Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rechtopzittend naar Santiago - Forum Wereldfietser

rechtopzittend naar Santiago

Medefietsers,

Prille plannen voor trip naar Santiago de Compostella samen met pa. Hij is fit maar een dagje ouder met stramme rug, en mijn chronische nek- en schouderproblemen maken vooroverhangend fietsen uiterst pijnlijk. Beiden toe aan nieuwe fiets, die na terugkomst ook als regulier stalen ros zal dienen.

Wat is een goede, multifunctionele tourfiets die zich leent voor een rechtopzittende fietshouding?

Nog wat aanvullende informatie: lichte bepakking (geen kampeerspullen), bereik van versnelllingen moet voldoende te zijn voor Pyreneen / Picos, en niet meer dan € 1,000 per fiets zou mogelijk moeten zijn. Het € 600 prijspunt is nog aantrekkelijker, voor wie die uitdaging aandurft..... Schijfremmen????? Heb het niet op slippende remblokjes in regenachtige omstandigheden. Of staat dit gelijk aan vloeken in de kerk?

Oh ja: ik ben weliswaar F maar heb het geloof in damesfietsen reeds lang afgezworen.

Maya

Voor je pa zou waarschijnlijk een ligfiets of een trike ideaal zijn. Nieuw red je dat niet voor 1000 euri, maar tweedehands wel. Houdt het ligfiets plaza in de gaten en huur eens een ligfiets/trike om de proef op de som te nemen.

hallo,

wij rijden momenteel op een Oxford rainbow, als je daar zo een gewoon stuur op zet, zo één zoals op de oude zwarte hollandse fietsen (zoals ze hier in belgie genoemd worden) :lol: dan zit je er heel recht op,
verder zijn dit heel degelijke fietsen, en de prijs hier in belgie komt volgens de site op 680 euro, schijfremmen staan er niet op, maar heb je die echt nodig? :wink:
ps: nee ik heb geen aandelen bij oxford :twisted:
succes in jullie zoektocht en de reis die er aan komt
frank en diane

Voor 600 euro heb je ook een mooie tweedehands Koga hybride, wat nieuwe tandwielen etc, en een stel nieuwe hydraulische Magura HS 33 velgremmen (als je die remmen echt belangrijk vindt dan is dit het beste dat er te koop is). Zet er zo breed mogelijke banden op en je hebt een betere fiets dan een nieuwe van 600 euro (want dat is heus wat weinig). Kijk wel goed of het frame je past.
Wim
maya schreef:... stramme rug, en mijn chronische nek- en schouderproblemen ... € 600 ... Schijfremmen????? Heb het niet op slippende remblokjes in regenachtige omstandigheden. Of staat dit gelijk aan vloeken in de kerk?
Nee, maar als ik met zulke lichamelijke klachten een fiets zocht om zo ver te fietsen zou ik de prioriteit toch in de eerste plaats bij de zithouding leggen. Er zijn tienduizenden fietsers de bergen overgetrokken met remmen waarmee je nu wordt nagestaard als armoedzaaier.
Bedenk: eventuele matige remprestaties bij regen vormen een verzekering tegen slippen bij een plotselinge remactie.
Leon

ik ben met een gazelle medeo trekking naar compostella gereden (door weer en wind). Je kunt - naar mijn beleving - het stuur (een vlinder stuur - je kunt dus meerder houdingen aannemen) zo goed als rechtop zetten, heeft een geveerde voorvork (die je evenwel niet kan blokkeren, wat de fiets wat instabieler zou malen bij zware bepakking en het bergaf sjeezen, maar ik heb daar geen last van gehad, ook al omdat ik nooit het uiterste op zoek in afdalingen). Ik had voortassen (de lowriders zitten er op ) en achtertassen (agu X-rain, waterdicht, maar rivetpennetje afgebroken, maar eenvoudig zelf te repareren met moer en bout - op voorhand meenemen als zekerheid).
Remmen hebben me nooit in de problemen gebracht.
Deze fiets wordt efgeleverd (in belgie) voor 899 €, heb je nog 100 € over voor tassen !
Inderdaad als hiervoor reeds gemeld wel goed laten adviseren qua framehoogte (zie ook aparte topics alhier, gebruik zoekfunctie) en zeker een proefrit vragen ivm zithouding.
De 24 versnellingen (shimano alivio) hebben perfect hun werk gedaan, ook over de picos en de pyreneeen).
Tenslotte nog dit : ik heb enorm veel plezier van klik pedalen, maar ik raad wel aan om voordien veel te oefenen hiermee en juist af te stellen om vlot uit de kliks te kunnen. Voordeel is dat je nooit van je pedalen schiet en bovendien met je been de pedaal omhoog kan trekken wat mij iets makkelijker leek in de beklimmingen en op vlakke baan.
We hebben constant met van die fluo vestjes aan gereden om onszelf beter zichtbaar te maken en over het algemeen ware de meeste chauffeurs zeer hoffelijk in Fr en Spanje.
Hopelijk heb je hier iets aan
Succes, hou het veilg, oefen op voorhand en geniet van de reis !

Als je voor een traditionele (niet lig-)fiets gaat is het qua houding denk ik belangrijk om voor een traditioneel balhoofd te kiezen. Geen zogenaamde A-head waar veel moderne fietsen mee zijn uitgerust, want daarmee kun je het stuur meestal niet erg hoog brengen. Verder is een fiets met een relatief korte bovenbuis gunstig, om het stuur ook dichterbij te brengen. En als al het gewicht op het zitvlak rust is het extra fijn om met dikke banden (past niet in elk frame!) en een (goede) geveerde zadelpen te fietsen. Verende zadelpennen met een parallellogram-systeem hebben een flinke inbouwhoogte, dus dat is iets om op te letten bij het uitzoeken van de framemaat.

Ik zou inderdaad naar een goede tweedehands uitkijken en daar zelf nog wat aanpassingen aan doen (banden, evt. stuur, handgrepen, zadel(pen)).

Koop een Giant Expedition, goede fiets in jullie prijsklasse met betrouwbare onderdelen afgemonteerd. Zet een adaptor op de ahead voorvorkbuis en je kunt het stuur flink omhoog krijgen. Remmen van tegenwoordig remmen met regen ook en een schijfrem maakt het alleen maar duurder, daar komt bij als het onderweg kapot gaat de plaatselijke fietsenman daar niet zomaar een reserve onderdeel voor op de plank heeft liggen. Hydraulische remmen kan ook maar daar geldt hetzelfde verhaal voor. En als je niet al te handig bent raad ik het je af, of ga eerst oefenen hoe je zo'n kabel moet vervangen.

Als de zithouding eerste prioriteit heeft, dan is het advies van Liz om voor de ligfiets te gaan de beste optie.
Met deze voorgeschiedenis is een "normale"fiets op zijn zachtst gezegt niet een optie bij een dergelijk lange tocht.
Een goede op de persoons afgemeten ligfiets is dan in principe de beste optie, meest comfortabel en, goed afgesteld, geen lichamelijke problemen op het eind van de dag.
Een vriendelijke (lig-)fietsgroet

Menno :lol:
Beste Wereldfietsers

Terug van even weggeweest - veel dank voor jullie reacties. Ik snap de redenering achter de ligfiets maar zowel pa als ik geven heel bekrompen toch de voorkeur aan een "gewone" fiets.

Wat de andere tips en opmerkingen betreft: hiermee zullen we eens aan de slag gaan, als onderdeel van de verdere beslissingen en hopelijk voorbereidingen voor de trip.

Groet,

Wel nu,

Bon Camino dan.