Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruikerervaringen solio (zonnepaneel met batterij in één) - Forum Wereldfietser

gebruikerervaringen solio (zonnepaneel met batterij in één)

Hey, ik zou het volgende toestelletje willen kopen
Afbeelding
http://www.solio.com/v2/

het lijkt mij in al zijn opzichten handig. Ik zou het vooral gebruiken voor ipod, fototoestel en gsm. Dat fototoestel, daar heb ik al een autolader voor en die zouden moeten compatibel zijn.

Heeft iemand al zo'n solio, en wat kan ik er wel/niet van verwachten. Aan bevestiging aan de fiets ben ik ook nog wat aan het denken, maar dat lijk mij zoiezo geen probleem, maar ik wil niet afkommen met iets als dit:
Afbeelding

hallo,
Op foto 1 ziet het er mooi gelikt uit maar ik zou mij zelf niet zien zoals op foto 2.

Het lijkt me een vrij klein oppervlak aan zonnecellen. Ik ben geen electrotechneut maar denk dat je daardoor minder vermogen hebt en je apparatuur dus langer aan de lader moet.
Bever heeft ook 2 producten met zonnecellen. ik zou die in iedergeval eens met elkaar vergelijken.

Verder is hier op dit forum ook wel eens gesproken over het opladen van apparatuur met je naafdynamo. Lijkt mij een erg mooie en vooral goedkopere oplossing. (zonnecellen erg duur zijn)

frank F schreef:Verder is hier op dit forum ook wel eens gesproken over het opladen van apparatuur met je naafdynamo. Lijkt mij een erg mooie en vooral goedkopere oplossing. (zonnecellen erg duur zijn)
Ik denk dat het kijken naar goede zonnecellen best een betaalbare oplossing kan zijn. Zeker als je geen naafdynamo hebt. Die zijn volgens mij namelijk behoorlijk prijzig.

Ik heb zelf een versie van Vodafone gekocht ruim een jaar geleden, maar deze nog niet veel gebruikt. Het viel me een beetje tegen hoeveel zon het ding daadwerkelijk nodig heeft voor deze tot opladen overgaat.

Solio kost hier zo'n 79 euro's met alles tussenstekkertjes erbij. Ik denk niet dat je daar al een naafynamo voor hebt. Daarnaast moet je niet fietsen voor energie, en kan je de solio-batterij ook opladen aan het gewoon elektriciteitsnet. Dus eigenlijk heb je ook gewoon een extra batterij op zak die als het moet, zichzelf kan opladen.
Dat vergemakkelijkt het werken ook. Dan moet je je elektrisch apperaat tijdens het in de zon leggen niet aansluiten aan je zonnepaneel.

Er werd niet veel gezegd over levensduur. Enkel het volgende: 1u zon = 1u muziek op ipod.
Jarno schreef:Ik heb zelf een versie van Vodafone gekocht ruim een jaar geleden, maar deze nog niet veel gebruikt. Het viel me een beetje tegen hoeveel zon het ding daadwerkelijk nodig heeft voor deze tot opladen overgaat.
Ai, dat wist ik niet, bedankt

Strak actie van Vodafone. De link heeft gewerkt. Gisterenavond in elk geval nog. Nu krijg ik geen goed resultaat meer :-(.

als je een naafdynamo neemt hoef je geen gewone naaf meer dus de prijs van een gewone naaf mag je er weer afhalen. :)
daarnaast is de meerprijs vast niet zo hoog als je een nieuwe fiets aanschaft.
natuurlijk is het een mooi ding en een accu is best leuk om bij je te hebben dat hebben de andere zonnecellen bij bever volgens mij niet.

heb eens gekeken, een losse alfine naafdynamo was 71 euro, komt de rest van je wiel ed nog bij.... maar met een "gewone" hr dynamo moet je er denker beter komen dan met een ding als dit.

zelf een zonnepaneel met accu's gehad maar duurde idd erg lang voordat deze vol waren, in de volle zon zou dit 4 tot 6 uur duren... maar na 3 dagen heb ik de poging op gegeven...

Bas

Het is dan ook de vraag hoeveel mensen hier behoefte aan hebben en hoeveel ze ervoor over hebben. Maar ik kan me voorstellen dat het technisch mogelijk moet zijn om een soort hoezen te maken voor over je fietstassen. Daarmee krijg je een mooi groot oppervlak. En er moet volgens mij een accu of iets dergelijks tussen om de stroom vast te houden. Je wilt niet onderweg stoppen om je digitale camera los te koppelen en je mobiel aan te sluiten.

Jarno schreef:Ik heb zelf een versie van Vodafone gekocht ruim een jaar geleden, maar deze nog niet veel gebruikt. Het viel me een beetje tegen hoeveel zon het ding daadwerkelijk nodig heeft voor deze tot opladen overgaat.
De anwb heeft momenteel een soortgelijke zonnelader in de aanbieding.

