Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe camera om foto's te maken op reis, maar welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe camera om foto's te maken op reis, maar welke?

Sorry,
Ik had de reactie op de Canons van de andere leden nog niet gelezen.

Opa Leen

Die zat te snurken :lol:

"Ook dat is maar betrekkelijk, met de knoppendoos naai je de mooiste panorma's aan elkaar met bijna elk fotobewerkings programma. "

Opa Leen, de grote beeldhoek is maar een deel van de eigenschappen van een groothoek. Wat je met een groothoek in één shot neemt, als interieurs en gebouwen, zou je inderdaad ook nog wel met een stitch-programma uit meerdere foto's samen kunnen stellen, al is dat wat omslachtig.

Wat ik als eerste noemde, die weidse luchten enzo, kan je met geen andere lens bereiken. Een groothoek verandert namelijk ook het perspectief van je foto: wat dichtbij staat wordt groter, wat veraf staat wordt als het ware naar de achtergrond gedrukt. Daarmee kan je een enorme dynamiek in je foto's creeëren, met heel veel diepte (en van die diagonaal wijkende lijnen).
In tegen stelling tot een groothoek, die het plaatje "uit elkaar trekt", drukt een telelens het hele plaatje dan ook in elkaar, dus met minder diepte.

Juist die eigenschap van een groothoek, om een onderwerp in de voorgrond heel prominent in beeld te zetten, gebruik ik veel.
Maar dus ook mooie luchten (of vlaktes) komen in groothoek-perspectief prachtig uit.

Hallo Anouk,

Wij zijn eigenaar van hetzelfde probleem. Ook ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Veel camera's vallen voor mij af omdat ik weer ga voor een groothoeklens en verder moet de camera klein, licht en snel zijn. Ik had hiervoor de Ricoh Caplio RX die aan deze voorwaarden voldeed, maar deze heeft helaas de geest heeft gegeven. In eerste instantie zat ik te denken aan de Ricoh Caplio R5 maar ik denk dat ik toch even wacht op de Panasonic DMC TZ-3, ook groothoek, betere specificaties en meer zoom bereik. Deze komt in maart uit.
Zie http://www.kieskeurig.nl/product/8AF2AC ... 354A88.htm
Een andere goede site is http://www.letsgodigital.org/nl/index.html

Groeten

Harry

de ideale digitale compactcamera (vanwege de grote sensor!) is de nieuwe Sigma: http://www.dpreview.com/news/0609/06092604sigmadp1.asp

wil je iets kleiner en hele goede iso1600 waarden in een solide behuizing dan adviseer ik je de fujifilm F30:
http://www.dpreview.com/reviews/read_op ... finepixf30
http://www.dpreview.com/news/0602/06021403fujif30.asp

En als je een groothoek wil vanwege landschappen dan adviseer ik je om 2 of 3 foto's naast elkaar te nemen en deze digtaal aanelkaar te plakken (ptgui is het beste programma daarvoor)

Succes!

Lijkt goed die Sigma DP1, maar deze is al in september 2006 aangekondigd en zover ik kan nakijken nog niet op de markt.

Heeft iemand enig idee wanneer deze verschijnt en wat de prijs zal zijn?

Wat ik hier nog niet gelezen heb maar wat ik eigenlijk het belangrijkste vind is het volgende: voelt de camera lekker.
Met een camera die niet lekker in de hand ligt, maak je minder en ook slechtere foto's. Vooral al die compactcamera's zijn voor mij gewoon te klein, ik heb lievers iets in handen. Ik ben dus gegaan voor een Nikon D50 (en een waanzinnige lens, de 18-200 van nikon). Het kost je een ****vermogen (meer dan een compact, zeker die lens), maar ik heb nu een camera die mij erg lekker in de hand ligt, een mooie zoom heeft (en groothoek). Maar die wel wat zwaarder is en duurder. (Maar ik heb er hard voor moeten sparen hoor, wees niet bang/jaloers.)
Mijn advies is eigenlijk, blijf je niet doodstaren op pixels, specs of andere dingen, maar ga naar een goede fotowinkel en hou alles in handen. Bepaal vantevoren wat je wilt uitgeven en zeg dat tegen de fotograaf die als verkoper bijklust. Die helpt dan, en laat de camera niet uit z'n klauwen vallen, zoals mij bij een niet nader te omschrijven media-gigant gebeurde.
En ga dan fotograferen (en fietsen natuurlijk),
Groet,
Maurits
ps. tuurlijk is levensduur belangrijk, maar helaas helaas, de tijd dat we een camera 30 jaar kunnen gebruiken zoals mijn oude Minolta is voorgoed voorbij. Binnen een paar jaar zal de camera waarschijnlijk aan vervanging toezijn, zeker digitaal.

