Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mavic crossride wielen - Forum Wereldfietser

mavic crossride wielen

Hi,

Mijn Mtb fietst lekkerder dan mijn hybride fiets dus ik wil eens een weekje op fietsvakantie gaan met mijn MTB.

Ik heb op mijn Mtb mavic crossride wielen. Zijn deze wielen stevig genoeg voor ofwel
a) mtb + bagagedragers (ikzelf 80kg + 20kg bagage) ?
b) ofwel beter mtb + aanhangwagentje (yak oid) ?
c) deze wielen zijn gewoon te zwak ?


Wat denken jullie erover ?

thx

Wim

Hi Wim,

heb eens gekeken naar de wielen, zijn echt mtb sport wielen... niet erg veel spaken en als ik het goed zie ook de spaaknippels in de flens?

Maar in principe zou het wel moeten kunnen denk ik, geen idee wat je er precies mee van plan bent? Je moet er denk ik geen tochten van maanden door "verweggiestan" gaan maken maar een tochtje van een week of 2 a 3 door europa moet toch wel kunnen denk ik.

Wat betreft bagage... wat wil je allemaal gaan mee nemen? Weet dat mede mtb-ers op dit forum ook met de BoB rijden, of een rugzakje voor korte tochtjes...

Bas

Hi Bas

Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik mijn Mtb voornamelijk om te mtb'en (er zijn redelijk veel mtb toertochten in het weekend).

Ik mag er eens alleen op uit van het vrouwtje en het zou een klein tripje van een week (of iets langer) worden, genre Vlaanderen fietsroute of via de trein naar Eupen, of waarom niet Koblenz, en dan "rustig" terug komen.

Ik zou de gewone volledige uitrusting meenemen (tent, slaapzak, eten, ...) om er eens volledig uit te zijn. Naar mijn gevoel gaan de wielen (en ook de fiets) veel beter met een yak overweg kunnen dan met pakdragers vooraan en achteraan. Het blijft natuurlijk mijn gevoel, volledige vrij van enige technische onderbouw ...


Wat denk je ervan ?


Wim

Hmm, klinkt wel goed
Je kunt natuurlijk ook voor een keertje een BoB huren, kost ook niet alles en is wel zo makkelijk, alleen een ander snelspannert en gaan
Bas

Hoi,

Zelf ben ik ook gebruiker van een bob achter mn mtb. Het is mij erg goed bevallen. De kar spoort goed en je wordt nauwelijks beperkt in het mtb-en. Je kan gewoon single tracks omhoog en naar beneden nemen.

Wat betreft de crossrides, volgens mij moet dat makkelijk kunnen. Ik weet dat Mavic een maximale belasting van 100 kg opgeeft voor de wielen. Volgens mij is dat onzin en hanteert Mavic een grote veiligheidsmarge uit zelfbescherming (amerikaanse toestanden, aansprakelijkheid ed).

Wat belangrijk is, is dat de wielen goed gespaakt zijn, en dat de spaken op de juiste spanning staan. Van fabriek af schijnt dit niet altijd zo te zijn. Een handgespaakt wiel is dan ook veel sterker.Je zou dit door je fietsemaker kunnen laten checken en laten bijstellen indien nodig.