Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veilig fietsen in Italie. - Forum Wereldfietser

Veilig fietsen in Italie.

Wij fietsen naar Rome en maken ons een beetje zorgen over hoe we kunnen voorkomen dat onze fietsen worden gestolen. We willen zo veel mogelijk kamperen en vragen ons af of je daarvoor in Italie ook bij particulieren terecht kunt. O.a. omdat dat ons dat heel veilig lijkt.
Wij lazen dat Italianen het bestelen van toeristen als een vak beschouwen... en dus hele andere waarden en normen hebben als andere Europeanen.

Benieuwd naar jullie reactie...

Ik zou me niet te veel zorgen maken. Ik ben zelf ook 2 keer door italie gefietst en heb niks gemerkt van fietsdiefstal. Ik moet zeggen dat italianen zowizo fietsliefhebbers (race) zijn, waardoor ze veel respect hebben voor fietsers.

Ik heb zelf geen ervaring met kamperen bij particulieren. We overnachten in italie op campings, die ik meestal als veilig beschouw. ( wel VEEL TE DUUR) Als ik toch niet gerust ben kan je een scheerlijn aan je fiets en aan je pannen binnen in de tent vastmaken. Als ze dan je fiets komen stelen hoor je het in ieder geval.

Als je op de goede plekken een beetje oplet (grote steden, s'nachts etc.) is italie een veilig en erg fijn en mooi land.

ps. De kans op fietsendiefstal is in Nederland vééél groter! Ik zet mijn fiets liever in rome dan mijn woonplaats Amsterdam :D

Hoi,

Ik sluit me volledig bij Jan Willem aan. Ik vraag me ook af waar je hebt gelezen dat Italianen zulke jatgrage mensen zijn? Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in Italië...

Mensen op de Po-vlakte fietsen ook, allemaal op van die Holland-fietsen en hoewel dat natuurlijk geen supersonische wereldfietsen zijn, zetten ze die niet eens op slot wanneer ze gaan winkelen...

Een goed slot kan (gevoelsmatig) een verschil maken. Voor de rest zou ik me vooral concentreren op de tocht: geniet ervan!

Gudrun

Ook wij hebben de nodige Italië-kilometers getrapt (tot in Rome) maar hebben alleen ervaringen met een uiterst vriendelijk bevolking. We parkeerden de fietsen herhaaldelijk met bagage erop, maar het enige commentaar dat we kregen luidde dat "ze" wel op de fietsen zouden letten, hetgeen ook gebeurde.

arnob schreef:Ook wij hebben de nodige Italië-kilometers getrapt (tot in Rome) maar hebben alleen ervaringen met een uiterst vriendelijk bevolking. We parkeerden de fietsen herhaaldelijk met bagage erop, maar het enige commentaar dat we kregen luidde dat "ze" wel op de fietsen zouden letten, hetgeen ook gebeurde.
Ooit geprobeerd in Italie een fietsslot te kopen (is al weer even geleden) maar daar was kennelijk geen vraag naar ;)

Ik denk ook dat het erg uit maakt waar je bent. In Florence, op de beveiligde camping, zijn wel eens spullen uit onze tent gejat terwijl wij er in lage te slapen, geen fijn idee...
Verder eigenlijk alleen maar goede ervaringen in Italië, behalve dat campings er duur kunnen zijn.

In Italie is fietsen iets voor losers. Als je een beetje geld hebt koop je een scooter of een auto. Pas als je echt niet anders kan ga je op de fiets.

Peter Rodenburg schreef:In Italie is fietsen iets voor losers. Als je een beetje geld hebt koop je een scooter of een auto. Pas als je echt niet anders kan ga je op de fiets.
In mijn beleving is dat NIET waar. Er wordt weliswaar niet veel getourfietst, maar er rijden erg veel dure racefietsen en mountain bikes. Deze worden niet bereden door de losers!
Italie is zowizo een land met een grote fietshistorie!

In het algemeen geldt natuurlijk voor meer landen dat fietsen voor losers is. Onder mijn Italiaanse vrienden en collegae ontmeot ik ook niet echt begrip voor onze passie om met het gezin met tenten en al rond te trekken. Maar ook in Engeland is fietsen iets voor zonderlingen, en kamperen iets voor sloebers.
En toch werden wij (maar vooral mijn vrouw en dochter) in Italie hartelijk aangemoedigd door racefietsers op leeftijd als we met bepakking een berg op fietsten.
Ik zou me in Italie meer zorgen maken over het risico van een verkeersongeluk. Er is niet veel plek op de weg. O ja, en het zuiden is wel wat anders dan het noorden. Ik kom veel in Napels, en het is echt oppassen dat ze niets stelen. Dat is voor werk en niet voor vakantie, maar toch.
Wim

Nou.. gevaarlijk op de weg? In mijn ervaring rijden Italianen - buiten de stad - met een hele ruime boog om een fietser en rijden ze liever tegen hun tegenligger aan (levensgevaarlijk!) dan dat ze vlak langs een fietser rijden. Overigens zie je dat ook in veel andere landen terug. Wat dat betreft is een Nldse weg zonder fietspad veel gevaarlijker: je wordt elke dag wel een paar keer gepasseerd door een auto die een marge van minder dan een halve meter aanhoudt.
Hey Heerda,

Ik heb eigenlijk maar twee keer een onveilig gevoel gehad in Italië. De eerste keer was omdat een mannelijke Italiaan mij tot drie keer toe benaderde om gepijpt te worden, en de tweede keer was omdat ik in Napels de Galleria Della Vittoria-tunnel inreed zonder dat ik tijd had verlichting aan te zetten.

Verder niet te veel over deze ervaringen nadenken, gewoon genieten van je vakantie.

Persoonlijk maak ik me voor m'n volgende fietsvakantie (in de Balkan dus) wel iets meer druk om diefstal tijdens het wildkamperen, maar hé,
Giantus schreef:Als ik toch niet gerust ben kan je een scheerlijn aan je fiets en aan je pannen binnen in de tent vastmaken.
Ik bedoel maar.

Btw, fietsen in de steden van Italië is lachuuuuuuh!

Grtz,

John

2 jaar geleden hebben we 3 weken in Toscane rondgefietst. Totaal geen angstgevoelens gehad dat de fiets of iets van de bagage gestolen zou worden. Zelfs 2 dagen lang de fietsen en de uitrusting op een camping in Siena achtergelaten i.v.m. een busreis naar Rome. Zou me er in italie dus niet al teveel zorgen overmaken. Zet in ieder geval dan je fiets met een extra kabelslot vast, en voor je tassen zijn er ook speciale slotjes verkrijgbaar.

groet Peter

Ik ben nooit bang geweest dat onze fietsen in Italië gestolen zouden worden. De kans op een aanrijding was eerder een punt van zorg.

Wij fietste in 1998 in Toscane en in 2003 naar Rome en hebben ons geen enkel moment bedreigd/bestolen gevoeld.

Vaak leiten we onze fietsen met alles erop en eraan onbeheerd achter als we onderweg iets gingen bezichtigen of naar de supermarkt gingen of zo.

campings zijn idd erg duur. Op de route van Benjaminse of Reitsma zijn de camping(tarieven) ingesteld op fietsers en je komt dan ook regelmatig collega-fietsers tegen.

Wildkamperen hebben wij nooit gedaan in Italië

Loek