Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De vrouw als lastdier - Forum Wereldfietser

De vrouw als lastdier

'Weet je waarom een vrouw een man meeneemt op trektocht,' vroeg Karin, een +/- 25 jaar jonge Nieuw Zeelandse, aan me een kleine tien jaar geleden. We lopen naast elkaar op ongeveer 3500 meter hoogte in Nepal op weg Annapurna-basecamp even ten noorden van Pokhara. De verloofde van Karin loopt een vijtig meter achter ons te zwoegen met een wel zeer forse rugzak.
Ik moet vaak aan de vraag terugdenken de afgelopen jaren -en nog meer aan het antwoord- ook nu ik niet meer serieus wandel, maar een stukkie ben gaan fietsen.

Fietsers bekijken elkaar -en hun fietsen natuurlijk, als het mannen zijn- net als motorrijders dat doen, schattend en keurend. Ik heb een bijzondere belangstelling ontwikkeld voor stelletjes op de fiets. Hoe doen ze dat? Hoe houden ze het vol? Als je een jaar lang samen kan fietsen dan kan je tot je honderdste bij elkaar blijven, want het is een opgave om op zo'n manier dag en nacht met elkaar opgescheept te zitten.

Wonderbaarlijk vind ik stelletjes op een tandem. Altijd is de rolverdeling dat hij voorop zit en zij achterop. Hem kan ik goed begrijpen. 'Schat, ik heb jeuk op mijn rug.' 'Nee, lager.' Haar kan ik echter niet begrijpen. De hele dag tegen die zwetende rug aan kijken en ik wil niet weten in wat voor dampen. Waar je maar zin in hebt.
Ik ben een paar van die tandemstelletjes tegengekomen en nieuwsgierig, bij de vrouwelijke helft met name, gevraagd naar het hoe en waarom van het fietsen op een tandem. Als je even doorvraagt dan komt al snel een heel belangrijk argument naar voren bij de dames: ze vinden het zo vervelend dat ze achterblijven op gewone fietsen. Ze voelen zich het 5e wiel aan de wagen.
Hoeveel vrouwen fietsen met dat gevoel rond?? Hoeveel vrouwen fietsen uberhaupt niet meer omdat ze zich minderwaardig voelen op de fiets? Mij niet bekend, maar als je naar de 'tandemvrouwen' luistert zouden dat er toch wel de nodige moeten zijn.

Bij stelletjes met twee fietsen zie je vaak dat ze op dezelfde manier zijn uitgerust en hij is dan zo goed om toch zeker wel een kilo of 2 extra te nemen. Is dat genoeg??
Een vrouw heeft 2/3 van de spierkracht van een man. Een vrouw weegt echter 85% van gewicht van een man. Alles gemiddeld natuurlijk (je zal de vrouwen de kost moeten geven die manlief er aan alle kanten uit fietsen). Het is echter makkelijk te begrijpen dat een gemiddelde vrouw, zeker bergop, flink in het nadeel is. Je moet echter bedenken dat vrouwen taaier zijn dan mannen en meer kunnen verdragen. Zeker bij duursporten is het verschil tussen man en vrouw kleiner.
Nietemin is een fiets van 15 kilo voor een vrouw veel zwaarder dan voor een man en ik ben nog nooit een stelletje tegengekomen die daar rekening mee hield.

Belangrijker nog dan gewicht is de luchtweerstand. Meestal fiets je vlak of bijna vlak. Op een wereldreis fiets je minder dan 10% serieus berop, schat ik zo. Als je dezelfde tassen hebt dan is een vrouw toch ernstig in het nadeel omdat zij verhoudingsgewijs veel meer inspanning moet doen om dezelfde luchtweerstand te overwinnen. Ik denk dat het daarom beter is als de vrouw van een stelletje zonder voortassen fietst. De twee voortassen kan je makkelijk missen omdat je anders toch te veel bagage meeneemt. Wel is het denk ik verstandig als de fiets van de vrouw een verende voorvork heeft omdat ze de demping van de voortassen mist.

Het gewicht kan je dan als volgt verdelen: tel het gewicht van de fietsen en de totale bagage bij elkaar op en laat haar 3/7 en hem 4/7 nemen.
Hierdoor heeft zij 75% van zijn gewicht.
Bij een totaal gewicht van 63 kilo scheelt het dan negen kilo:
3/7 van 63 = 27 en 4/7 van 63 is 36.
Dit lijkt mij een veel realistischer gewichtsverdeling dan wat ik tot nu toe heb gezien.

Uiteraard moet je naar de individuen kijken en probeer je het zo te verdelen dat allebei aan het eind van de dag even moe is. Of beter nog: de volgende dag even fit.

