Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Huttentrektocht in het land van Maas en Waal, 27-28 oktober - Forum Wereldfietser

Huttentrektocht in het land van Maas en Waal, 27-28 oktober

Huttentrektocht in het land van Maas en Waal, 27-28 oktober
De huttentocht staat er weer aan te komen. Dat betekent kamperen zonder tent. Hè hè, eindelijk met weinig bagage fietsen!
We beginnen deze keer in Veenendaal, steken de Rijn over, steken de Waal over en we steken dan óók nog eens de Maas over, tjonge jonge, ja ja, om uiteindelijk in Beers aan te komen waar dan eindelijk die trekkershutten voor ons klaar staan.
We doorkruisen zowel zaterdag als zondag prachtige stukken van de Betuwe en het Land van Maas en Waal.
Eind oktober zijn de bladeren aan de bomen al helemaal gekleurd, een genot om doorheen te fietsen. De ervaring leert dat het toch vaak nog mooi weer is, ook in die periode. Meld je dus snel aan, er is maar een beperkt aantal plaatsen.
Wanneer: 27-28 oktober
Startpunt: station Veenendaal-De Klomp zaterdagochtend 27 oktober om 10.15 uur. Dat is ook weer het eindpunt zondagmiddag.
Camping: de Barendonk, Millseweg 13, Beers, tel 0485-321551 of 06-17044972
Aantal deelnemers: maximaal 18 slaapplaatsen in 4 gereserveerde hutten
Kosten: per persoon bij volle bezetting € 10,50
Eten: we gaan proberen zaterdagavond zelf te koken. Je kan gebruik maken van het gasstel in de trekkershut, maar we kunnen ook in de zgn. droogzitruimte zitten, waar een gasstel en koelkast staan. Neem dus je pannetje mee, zaterdag kunnen we onderweg wel ergens nog boodschappen doen voor de bekende “pasta met pesto”, of iets anders uiteraard.
Restaurants zijn er o.a. in Cuijk, 6km van de camping.
Zorg verder zelf voor de lunches zaterdag en zondag en het ontbijt zondagochtend.
Trekkershut
Een trekkershut is een houten blokhut op een camping met een oppervlakte van ongeveer 12 tot 18 m². Wij hebben 2 gewone blokutten en 2 plus-hutten. De hutten zijn ingericht voor 4 of 5 personen.
De inventaris van een trekkershut:
* Stapelbedden met matrassen en kussens (slaapgelegenheid voor 4/5 personen)
* Eettafel met 4/5 stoelen.
* Gasstel
* Stoffer en blik, emmer, dweil, bezem
* Afwasteiltje, jerrycan, 4 kledinghaken en een waslijn
* Afvalbak, picknicktafel
Wat dien je zelf mee te nemen?
* Een slaapzak om in te slapen
* Pannetje om in te koken
* Toiletspullen voor gebruik in het toiletgebouw van de camping
Tent: de mogelijkheid bestaat om ook je eigen tentje op te zetten
1 dagje mee? Geen probleem, zo’n 6km van de camping vind je station Cuijk, dat is met de trein in ruim een uur naar station Veenendaal-De Klomp.
Aanmeldingen: uitsluitend via email bij jimvandenberg@jimvandenberg.nl.

Ik ga mee!
Douwe ook....

Wie komt ook? :)

Ik ben er ook bij Blanche!
Jimbo

Veenendaal-De Klomp: wie heeft die oerkneuterige naam ooit bedacht, maar tegenwoordig stopt daar iedere Intercity. Naast dit station is een groot parkeerterrein.
De huttentrektocht had mij wel leuk geleken, maar ik vertrek 28 oktober naar Thailand.

Lijkt mij gezellig. Ik wist niet zeker of ik dan terug zou zijn maar dat is wel het geval. ik heb echter en heel klein probleempje: ik heb geen fiets want die blijft achter in Thailand.
Kan ik bij iemand achterop?

update 10 oktober 2007
Er zijn inmiddels 18 aanmeldingen voor de plekken in de trekkershutten, die zitten dus nokvol. Tentjes zijn nog altijd welkom.

kaartjes
De route en de Google-kaartjes kan je vinden op de volgende link.

