Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent proppen? - Forum Wereldfietser

Tent proppen?

Hoi,

Ik heb deze week een nieuwe tent gekocht, Helsport Ringstind 2.
Vandaag was het mooi weer en had ik tijd om deze even voor proef op te zetten. Dat ging allemaal prima, ik had hem in een paar minuten staan.

Tijdens het opbergen wilde ik het doen zoals ik het met al mijn vorige tenten heb gedaan, namelijk lichtjes opvouwen en dan volgens het formaat van de tentzak oprollen. Echter lukt het met deze tent niet erg. De stof is dusdanig glad dat de rol weer uit elkaar valt. Er zit dan niets anders op om de tent lichtjes in de tentzak te proppen.

Van mijn slaapzak weet ik dat dit geen enkel probleem is, maar kan ik dit ook met de tent doen?

Michiel.

Geen probleem.

Het is voor een nylon tent zelfs beter om te proppen. Elke keer dat je volgens een vast patroon vouwt krijg je vouwlijnen. Dus proppen is een goede methode om je tent in het foudraal te krijgen.

Paul Snoeij

Idd beter om te proppen. Anders krijg je zwakke plekken op de vouwnaden (vooral grondzeil is gevoelig).

Mijn tent heeft een vrij stug grondzeil. Proppen lukt dan niet, maar onzorgvuldig vouwen werkt ook. Soms is het het beste om het allersimpelste te doen!
Leon

Ik had wel het idee dat het kon, maar ik ben nu helemaal overtuigd.
Dank!

Michiel.

Even een toegevoegde vraag. als je een slaapzak in tas stopt/prop, moet je deze dan uitelkaar ritzen of maakt dat niet uit.

mario

Het handigst is om het laatste stukje geritst te laten, en verder dus open

mario schreef:Even een toegevoegde vraag. als je een slaapzak in tas stopt/prop, moet je deze dan uitelkaar ritzen of maakt dat niet uit.
mario
Helemaal uit elkaar ritsen, dan heb je minder kans dat je de ritssluiting sloopt als je deze knikt bij het proppen. Heel klein stukje vast kan dus in principe ook nog wel.

Altijd de rits helemaal open. Door het knakken van de dichte rits zal deze stuk gaan. Dit geldt eender voor slaapzak en tent.

Altijd proppen oftie nu droog of zeiknat is en de rits helemaal los. Nog een voordeel...je bent snel weer op pad :roll:

Spironski schreef:Altijd de rits helemaal open. Door het knakken van de dichte rits zal deze stuk gaan. Dit geldt eender voor slaapzak en tent.
Hoi,
Ik twijfel aan jullie stelling dat een open rits minder kwetsbaar is. In alle gebruiksaanwijzingen van wasbare buitensportspullen lees ikaltijd dat je de ritsen en klittenbandsluitingen dicht moet maken voor het wassen.
Het openmaken van de ritsen van een tent voordat je hem opbergt lijkt me wel behoorlijk dubbel werk allemaal. Als je hem opzet moeten de ritsen immers weer dicht - onhandig.
Leon

Wij proppen de drijfnatte tent iedere ochtend met dichte ritsen in een kleine rugzak die boven op de achtertassen gaat. Nog nooit problemen met ritsen gehad. Voordelen zijn je kan lekker snel weg je houdt je natte tent gescheiden van de rest van je bagage en je hebt een kleine rugzak voor wandelingen en/of boodschappen.

Ronald

Het proppen van een (donzen) slaapzak is wat zwaarder dan een tent in een foudraal proppen. Ritsen van een slaapzak hebben het dan misschien zwaarder te verduren?

Ik twijfel aan jullie stelling dat een open rits minder kwetsbaar is. In alle gebruiksaanwijzingen van wasbare buitensportspullen lees ikaltijd dat je de ritsen en klittenbandsluitingen dicht moet maken voor het wassen.
Het zou kunnen zijn dat het hier om "tegenstrijdige belangen" gaat. Meestal zullen fabrikanten dat zeggen om hun kostbare coating te beschermen die aan de binnenkant zit. Een kapotte rits is dan van minder belang. Bij slaapzakken en tenten is dit denk ik wat minder aan de hand.
Als je een rits in gesloten toestand gaat proppen komt er kracht te staan op de vertandingen die in elkaar moeten sluiten, met slijtage als gevolg. Op den duur kan dat waarschijnlijk toch uitmonden in een openspringende rits.
In mijn tijd bij buitensportzaken kwam dit ook wel vaak naar voren als er weer een slaapzakrits vervangen moest worden.

Spironski schreef:Als je een rits in gesloten toestand gaat proppen komt er kracht te staan op de vertandingen die in elkaar moeten sluiten, met slijtage als gevolg. Op den duur kan dat waarschijnlijk toch uitmonden in een openspringende rits.
In mijn tijd bij buitensportzaken kwam dit ook wel vaak naar voren als er weer een slaapzakrits vervangen moest worden.
Vooral als je zo'n slaapzak in een compressie foedraal propt en dan de bandjes aantrekt neem ik aan.

Groetjes,
Frank

Rits helemaal open en naad voor naad (bij dons dus: tussenschot voor tussenschot) in het foudraal proppen.
Elastiek ontspannen van capuchons e.d. Rits van een evt. vakje binnenin zou ik voor m'n gevoel dichtdoen.

Een donzen slaapzak beter niet vouwen: door teveel druk op de naden van de tussenschotten kunnen tussenschotten losgaan. Hierdoor kan dons zich verplaatsen en samenklonteren. Hierdoor krijg je loze ruimtes en mogelijk een wat mindere nachtrust als je 's nachts wakker wordt door koude plekken.

Proppen, rits open, elastiek ontspannen.