Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overbelasting gewrichten - Forum Wereldfietser

Overbelasting gewrichten

Zopas de Vlaanderen Fietsroute uitgereden in 9 dagen . Heb ondervonden tijdens de doortocht in de Vlaamse Ardennen dat een beladen trekkingsfiets een serieuze aanval op knie- en enkelgewrichten kan betekenen. Heeft iemand hieromtrent tips of ervaringen om dit tot een minimum te beperken ?

Minder meenemen, een lichter verzet rijden, en misschien kortere cranks. 170 en zeker 175 mm cranks zijn te lang voor mensen met korte benen. Misschien ook eens kijken naar de zadelhoogte. De optimale afstand van bovenkant pedaal tot bovenkant zadel is volgens velen ongeveer 1,08 keer de binnenbeenlengte.
Mijn linkerknie is ook niet wat hij moet zijn, en daarom rijd ik de eerste dagen meestal met een elastiekverband om mijn knie, totdat de spieren weer sterker zijn geworden.
Wim

Inderdaad....zoals willem schrijft werkt bij mij ook zo....iets met een onregelmatige knieschijf bij mij....
Ik zorg dat ik mijn traptempo minimaal op 90 of daarboven houd, en opwarmoefeningen doen. De eerste dag 50 km. in plaats van direct veel kilometers draaien...maar het is zo verleidelijk om nog even de volgende 25 km door te rijden :-)

Succes, nu je weer thuis bent.

Gr hans

Groet

Bij mij geldt wanneer kniepijn optreedt het zelfde als bij Willem: lichter trappen dus lager verzet, minder snel willen, meer rust nemen, dagetappes korter.
franks4 schreef:Zopas de Vlaanderen Fietsroute uitgereden in 9 dagen . Heb ondervonden tijdens de doortocht in de Vlaamse Ardennen dat een beladen trekkingsfiets een serieuze aanval op knie- en enkelgewrichten kan betekenen. Heeft iemand hieromtrent tips of ervaringen om dit tot een minimum te beperken ?
Naast alle andere goede tips:
knieen warmhouden, dus onder de 16 graden niet met blote benen rijden,
sommige mensen hebben een draaiende beweging met de knie Als je voet dan vast is gefixeerd op het pedaal (klikpedaal, profielzolen, veters heel strak) kun je daar last mee krijgen.

En dan ga ik er maar van uit dat er verder niets bijzonders aan de hand is, zoals bijvoorbeeld een onopgemerkt beenlengteverschil. Dat laatste is namelijk ooit de oorzaak geweest van de beschadiging van mijn linkerknie. Bij het lopen heb ik daarom aan een kant nu een kleine hakverhoging (5mm dwz ruim eenderde van het lengteverschil) en bij het fietsen aan een kant een 5 mm verhoogd pedaal
Wim

Warm houden is bij mij de crux. Een paar kniestukken wegen bijna niks en bewijzen goede diensten tijdens frisse ochtenden. Voor koeler weer heb ik een fijne overbroek met bovenbeen- en kuitstukken van windstopper.

Mmm.., dit is wel een komplex onderwerp. Ik zelf rijdt met een "lewedge" van een paar milimeter tussen mijn cleat en mijn schoen. Hierdoor wordt de voet iets gekantelt. Waardoor mijn knie in een rechte lijn door de trap beweging heen geweegt. Bij de meeste mensen beweegt de knie zijdelings gedurende het trappen wat vaak op een fiets vakantie tot problemen leidt.

Zowie zo, zoals eerder opgemerkt, spinnen in een hogere kadans is "veel" beter voor de gewrichten, wat vaak betekend dat je eerder moet schakelen en soms wat minder hard de berg op gaat etc.. Een kwestie van gewenning, maar het betekend vaak dat je weer langer door kunt fietsen wat dan de verloren snelheid weer dubbel goed maakt.

