Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstocht langs bierbrouwerijen ed België - Forum Wereldfietser

fietstocht langs bierbrouwerijen ed België

In augustus willen we ongeveer een week à tien dagen een fietstocht maken door België. We hebben wel eens gehoord over een mooie fietstocht langs bierbrouwerijen (kloosters waar ze nog steeds bier maken ed) in België.

Helaas kan ik al googlend geen info over vinden. Het schijnt een bekende fietsroute te zijn?

Wie heeft links/info?

En ik maar denken dat ik erg handig was met Google :-)
Ik heb echt van alles ingetikt... grrr...

Bedankt, dit was wat ik inderdaad zocht.

Heeft iemand deze route gefietst? We zullen geen 700 km fietsen, dat redden we niet. We willen vanaf Utrecht vertrekken en inclusief reis erheen zitten we te denken aan ongeveer 600 km.
Iemand tips welke delen we zeker moeten doen en welke delen we kunnen overslaan?

Koop toch gewoon het boek van Rutger, dan hoef je ook niet meer te googelen.

Gerd

Hoi

Kijk maar op mijn website:

www.rutgersreizen.nl voor meer info over mijn boek fietsen langs brouwerijen.

Je kan hem ook bij mij bestellen voor € 18,75 incl verzendkosten.

Stuur me anders even een pb'tje.

Groeten,

Rutger

Rutger schreef:Hoi

Kijk maar op mijn website:

www.rutgersreizen.nl voor meer info over mijn boek fietsen langs brouwerijen.

Je kan hem ook bij mij bestellen voor € 18,75 incl verzendkosten.

Stuur me anders even een pb'tje.

Groeten,

Rutger
Ik heb 'm gisteren gelijk besteld. Overigens bij cdplus.nl voor 16,50 (incl verzendkosten).
Maar je weet hoe het gaat, je bent enthousiast en hebt dan geduld om te wachten tot maandag of dinsdag :) En ga je hier dus vragen stellen :)

Als je 600 kilometer wil fietsen, kan je in Eindhoven starten en vanaf Erquelinnes met de trein terug. Maar dan mis je wel de uitsmijter!! Ik hoop dat brouwerij Brootcoorens geopend is als je daar mocht komen. Doe hem de groeten en neem een paar bieren van hem mee.

De route is ook door aanwezigheid van vele stations ook in delen te fietsen.


Groeten,
Rutger

www.rutgersreizen.nl

Ik heb het boekje ook gekocht, het is de bedoeling om ergens deze zomer te gaan fietsen! Wel al vanuit Eindhoven tot Budel (mijn woonplaats) gefietst. Dit stukje was al mooi, maar voor mij natuurlijk bekend.

Groeten Ruud

PS Even een aanvulling bij de Budelse Bierbrouwerij: Het te openen proeflokaal volgens het boekje, heet De Bierketel, een mooi cafe, met de orginele koperen ketels van de brouwerij. Maar helaas alweer failliet!

De Budelse Brouwerij zelf is toch niet failliet? Zou toch zonde zijn: de laatste traditionele Brabantse streekbierbrouwerij.

Haha,
Nee Bert, de brouwerij zelf niet, (gelukkig, want ik geniet nog wekelijks van een lekker pilsje) alleen het cafe. Maar ik heb geruchten gehoord dat het cafe overgenomen wordt, alleen in een dorp gaan vlug geruchten rond.

Als veel fietsers de route van Rutger doen, dan gaat het cafe De Bierketel ook goed!!!

Vorig jaar augustus deze bierbrouwerijenroute tot aan Luik gereden, toen moesten we helaas terug.
De bewegwijzering is in Nederland dankzij het knooppuntennetwerk super simpel. Alleen bij Maastricht kwamen we in moeilijkheden en konden we brouwerij de Ridder niet vinden.
In België de plaatsnaambordjes volgen.
In Brabant zijn meer plaatselijke brouwerijen: o.a. in Hilvarenbeek brouwerij De Roos en in Breda brouwerij De Beyerd. Deze vallen buiten de route, wel natuurlijk een aanleiding voor een volgend boekje.

De gebouwen van de voormalige brouwerij de Ridder staan aan de rechter Maasoever (de Wijker kant) tussen de Sint-Servaasbrug en de Wilhelminabrug.
Helaas is deze brouwerij in het bezit gekomen van slurpbier-gigant Heineken. De Ridder is nu al jaren dicht en de gebouwen staan er ook al die jaren ongebruikt bij. De brouwinstallatie zelf is geheel ontmanteld.
Brouwerij de Ridder was een familiebedrijf van de familie Van Aubel en werd geleid door een tante en haar neef, maar ze waren het niet eens met elkaar over allerlei zaken rond het bedrijf. Ook het familieberaad kwam er niet uit. De intriganten van Heineken stookten het vuurtje in de familie verder op. De enige optie die overbleef was verkopen. Veel familieleden vonden het wel leuk te cashen en Heineken hield ze een vette worst voor. Zo zijn tal van oude familiebedrijven ter ziele gegaan.
Toch zonde hoe een leuke lokale brouwerij aan de Maas aan haar einde kwam.