In Nepal moest ik nadenken over de vraag van Karin. Ik kan direct een reden bedenken waarom een vrouw een man mee zou nemen maar ik denk dat ze dat niet bedoelt. Ik geef het op.
'Als de vrouw zich geen muilezel kan veroorloven,' zegt ze zonder een spoor van een glimlach, maar wel met enig ongenoegen in haar stem.
Ik heb geen contact meer met Karin, maar ik denk dat de verloving tussen haar en 'Sucker' niet lang meer heeft geduurd.

:shock:

In december fietste ik met mijn vriend in Andalusië.
Ik had vier tassen en hij twee.
Zelfs bergop fietste ik hem eruit.

Gudrun

p.s.: Volgens mij houden stelletjes wel degelijk rekening met de gewichtsverdeling. Mijn vriend traint door het jaar heen niet. Ik wel. Als we beginnen te fietsen heb ik meer bagage, naarmate zijn conditie beter wordt neemt hij wat gewicht over.

Hi Gudrun,

Prima dat je meer bagage neemt dan je vriend als jij sterker bent. Het verrast mij niet dat het gebeurt, vandaar dat ik schreef:
Alles gemiddeld natuurlijk (je zal de vrouwen de kost moeten geven die manlief er aan alle kanten uit fietsen).
Het gaat mij echter om de (vele, denk ik) keren waarin de man de vrouw er in alle kanten uit fietst omdat de gewichtsverdeling niet goed is.
Zeg nu zelf, je bent toch een beetje een uitzondering?
Laat ik voorzichtig zijn en zeggen dat 4 op de 5 mannen sneller zijn, dan zeg ik dan is de gewichtsverdeling niet goed en hebben mannen over het algemeen te weinig bagage.

Dat je met vier tassen bergop sneller bent zegt niet zoveel. Bergop telt het gewicht en niet de hoeveelheid tassen omdat je bergop niet zo vaak wind tegen hebt en je te langzaam gaat om last te hebben van de luchtweerstand. De hoeveelheid tassen spelen daarom veel meer een rol op het vlakke.

...ooit van emancipatie gehoord?

:?

Even wat huis-tuin-en-keuken-psychologie:
'het grootste slachtoffer van de emancipatie is de vrouw zelf'

De hedendaagse vrouw wil niet onderdoen van haar vent, en fietst dus met minmaal dezelfde bepakking ('ik ben toch geen watje!'). Stress, achterblijiven, oververmoeidheid of wat dan ook maar is haar deel, maar dat neemt ze voor lief.

(Persoonlijk heb ik hier geen last van hoor, ben net als Gudrun ook zo'n uitzondering, maar zie het om mij heen wel veel gebeuren).

Groeten,
Sandra

Flip,

intressant stuk, maar ik kan me er niet in vinden. in ieder geval niet in die frustraties, mijn vriendin en nog een andere vriendin van ons, rijden gewoon rustig in hun eigen tempo omhoog, ongeacht wie er het snelste is. Dus die frustraties etc zijn er niet, ze zullen er eerder optreden indien ik begin met: "ja laat mij maar wat meer nemen want ik ben veel sterker".
en dan niet omdat ze zichzelf een watje voelt o.i.d. maar het onzin vind dat we evensnel een berg op moeten. want zij is weer beter in andere dingen

simpel voorbeeld, als mijn broer en ik rijden, dan rijd hij me er bergop dik uit, maar op het vlakke stuk met strakke wind tegen rijd hij vervolgens alleen bij mij in het wiel. We hebben hier vrede mee, hij is beter in het ene, en ik ben beter in het andere.

zo gaat het ook tussen m'n vriendin en mij. Idem voor de groep waarmee ik zomenteen ~10.000km ga fietsen, iedereen is ergens wel goed in, en ergens anders wat minder... face it, je kan niet overal de beste in zijn.. als je dat accepteert, dan heb je volgens mij nergens echt "last" van(tov mede reisgenoten) ongeacht je geslacht of wat dan ook. geniet gewoon lekker van het fietsen, in jouw tempo naar jouw eigen kunnen

vergeef me als ik ben afgedwaald, ik ben gewoon gaan tikken en hier uitgekomen ^_^


PS: motorrijders hun fietsen schattend en keurend bekijken? nee gewoon intressante dingen en ideen uitwisselen is wat er gebeurt onder de echte motorrijders... heb je het over mooi weer zondagsrijders: ja dan kan het kloppen, daar laat ik me wat minder mee in

PS2: luchtweerstand overwinnen? het vrouwelijk lichaam waar jij over praat is kleiner qua frontaal oppervlak(minder massa), en naar ik vermoed ook nog wat aerodynamischer gevormd

Hoi,
Ik dacht dat de discussie over mannen en vrouwen die als eindconclusie heeft dat je naar de individuen moet kijken als een jaar of veertig geleden was gevoerd...
Leon

