Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke helm - Forum Wereldfietser

welke helm

Ik ben op zoek naar een goede fietshelm.
De helm die je over het algemeen ziet is dit model, een zogenaamd wegmodel. Bij mijn zoektocht kwam ik ook dit model tegen of te wel een downhillmodel.
Vraag is of dit op de lange duur (lees gehele dag) een minder comfortabele helm is of dat het een model is wat wegfietsers gewoon niet gebruiken.
Kan iemand hier zijn lampje over laten schijnen?

Groet,
Robbert

Ik heb recent een helm gekocht. Hij moest niet te duur zijn en vooral goed zitten. Ik kwam uit bij een model van het merk Trek, koste 35 euro.

De beste helm is de helm die past. Soms heb je dan keus uit precies 1. Zo'n bmx helm lijkt me slecht te ventileren.
Wim

Willem Jongman schreef:Zo'n bmx helm lijkt me slecht te ventileren.
Wim
Dat is ook mijn eerste gedachten. Alleen kon ik er verder niets over vinden. Dus vandaar mijn vraagje.

Groet,
Robbert

Willem Jongman schreef:De beste helm is de helm die past.
Exact, en goed afgesteld en opgezet.
Willem Jongman schreef:Zo'n bmx helm lijkt me slecht te ventileren.
En zwaar. Zag dat hij snel 160gr zwaarder is dan een Bell weghelm (behalve het instapmodel) of Giro helmen, om nog maar een helm te noemen die je 'altijd' ziet.

Hi, zelf gebruik ik alweer jaren op vakantie deze:

Afbeelding

heb er nu zelfs al weer 2 (een in Vlep en een in BoZ).

de factor comfort is bij deze helmen echt super, en het is een inmoulded helmpie met ardig wat verstel mogelijkheden/ genoeg gaten en een erg prettige vorm (voor mij dan he).

Zelf vind ik de belangrijkste criteria, past ie/ is ie veilig.

Maar waarom een BMX helm? ( een downhill/ 4X helm is echt anders...)

Bas

De eisen voor een Snell keurmerk (www.smf.org) zijn zwaarder dan die voor de ENzoveel

Een helm met een korte achterkant (minder hefboom) is beter dan een met een gestylde duckbill

Beste Robert


Ik heb ook lang getwijfeld of ik mijn SKATE/BMX helm die ik al had zou gaan gebruiken voor op de fiets, maar deze helmen ventileren heel slecht en beschermen je hoofd op een heel andere manier dan een "echte"fietshelm. Ik heb nu voor skaten en bmx nog steeds de oude helm en voor fietsen een GIRO TARGA gekocht. Echt een perrfecte helm met zonneklep, want dat is wel zo lekker.

Koop liever de normale fiets helm voor fietsen en de skatehelm voor skaten

grt ernst

Een goede helm heeft ook vewel sleuven voor ventilatie. Die downhill helm heeft wel heel weinig sleuven. Wat doe je met zo'n downhill helm als je vlak rijdt of bergop, bind je die helm dan achtero?. Dat werkt wel bij een lange beklimming een col op, maar in heuvelachtig terrein blijf je die helm op en af zetten. Koop gewoon een goede fietshelm die altijd bescherming bied. En al die verhalen van het is zo warm is wat ons betreft allemaal onzin, sterker nog een helm geeft schaduw en ventilatie op je hoofd.

Ronald

ciclista schreef: En al die verhalen van het is zo warm is wat ons betreft allemaal onzin, sterker nog een helm geeft schaduw en ventilatie op je hoofd.
Helmen worden gemaakt van geexpandeerd polystyreen schuim, dat vooral succesvol in warmteisolatie toepassingen gebruikt wordt. Als je geen rijwind hebt zoals bij het klimmen het geval is, heb je geen geforceerde ventilatie maar wel prima isolatie. Vervolgens druipt het geconcentreerde zweet je in de ogen.

