Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 jaar fiets stallen: wat voor beschadigingen? - Forum Wereldfietser

3 jaar fiets stallen: wat voor beschadigingen?

Slecht idee? (lees 1ste bericht)

Ja!
Geen stemmen
0
Nee!
100%
7

Even een vraagje over een nakende 2dehands aankoop.

De fiets heeft slechts 800 km gereden (periode 2000-2004) maar heeft daarna wel 3 jaar stil gestaan in een schuur. Wat doet dat volgens jullie met een fiets?

De ketting zal sowieso wel roest zijn, als het tegenvalt de cassete ook en de voorbladen. Naven en cranks zouden beschermd moeten blijven? Met een achterderailleur kan ook niet zo veel mislopen? Als je deze opengooit, opkuist en wat invet moeten ze toch terug aan het rollen te krijgen zijn?

Ik ga volgende week een kijkje nemen naar de fiets. Ik hoop op nog enkele tips ivm met dingen waar ik zeker moet voor oppassen of dubbel controleren?

Uitrusting fiets:
http://www.cannondale.com/bikes/00/ce/model-0MT2.html

alvast bedankt,
Lanseloet.

Stel dat je een spiksplinter nieuwe fiets onmiddellijk weer verkoopt, dan is de prijs waarvoor je de fiets kunt verkopen al gezakt tot de helft van de nieuwwaarde. Trek daarbij nog eens een flinke verouderingafstrek vanaf, want zeven jaar is niet mis. Ook al zegt de eigenaar dat er slechts 800 kilometer mee gereden is.
In die zeven jaar hebben fietsen ook een ontwikkeling ondergaan. Het kan zijn dat op die betrokken fiets onderdelen zitten die feitelijk door de ontwikkelingen achterhaald zijn.
Hoe zijn de banden? Zijn ze niet uitgedroogd?
Ik zou zeker niet over een nacht ijs gaan. Vind je het meteen niets, dan is het ook niets. Denk je er toch wat in te zien, maak dan een tweede afspraak en neem een deskundige mee.
Let op: het idee dat in het eerste bericht wordt gepresenteerd is om te gaan kijken! Dat lijkt me een goed idee :D

Ik ga volgende week een kijkje nemen naar de fiets. Ik hoop op nog enkele tips ivm met dingen waar ik zeker moet voor oppassen of dubbel controleren?
Dat ik een kijkje ga nemen lijkt me maar logisch. Ik ben op zoek naar tips over dingen waar ik voor moeten oppassen, als ik naar de fiets ga kijken.

waar je op moet letten is eigenlijk een standaard lijstje bij aankoop van een tweede handsfiets, lopen de wielen nog soepel, hoe zien de banden eruit, zijn ze hard op te pompen, hoe voelen de spaken aan, wat is de kwaliteit van de remmen etc etc... en voor iets wat "oud" is gaat roest ook een fikse factor meespelen... wees vooral niet bang om af te dingen :)

Bedankt voor de hulp. Ik heb de fiets uiteindelijk gekocht :).

Op enkele kleine dingetjes na was de fiets goed in orde. Ik ben met de verkoopster ook een heeele eerlijke prijs overeengekomen :). Na een volle dag kuiswerk, waar ik elk vijsje heb losgedraaid, elk onderdeeltje door het sop heb gehaald en alles 'ns goed ingevet was dit het resultaat:


Afbeelding
iets groter

Ik heb er ook de schwalbe big apples 26x2.35 opgezet: heerlijk comfortabel :).
Prachtige fiets toch! Ik ben er alleszins verliefd op.

Lanseloet.

hij glimt mooi. veel plezier ermee.

groet,
robbert.

Schitterend!

Very nice, veel plezier met z'n tweetjes!