En die geringe levensduur vind ik eigenlijk het meest schokkende van dit draadje. Ik ben nog steeds erg blij met mijn nu dertig jaar oude Nikon.
Wim

En die geringe levensduur vind ik eigenlijk het meest schokkende van dit draadje. Ik ben nog steeds erg blij met mijn nu dertig jaar oude Nikon.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit ook heel vervelend, storend en schokkend. Ik fotografeer ook nog graag met mijn 30 jaar oude Minolta, die ik van mijn opa heb. En ook mijn fiets komt trouwens van die afzender.
Helaas, dat ze dit inderdaad vooruitgang noemen...
Groet,
Maurits
Ps. Een ander voordeel van die ouwe beesjes is dat alles nog volkomen mechanisch kan werken. Hoezo batterij-uitval? En als je wordt aangevallen door [vul maar in] kan je ze er nog behoorlijk mee slaan ook. Da's pas service!

En die geringe levensduur vind ik eigenlijk het meest schokkende van dit draadje. Ik ben nog steeds erg blij met mijn nu dertig jaar oude Nikon.
Desalnietemin staat de doorlopende teller van mijn D70 inmiddels op 21000, iets wat ik van mijn F801 niet weet, maar zeker ook niet gehaald heb: het equivalent van 583 rolletjes.
Leon

De stelling dat de digitale camera's een kortere levensduur hebben dan analoge camera's klopt niet. Ik begrijp de hang naar het verleden wel maar juist in het verleden waren er enorm veel problemen met analoge toestellen. Hangende mechanieken, niet goed sluitende bodies, enz. Ook de stelling dat je dit onderweg "makkelijk" kon repareren is niet de juiste. Veel van dit soort mankementen waren onderweg absoluut lastig te repareren (en ik weet waar ik over praat). Veel van de problemen van nu zijn op te lossen door een nieuwe patch te downloaden in je camera. En dat kan je bij bijna elk internetcafe doen.
Vaak worden de problemen met goedkope consumentencamera's van nu vergelijken met de camera's die men vroeger had. Alleen was de markt voor goedkope consumentencamera's toen bijzonder klein en hadden velen een relatief iets duurdere camera. De vergelijking tussen die twee is dan ook geen eerlijke.
En als je echt een camera wilt hebben om je te bewapenen tegen overvallers kan dat ook in de digitale variant....kost overigens wel iets meer :lol:

Marco Meijerink schreef:De stelling dat de digitale camera's een kortere levensduur hebben dan analoge camera's klopt niet. [...] Hangende mechanieken, niet goed sluitende bodies, enz.
Leon schreef:Desalnietemin staat de doorlopende teller van mijn D70 inmiddels op 21000, iets wat ik van mijn F801 niet weet, maar zeker ook niet gehaald heb: het equivalent van 583 rolletjes.
Ik denk dat het zozeer aantal foto's wat er gemaakt kan worden minder is, maar doordat er meer foto's gemaakt worden met digitaal is de tijd waarin die slijtage optreedt korter. Maakte je eerst 500 foto's in 3 weken op rolletjes, nu doe je dit digitaal in 3 dagen. Dat verklaard, voor mij althans, een deel van het verschil in levensduur. Hiertegenin is natuurlijk te brengen dat productietechnieken (waarschijnlijk) verbeterd zijn.

Bovendien raken de digitale camera's ook niet zozeer versleten, maar meer verouderd. Een analoge body had dit, voor mijn gevoel, veel minder, doordat er minder te verouderen was.

Ik probeerde hier overigens geen soort discussie te starten met als onderwerp 'digitaal vs. analoog' maar ik ben bang dat ik dit wel gedaan heb. Sorry!
Weer on-topic? Voel de camera en laat je daardoor overtuigen, is míjn mening. (Ik ga hier geen vergelijking trekken met het andere geslacht, want daarbij telt het innerlijk meer! :lol: )

Groet,
Maurits

Harry schreef:Lijkt goed die Sigma DP1, maar deze is al in september 2006 aangekondigd en zover ik kan nakijken nog niet op de markt.

Heeft iemand enig idee wanneer deze verschijnt en wat de prijs zal zijn?
hier wat meer nieuws
http://www.dpreview.com/news/0703/07030807sigmadp1.asp