Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toptas - Forum Wereldfietser

Toptas

Ik zoek een toptas om op mijn huidige tassen te zetten.
Ik heb al een aantal geschikte tassen gevonden zoals de Vaude Topcase of de Ortlieb Rackpack.
Maar zijn deze ook bruikbaar op mijn huidige tassen? Ik heb fastrider Aquadus tassen http://www.fastrider.nl/640.html het zijn voortassen maar ruim genoeg om ook achteraan te plaatsen. Ik ben van plan extra voortassen te kopen, kleinere dan degene die ik nu achteraan gebruik. De toptas is bedoeld om mijn tent in te steken. Ik vraag me alleen af of een Ortieb rackpack of Vaude topcase te bevestigen is op mijn fastrider tassen? Als het niet of te moeilijk is, zal ik of een Vaude Karakorum moeten aanschaffen of Vaude/Ortlieb achtertassen waar de topcase wel makkelijk op past. Ook vraag ik me af of de toptassen in de lengte van mijn fiets of er loodrecht op te bevestigen is?

Is het niet handiger om een zgn. kanozak (waterdicht) met rolsluiting te nemen? Half vol = half kleiner en met een elastische spin of idem netje past het altijd op je tassen. Bovendien ben je waarschijnlijk goedkoper uit!
Kijk voor voorbeelden b.v. even op www.bike4travel.nl onder fietstassen >> kanozakken-bagagerollen. Daar staan ze in alle merken/maten/kleuren/prijzen.

Hey, grappig...die tassen worden volgens mij ook door HEMA verkocht, alleen dan onder een andere naam. En volgens mij zijn ze er nog goedkoper ook. Misschien loont het de moeite om eens een kijkje te nemen!

Onlangs trof ik twee van die achtertassen aan in de HEMA. Ze lagen in een bak voor artikelen met korting. Kostte me slechts € 3,50 per stuk!!! Heb nu dus een prima setje achtertassen voor € 7,-

Ik denk dat de beste mensen een foutje gemaakt hebben, want bij de kassa bleek dat het niet € 3,50 was, maar € 35,00. Ze hadden de komma op het stickertje dus een plekje te ver naar voren geschoven. De zeer vriendelijke cassiere vertelde mij echter dat de prijs zoals die op het artikel staat, de prijs is die de klant ervoor moet betalen. De prijs die in het systeem staat is dan wel de juiste prijs, maar om klantvriendelijk te blijven (?) hebben ze ervoor gekozen om altijd de prijs op het stickertje aan te houden. Heb ik dus even ontzettend geluk gehad!!! :D

Een kanozak is niet echt een oplossing, hoewel stukken goedkoper.
Ik wil er buiten mijn tent ook nog wa andere dingen instoppen en als ik de tent in zijn zak stop dan bond ik die vast met touwtjes of tiewraps aan mijn bagagedrager en dan was het knap lastig om mijn fietstassen er ook nog aan te bevestigen.Het idee van die toptassen die je kan vastmaken aan je achtertassen lijkt me veel makkelijker, liefst zonder dat ik extra snelbinders, touw of wat dan ook nodig heb.
Een karakorum met afritsbaar bovenstuk lijkt me ook geweldig, maar ik weet niet hoe de onderliggende tassen vastgemaakt worden? Ook lijkt de bovenstas wat klein om een tent in te stoppen, zonder tentzak gaat het natuurlijk wel.

Ik weet weinig van die topcase dingen af S0lar, maar wat ik wel weet is dat ik heel wat af heb gereden met een spin en een bagage rol.. blijft altijd zitten, je krijgt het er altijd op...

gewoon een kwestie van 4 "gaten"in je frame, achter rek of wat stevigs daaro zoeken en het daar aanvast haken

doe het zelfde op de motor, ook daar is er een optie voor topcases, maar als je een keertje wat meer mee wil nemen, dan kan dat bij zo een topcase niet, of je moet weer terug naar spinnen/spanbanden. Dus gebruik ik die maar direct.

Dus gewoon een soort zak en dan een gepaste rek zoeken en die rond je bagagedrager vastmaken? Ik kan het eens proberen, het bespaart me een heleboel geld :).

Zelf doe ik het zo:

Afbeelding

is wat gemakkelijker dan een "toptas" en je tentstokken passen er tenminste in.... en ook het bevestigen gaat beter.

