Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeeeeeelp ..... we willen naar Tibet en Nepal !!!!!!!!!!!!! - Forum Wereldfietser

Heeeeeeelp ..... we willen naar Tibet en Nepal !!!!!!!!!!!!!

Heyhey collega's,

de laatste 5 weken fietsten we door Cambodja en de Mekong-delta, over enkele dagen rijden we door naar midden- en Noord-Vietnam. We hebben zin in bergen.

Maar in ons achterhoofd zitten we soms al verder weg. Soms dromen we van Tibet of Nepal. Planningsgewijs zouden we er tegen maart/april kunnen zijn, dus dat zit alvast goed. Alleen ...

... hebben we thuis niet echt gedacht aan een uitgebreide voorbereiding. (Wel over Cambodja, Laos en Vietnam.)
Dus zoeken we ervaren fietsers op die ons op weg kunnen helpen.

Veel vragen, veel concrete raadsels. Welke route moeten we nemen om Tibet binnen te rijden? Ons eerste idee is om China binnen te komen langs de Laotiaanse grens (Boten) Maar dan? Doorrijden tot in Chengdu? Van daaruit vliegen of de trein via Goldmut? En hoe zit dat juist met die controles? Waar zijn die? Wat doe je als je teruggestuurd wordt?

Is het fysiek heel zwaar of gewoon zottenwerk? Kunnen we Tibet en Nepal doen zonder tent of kookvuurtje van onszelf? En zo neen, waar kopen we die dingen het best? Kaarten? Reisgidsen? Budget?

Vragen, vragen, vragen.

Nu rijden we rond op een Trek 3900, gekocht in Bangkok, met enkel achteraan Ortlieb-tassen. Geen tent, amper bagage, ...
En qua fietservaring hebben we al 7 weken Latijns-Amerika, 3 weken Frankrijk en 10 weken Baltische staten op het palmares. Niet niks, maar toch nog iets anders dan het grote werk...

Hopelijk kunnen jullie ons verder op weg zetten met concrete tips.

groeten uit Saigon,

Even en Bjorn

Hi Even en Bjorn,

Ik weet dat er momenteel een aantal mensen op de fiets van NL richting het Oosten zijn en China, Tibet en Nepal aandoen. Ik ken echter geen mensen die het in de omgekeerde richting doen op dit moment of hebben gedaan.

Ik hoop dat er mensen zullen reageren met ervaring.

Groet, Rena :wink:

Op mijn route van Lhasa naar Zhongdian (Yunnan provincie, in het noorden) ben ik meerdere mensen tegengekomen waarvan ik weet dat ze het gehaald hebben. In feite heb ik van/over niemand gehoord die het dit jaar niet gered heeft. Zie ook wat ik hier geschreven heb:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6651

Zelfs iemand met een idiote fiets kwam erdoor zie bv:
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 60562&v=3P
Zie je ook nog mooie foto's van de route.

Ook van Lhasa naar Kathmandu zou geen enkele probleem moeten opleveren, maar let wel:
Officieel heb je vergunningen nodig en ze kunnen je dus terugsturen. Op dit ogenblik laten ze fietsers gewoon gaan.

Houd van Laos de meer westelijke route aan via Dali. Naar Kunming, hoorde ik van een paar fietsers, is niet leuk.

Onderweg naar Lhasa zijn Patrick en Sophie. Ik kwam ze net boven Boten, grens Laos/China, 14 dagen geleden tegen. Het lijkt alsof ze naar Bejing fietsen maar ze gaan naar Lhasa. zie: http://www.patensop.6x.to/

Veel succes

Hi Flipse,

Wat is de wereld toch weer klein!
Ik ben namelijk de grazy bike (http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 60562&v=3P) vorig jaar op de veluwe tegen gekomen. Toen hij net begonnen was.
Lars de Wit is hem ook ergens onderweg tussen NL en Tibet tegen gekomen en Mirjam Wouters heeft hem idem dito ontmoet.

Wat ontzettend leuk om te lezen!

Groet, Rena :wink:

flipse schreef:Op mijn route van Lhasa naar Zhongdian (Yunnan provincie, in het noorden) ben ik meerdere mensen tegengekomen waarvan ik weet dat ze het gehaald hebben. In feite heb ik van/over niemand gehoord die het dit jaar niet gered heeft. Zie ook wat ik hier geschreven heb:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6651

Zelfs iemand met een idiote fiets kwam erdoor zie bv:
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 60562&v=3P
Zie je ook nog mooie foto's van de route.

Ook van Lhasa naar Kathmandu zou geen enkele probleem moeten opleveren, maar let wel:
Officieel heb je vergunningen nodig en ze kunnen je dus terugsturen. Op dit ogenblik laten ze fietsers gewoon gaan.