Ik heb het al eens vaker gezegd, maar een man is inderdaad *gemiddeld* veel sterker. Daar zijn allerlei hele simpele redenen voor, waar we niet over te hoeven uitweiden. Dat heeft wel verschillende consequenties. De eerste is dat de fiets van een man dus *gemiddeld* ook veel steviger en zwaarder moet zijn. Vrouwen hebben niet zo'n stijf sterk en zwaar frame nodig als mannen, en kunnen ook wel met wat lichtere wielen en banden toe. Dat gebeurt meestal niet, en het gevolg is dat als je op sites van wereldfietsende stellen kijkt, de man meestal veel meer pech en slijtage heeft dan de vrouw (en de vrouw al die tiojd met een nodeloos stijve en zware fiets gereden heeft).
De tweede consequentie is dat zulke gemiddelde stellen de bagage flink ongelijk zouden moeten verdelen om op een gelijke inspanning uit te komen. Iets als tweederde eenderde is een heel aardige vuistregel om mee te beginnen als je de bagage (plus fietsgewicht) wilt verdelen in verhouding tot de kracht van de beide fietsers (want om dat laatste gaat het natuurlijk eigenlijk).
Tja en dan tandems. De reden dat de man hier bijna altijd voorop zit is simpel, als je ooit zelf op een tandem gereden hebt. Een tandem is een handvol om in bedwang te houden, en vraagt flink wat kracht in het bovenlichaam. Bovendien is het technisch vooral moeilijk de achterkant stijf genoeg te maken. Dat zijn twee redenen om de sterkste en zwaarste berijder voorop te zetten. Als het niet anders kan, bijvoorbeeld omdat de man slechtziend is (slechtziendheid is een van de redenen een tandem te rijden), dan moet de vrouw voorop. Vooral als de vrouw niet zo groot en sterk is, en de man wel, is het voor een tandembouwer een hele klus een tandem te bouwen die nog bereidbaar is.
Ik vind het al met al dus heel zinnig dat dit aan de orde gesteld is. Voor de meeste stellen geldt dat de fysieke verschillen zodanig groot zijn, dat ze er echt rekening mee zouden moeten houden, en meer dan meestal gedaan wordt.
Wim

Hoi,

Mijn vriendin en ik verdelen het gewicht wel. Ik heb voortassen, zij niet, en er komt nog bij dat ik de tent meeneem en zij de slaapzakken. Zo hebben wij een mooie verdeling en houden we plezier in het fietsen. Als je je constant uit de naad moet trappen om je bagage te vervoeren gaat de lol er snel vanaf. We rijden ook gewoon op haar tempo, wat gedurende de vakantie steeds iets hoger wordt.
Wat een onzinnige discussie is dit.
Alsof het een probleem zou moeten zijn dat een vrouw zwakker is dan een man . Wij, dikke vijftigers, fietsen al vele jaren samen en hebben hier nooit een probleem mee gehad . Je gaat toch fietsen om te genieten en veel te zien en toch niet om zo snel mogelijk te rijden.
Ja, ik heb ook altijd wat meer bagage dan mijn vrouw.
Als we klimmen doen we dat ieder in ons eigen tempo en wacht ik gewoon weer op haar en op het vlakke rijden we gewoon een relax tempo wat we beide prettig vinden

Leuk onderwerp.

Ik vind het in zekere zin een verademing om sinds een paar jaar met mijn vriendin te fietsen. Daarvoor fietste ik met een vriend die ongeveer dezelfde kracht ontwikkelde als ik en dat is toch anders fietsen want meestal kwam het neer op “racen”. Niet voor elkaar onder willen doen en zo snel mogelijk van a naar b zonder rekening te houden met de omstandigheden. We verdeelden het gewicht ook in de verhouding 50 –50.

De laatste jaren fiets ik met m’n vriendin en ligt de verhouding op ongeveer 65 –35. Ik vind dit een mooie verdeling en heft de verschillen in kracht tussen ons enigszins op. Bergop ga ik nog wel sneller maar bovenop wachten we op elkaar en geven de laatst aangekomene ook voldoende rust om bij te komen.
Op het vlakke ligt het tempo lager dan ik gewend was maar dat is niet erg (meer). Kwestie van instelling. Ook als je daggemiddelde lager ligt kom je wel op je eindbestemming.

Kan dit item naar kletspraat verplaatst worden? Voorzover het al op dit forum thuis hoort, dan valt het in ieder geval onder kletspraat.

