Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskledij: allerhande - Forum Wereldfietser

fietskledij: allerhande

dag mensen,

ik ga binnenkort dagelijks naar mijn stageplaats fietsen.

ik moet dus door het natte belgenweer 40km elke dag afleggen. Wat zouden jullie kopen om het hele jaar door te geraken.

ik dacht aan het volgende

1)warm + droog: zweet ondergoed: zowel shirt als broek, maar moet die broek dan een zeem hebben ? als buitenkledij: een truitje en een broekje

2)warm+regen: hetzelfde maar dan met regenpak ? tja nat ben je dan toch, van het zweet of de regen (deze situatie zal wel niet vaak voorkomen)

3)kouder : zweetondergoed + koersshirt als broek misschien een lange koersbroek ? (kan je eigenlijk twee keer een zeem aandoen, in de onderbroek en koersbroek ? ik denk dat dat moeilijk wordt dan zit je echt op een pak zeem

4)kouder+ regen: weer het regenpak aan

5)vriezen : ondergoed+shirt+jack en handshoenen
6)vriezen en regen: misschien de trein nemen haha.

laat maar weten wat jullie kopen enzo, heb enkel maar een koersbroek gehad, maar dat was als ik ging trekken, 8 -9 uur per dag op de fiets en voor de rest gewoon een polo.

ik zweet wel redelijk veel maar dat kan meer te maken hebben met katoenen ondergoed waarmee je een siberische winter doorkomt.

voor de schoenen zou ik ofwel een overtrek gebruiken (met gewone schoenen) ofwel MTB schoenen kopen die tegen de regen kunnen: bestaat dit ? het moeten dus gewone wandelschoene zijn met een plaatje erin. Heb ook nog Time schoene en pedalen maar dat is er wat over.

hartelijk dank mensen
groetjes fillemon

Voor 20 km (enkele reis) zou een zeem niet nodig hoeven wezen. Ik heb dergelijke afstanden woon-werk ook gefietst en eigenlijk had ik daar geen "aparte" kleding voor. Een goed ademend bergsportjack (eerst TNF, daarna Berghaus) en een ademende AGU regenbroek (iets goedkopere klasse dus) hebben me door alles heengeloosd.

Fedor schreef:Voor 20 km (enkele reis) zou een zeem niet nodig hoeven wezen. Ik heb dergelijke afstanden woon-werk ook gefietst en eigenlijk had ik daar geen "aparte" kleding voor. Een goed ademend bergsportjack (eerst TNF, daarna Berghaus) en een ademende AGU regenbroek (iets goedkopere klasse dus) hebben me door alles heengeloosd.
Een zeembroek fietst natuurlijk wel lekker. Ik zou inderdaad ook uitgaan van "gewone" kleren, maar dat is niet ieders keuze,
Ik gebruik bij het kiezen een paar temperatuurregeltjes:
# Flink onder nul heb je geen regen. De jas hoeft dan niet zo waterdicht te zijn.
# Bij strenge vorst* de inspanning aanpassen aan de situatie. Ga je zweten in de kleren, dan ga gewoon wat langzamer fietsen.
# Direct boven nul werkt een ademende jas het best. Regen is bij 15 graden dus vervelender dan bij 5 graden.
# Vanaf 15 graden is een korte broek mogelijk.
# Vanaf 15 a 20 graden is een lange regenbroek zinloos.
# Vanaf 22 graden slechts één laag.
# Beter onderarmen en onderbenen goed isoleren dan de body te warm en de handen en voeten te koud.
Groeten,
Leon
*: strenge vorst: iets van vroeger denk ik, net als dat witte spul dat je nog op de toppen van de Alpen ziet liggen :roll: :wink:
fillemon schreef:voor de schoenen zou ik ofwel een overtrek gebruiken (met gewone schoenen) ofwel MTB schoenen kopen die tegen de regen kunnen: bestaat dit ? het moeten dus gewone wandelschoene zijn met een plaatje erin. Heb ook nog Time schoene en pedalen maar dat is er wat over.
Dit is een site (niet per se dé) die schoenen met plaatjes erin verkoopt, waarmee je ook kan wandelen:

Klik mij

Hier is een wat uitgebreidere lijst met veel meer modellen:

Klik mij ook

Ze bestaan dus wel, je hebt ze ook als bergschoenen en nog veel meer modellen en merken. Moet je even zelf bekijken wat je wilt hebben en dan beslissen of je ze online wilt kopen of gewoon ergens waar je de schoenen kan passen. Van Shimano hoor/lees ik dat ze een maatje kleiner vallen, dus als je maat 45 hebt moet je maat 46 schoenen nemen (of moet ik dan zeggen maatje groter vallen :? ). weet overigens niet of dit voor alle modellen geldt.

hartelijk dank allemaal voor de tips,

het lijkt allemaal heel "doorleefd"

dus ik zou het best een wind en waterdichte jas kopen die goed ademt.
en voor de rest misschien een regenbroek.

toch denk ik dat ik op rug teveel zweet om gewoon kleding aan te doen.

een regenbroek zal ik zowiezo wel kopen tenzij ik zo'n super ademnde broek kan krijgen ook. (zoals die vest).

heel erg bedankt fedor,
een mooi lijstje leon, dat is absoluut waar wat je zegt. ik heb alleen schrik als ik bijvoorbeeld een zweetonderhemdje aandoe, en daarboven een katonen polo en dan een windjack, dat het katoen het water vast gaat houden. alle lagen moeten eigenlijk zweet doorlatend zijn. dat is niet zo evident.

ik weet niet waar jullie fietsen maar ik moet echt wel wat helling op en af, en dus niet zweten zit er denk ik niet in.

die schoenen lijk me een goed alternatief, als je elke dag door wind en regen moet, dan wil ik dat niet doen met gewone schoenen die drogen minder goed denk ik. en ook de kostprijs is niet overdreven. kga wel beginnen zonder en dan zie ik nog.

ga eens goed kijken naar die outdoor sites, met zaken zoals berghaus, ze kosten wel een een smak geld, maarja, als je er dan 10 jaar mee rondtuft kan dat wel.

merci mensen

Waarom zou je katoen aandoen? Dit houdt vooral water vast. Gezien je toch zo'n afstand aflegt, neem ik aan dat je op je stage plaats je wel gaat omkleden (liefst na een douche?
Ik douche mij ook op het werk, maar leg gelukkig niet zo'n afstand af. Ik heb dan ook geen speciaal fietskledij, en draag op mijn werk toch meestal kleren van de werkgever. Enige "probleem" dat ik heb is dat mijn kastje zo begint te stinken. Mijn tshirt hang ik wel buiten de kast, maar mijn (vuil) ondergoed los in de kleedkamer laten hangen lijkt me ook wat asociaal...

ik kan daar geen douche nemen, althans dat is nog niet voorzien.
dat katoen gaat er idd aan moeten geloven, heb een fiets truitje besteld,
ga zien hoe dat verloopt.
had vandaag extra ondergoed bij, wil even een ander hemdje aandoen, wat zie ik: had een kussensloop in plaats van een hemdje in mijn tas gestoken. :D ; tja dan maar doen of er niets aan de hand is en lekker verder zweten.

Ach, ik heb ook op een stageplaats in de wc gestaan met een washandje waarna ik mij omkleedde :wink: (voor mij ook niets voorzien). Wat later in de week vond ik dan toch een douche die ik kon gebruiken.