Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent droog houden - Forum Wereldfietser

tent droog houden

Ook al regent het hard, dan blijft een goede tent van binnen toch lekker droog. Anders dan met katoen kun je zo'n natte tent ook probleemloos inpakken. Maar als je hem dan uitpakt heeft het water op de buitentent de binnentent ook bereikt, en is de tent van binnen ineens wel drijfnat. Met ene beetje geluk regent het dan inmiddels niet meer, of waait het in ieder geval een beetje, en kun je de tent ook binnenin weer laten opdrogen. Maar zulk geluk heb je niet altijd.
Wie heeft er een goed idee, of weet hoe al die stoere Zweden in hun waterdichte Hillebergs dat oplossen?
Wim

Als je de binnentent losmaakt van de buitentent en apart steekt is het probleem opgelost. Dat kost wel extra tijd/moeite.

Hoi,
Ik vouw inderdaad ook altijd de binnentent met de boven- cq. binnenkant tegen elkaar op. De binnentent blijft dan ook beter schoon. Ik berg de "vieze, natte" tentdelen altijd op in één van de achtertassen waar op zo'n dag alleen dingen ingaan die vochtig mogen blijven.
Leon

Hoi Willem,

Over dit onderwerp hebben we verleden week te weinig gesproken. Ik breek ook de binnentent af onder de buitentent en verpak hem daarna apart in een voortas. De drijfnatte buitentent, stokkken en footprint doe ik altijd in een kleine rugzak bovenop de achtertassen. Voordeel is, je hebt ook altijd een klein rugzakje voor boodschappen en wandelen als je op de camping staat en je houdt de natte tent apart als je fietst

Groetjes Ronald

Hoi allemaal,
Bij onze grote echte Hilleberg (Keron 4 GT) en bij de kleine namaak Hilleberg (Ramble Ogre Thumb) van mijn zoon vind ik dat apart afbreken van de binnentent terwijl de buitentent nog staat wel een heel gedoe. Moet ik misschien toch eens extra op gaan oefenen.
Bedankt voor de suggesties.
Wim

Wij zijn ook vaak te lui om de binnentent apart af te breken (wat bij onze tent wel mogelijk is).

Als hij nat is kan hij meestal inderdaad weer drogen als het weer droog is bij het opzetten. Mocht het toch nog regenen dan gebruiken we gewoon een handdoekje, die is toch zo weer droog:)

Als het 's ochtends even niet regent maak ik de tent zoveel mogelijk droog met een theedoek. Met een beetje geluk is ergens op de camping een overkapping waar ik de buitentent even droog maak.

En anders de tent flink uitschudden en oprollen en dan op de volgende camping evt van binnen droog maken met een theedoek.
Willem Jongman schreef:Maar als je hem dan uitpakt heeft het water op de buitentent de binnentent ook bereikt, en is de tent van binnen ineens wel drijfnat.
Maar wat is het probleem? Je moet niet meer tegen de binnentent aankomen, dat is het enige. Mijn enige zorg in een tent is dat mijn donzen slaapzak droog blijft. De rest maakt niet zoveel uit. Overdag krijg ik het toch wel warm (behalve voeten en handen) en worden mijn kleren of nat van het zweet of nog erger nat van het zweet (in goretex verpakking).

Je kunt doen wat je wilt, maar dagenlang fietsen in koude regen is grotendeels een mentale strijd. Alles wordt op een gegeven moment nat. 's Ochtends trek je natte keren aan, Je kunt niet fatsoenlijk pauzeren en op een gegeven moment staar je alleen nog maar naar het asfalt, met je hoofd diep tussen je schouders. Het duurt dan een tijd voordat je op temperatuur komt. Nee, dan fietsen kost veel energie. Het enige dat je kunt doen is wegblijven van de rand (letterlijk en figuurlijk), zorg dat je voldoende marge hebt, voldoende eten in de tas, een droge slaapzak en probeer juist dan weer te genieten. Lachen om je eigen belachelijke ambitie om de natuur te bedwingen op je fiets. (en dan maar hopen dat er snel een warme pub komt, die wel open is).

