Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ziektekosten in Europa, EHIC - Forum Wereldfietser

Ziektekosten in Europa, EHIC

Voor wie in Europa blijft en een vlotte afhandeling wil bij onverwachtte problemen met de gezondheid is er de European Health Insurance Card.

De meeste ziektekostenverzekeraars werken samen met een website voor de aanvraag, na vier werkdagen ligt de card op de mat thuis.

De site:
https://www.ehic.nl/Web/Default.aspx

Als je verzekerd bent bij IZA, dan heb je de EHIC al in huis. Deze staat op de achterkant van je verzekeringspas. Ik weet niet of dit ook bij andere zorgverzekeraars het geval is, maar het is wellicht slim om even te kijken.

Sjirk

SjirkM schreef:Als je verzekerd bent bij IZA, dan heb je de EHIC al in huis. Deze staat op de achterkant van je verzekeringspas. Ik weet niet of dit ook bij andere zorgverzekeraars het geval is, maar het is wellicht slim om even te kijken.
Sjirk
Bij mijn verzekeraar Z&Z staat het ook gewoon achterop de pas!!

paul.p schreef:Net vorige week op de radio gehoord: Dit is totaal onbekend bij de mensen, er is vorig jaar slecht door één persoon gebruik van gemaakt. Mensen weten niet dat je met deze pas je ziektekoten niet zelf hoeft voor te schieten. Er zijn ook maar enkele aanvragen voor een dergelijke pas geweest in 2006.Wellicht ontbreekt het hier aan genoeg info voor reizigers/vakantiegangers bij de verstrekkers van deze pas.
Een belletje van het ziekenhuis naar het nummer achterop je gewone zorgpas om te achterhalen of iemand goed verzekerd is doet hetzelfde.
Wie garandeerd mij de juistheid van een EHIC pas, ook daar kan mee gefraudeerd worden, bij beide passen zal dus een controle plaats gaan vinden. Ze willen natuurlijk in het buitenland alleen maar bellen naar een EHIC nummer, maar ze hebben niet veel te willen.
familie leden van mij en kennissen hebben nooit hoeven te betalen voor medische ingrepen, gebroken pols, been, blinde darm e.d

Dus ik begrijp de ophef niet.
Daarbij is men vaak dubbel verzekerd middels de reisverzekering die ook nog eens repatriëring dekt.