Groet,
Robbert

Hier: onder 'zonne-energie' nog wat meer opladers:
http://www.technolyt.nl/producten.asp?PPL=2X09

Jarno schreef:Het is dan ook de vraag hoeveel mensen hier behoefte aan hebben en hoeveel ze ervoor over hebben. Maar ik kan me voorstellen dat het technisch mogelijk moet zijn om een soort hoezen te maken voor over je fietstassen. Daarmee krijg je een mooi groot oppervlak. En er moet volgens mij een accu of iets dergelijks tussen om de stroom vast te houden. Je wilt niet onderweg stoppen om je digitale camera los te koppelen en je mobiel aan te sluiten.
Inderdaad, daarom lijkt mij de deze ook wel interessant.
http://www.solarmio.com/cata_solarmio_3 ... param_01=1

Die kan je denk ik gemakkelijk boven je achtertas hangen of bovenop een ortlieb stuurtas hangen (ipv kaartenhouder).

Ik ben nu aan het twijfelen tussen die solarmio en de solio
Van functies zijn ze eigenlijk het zelfde, maar de Solarmio geeft wel veel meer capaciteit.

als je het zonnepaneel alleen bekijkt (allebij 6 volt): 500 mA voor de solarmio en 155 mA voor de Solio. Ik ken niet veel van elektriciteit, maar de cijfers spreken denk ik voor zich.

Als we het over de batterij zullen hebben, is het net het omgekeerde. Bijde werken op 3,6V, maar de Solio is 1600 mA waard terwijl de Solarmio maar 900 mA waard is.

De prijs verschilt ook serieus. De Solio heb je al voor een 80 euro, de Solarmio heb je pas voor iets onder de 150 euro.

Ik denk dat ik toch voor de solio ga kiezen. Het apparaat is kleiner, en makkelijker te gebruiken buiten het trekken. Daarbij is het kleiner, en heeft het een zware batterij. Ik denk dat ik op reis (ik reis nu en waarschijnlijk nog even enkel in Europa) wel vaak bij een overnachting een stopcontact van een gastvrij persoon kan gebruiken.

kijk eens naar de naafdynamo lader van wishky hier op het forum

frank F schreef:kijk eens naar de naafdynamo lader van wishky hier op het forum
een SON naafdynamo alleen al komt me al véél duurder uit hoor

Ik heb ook geen ervaring met de Solio maar ik zou er twee kanttekeningen bij willen plaatsen.

1. De Solio werkt met een interne Ion-batterij die eerst opgeladen wordt en daarna gebruikt wordt om je apparaat of batterijen op te laden. Dat betekent dat je tweemaal het energieverlies van het oplaadproces hebt.

2. De interne Ion-batterij van de Solio heeft ook niet het eeuwige leven. Bij de verkrijgbare accessoires staat geen vervangende Ion-batterij, dus wellicht is die niet verkrijgbaar. In ieder geval zal hij behoorlijk duur zijn. (N.B. ik heb geen goede ervaringen met de duurzaamheid van Ion-batterijen en dus vermijd ik ze zoveel mogelijk).

Gerd

Jarno schreef:Maar ik kan me voorstellen dat het technisch mogelijk moet zijn om een soort hoezen te maken voor over je fietstassen. Daarmee krijg je een mooi groot oppervlak.
Zoiets kan ook

Afbeelding

er zijn flexibele zonnepanelen op de markt en ik spreek uit ervaring dat die krengen niet kapot te krijgen zijn. En ik heb al van alles geprobeerd :D

Voor het uitgebreidere electronische werk, dus meer vermogen, wil ik je verwijzen naar onze site : http://www.tour.tk/tools_electric.htm

Daar staan ook de nodige links. Succes!
Groetjes,
Aaldrik

sonali schreef:er zijn flexibele zonnepanelen op de markt en ik spreek uit ervaring dat die krengen niet kapot te krijgen zijn. En ik heb al van alles geprobeerd :D

Voor het uitgebreidere electronische werk, dus meer vermogen, wil ik je verwijzen naar onze site : http://www.tour.tk/tools_electric.htm

Daar staan ook de nodige links. Succes!
Groetjes,
Aaldrik
flexibele zonnepanelen zoals die van solarmio dus... En die zijn direct al gemaakt voor het outdoor gebruik.

Als je toch aan de zonne-energie wilt is dit misschien een beter alternatief:

http://moontrail.com/brunton_solarport4.php

Vergelijk maar:
Output Brunton: 500 mAh @ 6V (max. 4,4 Watt)
Output Solio: 155 mAh @ 6V (max. 1 Watt)

Gerd

Ook wij hebben gekeken naar verschillende zonne-energie-opladers maar zijn daar toch terug van gekomen. We fietsen veel door gebieden waar elektriciteit niet altijd aanwezig is maar al met al kom je een keer in de twee weken wel een stopkontakt tegen. De batterijen van tegenwoordig gaan relatief lang mee zodat zonnencellen volgens mij niet echt nodig zijn.
grt,
marco

Re:

Marco Meijerink schreef:Ook wij hebben gekeken naar verschillende zonne-energie-opladers maar zijn daar toch terug van gekomen. We fietsen veel door gebieden waar elektriciteit niet altijd aanwezig is maar al met al kom je een keer in de twee weken wel een stopkontakt tegen. De batterijen van tegenwoordig gaan relatief lang mee zodat zonnencellen volgens mij niet echt nodig zijn.
grt,
marco
zoveel jaar na datum hebben we de powermonkey op de markt. Eindelijk iets dat niet meteen stuk gaat zoals mijn solio deed!