Sjirk

Wim, heb je misschien onlangs in de regen gefietst? :wink:

Kleine kaars in je tent zetten (wel op een veilge manier uiteraard ;)) helpt ook wel bij het drogen.

Verder idd ff afnemen met de handdoek voor het inpakken, scheelt ook gewicht :)
Wat is het toch handig een tent te hebben waarbij je de binnentent droog in de buitentent kunt ophangen bij het opzetten... :wink:

Ik heb dus ook een tent waarbij dat andersom is: eerst de binnentent en dan de buitentent er overheen gooien. Als het dan nat is, kan ik eerst de buitentent in de bekende rugzak achterop de achtertassen proppen, en dan de binnentent (zo goed als) droog wegstoppen in een droge achtertas. Bovendien kunnen er meer dingen die nat mogen blijven, in de rugzak achterop.

Als je een kaars in de tent gebruikt, wel goed ventileren. Anders heb je nooit meer last van condens :roll:...

Ja we hebben inderdaad in Engeland veel regen gehad. Het was adembenemend mooi en fantastisch. Die regen hoort erbij. Mijn punt was dat als je op een erg regenachtige dag besluit gewoon te blijven staan het allemaal wel goed gaat, maar dat als je ook nog eens elke dag wilt verkassen je spullen elke dag weer natter worden. Heb je geluk dat het 's morgens of 's avonds even droog is, dan kun je de boel weer wat drogen, en heb je weer marge gewonnen. Ik was dus geinteresseerd in de vraag wat mensen doen om dat proces van 'langzaam wordt alles natter' te vertragen.
Wim
Oke, als dat de insteek is:

* Drogen, drogen, drogen! Zodra de zon schijnt en je even pauze houdt: drogen!
* 's Nachts droogt je binnentent op door je eigen lichaamswarmte. Hierdoor heb je 's ochtends weer een droge binnentent. Alleen onder het slaapmatje houdt je dan altijd een typische condensvlek.
* Een kaars kan heel goed helpen op een westerse tocht. Op verre reizen is het lastiger de juiste kaarsen te vinden (weinig outdoorzaken met bijv. UCO-navullingen).
* Regenjack met de binnenzijde op de slaapzak leggen droogt het jack al aanzienlijk.
* Vochtig thermo-ondergoed in de slaapzak meenemen. Dit droogt dan 's nachts. Uiteraard werkt dit weer beter mer kunststof dan met wol.
* Net als Sjirk merk ik dat het doorzetten wat lastiger wordt. Ergens na 3 uur dor de regen fietsen in het hooggebergte van Peru tussen de 4000 en 4500m hoogte werd me dat ook teveel, en na slechts zo'n 12km :!: heb ik toen m'n tentje opgezet. Die rust heb je dan soms gewoon nodig.

Je kunt ook een gedicht schrijven over het weer: het helpt jezelf mentaal, en van horen zeggen was de kwaliteit van de gedichten ook niet geheel onverdienstelijk. Maar wellicht dat dat meer helpt als je alleen aan de andere kant van de wereld fietst met de regen op het tentdoek om 2 uur 's middags...

De tip van het tentdoek afnemen met een doek werkt goed. In eerste instantie krijg je de buitentent er een stuk droger mee. Later als de doek ook niet meer droog te krijgen is, voorkom je ermee dat er plasjes water mee worden ingepakt. De winst is dat nauwelijks water in de binnentent krijgt. Dus dat blijft een droge ruimte (zolang je niet tegen het doek aankomt). In de tent een streng regime volgen: nat bij nat, droog bij droog. Probeer de natte spullen een beetje uit te hangen.