Groet,

Stijn

Ik heb meestal een ontstekingsremmende gel bij me, daar ik in de herfstvakantie na een lange regenbui en gewone kleren een chroniche knie-ontsteking kado heb gehad die maanden later nog aansleepte. Ze is er pas uitgegaan tijdens mijn Pyreneëen fietsvakantie.
Licht verzet, zitpositie goed bepalen en weten wat je grenzen zijn. Soms heb ik ook wat last in mijn onderrug. Aspirine kan ook helpen om het melkzuur af te voeren als je last hebt van zware benen.

Het is ook erg belangrijk je zadel goed af te stellen (naar voren/naar achteren). Je knie moet als je been voor is in één lijn loodrecht boven de trapas staan, zo kun je het beste kracht uitoefenen op je trapper. Daarnaast helpt het om veel te trainen vooraf. Zelf fietstochtjes rijden, waarbij je ook gedeeltes fietst in een zwaardere versnelling om het zwaarder te maken en stukjes gaat staan op je trappers. Ook RPMmen of spinnen in de sportschool is een hele goede voorbereiding. Ik heb zelf voor mijn vakantie 3 weken lang 3 x per week geRPMd en het heeft echt heel veel geholpen tijdens mijn fietsvakantie naar Denemarken. Ik had veel minder last van spieren en gewrichten dan mijn vriend, die vooraf niet getraind had. Bovendien hield ik het beter vol dan hij terwijl dat vorig jaar andersom was! :lol:

Misschien iets lulligs nu:

Eiwitten bevorderen het herstel van de spieren (en banden?). Ik heb het verschil (op gevoel) echt gemerkt op mijn grotere reis.

Dus als toevoeging op voorgenoemde mogelijkheden: drink melk (kan ook melkpoeder zijn, met water aanlengen) en bak of kook zo eens een eitje.

Een bekend probleem

Ik ben net enkele dagen terug van mijn eerste fietsvakantie. Ik vroeg er een beetje om door ongetraint op reis te gaan. Maar ik kreeg dus op een gegevene moment flinke last van mijn knie.

Plotseling schoten er bij het begin van een berg in de Jura waanzinnige pijnschuiten door mijn knie. Na de steken kwam er een zeurende pijn die niet over ging tot het moment dat ik stopte met trappen. Soms had ik periodes met veel pijnschuiten en af en toe een tijd niets. Maar het zeurende gevoel bleef en trok zelfs door naar mn voeten op een gegevene moment. 2 Dagen rust hielp niet, de eerste fietsdag na deze rustdagen kwam het gevoel langzaam terug en het werd heviger dan daarvoor. Kracht was ook uit mn knie verdwenen.
Zelfs op het lichtste verzet verging ik van de pijn. Op een gegevene moment besloot ik ( waarschijnlijk heel stom ) bikkel te zijn, door de pijn heen te bijten en op het tandvlees zo hard omhoog te rijden als ik kon. Ik moest ervoor door een flinke pijn barriere, maar gek genoeg trok het daarna weg... blijvend.

Ik vind het nog steeds vreemd, maar ik ben blij dat ik mijn fietsvakantie heb kunnen voortzetten.

Ik heb wel de neiging om nogal zwaar te rijden ( ook/vooral in de bergen ), dus dat zal wel niet geholpen hebben.

Edit:
Misschien hielp het ook wel dat we behoorlijk vaak een eitje kookte en zo nu en dan een pak melk wegtikte :p

Al staat een fietsvakantie garant voor zeer veelzijdige ervaringen, fietsen blijft een eenzijdige beweging. Ik heb me aangewend om standaard 's ochtends en eind van de middag lichaamsoefeningen te doen, en heb dan geen last van mijn gewrichten tijdens het fietsen. Tai chi bijvoorbeeld, of yoga. Een prettige oefening om dagelijks een aantal keren te doen tijdens een fietsvakantie is de zonnegroet. Google op 'zonnegroet' en je vindt informatie genoeg.

Karin

Veni vidi fietsie