Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke voordrager voor geveerde voorvork? - Forum Wereldfietser

welke voordrager voor geveerde voorvork?

Ik wil een keuze maken tussen de tubus swing en de old man mountain sherpa. Ik heb de tubus swing en keer geleend en dat beviel goed. Maar wat is aan te raden , wel of niet geveerde bagage?
marijke

Beste Marijke,

Je stelt gelijk de goede vraag! Wel of niet geveerde bagage. Veel fietsers die over vering nadenken kijken hier overheen.

Als je vering alleen gebruikt voor comfort (daar is vering in eerste instantie nooit voor bedoeld geweest) dan is ongeveerde bagage prima. Wanneer je een kuil ingaat zorgt de vering ervoor dat niet de volledige klap wordt doorgegeven aan je armen.

Als je vering gebruikt om wegcontact te houden dan MOET het wiel "vrij" kunnen bewegen tov het frame. Dat kan alleen wanneer de bagage niet aan het wiel "vast zit" maar aan het frame. Voor zover ik weet kan dit alleen met de Tubus Swing en met de Faiv (ook een duits merk).

De Tubus Swing is een hele goede drager maar is niet bedoeld om ontzettend veel bagage mee te nemen (dat wil je toch niet omdat alle bagage op de voorvering de werking van de voorvering vermindert). Wanneer je heel veel bagage meeneemt (5 kilo per tas) heeft de Tubus Swing de neiging om door te buigen. Desondanks fietsen wij er wel mee (kijk maar op de weblog). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de echte perfecte drager voor voorvering nog niet heb gevonden.

Groetjes,
Marco

Ik gebruik een Faiv drager (van Marco overgenomen) en vind het geweldig!
Alles blijft waar het moet zijn zowel on als off-road.

Wel duur vergelegen met een Swing maar als eentje 2e hands op de kop kan tikken dan is het goed te doen.

Jimbo

www.faiv.de
Afbeelding

Hoi James,
Leuk om te horen dat je nog steeds erg tevreden bent!
Als we terug in NL zijn moeten we maar weer eens een stuk gaan fietsen (met of zonder de wf). Die echte survival tocht waar we het tijdens het fietsen over hebben gehad moet er maar eens van komen. Voor echte mannen en vrouwen die er niet voor terug deinzen een koe onderweg te slachten of rauwe boomwortels te eten. De wereldfietser voor bikkels (of die erop willen lijken :D )
Mooie test voor je Faiv
Groetjes,
Marco