Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn Shimano kettingbladen Deore en LX compatibel? - Forum Wereldfietser

Zijn Shimano kettingbladen Deore en LX compatibel?

Heb een crankset Deore 2006 (FC-M530, octalink). Na 8000km, waarvan 2000 in de bergen, is het binnen- en middenblad aan vervanging toe.
Het is een 44-32-22, 104mm voor de 2 buitenste, 64mm voor het binnenblad, 4-armig. Op de binnenste kettingbladen staat de vermelding "SHIMANO SG X M9 S-22 (resp.S-32)".

In de catalogus van Rose Versand vind ik enkel SG-bladen voor de Deore 530, passen die wel?. Vraag me af waar die X dan eigenlijk voor staat. Het binnenblad kost 5euro, de 32 kost 22.50.
Maar kijk ik nu bij LX, dan is de prijs goedkoper, snap er niks van ???????

Je hebt LX 9 SG 4-arm, daar kost het middenblad 19,90 (binnenblad 9,90) en je hebt blijkbaar LX 9 SG-X 4-arm ab Bj. 2005, en daar kost het middenblad (32) zelfs maar 17.50 (en het binnenblad 5 euro, de helft van de niet SG-X versie).

Kan ik nu die LX SG-X bladen monteren op die Deore set ??

Voor slechts 8.50 meer heb je daar ook een TA-Chinook 32 (104mm), is ook deze compatibel?

Thx

Zelf zou ik voor stevig gebruik kiezen voor TA. Zie http://www.specialites-ta.com/produits/plateauxbmx.htm# voor wat er leverbaar is. Er staat bij de Chinook buitenbladen een sterretje omdat die blijkbaar in twee soorten bestaan (18 en 23 mm). Wat dat precies betekent weet ik niet (zelf hebben we op de fietsen van mijn vrouw en mijzelf cranks met de traditionele touring steek van 110 mm).
Met TA heb je zoals je kunt zien ook ruim keus in het aantal tanden op het blad. Als je dat gaat veranderen moet je vermoedelijk echter ook het buitenblad vervangen (voorderailleurs zijn kieskeurig over de sprong tussen middelste en buitenste blad), en moet je voorderailleur iets hoger. Een beetje is meestal geen probleem. Maar misschien vind je 44t wel prima.
Wim

Willem Jongman schreef: Er staat bij de Chinook buitenbladen een sterretje omdat die blijkbaar in twee soorten bestaan (18 en 23 mm). Wat dat precies betekent weet ik niet
slaat op de breedte van de sterpoten, dus de aansluiting van het buitenblad op het crankstel