Hou van Laos de meer westelijke route aan via Dali. Naar Kunming, hoorde ik van een paar fietsers, is niet leuk.

Onderweg naar Lhasa zijn Patrick en Sophie. Ik kwam ze net boven Boten, grens Laos/China, 14 dagen geleden tegen. Het lijkt alsof ze naar Bejing fietsen maar ze gaan naar Lhasa. zie: http://www.patensop.6x.to/

Veel succes

Hoi Flip, waar ben je nu?



Lisette en Marco, maar ook Lars zitten achter je aan!

Groetjes,

Bert

Ha die Bert,

In een internetcafe, uitkijkend over de Mekong, in Venetian, Laos.

Ga je daar de brug over? En hoe ga je verder. Op 20 november sta ik op de andere oever van de Mekong en kijk ik uit op Vientiane.

Groetjes,

Bert

Hoi,

Ook wij zijn de crazy guy tegen gekomen, hij heet Joff en heeft het idd zonder problemen gehaald tot Lhasa. Wat hij ons verteld heeft: de checkpoints zijn momenteel bij Markham (2, met veel honden) en bij de rivier bij Po. Er zag geen checkpoints bij Bomi en Bayi. Hij adviseerde om niet in Ngapo Zampa / Kongpo Gyamda te slapen omdat de PSB daar lastig was. Hij is voor zover ik weet de checkpoints s nachts gepasseerd en draaide bij iedere eetstop zijn fiets in de richting van het Oosten zodat eventuele passerende PSB zou denken dat hij Tibet verliet.
Wat betreft kampeernodigheden: wij hebben volledige kampeeruitrusting, maar Joff had maar 3 keer gekampeerd (hij kwam trouwens vanaf Chengdu, niet Kunming), de rest in truckstops geslapen. Maar ik weet niet of hij die 3 keer ook een alternatief had.

Je kunt natuurlijk ook vliegen vanaf Chengdu of treinen of fietsen vanaf Golmud.

Wij gaan zelf morgen riching het Oosten en kunnen je een update geven wanneer we wat meer info hebben, maar Flip's opsomming is aardig volledig denk ik. Of check onze website (zie url hieronder)

Wat betreft Centraal Tibet (ook de afslag van en naar Everest BC) is er geen probleem, zie eerdere posts in dit forum. Koop wel een ticket voor Qomolongma nature reserve en blijf stug staan bij eventuele checkpoints.
Tip: noordelijke friendship highway naar Shigatse vonden we veel mooier en ruiger dan de zuidelijke en side trip naar Nam Tso/Tashi Dor monastery is erg de moeite waard ondanks de veel chinese toerbussen. Neem niet de Golmud Highway naar Nam Tso maar de weg dicet nood van Lhasa over de Chak La en Phodo Dzong, leuke backroutes (maar tent nodig).

Tenslotte, we willen na oost Tibet door naar Laos en Cambodia, hebben jullie toevallig een kaart die je ergens kunt achterlaten voor ons? Wij kunnen hetzelfde doen met onze Tibet kaat. (Kunming of Dali of zo)

Veel succes en plezier!

Eveline

Ook wij zijn de crazy guy tegen gekomen, hij heet Joff en heeft het idd zonder problemen gehaald tot Lhasa. Wat hij ons verteld heeft: de checkpoints zijn momenteel bij Markham (2, met veel honden) en bij de rivier bij Po. Er zag geen checkpoints bij Bomi en Bayi. Hij adviseerde om niet in Ngapo Zampa / Kongpo Gyamda te slapen omdat de PSB daar lastig was. Hij is voor zover ik weet de checkpoints s nachts gepasseerd en draaide bij iedere eetstop zijn fiets in de richting van het Oosten zodat eventuele passerende PSB zou denken dat hij Tibet verliet.
Ha, leuk dat hij dat ook is gaan doen. Ik had hem vertelt dat ik mijn fiets in de richting van Lhasa draaide bij iedere stop en ik hoopte stiekem op de volgende confrontatie/conversatie met de PSB (Public Security Bureau):

'Zo', zegt de agent bars en streng, 'en waar gaat dat fietsje naar toe'?
'Naar Lhasa meneer', is mijn timide antwoord.
'Helemaal niet, omdraaien jij'.

Een verhaal om over tien jaar nog te vertellen. Helaas is het niet gebeurd.

Ik heb nog even mijn aantekeningen doorgenomen en ik heb tussen Lhasa en Zhongdian 4x wildgekampeerd. Het is echter mogelijk om het stuk zonder kamperen te doen.
Let wel je gaat naar boven de 5.000 meter en in eind oktober, november. Houdt dus rekening met sneeuw.
ZONDER TENTJE (voor nood) VIND IK ONVERSTANDIG.
Je kan in China goedkoop een tentje kopen, samen met een (flink) stuk plastick heb je een overlevingsmogelijkheid.