Gerd

Een man 2/3 van de bagage een een vrouw 1/3?!? Lees ik dat nou goed Wim?? Geklets!! Flipse ik heb echt niet maar 2/3 van jouw kracht hoor! (kijk naar loopmarathons: Paul Tergat:2.04.55 en Paula Radcliff:2.15.25)

Wat betreft fietsvakanties; ik ken jullie problemen helemaal niet. Ik denk dat allerlei mensen in kracht verschillen en dat dat veel met leeftijd, conditie etc heeft te maken. bv. op het laatste off the road weekend vond een man het te zwaar en ging naar huis, twee vrouwen hadden geen problemen.

Ik kijk trouwens ook naar de merken fietsen maar nog meer of er mooie mannen op zitten. Ik kijk niet zo snel naar stelletjes meer naar de man, als hetero zijnde.

Inderdaad zet dit topic bij kletspraat en ga lekker fietsen!

Groet Marieke
p.s ik denk dat Flipse te lang in zijn uppie on the road is. Hij heeft te veel tijd om over dit soort dingen na te denken.

Marieke is een succesvol fietser. Zij schreef echter nul boeken en heeft geen winkel. Ze werkt in loondienst.

Die verdeling 1/3 en 2/3 vind ik ook wat bizar. Mijn vriendin: 60 kg + fiets: 17 kg + bagage: 20 kg = 97 kg totaal. Ikzelf: 84 kg :oops: + fiets: 18,7 kg + bagage: 23 kg = 125,7 kg totaal. Dus ik sleur 28,7 kg kilo méér de berg op, en dat houdt ons redelijk in balans.
Maar volgens die verdeling zou ik dus minstens alle bagage moeten nemen om in balans te zijn, en dat klopt niet. Onze verdeling zit meer in de buurt van 9/20 en 11/20 (om het simpel te houden). :D

Spironski schreef:Die verdeling 1/3 en 2/3 vind ik ook wat bizar. Mijn vriendin: 60 kg + fiets: 17 kg + bagage: 20 kg = 97 kg totaal. Ikzelf: 84 kg :oops: + fiets: 18,7 kg + bagage: 23 kg = 125,7 kg totaal. Dus ik sleur 28,7 kg kilo méér de berg op, en dat houdt ons redelijk in balans.
Maar volgens die verdeling zou ik dus minstens alle bagage moeten nemen om in balans te zijn, en dat klopt niet. Onze verdeling zit meer in de buurt van 9/20 en 11/20 (om het simpel te houden). :D
Jullie hebben het keurig verdeeld als je er vanuit gaat dat partijen fysiek aan elkaar gewaagd zijn. De gewichts verhouding tussen jullie beide is zonder fiets of met fiets en bagage gelijk gebleven. Dus procentueel sleep je dezelfde extra last mee omhoog

Het probleem schuilt natuurlijk in de aanname dat partijen fysiek aan elkaar gewaagd zijn. Soms is dat zo (daar is hier nadrukkelijk op gewezen) maar vaker natuurlijk niet. Bij het klimmen gaat het vooral om spierkracht, en daar hebben mannen nu eenmaal van nature meer van meegekregen. Omdat een lichtere vakantiefiets voor haar en een zwaardere voor hem hoogstens een kilo of twee van elkaar zulllen verschillen (in de praktijk vaak nog minder) moet je het verschil in kracht bijna helemaal compenseren met een ongelijke verdeling van de bagage. Dat levert inderdaad verrassend ongelijke bagagegewichten op.
De praktijk is zoals iedereen kan zien vaak een andere. Beide partners hebben ongeveer even veel, en het gevolg is dat de man boven iedere helling moet wachten op de vrouw. Dat is niet erg gezellig, zullen we maar zeggen.

Overigens zijn er voor Klaas en Miep fysiek modaal (maar het geldt ook voor stevige Gerard en schriele Henk) nog wel andere mogelijkheden de inspanning te egaliseren. Een zwaardere rijder met meer bagage vraagt meer van zijn banden. Hij rijdt eerder lek, en verslijt zijn banden sneller. Voor niet al te ruw gebruik kan een lichtere rijder goed met bijvoorbeeld een Big Apple rijden, waar een zwaardere rijder met flink wat meer bagage al aan een gewone Marathon toe is. Het verschil in vooral rolweerstand is de moeite waard.

Wim

Stel dat je de gewichtsverdeling op 50-50 stelt (gewicht inclusief fiets en berijder) dan krijg je in een zeer ongunstig geval de situatie dat de vrouw op een lichtgewicht racefiets aan de vakantie begint en de man volbepakt op een zware vakantiefiets plus bob (of andersom natuurlijk... :D )

Dit snap ik niet.
W

Het gaat nergens over en gelukkig staat dit onderwerp in kletspraat maar hier de uitleg.

Voorbeeld:

Man weegt: 70 kg
Vrouw weegt: 120

40 kg bagage totaal

fiets man: 20
fiets vrouw: 10

Totaalgewicht man 130/vrouw 130 = 50-50