In de ochtend de keuze maken, verwacht je dat je die dag kunt drogen, trek dan droge spullen aan, verwacht je nog steeds heel veel nattigheid, trek dan je natte kloffie weer aan, trek je regenkleding erover en ga meteen fietsen (warm worden) na een tijdje merk je dat het weer comfortabel wordt (zolang je niet je neus onder je jack steekt).

Eigenlijk het grootste probleem vind ik natte schoenen en voeten. 's ochtends je voeten in natte schoenen steken is uiterst oncomfortabel en kan zeer koud worden. Mijn voeten warmen nauwelijks uit zich zelf op. Ik volg dat draadje met interesse.

Voor het afdrogen van de tent gebruik ik een microvezel wonderdoekje. Deze zijn namelijk heel goed uit te wringen, tot bijna droog, en nemen dan weer een hele lading water op. Mocht je op een hele vieze ondergrond hebben gestaan, dan kun je er ook goed je grondzeil mee schoonmaken. Dat ik hier geen handdoek of theedoek voor gebruik, is ondat die van katoen zijn en dus erg slecht drogen, en dat is nu juist niet wat je wilt met nat weer.

Het wonderdoekje ging overigens mee om dienst te doen als theedoek, maar kreeg zo een nieuwe functie, volgende keer twee wonderdoekjes mee. Of het ene doekje doormidden knippen.

Cora

Azimuth! schreef:Voor het afdrogen van de tent gebruik ik een microvezel wonderdoekje. Deze zijn namelijk heel goed uit te wringen, tot bijna droog, en nemen dan weer een hele lading water op. Mocht je op een hele vieze ondergrond hebben gestaan, dan kun je er ook goed je grondzeil mee schoonmaken. Dat ik hier geen handdoek of theedoek voor gebruik, is ondat die van katoen zijn en dus erg slecht drogen, en dat is nu juist niet wat je wilt met nat weer.

Het wonderdoekje ging overigens mee om dienst te doen als theedoek, maar kreeg zo een nieuwe functie, volgende keer twee wonderdoekjes mee. Of het ene doekje doormidden knippen.

Cora
hé, wat bedoel je precies, vertrek 1juli op reis, maar wat jij daar beschrijft lijkt me echt wel interessant.

Ik heb niet alles doorgelezen, maar als het echt flink regent, dan halen we gewoon de binnentent los en nemen deze apart mee. (Hilleberg Nallo 3GT)

Het kost 2 minuten meer tijd, dat vind ik wel meevallen.. en het is een stuk prettiger bij het weer opzetten, dat de binnentent droog is gebleven en je zo je matje en slaapzak er in kwijt kunt, zonder dat deze al te vochtig worden.

Het is voor ons inmiddels routine.

Of je hebt gewoon een tent waarvan de binnentent nat mag worden. Ik kan mijn binnentent zo eventueel zelfstandig opzetten als enkeldaks verblijfje.

hé, wat bedoel je precies, vertrek 1juli op reis, maar wat jij daar beschrijft lijkt me echt wel interessant.
Tis niet veel bijzonders hoor. Het zijn gewoon synthetische dweiltjes, te koop bij blokker en de supermarkt. Zoek bij de schoonmaakspullen naar microvezel doekjes, het zijn dweiltjes, formaat aanrechtdweiltje of iets groter en ze hebben een badstofstructuur. Zitten meestal met drie in een verpakking en hebben vrolijke synthetische kleurtjes als blauw, roze en geel.

Het handige aan deze doekjes is dat je geen zeep nodig hebt, en dat ze toch heel goed vuil verwijderen. Wil niet klinken als een tellsell reclame, maar het werkt echt, en zeker bij het grondzeil gebruik ik liever geen zeep, weet niet of het grondzeil dan nog waterdicht blijft.

Als mijn huidige tent versleten is en ik een nieuwe tent ga kopen dan zal ik er wel op letten dat ik de binnentent als eerste in kan pakken. Lijkt me op dagen als deze toch wel een heel groot voordeel.

Cora