Additionally, paste this code immediately after the opening tag: baby vervoeren - Forum Wereldfietser

baby vervoeren

Hallo,

M'n vriendin is nu zes maanden zwanger.

We hebben geen wagen en het babyonthaal ligt op 2km van de deur. Dat is net iets te ver om dagelijks te voet te doen.

Hoe veilig zijn deze dingen voor baby?

http://www.tweeplustwee.nl/accessoires.html

Krijgt een baby dan niet te veel schokken?

Sammy

Al weer een paar jaar geleden dat we met een baby fietsten.
Wij maakten een autozitje met spanbanden vast aan het frame van de BOB kinderfietskar. Stevige constructie.
Nooit problemen mee gehad.

Jan

Voor heel jonge kinderen geeft het inderdaad teveel schokken denk ik. Helaas zijn er tot een maand of negen problemen met alle alternatieven, zodat dit misschien toch nog de minst slechte is. In elk geval zou ik de kinderkar brede comfortabele banden geven zoals de Schwalbe Big Apple (die lopen ook nog eens heel licht). De meeste kinderkaren hebben 20 inch wielen, en de Big Apple is dan zelfs in 60 mm breed te krijgen, al zal dat niet altijd passen. De standaard banden die meestal op zulke karren gemonteerd worden zijn erg goedkoop (je kunt ze net zo goed weggooien), rollen zwaar en zijn relatief stug en oncomfortabel.
Wim

Zelf geen ervaring. Ik weet niet of er mensen feedback hebben op deze systemen: http://home.versateladsl.be/vt6100788/kinderen.html
En het hangmat-systeem dat je zelf aanhaalde lijkt me toch ook schokdempend.
Ik weet ook niet hoe gemakkelijk een "babyrugzak" is op de fiets?

Kijk eens op www.fietsenmetkinderen.info; daar kun je voldoende inspiratie op doen!

Sandra

En je vindt er ook meer info over het systeem dat GoDiva noemt.

Sandra

Op m'n eigen fiets heb ik al van die Big Apple banden. Ze zijn werkelijk super. Het lijkt me idd nuttig ze op een fietskar te plaatsen.

Over die maxicosi achter op de fiets ben ik niet overtuigd.

M'n fietsenmaker vertelde dat je je fiets wel eens moet loslaten, en dat die dan al te vaak z'n evenwicht verliest én valt...

Heb ook al mensen gehoord die gewoon met een draagdoek rond de buik fietsen. Waarschijnlijk mag dit juridisch niet eens?

sammyvdc schreef:Heb ook al mensen gehoord die gewoon met een draagdoek rond de buik fietsen. Waarschijnlijk mag dit juridisch niet eens?
:oops: Ik heb mijn kinderen totdat ze zelfstandig konden zitten gewoon in een draagzak op m'n buik gehad als ik ging fietsen. Dit beviel prima maar of het wettelijk gezien mocht? Geen idee maar ik vond het op dat moment beter voor de gezondheid/ontwikkeling van mijn kinderen.
Nu zie ik wel eens ouders rondfietsen met inderdaad een baby in een wagentje achter de fiets. Wanneer ze over 'niet-asfalt' fietsen dan ben ik blij dat ik die baby niet ben; het lijkt enorm te schokken en ik weet niet welke uitwerken dat op de hersentjes en de gemoedsrust van zo'n klein kindje heeft. :cry:
Nadat mijn kinderen zelfstandig konden zitten heb ik ze op mijn eigen fiets, in stoeltjes, laten zitten. Gezellig één voorop en later ook één achterop. Tijdens het fietsen konden we gezellig kletsen, zingen en praten over wat we onderweg allemaal zagen. Persoonlijk lijkt mij een nadeel van de karretjes die achter de fiets gehangen worden, dat het contact met de kinderen veel minder danwel er niet is. Of zie ik dit verkeerd?
Voordeel is natuurlijk wel sta het slapen erin hoogstwaarschijnlijk lekkerder is dan in een fietsstoeltje :) .
Nu ik net terug ben als Belg in Nederland merk ik een groot verschil op. In Nederland plaats écht iedereen z'n kinderen in een bakfiets, in Belgie doet niemand dat.