km zaterdag 27 oktober
0 Veenendaal-De Klomp
1 van station ri westen: na 1km Grebbelinieroute
10 bij paddestoel 20269 rechts ri Elst: Lustwaranderoute
16 bij Elst: pontje over, meteen links
19 na 3km rechts Midden-Betuweroute volgen
23 ga door Lienden
31 bij Echteld rechts: "Rondje Rivieren" volgen
33 na 2km brug over
34 na brug links langs Beneden Leeuwen, "Rondje Rivieren" volgen
40 na 5km route verlaten: rechts Noord-Zuidweg op
48 Noord-Zuidweg afrijden tot pontje, daarna links LF12 volgen
door Ravenstein en Grave fietsen
70 na Grave LF12 verlaten: rechtdoor blijven op Vegetasscheweg
76 in Beers via Broekhofstestraat - Burg.Thijssenstraat de
Milseweg in, daar is op nr. 13 Camping Barendonk

km zondag 28 oktober
0 van Camping Barendonk naar Cuijk
6 na 6km pontje bij Cuijk over
11 linksaf LF12 door Mook tot paddestoel 24757, hier links LF3
23 via LF3 door Nijmegen naar brug; brug over
32 na brug meteen links 9km "Rondje Rivieren" volgen
37 volgende 5km de "Over-Betuwewroute" via Valburg
46 dan links ri Zetten via "Rondje Rivieren", na Zetten ri pontje
54 na pontje links onder Wageningen, na 8km rechtsaf "Rondje Utrecht"
70 volg nu "Rondje Utrecht" tot aan Veenendaal-De Klomp
Hallo Jim,

Nu ik het gewicht van een tent en een dikke winterslaapzak uitspaar, kan ik mooi een schepje en een zeefje meenemen om naar Romeinse munten e.d. te zoeken. Ook gezien het tempo van jou, zullen we waarschijnlijk wel 2 uur eerder dan normaal aanwezig zijn op de plaats van bestemming.
:)
Ja, sinds het rondje naar Xanten ben ik helemaal leip van die Romeinen. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6875

Misschien gaan we nog even op wild jagen, om deze vervolgens aan een spit boven het kampvuur te braden... :twisted:

groetjes, Fokko

Hoi Fokko,

We kunnen ook op de Batavieren jagen in het rivierenland :lol:

Is er een vuurplaats? Ik neem mijn harp mee :?

Groetje

Eric
Hoi Fokko,
Fokko schreef:Ja, sinds het rondje naar Xanten ben ik helemaal leip van die Romeinen. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6875
En dat als oprjochte Fries. :wink:
Misschien gaan we nog even op wild jagen, om deze vervolgens aan een spit boven het kampvuur te braden... :twisted:
Dat waren volgens mij de Galliërs die dat deden.

Groetjes,
Frank

Lijkt me een leuke tocht, ik ga ook graag mee. Is er nog plaats?

Groet, Hans

update 9 oktober 2007
Er zijn inmiddels 18 aanmeldingen voor de plekken in de trekkershutten: die zitten dus nokvol.
Tentjes zijn altijd welkom.


kaartjes
De route en de Google-kaartjes kan je vinden op de volgende link.

Mexicaan eten
Lusten jullie mexicaans eten? Goed zo, houd er dan rekening mee dat we lekker mexicaans gaan eten tijdens de huttentrektocht :D.

wie gaan er mee?
jim vd berg, eric selles, ger schlangen, willem verdonk, wendy pols, marten zeckendorf, blanche vd meer, douwe vd meer, james hallworth, tim vis, koert schouten, fokko dam, betty kruitbosch, sandra de koster, patrick hoekstra, shant khajo, jeroen hakvoort, marieke van maaren, emiel vd schaft, tom huizinga, (anne roelofsen), wim van eeden, hans korff

jimvdberg schreef:update 9 oktober 2007

Mexicaan eten
Lusten jullie mexicaans eten? Goed zo, houd er dan rekening mee dat we lekker mexicaans gaan eten tijdens de huttentrektocht :D.
[b

Jippie!!!!!!!!!! Jim gaat mexicaans koken :lol:

Blanche schreef:
jimvdberg schreef:update 9 oktober 2007

Mexicaan eten
Lusten jullie mexicaans eten? Goed zo, houd er dan rekening mee dat we lekker mexicaans gaan eten tijdens de huttentrektocht :D.
[b

Jippie!!!!!!!!!! Jim gaat mexicaans koken :lol:
En Fokko gaat een Romeinse krijgsdans doen voor het hoofdgerecht.
Deze salade is een creatie van Caesar Cardini (1896–1956), die als Italiaanse immigrant in 1924 in de Mexicaanse stad Tijuana het restaurant ‘Caesar’s Palace’ opende. Caesar salade is een hoofdgerecht, maar bevat weinig ingrediënten, daar Cardini op het moment van uitvinding niet meer in voorraad had: een zeer eenvoudige creatie die een hit werd. Volgens het origineel recept en traditie bevat de salade een bijna rauw ei (1 minuut gekookt), maar om salmonella-risico te beperken, wordt het in dit recept met zacht gekookte eieren gemaakt.