Hoi allemaal,

Ben benieuwd naar jullie ervaringen om de route. Als er ergens wat veranderd is, hoor ik het graag. Ik zal het dan binnenkort op mijn website www.rutgersreizen.nl zetten.

Nu is mijn boek "fietsen langs brouwerijen" bij mij ook te bestellen voor € 16,50 incl. verzendkosten. Dat is net iets meer dan € 0,02 per kilometer. Geen geld toch?

Groeten,

Rutger

Ik heb een aantal jaren geleden zelf een route uitgestippeld op basis van rustige wegen, Ravel-routes in Wallonië, LF-routes in Vlaanderen en waar mogelijk ook gebruik makend van het fietsknooppunten netwerk.

We zijn eerst met de trein tot in Couvin gereden, dan doorgefietst tot in Scourmont (Chimay), via Frankrijk naar Orval, dan terug naar boven naar Rochefort. Daarna hebben we Wallonië verlaten en zijn we naar Achel gebold (van de Namen naar Tienen is het een hele tijd vals plat bergaf). Op weg naar Westmalle ook nog langs Postel gepasseerd (de route liep er toch langs...). Om uiteindelijk in Westvleteren te eindigen.

Valt het op wat het thema van de route was? :wink:

We hebben btw wel gratis Westvleteren gekregen van de paters (zonder reservatie! ) :D

Je doet dan trouwens bijna alle provincies van België aan.

Beste Olee,
Wat jij hebt gedaan lijkt bijna op een complete route langs alle Trappistenkloosters waar erkend Trappistenbier wordt worden gebrouwen.
Deze kloosters zijn:
De Abdij Koninghoeven bij Berkel en Enschot (NL);
de Achelse Kluis (B);
De Abdij van Westmalle (B);
De Abdij van Westvleteren(B);
De Abdij van Chimay (B);
De Abdij van Rochefort (B);
De Abdij van Orval (B).
Belangrijkste voorwaarde is dat het bier wordt gebrouwen in de abdij onder supervisie van monniken.

Alle andere zogenaamde abdij-bieren als Leffe, Postel etc, zijn dus geen echt trappist, omdat ze niet in abdijen gebrouwen worden.
Leffe wordt zelfs gebrouwen in Leuven, bij die mega-brouwerij aan de noordkant van de stad.

inderdaad, al was La Trappe op dat moment geen erkend trapistenbier meer (een paar maanden later weer wel omdat ze terug brouwden in de abdij). Op dat moment was het dus de complete route.

Je zit bijna goed met je definitie van trappistenbier: het bier moet in een trappistenabdij/klooster gebrouwen worden door de monniken en de opbrengst moet naar het goede doel gaan. La Trappe heeft zijn bier een tijd buiten het klooster laten brouwen door Bavaria, vandaar dat ze een tijd geen trappistenlogo mochten dragen.

Postel wordt in Affligem gebrouwen en Leffe is inderdaad van Inbev. Abdijbieren kunnen in een (niet-)trappistenabdij gebrouwen worden, maar meestal worden ze in licentie gebrouwen door een commerciële brouwerij.

We hadden trouwens telkens de voorwaarde dat we in de buurt van de abdij minstens 1 lokale trappist dronken. Dat was goed te doen in Vlaanderen, maar op de hete zomerdagen in Wallonië waren sommige hellingen er toch even te veel aan :lol:

Tip voor mensen die ook overwegen om langs de trappistenabdijen te fietsen: in Chimay en Westvleteren hebben we gekampeerd aan de abdij, aan de andere abdijen moet dit ook mogelijk zijn volgens mij.

ik had het ook bewust over een paar "belangrijkste voorwaarden" en niet over een definitie. Aan een definitie "Trappistenbier" zit nog meer vast: als een klooster pils zou gaan brouwen en de winst gaat naar goede doelen, dan is het nog geen trappistenbier.
Bij Koningshoeven hebben de monniken en Bavaria inderdaad in 2005 een slimme constructie bedacht. Het productieproces staat formeel onder begeleiding van de monniken en Bavaria doet de marketing en de distributie. Ik neem aan dat Bavaria dat niet alleen voor "goede doelen" doet.

Interessant om te lezen allemaal!
Ik heb nu al zin in de zomer :D

Hé, ik wist niet dat De Achelse Kluis ook een Trappistenbier maakte, sinds wanneer is dat zo? Hoe heet het bier dan, en hoe smaakt het? :P :P :P