Waarschijnlijk zijn die bakfietsen hier moeilijker te verkrijgen. Ik heb er een keer een geprobeerd en die bakfiets rijdt écht niet lekker. Wanneer de kids achteraan zitten kan je er toch ook mee praten. En hebben ze daar niet veel meer beweegruimte?
Hoi,

Hele kleine kinderen vervoeren is en blijft een lastig verhaal.

Een maxi cosi achterop de fiets of stevig in een fietskar gebonden krijgt dezelfde klappen als de fiets of de kar zelf. Lijkt me niet fijn als je net een paar maandjes oud bent.

Een babyschaal of een hangmatachtige constructie in een kar is al beter. Het schommelt meer dan dat het schokt behalve als je echt over serieuse hobbels gaat of de stoep op en af. Dat moet je dan een beetje voorzichtig doen.

Zelf hebben we ons zoontje vanaf vier maanden in een fietskar met babyschaal (die van weber) vervoerd hij kon er geen genoeg van krijgen.
Met vijf maanden op vakantie geweest en als er een dag niet gefiets werd wilde hij toch graag even in de kar liggen anders werd hij boos.

groetjes

Laura
Iemand een idee waar ik zo'n fietskar tweedehands kan vinden?

Mijn voorkeur gaat naar de Capitain XL.

http://www.tweeplustwee.nl/accessoires.html

Cheers,
Sammy
sammyvdc schreef:Nu ik net terug ben als Belg in Nederland merk ik een groot verschil op. In Nederland plaats écht iedereen z'n kinderen in een bakfiets, in Belgie doet niemand dat.
Ja, dat is de nieuweste hype hier. Maar... erg lokaal bepaald hoor. Waarschijnlijk ben je in Amsterdam geweest, daar zijn ze erg populair. Buiten de grote stad zie je ze amper.

We waren in Amsterdam, maar daar heb ik er geen gezien.

Hier in Brussel al wel een hele boel. Natuurlijk rijd ik hier ook wat vaker rond ;-)

Als je dus iemand weet die er van één vanaf wil :-)
Geen ideemeer waar ik het tegen kwam (was het hier?) maar vond het wel een mooie opmerking. "De bakfiets is de SUV van het fietspad"
Waren overigens meer die dat vonden want met googelen naar bakfiets en SUV kwam ik deze tegen. Who needs a SUV
sammyvdc schreef:Nu ik net terug ben als Belg in Nederland merk ik een groot verschil op. In Nederland plaats écht iedereen z'n kinderen in een bakfiets, in Belgie doet niemand dat.

LOL!

Wat de aardigheid is van bakfietsen met kinderen is mij nooit duidelijk geworden. Het zijn logge ondingen, en klimmen kun je er al helemaal niet mee. Kortom, totaal ongeschikt voor vakantiegebruik, behalve misschien als alternatief voor de bolderkar. Hetzelfde geldt overigens ook voor kindertandems met het kind voorop: alsof je een rijnaak bestuurt.
Wij hebben onze kinderen de eerste maanden in een draakzak op de buik vervoerd, maar eigenlijk is dat best gevaarlijk (ik zou het niet meer doen). Als er wat gebeurt is je bloedeigen kindje je airbag, met alle gevolgen van dien. Het hangt ook een beetje van het seizoen af. Als het vriest moet je toch ook een beetje oppasen met uitstekende kinderledematen en zo. Ik denk kortom dat je het eerste half jaar of iets langer gewoon moet accepteren dat je het fietsen beperkt moet houden. Vanaf 6-9 maanden gingen de kinderen in een Bobike kinderzitje voorop de fiets (en vanaf twaalf maanden met een helmpje). Dat ging prima, zolang je het beperkt tot korte ritjes. Die afstand kan overigens snel groter worden. Toen we later in Engeland gingen wonen hebben we vanwege het gevaarlijke verkeer alsnog een kinderkar gekocht, en onze conclusie is dat dat tot een jaar of vijf echt de veiligste oplossing is. We hadden het eerder moeten doen. Het fietst goed. Je kunt er als je er een goede fiets voor hangt goed mee klimmen, en ook nog wat extra bagage meenemen. Het is wel zaak op te letten dat de kar niet al te klein/laag is, want anders wordt het voor wat grotere kinderen al snel te laag. Je wilt er toch zeker tot vijf jaar mee kunnen doen. Daarna kun je ze immers pas op een aanhangfietsje of kindertandem zetten (mischien iets eerder, maar dan vallen ze toch nog wat makkelijk in slaap.
Wim

