
Naam provider: HostFresh
IP-range provider: 58.65.232.0 - 58.65.239.255
Abuse-adres: abuse@hostfresh.com
Discussiegroepen: Geen berichten gevonden
Internet: Geen websites gevonden

Het is een lastig probleem, en een oplossing is denk ik niet zomaar voor handen. Forumbezoekers laten registreren voorkomt al veel spam. Maar dat gebeurt al, en is dus niet meer afdoende.
Wat een volgende stap zou kunnen zijn, is dat men zich registreert, maar pas berichten kan plaatsen als je als gebruiker bent 'geaccepteerd'. Ik weet niet of dat bij deze forumcomponent kan, van andere forums weet ik dat dat kan.
Nadeel is dan wel dat nieuwe forumgebruikers niet direct een bericht kunnen plaatsen, maar moeten wachten tot ze 'akkoord' zijn bevonden door de webmasters.
Op www.fietsenmetkinderen.info hebben we de laatste tijd ook erg veel last van spam. Ze komen in vlagen, van soms wel 30 berichten. Maar daar moeten we eerst maar eens de stap gaan maken om forumbezoekers te laten registreren.

Succes, ik ben benieuwd waar jullie voor kiezen.

Sandra

baartmns schreef:Wat een volgende stap zou kunnen zijn, is dat men zich registreert, maar pas berichten kan plaatsen als je als gebruiker bent 'geaccepteerd'. Ik weet niet of dat bij deze forumcomponent kan, van andere forums weet ik dat dat kan.
Nadeel is dan wel dat nieuwe forumgebruikers niet direct een bericht kunnen plaatsen, maar moeten wachten tot ze 'akkoord' zijn bevonden door de webmasters.
Op www.fietsenmetkinderen.info hebben we de laatste tijd ook erg veel last van spam. Ze komen in vlagen, van soms wel 30 berichten. Maar daar moeten we eerst maar eens de stap gaan maken om forumbezoekers te laten registreren.

Succes, ik ben benieuwd waar jullie voor kiezen.

Sandra
Goed idee. Maar misschien kan het iets makkelijker: Personen die zich willen laten registreren een vraag laten beantwoorden: 'In welke provincie ligt Maastricht?' (*) Dan maak je het Hong Kongse spammers al 'n stuk moeijker denk ik.
En voor die enkele andere niet-Nederlands-sprekende persoon, tsjah, die zal dan moeten wachten tot ie toestemming krijgt.

(*) Of: 'In welke stad staat de Euromast?', vind ik ook wel een goede vraag.

Goed idee. Maar misschien kan het iets makkelijker: Personen die zich willen laten registreren een vraag laten beantwoorden: (*) Of: 'In welke stad staat de Euromast?', vind ik ook wel een goede vraag.
Rotterdam waar leg dat dan? :D

Lijkt me inderdaad een goed idee en anders eerst persoonlijk laten verifieren door een van de webmasters. Zo doen ze dat ook bij onze duitse collega's bij Radforum.de. Vanwege de vele spam moesten ze dat (helaas?) invoeren.

Fiets de wereld (was nog nooit op de Euromast),
Whisky

whisky schreef:
Goed idee. Maar misschien kan het iets makkelijker: Personen die zich willen laten registreren een vraag laten beantwoorden: (*) Of: 'In welke stad staat de Euromast?', vind ik ook wel een goede vraag.
Rotterdam waar leg dat dan? :D
Haha. Ja, zo'n moeilijkheidsgraad is wel om hoofdpiijn van te krijgen. :lol:

Ook vandaag, 18 maart, staan er weer spam-berichten op diverse onderdelen van het forum. Bij het bekijken van de 'profielen' valt op dat alle velden leeg zijn. Het moet toch mogelijk zijn om deze nieuwe lege-velden-gebruikers automatisch te weigeren ?

Het idee om nieuwe leden een mailtje in het Nederlands te sturen is nog veel beter. Hoeveel nieuwe gebruikers melden zich per dag aan ? Uit een verzameling van bijvoorbeeld 30 standaardmailtjes met een vraag stuur je een aanmelder een willekeurige mail en in de meeste gevallen zullen spammers niet antwoorden.

Graag de mening van de admins over uitvoering, het probleem zal alleen maar erger worden en ik heb fora zien 'overlijden' bij gebrek aan ingrijpen, bijvoorbeeld een forum over roeien op zee. Laat het niet zover komen met dit forum !

fietsbob

In een ander topic is al verteld dat de admins er naar gaan kijken als ze terug zijn van vakantie!!!

baartmns schreef: Nadeel is dan wel dat nieuwe forumgebruikers niet direct een bericht kunnen plaatsen, maar moeten wachten tot ze 'akkoord' zijn bevonden door de webmasters.
“ieder nadeel heb se voordeel” zou ik zo zeggen.

Vandaag alweer een berg troep. Ik ben normaal een voorstander van vrije toegang maar het wordt idd echt te erg :(

"Strengere toelating" zou een uitkomst wezen. Misschien dat meerdere mensen hierin kunnen meewerken? Die geef je dan alleen rechten om iemand registratiemogelijkheid te bieden.

Voor mensen die echt interesse hebben om te registeren lijkt het mij een lage drempel. Ik zou alleen niet gaan voor een vraagmail vanuit forumzijde. Dat levert spammers alleen nog meer mailadressen op waardoor die binnen no-time onbruikbaar worden.

Voor registratie moet men een mailtje sturen met wat persoonlijke gegevens en waarom je je wilt registeren (interesses... meteen marketingtechnisch interessant voor de vereniging ;)). Daarna krijg je bij goedkeuring toegang. Wedervraag lijkt me dan niet nodig.

Dat van die vraag stellen was m'n idee. Ik weet dat het in Javascript (ik meen ook met php) mogelijk is, om een vraag te stellen, en als je die juist beantwoord dan word je automatisch toegelaten. Beantwoord je die fout, dan dus niet. Voor spammers uit Hong Kong, Nigeria, Rusland, enz wordt dat natuurlijk erg ingewikkeld, als het een Nederlandstalige vraag is.

En pas als je (op die manier automatisch) toegelaten bent, kun je een emai ontvangen.

Lijkt mij dat dat perfect werkt.

Groeten, Marco

Een andere methode die ik weleens bij weblogs tegenkom is dat je een schots en scheve lettercombinatie moet overtypen voordat je je reactie kan versturen. Dan hoef je dus niet te registreren.

liz schreef:Een andere methode die ik weleens bij weblogs tegenkom is dat je een schots en scheve lettercombinatie moet overtypen voordat je je reactie kan versturen. Dan hoef je dus niet te registreren.
Die methode is bij dit forum al ingevoerd! En het werkt dus niet. Ik denk dat we niet ontkomen aan het namen van echte maatregelen.
Leuke vraag hiervoor: Wat maakten de vroege voorouders van onze voorzitter? Het password is dan "bier" :D
Leon

Hallo,

Het hangt er wat mij betreft ook vanaf wat er verkocht wordt. Een tweedehands Koga kan voor een beginnende wereldfietser een prima fiets zijn. Oké, ze kunnen ook op marktplaats terecht, maar ja, dan kan je net zo goed de rubriek te koop/verkoop afschaffen. Wat vinden jullie?

Groetjes,
Frank