Bert schreef op 26 september:
Ga je daar de brug over? En hoe ga je verder. Op 20 november sta ik op de andere oever van de Mekong en kijk ik uit op Vientiane.
Zoals wel vaker, ik heb geen idee hoe ik verder ga.

Afbeelding

Ik heb natuurlijk geen 'Rijst met Kip' boek bij me o.i.d.
In ieder geval vlieg ik eind oktober voor een zestal weken naar huis en mag ik o.a. 4 november a.s. tijdens de wereldfietsermarkt in Rotjeknor verhalen over de zware strijd die ik op de Karakoram-highway moest leveren met de Taliban en over mijn heldhaftige pogingen om de Chineese onderdrukking van Tibet ongedaan te maken.

Begin december ga ik verder, naar Australie en Nieuw Zeeland waarschijnlijk.

Ik heb nog even over de Mekong gekeken vanochtend, maar de overkant zie er erg groen uit. Pas je op voor slangen? :wink:

Hihihihihi,

lijkt hier wel een chatroom van fietsers around the globe. Tof.

Ondertussen slaan we onze weg door de aangereikte info. Moeizaam, maar ja, zo begint het zeker? Thanx.
Nu moet het plaatje visueler worden want we weten nog geen enkele weg of dorp of provincie liggen, hahaha. En een Lonely Planet van China willen we nog niet meesleuren, pfff, dat gewicht!

Eveline,
geen probleem om kaarten te wisselen. Nog beter is een ontmoeting, natuurlijk, zodat we echt veel info uit jullie kunnen persen, hahahaha.
Misschien komt dit wel uit...

Onze planning is;
- tot half oktober N-Vietnam
- tot half december N-Laos
- dan weten we het efkes nog niet
- dan weer wel: fietsen achterlaten in Chiang Mai- Thailand
- 23 januari tot half februari: bezoek ontvangen op de Filipijnen (vliegtuigske heen en weer)
- daarna vanuit Chiang Mai richting Tibet (Als we goed voorbereid geraken, tenminste)

Grofweg natuurlijk, he.

Voila

Feetzgreetz

Bjorn en Even

flipse schreef:Bert schreef op 26 september:
Ga je daar de brug over? En hoe ga je verder. Op 20 november sta ik op de andere oever van de Mekong en kijk ik uit op Vientiane.
Zoals wel vaker, ik heb geen idee hoe ik verder ga.

Afbeelding

Ik heb natuurlijk geen 'Rijst met Kip' boek bij me o.i.d.
In ieder geval vlieg ik eind oktober voor een zestal weken naar huis en mag ik o.a. 4 november a.s. tijdens de wereldfietsermarkt in Rotjeknor verhalen over de zware strijd die ik op de Karakoram-highway moest leveren met de Taliban en over mijn heldhaftige pogingen om de Chineese onderdrukking van Tibet ongedaan te maken.

Begin december ga ik verder, naar Australie en Nieuw Zeeland waarschijnlijk.

Ik heb nog even over de Mekong gekeken vanochtend, maar de overkant zie er erg groen uit. Pas je op voor slangen? :wink:
Ha die Flip. Het ziet er niet alleen groen uit bij jou aan de overkant. Het is ook prachtig fietsen langs de Thaise kant van de Mekong. Vanaf de Friendshipbridge naar het westen: Si Chang Mai (ligt precies tegenover Vientiane), Sankorm (Bouy Guesthouse), Chiang Khan (Chiang Khan Guest house). Voor Ban Pak Houay(guesthouse) ga je van de Mekong af naar Dan Sai (resort en hotel). Daar dwars door het midden van Thailand naar Nakhon Thai(guesthouse) en Chat Trakan (guesthouse).

Je kunt ook de Mekong volgen naar oosten en later naar het zuiden. De Thaise kant is leuker dan de Laotiaanse kant.

Pas op voor "dode" slangen op de weg. Sommige houden zich schijndood.

Bert

Bert,

Dank voor je info. Ik ga inderdaad via het westen. lijkt inderdaad heel mooi.
Hier in Nong Khai kijk je mooi uit over de Mekong en Laos. Helaas kan je hier geen goede kaarten kopen dus het wordt een beetje puzzelen.

Afbeelding

Ik stuur je de foto maar even op want je wilt hier vast niet meer komen want kijk eens wat ik vanochtend vroeg het terras bij het Mut Mee Quest House zag toen ik een stoel naar mij toe trok om te gaan zitten?
Afbeelding

Inderdaad en echt niet dood hoor. Ook hield het beest zich niet dood maar was mij veel te bewegelijk naar mijn zin. Kijk hem eens gemeen naar mij loeren! Het personeel wist ook niet wat ze er mee moest doen en uiteindelijk was ik zo heldhaftig (opnieuw!) om het beest (met stoel en al) even verderop naar een bamboobosje te brengen.