Ik rij altijd met een helm en een goede ook. Iedereen die het niet doet vind ik zacht gezegd.... niet zo slim.
Al kun je zelf fantastisch sturen en weet je iedere kuil en hobbel te ontwijken dan nog heb je het gedrag van andere weggebruikers niet in de hand. Dat geldt ook voor de dieren die je evt tegen komt.
Ik vind dat als je het dragen van een helm een onderdeel van je fietsen maakt dat je niet meer zonder kunt, je kaal voelt en dat komt je veiligheid alleen maar ten goede. Bovendien heb je ook een verantwoordelijkheid naar de mensen die geconfronteerd worden met jou na een ernstige val. Doe je het niet voor je zelf doe het dan voor je fietsmaten en voorbijgangers. Het is geen pretje te moeten ehbo bij iemand die echt hard gevallen is, wat kan gebeuren, en al helemaal niet bij iemand die hard op zijn hoofd is gevallen.
Warm? vind ik kul. Ik heb in de sinai woestijn gefietst met helm en op Cuba en nog op veel andere warme plaatsen (vele collen in bv hoog zomer frankrijk) Als het warm is zul je toch je hoofd moeten beschermen en of het nu een pet, hoed, bandana of een moderne helm is maakt niet uit. Bovendien als je altijd met helm rijdt dan kun je het ook niet vergeten en zet je in iedergeval niet te laat iets op je hoofd.

Een goede helm is een helm die bedoelt is voor fietsen op de weg of mtb. een skate of downhill -helm is gemaakt voor een ander doel. het is niet optimaal functioneel en daarnaast is het geen gezicht.
Koop geen tweede hands helm. Na een jaar of 3-4 is een helm aanvervanging toe, hij wordt minder veilig door de invloed van uv-licht. ook moet je zuinig zijn op je helm, hem niet laten vallen, niet op gaan zitten en zeker niet in de ruimbagage stoppen in het vliegtuig. Mijn helm gaat altijd in de handbagage. Er is misschien geen schade te zien aan de helm maar door dit soort zaken neemt de bescherming sterk af. Ben je gevallen met je helm en denk je dat je misschien met je helm en hoofd de grond hebt geraakt dan moet je hem vervangen. Veel grote merken werken met een crash garantie. Ben je binnen 3 jaar gevallen met je helm dan krijg je vaak voor de helft van de prijs direct een nieuwe.

Zorg dat de helm goed is afgesteld. Heel vaak ziek ik mensen fietsen met helmen en dan denk ik, ja das idd alleen maar lastig.
In het kort: De voorkant van de helm zit net boven je wenkbrauwen. Is je voorhoofd vrij dan zit ie veel te ver naar achter op je achter hoofd. Stel de sluiting achter op je hoof dan goed af. strak genoeg zodat wanneer je het bandje onder je kin los laat en je ver naar voren buigt de helm toch op je hoof blijft zitten. Kijk eens in de spiegel of ie wel recht zit. Valt de helm niet van je hoofd dan ga je de bandjes om je oren en onder je kin afstellen. Die moeten strak om je oren lopen en niet gedraait zitten. Het bandje onder je kin hoeft dan niet super strak. lees de gebruiksaanwijzing of vraag hulp van je rijwielhandelaar.

Ik rij nu met de Bell sweep R. Die kost een paar centen maar dan heb je wel een goed helm. En laat ik nou net ff pech hebben gehad en vrij snel na aanschaf een nieuwe nodig hebben en gelukkig maar de helft hoef te betalen. Hiervoor reed in met de Met stradivarius.
Een vriend van me leeft nu nog omdat hij een helm op had op fietsvakantie toen in de afdaling zijn fiets het begaf......
Voor multisporten/adventure racing bestaat ook deze helm. Deze heb ik zelf, en is geschikt voor zowel "alpien" klimmen, fietsen/skaten (zelfde EN-norm), kanovaren en, ahum, paardrijden.

Is dus ook een fietshelm, met toch een beetje dit uiterlijk. En heeft een heel behoorlijke ventilatie.
Natuurlijk, na een 2 uur mountainbiken met 30 graadjes kun je wel transpireren, maar mijn hoeveelheid transpiratie is voor vrijwel iedereen geen graadmeter (heb ik in de loop der jaren wel geleerd).