Additionally, paste this code immediately after the opening tag: route + visa Uzbekistan/Tajikistan/Xinjiang/Tibet/Nepal - Forum Wereldfietser

route + visa Uzbekistan/Tajikistan/Xinjiang/Tibet/Nepal

Hoi,

Wil vanaf juli gaan fietsen vanuit Uzbekistan naar Tajikistan, China, Tibet.

Wie kan me helpen met de volgende vragen:

- wie heeft ervaring met de Aeroflot vlucht AMS-Moscow-Tashkent?
- wat zijn de huidige regels voor visa & LOI in Tajikistan en permit voor Gorno Badakhshan? Ik heb de topic hierover van vorig jaar juli/aug gelezen, maar misschien is er inmiddels weer wat veranderd
- veiligheid langs de Wakhan corridor (Korogh-Langhar-terug naar Pamir Hwy)?
- is de Qolma pas naar China al opengesteld?

Na Tibet wordt het of nog een stukje verder in China of naar Nepal. Hangt af waar we zin in hebben en van de visum- en politieke situatie. Is het iemand gelukt om in China (buiten Tibet) een visumverlenging te krijgen na een initieel visum van 3 maanden? Kun je aan de grens met Nepal een Nepalees visum kopen?

Bedankt,

Eveline

- is de Qolma pas naar China al opengesteld?

Hoi Eveline,
Info hierover zou inderdaad erg welkom zijn. Tot op dit moment hebben we geen informatie kunnen vinden dat de pas open is. Als jij iets meer weet dan horen we het graag. Als wij iets te weten komen dan geven we het natuurlijk ook door.
Groet,
Marco

PS: waarschijnlijk heb je dit al gelezen, of niet?

http://thorntree.lonelyplanet.com/messa ... CountryId=

http://thorntree.lonelyplanet.com/messa ... CountryId=

http://www.caravancafe.com/travelconditions.html

Bedankt Marco voor de links. Die kende ik nog niet, ben wat laat met de voorbereiding...
Ik heb een aantal ambassades en reisburo's gemaild, wie weet.

Zou lullig zijn als je nou net nog even Kyrgyzstan in moet om China in te kunnen komen. Aan de ander kant, die Irkestham pas klinkt ook mooi.

Weet jij of je nu wel of niet een LOI nodig hebt voor een visum (volgens de website van de Tajikse ambassade in Duitsland niet) en voor een GBAO permit?

Dankie, Eveline

Hoi Eveline,

Volgens mij heb je beide nodig.
Kijk ook eens op:

http://www.traveltajikistan.com/visas/gbao.html

grt,
marco

Update:

je hebt inderdaad beide nodig. Vrôger (erg kort geleden) moest je de GBAO in Bishek aanvragen en kon dat 2 weken duren. Nu hoorde ik dat je sinds kort de GBAO ook bij de ambassade van Tajikistan kan aanvragen.
Dat scheelt veel wachttijd tijdens je reis. Ik ga daar binnenkort achteraan.

Hoi Eveline!

Toon en ik vetrekken volgende week woensdag voor haast dezelfde tour maar wij starten in Istanbul.

Voor het oosten van Tajikistan heb je een GBAO Permit nodig, te verkrijgen in Dushanbe of per post want het staat op een los papiertje. Je moet daarvoor een copie van je pas met het visum voor Tajikistan opsturen naar de Tadjiekse ambassade. Aanvragen duurt tussen de 5 en 10 dagen. In Kohrog is bij de OVIR (toeristenpolitie) de GBAO permit ook te krijgen.

De Qolma Pas van Tajikistan naar China is nog steeds gesloten voor buitenlanders (gehoord via een vriendin in Dushanbe, ze heeft een reisbureautje) dus je zult via Kyrgystan moeten fietsen. Visa voor Kygystan en China zijn net als het GBAO te regelen in Tajikistan. De wachttijd is een goed moment om een paar stevige hoge wandelingen en fietstochten te maken om alvast wat te acclimatiseren.

Over veiligheid zou ik me geen zorgen maken, ik heb van alle fietsers die daar gefiets hebben geen negatieve verhalen over veiligheid gehoord. Het grootste gevaar vormt de hoogte en droogte in het oosten van Tajikistan, dat geldt ook voor Tibet.
En op het eerste stuk langs de afgaanse grens liever niet kamperen want er kunnen nog oude landmijnen uit de burgeroorlog liggen. Ze liggen volgens mijn Nelles kaart Central Asia tussen Komsolobad en Ruson maar staan op de recente kaart van de VN (The Pamirs, de beste die er is van de Pamirs) niet ingtekend.