Hoi Willem,

heb je ooit met zo'n nieuwe bakfiets gereden, zoeen die nu zo populair is? Zo'n tweewielige cargobike van Bakfiets.nl? Ik wel namelijk, ging wel eens boodschappen doen met de cargobike van mijn colllega, en ja het rijdt anders dan een gewone fiets, maar ik vond het verrassend goed gaan. Die fiets trapte amper zwaarder dan een gewone, ook met een aantal emmers latex in de bak. De wendbaarheid viel me heel erg mee, ok straatje keren in een smal straatje ging niet zonder een voet aan de grond te zetten, (misschien had ik langer moeten oefenen) maar met een beetje vaart kon ik er alles mee wat ik ook met mijn stadsfiets kan. Ik kan me voorstellen dat het geen geschikte fiets is voor op vakantie, al vertelde mijn collega dat ze er ook in Limburg vrolijk heuvelop en af reed. Het moest alleen niet te steil worden want dan moesten de kineren er naast gaan lopen. Ze nam de kinderen er pas na 6 maanden in mee, omdat ze de ongeveerde fiets toch te veel vond schokken voor jonge babietjes. Maar dan nog, voor in de stad lijkt het me een prima oplossing.

Die ouderwetse driewielige bakfietsen met drie of zelfs maar een versnelling en een lompe houten bak voorop rijden inderdaad voor geen meter. Je trapt je het leplazerus en als je de bocht om wilt droom je van stuurbekrachtiging.

Met de zit/ligtandems heb ik zelf helaas geen ervaring, ik had het graag uitgeprobeerd. Wel ben ik in Duitsland een gezin met twee kinderen tegengekomen die met twee van die fietsen op vakantie waren. Ze vertelden dat dit prima ging. Tuurlijk even wennen aan het andere stuurgedrag, maar goed te doen, zeker als je al aan een gewone tandem gewend bent. Ze vertelden dat het wel zwaar fietsen was, maar ik heb me er ook over verwonderd hoe ongelooflijk veel bagage ze meehadden. Gote gezinstent, tafel plus vier stoelen, driepits gasfornuis, noem maar op. En dat lijkt me inderdaad niet lekker meer fietsen, kind voorop, tassen achterop en dan ieder ook nog een Bob Yak erachter.

Een draagdoek op de buik lijkt me ook eng, maar er zijn ook rugdragers. Zouden die voor het eerste jaar niet geschikt kunnen zijn?

Ja, ik heb inderdaad wel eens met zo'n bakfiets met twee wielen gereden. Ze fietsen natuurlijk beter dan een ouderwetse grote bakfiets, maar dat is niet moeilijk. Net als die logge kindertandems met het kind voorop blijf ik het Rijnaken vinden, en niet geschikt voor fietsvakanties. Ik blijft het een malle grachtengordel rage vinden, vergelijkbaar met Kronans en omafietsen; een kinderkar is wat mij betreft een veel veiliger en handiger alternatief. Dat fietst niet alleen veel beter, maar kan ook achter meerdere fietsen, en kan bijvoorbeeld op school blijven staan, waarna de andere ouder de kinderen weer komt ophalen.
Wim

Cruciaal is natuurlijk altijd de vraag wat je wilt. Voor een fietsvakantie in Nederland met niet teveel kilometers, kom je met een bakfiets ongetwijfeld een heel eind.
Heb je andere ambities (heuvels, bergen, lange reis, lange afstanden etc.), dan moet je veel kritischer naar je materiaal kijken. Wat dat betreft maakt het geen verschil of je nu met of zonder kinderen reist. Ook binnen de Wereldfietser zijn heel wat mensen die hun eerste fietsvakanties op een stadsfiets en met krantentassen maakten. Onmogelijk? Tuurlijk niet.

Sandra