Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Rwanda - Forum Wereldfietser

Fietsen in Rwanda

Hallo allemaal,

Wij gaan fietsen in Rwanda. Waar? In Rwanda. Dat is niet het meest voor de hand liggende land om doorheen te pedalen, maar we gaan het toch doen.

Wie o wie heeft er, naast de landeninformatie, nog boeiende tips en andere leuke wetenswaardigheden?

Ik heb inmiddels een taalgids Kinyarwanda gekocht (van Kauderwelsch, Duitstalig) en ik spreek zelf een klein mondje Swahili (hobby).

Maar wie nog zinvolle dingen weet, spui ze hier alstublieft.

Hoi,

Weet niet wat voor fiets je hebt en wat voor soort wegen je wilt fietsen, maar brede 26 inch banden zijn het fijnst in Rwanda, want er zijn prachtige off road routes. Als je alleen tarmac wilt doen zijn de mogelijkheden beperkt: er zijn maar 5 asfalt wegen die als een spin Kigali uitslingeren, dus daar kun je geen rondjes mee maken.

Mooi rondje is de route Kigali - Gisenyi (asfalt)- Kibuye (dirt) - Nyungwe Forest (dirt, wel strak gemaakt want dat gaan ze binnenkort asfalteren) - Gikongoro (asfalt) - Butare (asfalt) - Gitarama (asfalt) - Kigali (asfalt)
Volop Toscane in deze loop, veel steil klimmen en dalen! 6-8 fietsdagen
Side loop die je hier aan vast kan maken is rondom lake Bulera en lake Ruhondo. 2-3 dagen

Ander rondje is Kigali - Nyamata - Kibungo - Akagera National Park (prachtig prachtig, o wat zonde dat je niet in het park zelf mag fietsen, maar ze laten je misschien wel de eerste 4 km het park infietsen naar de eerste kampeerplaats, erg de moeite waard) -noord langs Kayonza ri Ugandese grens (alleen dit stuk is asfalt)- afslaan in Gabiro ri Oosten, naar Byumba en dan over de ridge via Buyoga en Mbogo naar Kigali.
Deze route heeft in het begin meer moeras en rivierland (veel vogels), met lagere heuvels, maar aan het eind rond byumba ook weer meer klimmen. 4-6 fietsdagen.

OP bovenstaande routes is het mogelijk om op dagafstanden pensionnetjes te vinden. Je kunt soms ook wel in een schooltje of missiepost slapen als je het vraagt. Kamperen: het is soms moeilijk een vlak, niet verbouwd stukje te vinden, en onmogelijk om anoniem te kamperen, behalve in de nationale parken Akagera en Nyungwe.

Kaart: International Travel Maps Rwanda and Burundi is redelijk accuraat, maar mist afstanden tussen de meeste plaatsen. Maar in combinatie met de lokaal geprinte map die je bij de ORTPN in KIgali koopt is het goed te doen.

Omdat NL (nog) geen Rwandese ambassade heeft moet je een entry permit aanvragen voor vertrek naar Rwanda (op www.migration.gov.rw, ga naar entry facility). Uitprinten en meebrengen. Visum kun je a 60$ gepast cash kopen bij aankomst op vliegveld, ga eerst naar het meest rechtse hokje.

Ik fiets veel in Rwanda en het is een prachtig fietsland, maar ik heb soms moeite met de mensen. Sommige dagen zijn fantastisch, soms kan ik ze wel schieten als ik voor de zoveelste keer wordt uit(toe?)gejouwd. In dat geval doe ik wel eens oordopjes in... Eerste contact is soms moeizaam, maar Kinyarwanda spreken helpt zeer zeker en ook met kiSwahili kom je een eind. Het scheelt als je je inbeeldt dat Akachupa 'wat heb je toch mooie flesjes op die fiets' en Donnezmoicentfrancmanger 'welkom' betekent :lol:

Last van loslopende honden zul je niet hebben want die zijn net op grote schaal per government decree vergiftigd.

Laat per pb-tje even weten als je nog meer informatie nodig hebt.

groetjes, Eveline

Dag Eveline,

Hartstikke bedankt voor uw bijdrage. De reden dat we naar Rwanda gaan is enerzijds enorme nieuwsgierigheid en anderzijds het feit dat ik zeer goed bevriend ben met een Rwandees gezin in België.

Wat heb ik tot nu toe zelf uit zitten vogelen? Dit:

1. Ik heb de kaart die uw noemde (International Travel Maps Rwanda and Burundi) nageplozen.
2. De Bradtgids Rwanda ligt op mijn bureau.
3. De Lonely Planetgids East Africa ken ik ook bijna uit mijn hoofd.
4. De films Hotel Rwanda, Shooting Dogs en Sometimes in April circuleren in mijn vriendenkring (de jongens zijn ook een paar keer bij mij geweest en mijn vriendenkring is van nature erg nieuwsgierig, dus nu ook naar Rwanda).
5. Ik heb zo'n beetje alle boeken over de genocide gelezen.
6. Ik heb contact met de NL ambassade in Rwanda (die er dus is).

Conclusie: ik heb twee routes uitgezet:

I. Om de Noord: Kigali-Gitarama-Kibuye-Gisenyi-Musanze/Ruhengeri-Noordelijke Meren-Base-Kigali.
II. Naar de Bronnen van de Nijl: Kigali-Gitarama-Kibuye-Nyungwewoud-Huye/Butare-Nyanza-Gitarama-Kigali.