Kijk voor kaartinfo anders even op onze website bij "onze spullen'', daar zijn onze kaarten te vinden. De route is te vinden onder ''routeplan.''

Wie weet komen we elkaar in KAshgar/Kashi nog tegen :) We zijn daar begin September.

Fiets de wereld,
Marc

Marco Meijerink schreef:Update:

je hebt inderdaad beide nodig. Vrôger (erg kort geleden) moest je de GBAO in Bishek aanvragen en kon dat 2 weken duren. Nu hoorde ik dat je sinds kort de GBAO ook bij de ambassade van Tajikistan kan aanvragen.
Dat scheelt veel wachttijd tijdens je reis. Ik ga daar binnenkort achteraan.
aanpassing: ambassade van Tajikistan in EU!

Hoi,

Nog vergeten. Een LOI heb je als Nederlander nodig voor zowel Uzbekistan als Tajikistan. Niet voor Kyrgystan en China. Ik heb ze via stantours geregeld.

Whisky

Stantours regelt desgewenst ook de permit voor GBAO. Zie hun website.
Mijn visum voor Tadzjikistan regel ik in Tehran, geen LOI nodig wel een brief van NL ambassade, zo geregeld en zonder kosten (de brief dus).
groeten uit Iran (fantastisch land!),
Bernadette

veel dank iedereen!!

Marc, voordat ik deze berichten gelezen had zag ik dat jullie vertrokken waren op ongeveer dezelfde route en had je een pb-tje gestuurd met een hoop specifieke vragen die je ALLEMAAL al beantwoord hebt in dit draadje. Ben je helderziend of zo?

De mensen van Great Game travels in Tajikistan mailden me in prachtig officieliaans dat het gerucht is over de Qolma pass dat 'the status of this border is in the process of changing to allow foreigners to use it', maar dat er nog geen officieel schrijven over is gekomen. Ze houden mij (en ik jullie) op de hoogte.

Nog 1 vraag open: visum Nepal aan de grens te koop?

Eveline

Eveline Geubbels schreef: Nog 1 vraag open: visum Nepal aan de grens te koop?
Visum voor Nepal heb ik 2 maanden geleden nog aan de grens gekocht met India. Of dit ook aan de Tibetaanse kant kan weet ik niet zeker maar dat denk ik wel.

Samuel
Eveline Geubbels schreef:Is het iemand gelukt om in China (buiten Tibet) een visumverlenging te krijgen na een initieel visum van 3 maanden?
Ik heb twee verlengingen van een maand gehad in Chengdu op mijn 3 maand visa.

Volgens David Bergof van Stantours heb je geen LOI meer nodig voor Tajikistan. Je kunt bij de ambassade in Brussel zowel een visum als GBAO permit regelen zonder LOI.

LOI wel nodig voor Uzbekistan.

Visum voor kyrgyzstan kan idd zonder problemen in Dushanbe.
Hij zei ook dat je voor Chinees visum in Dushanbe meestal maar 30 dagen krijgt. Beter om elders te regelen dus. Maar ik hoop voor Marc en Toon dat ie ongelijk krijgt.

grt eveline

Eveline Geubbels schreef:Volgens David Bergof van Stantours heb je geen LOI meer nodig voor Tajikistan. Je kunt bij de ambassade in Brussel zowel een visum als GBAO permit regelen zonder LOI.
Wauw, dat veranderd snel. Het wordt er in ieder geval niet slechter op.
Nog een paar weekjes en dan vertrekken we.

Nu ook gesproken met Taj ambassade in Brussel, erg behulpzaam. Geen LOI meer sinds Jan 2007 en ze mogen GBAO permit uitgeven sinds half april. Mazzelkonten zijn we. Email: tajemb-belgium@skynet.be dan sturen ze je het visa application form.

Weet jij of het consulaat van Uzbekistan in Amsterdam echt bestaat? Hun email adres en telnr namelijk niet zo lijkt het

We zijn dubbel aan het aftellen, eerst tot (heel tijdelijke) remigratie naar NL en dan tot vertrek naar CA. Veel geregel en je valt van de ene ueber-bureaucratie in de andere, maar daarna als het goed is 6 maanden lang het hoofd leegfietsen en dus weer ruimte voor nieuwe ideeen :idea: ping!

grt eveline

Ben er inmiddels zelf achter dat Uzbeeks consulaat in Amsterdam al niet meer bestaat sinds 2003, alle NL burgers moeten naar Brussel voor visum