Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten

macdavid schreef:leon
http://www.bewegingswetenschappen.org/N ... ni2002.pdf
(echt concrete gegevens ontbreken in dit artikel ... )
een andere link (english)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1513 ... t=Abstract
Ja, hieruit blijkt maar weer hoe "enthousiast" er uit wetenschappelijke studies geciteerd wordt en hoe het citaat neigt naar iets anders als er meerdere stappen tussen zitten.
Ik lees nergens dat er in Maastricht, of waar dan ook, ligfietsers op de rollenbank zijn gezet om energieverbruik te meten. Savelberg doet in zijn stukje wel de suggestie dat ligfietsers efficienter trappen, maar dat stuk is dan ook geen wetenschappelijk artikel. In de wetenschap tellen suggesties nou eenmaal niet.
Waar de artikelen wel over gaan is het krachtenspel van de bij het fietsen ingezette spieren, wat voor ligfietsers gunstiger zou zijn. Dit betekent echter niet automatisch dat van een grotere efficiency sprake zou zijn.
Leon

@Erik:
Op het gevaar af de hele ligfietserij over me heen te krijgen dat vlaggetje is niet verplicht maar een stokpaardje van mij. Ik fiets vrijwel elke dag op en neer naar m'n werk en kom ook regelmatig ligfietsers tegen. Het valt mij op dat er ligfietsers zijn die zich zo ontzettend laag bij de grond verstoppen dat ze toch met enige regelmaat bij 'bijna' ongelukken betrokken zijn. Tot op heden gaat het altijd net goed gelukkig. Dit gebeurt met name in de winter, ook met goed verlichte ligfietsers, ik zie het zelden met gewone fietsers. Daarom pleit ik ook voor een wettelijk verplicht vlaggetje of nog liver een zwaailicht als toplicht :lol: :lol: zodat ze gewoon duidelijker te zien zijn. Overigens gaan ligfietser ook niet zo hard, ik haal ze altijd in.

Hah, we zijn weer een jaar verder en het ligfiets onderwerp is weer opgelaaid.

Ondertussen heb ik deze zomer genoten van een fietsvakantie door Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Slowakije en Tsjechië.
Foto's en tracks: http://blog.welmers.net/bastiaan/archives/8

Met een velomobiel dus weer, een historisch exemplaar met de nodige risicofactoren zoals een zwak frame (al diverse malen gescheurd en gelast) en veel onderdelen die al 120.000km meegelopen hebben.
Op een ochtend een vastgelopen wielkast zitten uitzagen (en daarna met 100km/h de berg af :twisted: ) na, heb ik geen noemenswaardig problemen gehad.
Inclusief een week relaxen in Hongarije 3600km afgelegd in drie weken weg van huis.

Eigenlijk is dit dus een beetje vergelijkbaar met een motorvakantie op een antieke motor, alleen trap je nog wel zelf.

Aangezien de doorkruiste landen nog gewone moderne 'westerse' landen zijn, en je nergens echt ver van de bewoonde wereld bent, is het risico nog niet zo groot. Bij framebreuk (het vervelenst) zouden we op zoek moeten gaan naar een aluminium lasser, bij kapotte onderdelen zou je vaak wel bij lokale fietsenwinkels, autogarages, landbouwtechniekbedrijven etc terrecht kunnen, of laat je speciale onderdelen overkomen per post. Nu is het de vraag of het daadwerkelijk zo makkelijk is als ik denk, natuurlijk zit je niet te wachten op 3 dagen stilstaan door zoiets.

Op een of andere manier kriebelt het wel om een keer wat langer te gaan en door te rijden richting landen als Roemenië, Kroatië, Bulgarije, Oekraïne of Rusland. Gaat het dan allemaal nog even leuk?

Voordelen van een vakantie met de velomobiel vind ik:
- over het algemeen makkelijk hoge snelheden aan te houden, dus dagafstanden van 150 tot 300km. Je schiet dan lekker op, en je kunt sneller doelen over grotere afstanden bereiken, die je anders al snel met de trein of auto zou doen
- je zit beschermd tegen slecht weer (in Oostenrijk dagen met stromende regen gehad)
- je kan al je bagage, boodschappen en dingen die je bij de hand wilt hebben (portemonnee, fototoestel) erg makkelijk kwijt in de fiets, ipv in tassen of los bungelend aan de fiets