De eigenaar zei later dat het een grass-snake is en niet giftig. Zal wel, maar een eigenaar van een zaak die zulke dingen zegt heb ik nog nooit geloofd.

Ik adviseer je om maar in de Noord-Oostpolder te gaan fietsen.

Hoi Flip,
Volgens mij heb ik vorig jaar uitgerekend op die stoel gezeten. Z'n bek ziet er plat uit, dus denk ik dat Julian Wright, de eigenaar van Mut Mee, gelijk heeft. Maar meestal heeft hij wel gelijk, want Julian weet veel.
Doe de groeten aan Huub en Pim in het Chiang Khan Guest House in Chiang Khan. Bij het eerste verkeerslicht bij binnenkomen in Chiang Khan rechtsaf naar de Mekong. Bij de Mekong rechtsaf de oude hoofdstraat in. Je krijgt eerst Sam's (duur en gedreven door een Pataya-lady) en enkele tientallen meters verder ligt rechts Chiang Khans Guest House.
Het Bouy Guest House in Sangkhom ligt bijna aan het einde van het dorp. Net voor een bocht bij een ATM (flappentapper) ga je rechtsaf en smal paadje op. Je slaapt daar in een eenvoudig bungalowtje tussen het groen aan de Mekong. Men zegt dat er slangen zijn in de omgeving.
Heeft het boekwinkeltje tegenover Mut Mee geen redelijke kaarten?
Anders bij een tankstation een Thaise kaart kopen. Je kunt waarschijn geen Thais schrift ontcijferen, maar de meeste Thaise wegen hebben een nummer.

Hallo Even en Bjorn,

Van medio april tot medio mei heb als fietser heel wat anders gedaan en ben voor een wandeltrekking in Nepal geweest.
In de buurt van Kathmandu trof ik daar Peter en Marij die op de fiets op weg waren van Hongkong naar Nederland. Ze waren van plan Tibet aan te doen, wat ze volgens mij niet hebben gedaan. Maar waarom niet? Ze hebben uitgebreide verslagen incl. routes op internet staan waar jullie mogelijk wat aan hebben.
http://goingthedistance.petermarij.com/

Groeten en veel succes,

Harry

Hoi Bjorn, we zijn denk ik rond half Nov in Noord Laos, misschien is dat een optie? Zal je wel pb-en vanaf Yunnan, dan heb ik een beter idee. Oost Tibet is genieten trouwens!!!!

Eveline

Hi Even en Bjorn,

Tussen +/- 15 november en +/- 1 mei kan je normaal gesproken niet fietsen in Tibet vanwegen de sneeuw en zelfs in de 'fiets'periode is het oppassen. Zo had ik op 29 juli j.l op 4200 meter hoogte in Oost-Tibet een een sneeuwstorm en kon ik alleen nog maar lopend, met alle kleren aan die ik had, de laatste kilometers naar de pas.

Tja, alles kan natuurlijk. We zaten in Kashgar toevallig met de creme de la creme van Tibet fietsers aan tafel (ourselves not included :? ), en die doen vanalles in Tibet in de winter, zie bijv Martin Adserballe (www.adserballe.com/) die in Jan - Maart van Golmud via Lhasa naar Yunnan is gefietst, maar hij is dan ook een categorie apart. Claude Marthaler gaat deze winter een tibet-crossing doen (www.yaksite.org).

Bjorn en Even, misschien zijn jullie ook wel hardcore SM fietsers, maar als ik in jullie schoenen stond zou ik wat anders verzinnen t/m april en daarna Oost Tibet intrekken. Breng hoe dan ook genoeg warme en waterdichte kleren, Tibet is Four seasons in one day en zodra je hoog komt heb je idd vaak sneeuw en hagelbuien zoals Flip schreef.

Het is echt de moeite waard!

groet, Eveline
Hmmmm,

inderdaad, net de landeninfo wat gecheckt. Jullie lijken gelijk te hebben, beter niet doen - zo hardcore zijn we ook weer niet.

Is het te doen om maart en april in de Yunnan-provincie te fietsen?
In mei dan Tibet zelf?

Maar wat dan met de moessoontijd in Nepal als we daarna naar daar willen?



Pffff, wat kan het leven toch lastig zijn.


Bjorn
Ik ben de crazy guy zelf nog niet tegengekomen hoor. Wel email contact gehad, zie hem misschien in India... Ik zit in kashkar en ga maandag door richting Tibet. Maar eerst een warme slaapzak zoeken. Kathmandu ik kom eraan!!
:D