TOCH WEER DIE ROMEINEN.... :P

(Inge voor het volledige recept: even googelen! :D )

Fokko,

Het blijft toch opmerkelijk: de Romeinen hebben de Galliers er onder gekregen en zelf ook de Belgen. Aan de Friezen hadden de Romeinen zich destijds echter niet gewaagd. De zuidgrens van Friesland lag destijds tot aan de Rijn en het lukte de Romeinen niet om erover te komen. Woon je nu in Alphen ten noorden van de Oude Rijn, of Alphen ten zuiden van de Oude Rijn? Woon je ten noorden, dat woon je nog steeds op historische Friese aarde.
Hallo Bert,

Ik woon natuurlijk nog aan de Friesche kant van de Rijn, de noordzijde.

Helaas, hoezeer de vergelijking met de Galliers ook op gaat....de Friezen zijn wel verslagen en moesten wel degelijk belasting betalen aan de Romeinen....maar er zijn in de tussentijd nog wel aardig wat belastinginners en aanverwanten gesneuveld.....dus die overeenkomst met Asterix en Obelix klopte wel weer. :oops:

Voor de gehele geschiedenis van ons prachtige volk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Friesland

Wordt bijna tijd voor een nieuwe Friesland tocht....al zijn er weinig overblijfselen e.d. van de Romeinen te vinden. Friesland werd alleen als springplank gebruikt voor verdere verovering....er werd wel handel gedreven..

Groetjes Fokko
Fokko schreef:
Wordt bijna tijd voor een nieuwe Friesland tocht....al zijn er weinig overblijfselen e.d. van de Romeinen te vinden. Friesland werd alleen als springplank gebruikt voor verdere verovering....er werd wel handel gedreven..

Groetjes Fokko
Nou Fokko....wat let je?
Organiseren die tocht voor het voorjaar. Kan je mij alvast op het lijstje zetten. Hoe meer WF-ers zoiets organiseren voor elkaar hoe leuker toch?
Marianne, Wouter en ikke gaan waarschijnlijk ook weer een tochtje organiseren in het voorjaar in het oosten van het land. Zullen we de agenda's effe trekken? :)
Blanche en Bert,

Laten we even on-topic blijven....

Het is bijna tijd voor de HUTTENTREKTOCHT.. van "handsome" Jim.

We dwaalden even af,...maar komen weer terug in het LAND VAN MAAS EN WAAL....

:wink:

Nog een dikke week te gaan............... :!:
Het Land van Maas en Waal is een streek in de Nederlandse provincie Gelderland, gelegen tussen de rivieren de Maas en de Waal. Het gebied ligt ten westen van het Rijk van Nijmegen en ten zuiden van de Betuwe en ten Oosten van het hertogdom 's Hertogenbosch. De regio omvat de twee gemeenten West Maas en Waal en Druten met daarin de plaatsen Dreumel, Wamel, Beneden Leeuwen, Boven Leeuwen, Druten, Puiflijk, Afferden, Deest, Horssen, Alphen, Maasbommel, Appeltern en Altforst.

Het gebied is pas laat in de twintigste eeuw ontsloten; daarvoor was het relatief geïsoleerd. Dit komt door de natuurlijke barrières die de Waal en de Maas vormen. Wie er niet moet zijn, trekt er ook niet doorheen. De bevolking is overwegend Rooms-Katholiek, hoewel in de tijd van de Republiek tevergeefs is geprobeerd de reformatie er in te voeren. Het was een arm en achtergesteld gebied, van waaruit ook velen zijn weggetrokken.
Het Maas-en-Waals dialect is sterk op het Brabants geënt en redelijk representatief voor het rivierengebied.
Aan het eind van de twintigste eeuw raakt het gebied zeer in trek als overloop van de Randstad. Historische dijkdorpjes zijn gewild bij Nederlanders die rust en ruimte zoeken, maar toch relatief snel in de Randstad willen zijn.

In 1995 - met de bijna watersnood - wordt een deel van Maas en Waal geëvacueerd. Daarna worden de dijken, ondanks eerder protest van natuur- en milieubewegingen, verbreed en verhoogd.

Het gebied is landelijk waarschijnlijk het meest bekend uit het lied van Boudewijn de Groot, waarvan de eerste zinnen luiden:

Onder de groene hemel, in de blauwe zon
Speelt het blikken harmonieorkest in een grote regenton
Daar trekt over de heuvels en door het grote bos
De lange stoet de bergen in van het circus Jeroen Bosch
En we praten en we zingen en we lachen allemaal
Want daar achter de hoge bergen ligt het Land..... van Maas en Waal.

Dit lied verscheen in 1966 en werd een carnavalshit, maar zo zal Boudewijn de Groot het niet bedoeld hebben... De muzikale inspiratie kwam waarschijnlijk immers uit de Britse hoek.
De tekst refereert aan schilderijen van Jeroen Bosch.