Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is een derailleur versleten?? - Forum Wereldfietser

Wanneer is een derailleur versleten??

Hoe lang gaat ie mee? En hoe moet ik 'm onderhouden?

thanks

Een beetje schoonhouden en zo nu en dan een klein beetje teflon op de gewegende delen (tandwieltjes en scharniertjes). Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur.
Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur. En op het moment dat de speling zo groot is geworden dat schakelen en het afstellen van de derailleur een te groot probleem wordt, is het tijd voor een nieuwe.

Ik doe zelf zeker zo'n 5 à 6 jaar met een derailleur. Maar tussendoor moet er wel eens een tandwieltje vervangen worden. Maar volgens mij zijn er genoeg mensen die langer met de derailleur kunnen rijden.

Ontspan de veren door van voor en van achter de ketting op het kleinste tandwiel te leggen.
Bij de nieuwe rapid rise achter dirailleur is het net omgekeerd en staat hij in rusttoestand op het grootste tandwiel.

Als je de ketting wat olie geeft ook een beetje op de chanierpunten doen, zoals hierboven aangehaald.
Om de 6 maanden smeer ik de lager van mijn 2 tandwielen in.

Somchai schreef:Ontspan de veren door van voor en van achter de ketting op het kleinste tandwiel te leggen.
Hoi Somchai,
Dat metalen (veren) die onder spanning staan na verloop van tijd rekken is helaas een wijdverbreid fabeltje. Gelukkig maar, want de meeste betonconstructies worden door betonijzer dat continu onder hoge spanning staat overeind gehouden. Derailleurs worden ook niet slapper, tenzij je de veren tot over de rekgrens zou belasten. Wel kan het op een neer gaan worden bemoeilijkt door troep tussen bewegende onderdelen. In dat geval is een hogedrukspuit met gloeiend heet water de enige optie die echt werkt. (daarna olie gebruiken)
Veren kunnen wel na heel veel gebruik wel breken door metaalmoeiheid. Zo heb ik vastgesteld dat de veer van de rechter shifter van de LX-1992-groep na ca. 250.000 keer schakelen breekt. (ik kan er 100.000 x naast zitten :wink: )

Standaard kunststof derailleurwieltjes gaan bij af en toe smeren bij mij 20.000 km mee, daarna zitten er bijna geen tandjes meer op :(
Groeten, Leon

Kan wel zijn Leon (zal het onthouden), maar op deze manier ontdek ik heel vlug of er iets fout is (met troep of dergelijke ) gezien bij terugzetten van de versnellingen je merkt of het vlot of minder vlot gaat.

Ik heb 50 fietsen te onderhouden met groupset acera en dat geeft net iets meer onderhoud dan Deore LX of hoger, gezien de kwaliteit.

Een hoge drukreiniger is nog nooit gebruikt omdat die goedkopere groepsetten daar veel te gevoelig voor zijn.