We logeren bij de Belgische Rwandezen (die dan ook in het land zijn). Een of twee van hen gaan mee met de fietstocht. Dat scheelt wellicht wat gedoe met mensen; ik heb begrepen dat er wel vaker mensen op een fiets rondtoeren.

Kun je in Rwanda enigszins acceptabele fietsen huren?

Hoe hebben jullie de fietsen in Rwanda weten te krijgen? Het is tot op dit moment nogal een bureaucratisch verhaal aan het worden, gelet op de tegenstrijdige berichten die ik van luchtvaartmaatschappijen binnenkrijg.

Hoi, sorry voor de late reactie, was een tijdje in het buitenland. Zeg maar jij hoor trouwens.
Klinkt goed die routes.
Fietsen huren hier is voor zover ik weet niet mogelijk. Ik weet dat het gedonder is om ze mee te krijgen, als je met KLM / Kenya Airways / Rwandair express vliegt via Nairobi. KLM zegt dan dat het stuk Nairobi - Kigali niet kan, maar dat is niet waar. Je kunt het beste rechtstreeks contact opnemen met Rwandairexpress, die dan een email kunnen sturen met bevestiging dat het wel kan. Reken op min 2 weken om dat te regelen. Je moet de vlichtgegevens, dimensies (hxlxb) van de fietsdoos (max lengte 120 cm) en het gewicht doorgeven (max 20 kg). Contacteer Jimmy Mugabo op jk.mugabo@rwandair.com. Die email laat je aan de KLM mevrouw zien, je betaalt dacht ik 90 EU (single way) en dan labelen ze hem door naar Kigali. In Nairobi stallen ze dan alle bagage uit bij het vliegtuig en moet je de jouwe aanwijzen; dan weet je ook zeker dat ie meegaat.

Een handigere en soms goedkopere optie is met SN Brussels vliegen, direct vanaf Brussel naar Kigali op zaterdag en dinsdag. Dat is minder gezeik en je hebt bovendien 30 kg bagagevrijdom en als je daarbinnen blijft betaal je niks voor je fiets

groetjes, Eveline

Ik heb inmiddels Ethiopian Airlines met mijn charmes bewerkt en nu mogen de fietsen gratis mee (zolang ik maar niet meer dan 30 kilo rommel meesleep).

Ik heb tevens begrepen dat de route via het Nyungwebos wellicht onverstandig is om te gaan fietsen. Klopt dat?

Nou dan ben je verder dan ik! De mevrouw van Ethiopian hier zegt: 'sometimes it can go by passenger plane, but not te be sure'.
30 kg lijkt me genoeg, gewoon jas mee met veel zakken en daar alle zware dingen instoppen en dan heb je ook nog je gewone handbagage.

De weg door Nyungwe is prachtig en geen probleem. Je ziet wel overal patrouillerende soldaten maar daarom is ie juist veilig en het draagt ook bij aan het echte Rwanda gevoel 8)
Ik kom er net gisteren vandaan, we hebben onze twee fietsende nederlandse vrienden met hun 1,5 jarige zoontje in de fietskar achtergelaten in Nyungwe en die zijn met veel plezier en zonder problemen in Gikongoro aangekomen. Die fietskar is dus wel zonder problemen met Kenya Airways/KLM en Rwandair Express hier gekomen, mocht de ethiopian optie toch nog mislukken.

Iets wat me trouwens gisteren weer opviel: met de herindeling van de provincies zijn ook alle plaatsnamen veranderd en uitgewist op richtingbordjes. Maar nog niet opnieuw ingevuld! Gikongoro , Ruhengeri, Butare- ze zijn niet meer. Spannend, zo'n speurtocht. Iedereen gebruikt natuurlijk nog de gewone oude namen hoor, dus gewoon vragen.
Het gaat nog niet zover als in Myanmar waar ze - zo vertelde een vriend die daar werkt- stiekem een nieuwe hoofdstad gebouwd hebben en daar plots de regering naar verhuisd hebben. :roll:

O, en de dirtroad Kibuye - Nyungwe is nog steeds in belabberde conditie, behalve de laatste 20 km. Is te befietsen, maar is zwaar. Misschien het beste om tussenstop te maken in de missiepost in Nyamasheke.

groet, Eveline

Ik heb hoogstpersoonlijk toestemming gekregen (even mijn charmes gebruikt door naar Ethiopië te bellen, ze wilde mijn foto hebben haha) om drie fietsen naar Rwanda te verslepen en weer terug naar Nederland.

Wat betreft de nieuwe plaatsnamen: dat heb ik inderdaad ook gezien, maar ik doe mijn best het Kinyarwanda althans rudimentair onder de knie te krijgen, dus de weg vragen zou moeten lukken.

Vaart er een lijndienst tussen Kibuye en Changugu?

Nee de enige lijndienst op lake Kivu is tussen Bukavu en Goma, DR Congo dus. Als je toch je visum voor Rwanda moet verlengen, kun je net zo goed even de grens overwippen naar DRC! Visum voor DRC is aan de grens te koop voor 30-50$ (hnagt beetje af van wie er zit)
Best interessante trip, want bij Goma kun je de Nyiragongo beklimmen, een actieve vulkaan, waar je op de rand van de crater kan kamperen met onder je het golven van de lava. Eerst vulkaanpermit kopen in Goma. Wel even de veiligheidssituatie checken; niet bij een ambassade, die zijn erg paranoide, maar bijv met een NGO in Goma.
Je kunt wel een boot charteren in Kibuye naar Cyangugu, kost naar schatting 60.000 FRW (100 $)

trusten, eveline

Zijn er nog meer mensen met ervaring in Rwanda?