Nadelen:
- klimmen gaat zwaar en langzaam, want de fiets is zwaar (32kg fiets, 20kg bagage, 65kg ikzelf). Afdalen gaat wel weer makkelijk met hoge snelheden. Ondanks dat kost heuvelachtig gebied veel tijd en energie. Eigenlijk geldt dat net zo goed voor een gewone fiets, maar als je hoge snelheden en dagafstanden gewend bent, gaat het moraal snel omlaag in heuvelachtige landen als Tjechië. Temeer als je ongeduldig bent zoals ik, en gewoon over 5 dagen weer thuis op je werk moet zijn.
- echt slechte wegen (denk aan onverharde karresporen) en smalle bochtige (fiets)paden zijn een stuk minder prettig. Door de drie sporen gaat onverhard zwaarder en heb je meer last van ongeregeldheden in de weg. Eigenlijk geldt hetzelfde als bij hellingen: het gaat wel, maar het kost ineens veel meer tijd en energie dan je gewend bent. In westerse landen kan je slechte wegen doorgaans wel makkelijk vermijden, alleen kan het genieten van de omgeving verminderen als je alleen maar goed begaanbare wegen rijdt
- de fiets is breed (78cm), een nadeel als je rijdt tussen het autoverkeer over smalle wegen. Zeker als je dan ook nog kruipend een helling opzwoegt. Je moet de balans zoeken tussen niet teveel hellingen, niet te slechte wegen, en zo min mogelijk drukte over smalle wegen.
- de fiets krijg je niet zo makkelijk in een bus of trein (meestal gewoon helemaal niet).

whave schreef:@Erik:
Op het gevaar af de hele ligfietserij over me heen te krijgen dat vlaggetje is niet verplicht maar een stokpaardje van mij. Ik fiets vrijwel elke dag op en neer naar m'n werk en kom ook regelmatig ligfietsers tegen. Het valt mij op dat er ligfietsers zijn die zich zo ontzettend laag bij de grond verstoppen dat ze toch met enige regelmaat bij 'bijna' ongelukken betrokken zijn. Tot op heden gaat het altijd net goed gelukkig. Dit gebeurt met name in de winter, ook met goed verlichte ligfietsers, ik zie het zelden met gewone fietsers. Daarom pleit ik ook voor een wettelijk verplicht vlaggetje of nog liver een zwaailicht als toplicht :lol: :lol: zodat ze gewoon duidelijker te zien zijn. Overigens gaan ligfietser ook niet zo hard, ik haal ze altijd in.
Ik rij dagelijks in Utrecht op de ligger naar m'n werk en heb eigenlijk niet zo'n last van niet gezien worden. Vorig jaar een paar weekjes met de "gewone" fiets gereden en toen viel het me eigenlijk op dat je ook op de gewone fiets soms niet gezien wordt (of slecht behandeld wordt ?) door automobilisten. Dit viel me tegen want ook ik ging er altijd van uit dat je als ligger minder zichtbaar bent en dus extra moet opletten.
Wat vlaggetjes betreft, "ze" zouden wel eens kunnen denken dat je een kinderfietsje bent, maar je gaat (vaak) veel sneller. Juist dit laatste is vaak oorzaak van een inschattingsfout dus maakt een vlaggetje je extra kwetsbaar. Bovendien kijken sommige automobilisten zoiezo niet als ze een fietspad passeren of oprijden, dus zien ze ook zo'n vlaggetje niet.

Ligfietsers blijven inderdaad lastig te zien voor andere verkeersdeelnemers, net als kleine kinderen, dan toch maar dat zwaailicht?

whave schreef:Ligfietsers blijven inderdaad lastig te zien voor andere verkeersdeelnemers, net als kleine kinderen, dan toch maar dat zwaailicht?
Tuurlijk.....anderen kijken niet goed uit, je bent daar van de dupe dus moet jij er wat aan doen. Dan ben je dus ook nog schuldig dat je wordt aangereden. Tenslotte zorg je er voor dat anderen niet goed opletten toch?
Ik blijf dat een omkeren van de werkelijkheid vinden. Als een automobilist een kind over het hoofdziet is dat tenslotte de schuld van het kind. Die had zich zelf beter zichbaar moeten maken met een vlaggetje. Helpt echt wel; dat ding heeft van voren gezien een breedte van 0,5 cm. Wat verhoog je dan je zichtbaarheid? Als je het vlaggetje van opzij ziet, zit de fietser al onder de bumper. Schiet lekker op.

