Additionally, paste this code immediately after the opening tag: visum Syrie aan de grens verkrijgbaar? - Forum Wereldfietser

visum Syrie aan de grens verkrijgbaar?

In het landeninformatiebestand van Syrie staat o.a. het volgende:
Yvette Heijnen is er in geslaagd een visum bij de grens krijgen, en van vele andere reizigers (AUS, NZ, VS, DE) is bekend dat dit ook zonder problemen is gelukt.

Wie heeft hier ervaring mee?
In hoeverre is dit zeker?
Bij welke grensovergang komend vanuit Turkije is wel/geen visum verkrijgbaar?

Bijvoorbaat dank.

Samuel

Hi Samuel,
Ik heb Yvette gevraagd te reageren.
Succes!
Rena :wink:

niets is zeker, want alles veranderd daar steeds. ik zou zeggen, gok het er lekker op; waarschijnlijk komt het wel goed, en zo niet dan ga je ergens anders de grens over. heb je daar geen zin in dan is het aanvragen van een visum bij oa het consulaat in istanbul een eitje; binnen een middag geregeld, enige irritante is dat je er ook een aanbevelingsbrief van de nl ambassade bij moet doen en die kost nou net weer dertig euro (ofzo) extra..

Hoi Eelco,
Bedankt voor je reactie. Ik lees hem nu ik al in Syrie zit. Op school ben ik vroeger geleerd dat als je iets niet weet het moet vragen. Dat heb ik dus gedaan in mijn bovenstaande post. Maar tijdens het reizen heb ik ook geleerd dat als je iets niet weet, het ook gewoon kunt proberen en dat werkt meestal erg goed. Dus ben ik naar de grens gefietst waar ik zonder problemen een visum kon kopen voor ongeveer 25 euro's. En dat terwijl de Lonely Planet schrijft: you MUST (ja met hoofdletters) obtain a visa in advance.
Groeten uit Aleppo.

veel plezier in syrie dan maar! was ook van plan er komend najaar nog eens op bezoek te gaan, maar dat lijkt helaas niet te gaan lukken. daarnaast nog een goede les ook; lonelyplanet is leuk, maar kwa in mijn ervaring toch meestal niet heel erg op de hoogte van huidige sitautie. geniet van de mabroeimie en andere baklava's en de groeten aan de mensen in het spingflower hostel (of heb je elders je intrek genomen?)
EDIT, opgelost
In april vanuit Jordanie naar Syrie gefietst. Aan de grens (Dera'a) zonder problemen een visum gekregen.
Visum (34 dollar) moest inderdaad in dollars afgerekend worden, maar als je bij het wisselkantoor / hok naast de douane aangeeft dat het voor een visum is, kan je lokale valuta of euro's inleveren en dan krijg je een ontvangstbewijs mee voor 34 dollar, zonder dat je daadwerkelijk dollars hoeft te ontvangen.
Dit lever je in bij de douane en je krijgt je visum mee. Was totaal nog niet eens een half uurtje werk.

Sowieso is het in Syrie handig om cash (euro's / dollars) bij te hebben. Veel pinautomaten zijn niet geschikt voor Mastercard / Maestro-pinpassen.
Je moet soms even zoeken waar je kan pinnen.