Bas

Inderdaad gewoon een zak, 2 spanbandjes, spin of elastisch netje met haken. Als je de zak in de lengte bevestigt kun je ook nog in je achtertassen, de rolsluiting van de zak aan de achterzijde, dan kun je daar ook nog iets bij in proppen. Erg handig bij het boodschappen doen! Met een toptas op je achtertassen kun je vaak niet meer in je achtertassen.... Niet handig bij het boodschappen doen... :idea:

Hé B@s, Flink slot! Maarre....stop je je bidons ook in de kanozak of heb je een camelback? :roll:

en dan was het knap lastig om mijn fietstassen er ook nog aan te bevestigen.
als je eerst je 'ondertassen' erop hangt, heb je dit probleem niet. Sterker nog, je kunt zo heel mooi die bovenzak ertussen klemmen. Zelf zet ik 'm vast met een 'zo'n lang bosje elastiek dat over je bagagedrager loopt en waarvan ik de naam nu even vergeten ben' (sorry, was een lange werkdag...) :) Zit als een huis, zelfs op de meest hobbelige wegen!

Verder zijn die rolworsten van Ortlieb veeeel goedkoper dan hun rackpacks!

snelbinders!!! :D :D :D
zo, dat duurde even... :)

Ik gebruik ook zo'n kanozak... die dubbelt zelfs af en toe als zitje en hoofdkussen, en blijft keurig op zijn plaats met de sluiting rond de zadelpen. Ook fijn als je een dagje wilt gaan kanoën!

En er is nog een voordeel... je kunt je beugelslot er netjes onderschuiven. Zo kan Bas voortaan ook een watervoorraadje meenemen :wink:

Groet,

Astrid

Zelf gebruik ik een bagagezak van Ortlieb en dat bevalt prima, alles blijft droog. Hij kan niet zoals bij B@se in de lengte want daar is hij te lang voor maar overdwars of op de Bob. Multifunctioneel en makkelijk te bevestigen.

Hi,

heb laatst eens een toptasch van ortlieb mogen bekijken, en idd deze gaat dwars op je backrollers en kun je der dus niets 123 in. En nog een voordeel van een rolzak is de plaats voor de natte zaken:

Afbeelding

Maar idd rij ik rond met een slurpzak.... meestal een platypus in een klein rugzakje, of een dromedary.

In de rolzak gaan trouwens naast de tent ook de krukjes en soms wat losse dingen. Momenteel in de running voor een rolzak met rugzakbanden, kan ik em ook makkelijk gebruiken als "rugzak-rolzak" wel zo handig met bieschbosch weekeinden. 8)

Bas

Bedankt voor alle tips.
Ik zal dan een bagagerol aanschaffen. Nu zoek ik wel nog een handig hulpmiddel om deze vast te maken. Ik denk dat spanbandjes het beste zijn, met 2-3 zal ik wel toekomen. Ik ga hem in de lengte erop vastbinden.
Ik denk dat als je twee extra bandjes dwars op de rolzak plaatst en dan daar twee bandjes mee onder, je zo wel een rugzak ervan kan maken.

s0lar,

ik zal het komende week eens proberen met m'n motor rolzak(komt op het zelfde ding neer, alleen van een motor merk :P) kijken of het werkt.
Ik heb voor bovenop een rack-pack gekocht waar ik o.a. mijn tent en matje in stop. De rack-pack heeft een sluiting overdwars dus het is makkelijk om erin te komen. Bij Xenos heb ik een kleine 'spin' gekocht waarmee ik de zak vast maak aan de bagagedrager. Met snelbinders is het wat meer gefriemel om de tas, nadat de zijtassen hangen, er nog onder te wurmen..

Met snelbinders is het misschien gepruts, maar met spanbandjes toch niet!
Deze volgorde aanhouden:
1. de spanbandjes om de buizen van de drager.
2. de zijtassen aanhaken, spanbandjes over de tassen leggen.
3. kanozak/bagagerol op de drager tussen de zijtassen leggen en spanbandjes sluiten en redelijk strak aantrekken.

Daarnaast gebruik ik meestal nog een elastisch netje met 6 haken over de zak heen, die haak je vast aan elk punt van drager/frame wat daarvoor in aanmerking komt. Handig om van alles onder te proppen en aan te hangen, van de natte lap waar je je grondzeil mee hebt schoon- en drooggemaakt, een trosje bananen (volgens Eric :wink: ) tot je helm :oops: , die je gewoon met het kinbandje om één van de elastische bandjes vastklikt.

Een snelbinder gepruts?? Eén handbeweging en je zet niet alleen de rol, maar ook je natte handdoek en eventueel wasgoed vast. Ideaal! Dan bedoel ik natuurlijk wel een snelbindertje, en geen complete spin vor op de auto...

Groetjes,

Astrid

Ik haak gewoon een spinnetje voor op de fiets vast achter mijn bagagedrage, tentje eronder en wat wasgoed.

Groeten Ruud