Tijdens m'n laatste ligfietstocht in de USA van de zomer constateerden we (en medeweggebruikers) dat mijn ligfiets een groot zwart gat was, automobilisten hadden pas laat in de gaten dat er wat op de weg reed :shock:
Afbeelding

Dit hebben we onderweg opgelost door een fluorescerend regenhoesje over de toptas te doen, dat scheelde enigszins in de zichtbaarheid. Volgende keer ook maar de zwarte banaantassen voorzien van dergelijke hoezen ofzo... :?
Afbeelding

De tovenaar schreef:Tijdens m'n laatste ligfietstocht in de USA van de zomer constateerden we (en medeweggebruikers) dat mijn ligfiets een groot zwart gat was, automobilisten hadden pas laat in de gaten dat er wat op de weg reed :shock:
Afbeelding

Dit hebben we onderweg opgelost door een fluorescerend regenhoesje over de toptas te doen, dat scheelde enigszins in de zichtbaarheid. Volgende keer ook maar de zwarte banaantassen voorzien van dergelijke hoezen ofzo... :?
Afbeelding
Of toch maar andere kleur tassen: lime groen of signaal rood, fluoricerend groen of blauw. Passen zo fijn bij je framekleur. :wink:

Naast het wel of niet dragen van een vlaggetje op de ligfiets (ik rij zelf ook liggend, Optima Condor) is vooral het verschil in snelheid met andere fietsers een probleem. Maar dan wel tussen auto's en ligfietsen en niet met andere fietsen. Veel automobilisten verwachten namelijk niet dat je lekker snel gaat (bij mij "maar" 28-29 kmph) en dat je dus eerder op "the scene of the crime" bent. Het is mij al twee keer overkomen dat ik met een auto in groningen vanaf hetzelfde groene licht vertrok, en dat de auto bij de volgende afslag blind de bocht naar rechts in zet, omdat hij/zij blijkbaar dacht: "het is maar een fietser, die is er toch nog niet"... Dat dit maar al te waar is blijkt uit het feit dat ik een zeer hoge ligfiets heb, ik kan over auto's heen kijken, dus ze kunnen me best zien.

Ik rij zelf zonder vlaggetje om niet de indruk te wekken dat ik een kind ben (en dus langzaam) waarmee dit effect alleen maar versterkt wordt... Ik heb daarentegen wel een vlaggetje op mijn aanghanger, omdat die erg laag is (Bob Yak), en een dusdanige verlenging dat ik daar wel aandacht op gevestigd wil hebben.

Verder rij ik in het verkeer met de instelling "ik ben vogelvrij, niemand ziet mij" dit heeft me al meerdere keren gered.

Groeten toon.

Ps. ik heb inderdaad ook een mooie rode tas, dan wel tas met gele hoes achterop om te compenseren voor mijn nachtzwarte fiets en tassen :-) (de linker is van mij...)
Afbeelding

als alle ligfietsers dus wettelijk verplicht worden om met een oranje vlaggetje te rijden weten automobilisten snel genoeg dat ze bij vlaggetjes dus ook een ligfietser tegen kunen komen en gaan dus vanzelf extra opletten omdat de snelheid divers kan zijn. Nl. langzaam bij indien het een klein kind betreft of iets sneller voor een ligfiets. Ook kan het een anderen kleur zijn, b.v. rood voor ligfietsers en orranje voor kinderen.

whave schreef:als alle ligfietsers dus wettelijk verplicht worden om met een oranje vlaggetje te rijden weten automobilisten snel genoeg dat ze bij vlaggetjes dus ook een ligfietser tegen kunen komen en gaan dus vanzelf extra opletten
Het is dus een idefix om te denken dat automobilisten beter uit kijken als de wet op een ander vervoermiddel een rood vlaggetje voorschrijft. Wat voor makke hebben zij aan dat vlaggetje?
Nog een keer: hoe breed is het stokje van het vlaggetje van voren (of achter)? Hoe veel vergroot minder dan 0,5 cm de zichtbaarheid? Als ze dat kunnen zien, dan zien ze een ligfiets ook niet over het hoofd ZONDER vlaggetje.
Het bedenken en uitvaardigen van regels maakt DUS niet dat mensen beter uit hun doppen kijken.
Als ik op de ligfiets rijd (elke dag) ga ik er van uit dat ieder andere verkeersdeelnemer NIET UITKIJKT. Daar zouden ze een wet voor moeten maken. Iedere automobilist zou bij wet geregeld moeten uitkijken dus.

erikheijn schreef:Iedere automobilist zou bij wet geregeld moeten uitkijken dus.
Wegenverkeerswet 1994 (WvW 94) ... Art. 5. Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt blablabla...

Leon schreef:
erikheijn schreef:Iedere automobilist zou bij wet geregeld moeten uitkijken dus.
Wegenverkeerswet 1994 (WvW 94) ... Art. 5. Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt blablabla...
Nu de ham vraag: wie veroorzaakt het gevaar? De automobilist, die niet goed uitkijkt, of de fietser, die snel gaat.

erikheijn schreef:
Leon schreef:
erikheijn schreef:Iedere automobilist zou bij wet geregeld moeten uitkijken dus.
Wegenverkeerswet 1994 (WvW 94) ... Art. 5. Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt blablabla...
Nu de ham vraag: wie veroorzaakt het gevaar? De automobilist, die niet goed uitkijkt, of de fietser, die snel gaat.
En misschien ook niet goed uit kijkt?

Want laten we wel wezen; er zijn ook fietsers die er soms een potje van maken, je moet ook durven de hand in eigen boezem te steken....

antwoord hamvraag:
de fietser die zich zo laag bij de grond verstopt dat hij niet goed te zien is voor het overige verkeer.

whave schreef:antwoord hamvraag:
de fietser die zich zo laag bij de grond verstopt dat hij niet goed te zien is voor het overige verkeer.
geldt dit voor alle fietsers, of alleen voor lage racers, of.....
Welke fietser?

reden dat ik niet wil ligfietsen is dat vele kennissen en vrienden er van af zijn gestapt omdat de houding op een ligfiets de knieën erg belast. Je kan zo hard stampen (gaat wel sneller) dat je je gewrichten gewoon zonder dat je het weet forceerd.

ottovds schreef:reden dat ik niet wil ligfietsen is dat vele kennissen en vrienden er van af zijn gestapt omdat de houding op een ligfiets de knieën erg belast. Je kan zo hard stampen (gaat wel sneller) dat je je gewrichten gewoon zonder dat je het weet forceerd.
Ik heb zelf ook een 2 jaar ligfiets gereden, (een challenge wizard en een
M5 Sp559 ) en de reden dat ik er ook mee gestopt ben zijn knieproblemen.
Voor mij was elke bergop een marteling, en daar ik nu naar mijn huidige
werkstek niets anders tegen kom was het daaag ligiets :cry:
Maar missen doe ik het wel, maar dan enkel om bij mooi weer een toerke te doen.

ottovds schreef:reden dat ik niet wil ligfietsen is dat vele kennissen en vrienden er van af zijn gestapt omdat de houding op een ligfiets de knieën erg belast. Je kan zo hard stampen (gaat wel sneller) dat je je gewrichten gewoon zonder dat je het weet forceerd.
Veel mensen rijden op een ligfiets in een te zwaar verzet. Daarmee komen er te grote krachten op op je kniegewricht en krijg je knie klachten. Als je op een ligfiets in een lichter verzet fiets dan een gewone fiets, dus meer slagen per minuut maakt, heb je nergens last van en blijf je harder gaan (of relaxter rijden zonder pijn in den bil van het zitten).
Ik ligfiets nu 5 jaar dagelijks en op vakantie (ook buiten Nederland) en heb geen knieklachten (gelukkig)

erikheijn schreef:Veel mensen rijden op een ligfiets in een te zwaar verzet. Daarmee komen er te grote krachten op op je kniegewricht en krijg je knie klachten. Als je op een ligfiets in een lichter verzet fiets dan een gewone fiets, dus meer slagen per minuut maakt, heb je nergens last van en blijf je harder gaan (of relaxter rijden zonder pijn in den bil van het zitten).
Ik ligfiets nu 5 jaar dagelijks en op vakantie (ook buiten Nederland) en heb geen knieklachten (gelukkig)
Zelf heb ik op mijn ligfiets nooit knieklachten gehad, maar heuvelopwaarts zat ik altijd al gauw in het lichtste verzet.
Laatst reed ik op mijn nieuwe 'rechtopfiets' weer eens een etappe met meer dan 1000 klimmeters. Ik merkte dat ik nu niet zo vaak in het lichtste verzet hoefde te fietsen en sneller boven was, terwijl mijn Santos (19 kg plus een dik kettingslot) niet echt lichter is dan mijn Orca (20 kg plus een dunner kettingslot). Deed ik met mijn volbepakte Orca bijna een half uur over een 2 km lange helling van 10%, op de Santos lukt me dat in 20 à 25 minuten, zonder uit het zadel te hoeven komen.
Ik behoor tot de 'relaxte' klimmers die liever lui dan moe zijn, dus last van mijn knieën heb ik nooit gehad. Ik denk dat veel ligfietsers juist tot de 'sportieve' categorie behoren: die vinden snelheid belangrijk, kunnen er slecht tegen dat ze tijdens het klimmen worden ingehaald door de 'bukfietsers' die ze op de vlakte nog achter zich lieten en gaan vervolgens hun knieën forceren om niet achter te blijven.