Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lariam?? - Forum Wereldfietser

Lariam??

Name: Peter

Email: gieru@hetnet.nl

We vertrekken zeer binnenkort voor een fietstocht van 2 maanden door Viëtnam en Cambodja en moeten nu gaan beslissen welke anti-malaria tabletten we gaan slikken. Wekelijks 1 pil lariam is een optie maar daar schijnen nogal wat bijwerkingen aan te kunnen zitten (prestatie, misselijkheid, humeur). Ook zullen we niet dagelijks in een malaria gebied verblijven (kust). Wie heeft hier goede dan wel slechte ervaringen mee en/of zou in ons geval de dagelijkse pil een betere optie zijn? Alvast dank voor de reactie.

Name: peter

Email: pvencken@yahoo.co.uk

Beste,

Voor een professioneel advies naar een professionele instantie. De goede reakties van alle mensen ten spijt loop je de minste risico's door een medisch advies in te winnen en ernaar te handelen. Veel plezier.
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Coos

Email: heaven@xs4all.nl

Ik heb Lariam ook geslikt en geen problemen ondervonden, maar ik ken anderen die inderdaad de genoemde bijwerkingen hadden. Wanneer je een kuur volgt moet je er al een paar weken voor vertrek mee beginnen. Je hebt dus a.h.w. een proefperiode. Mocht je er niet tegen kunnen dan kan je alsnog op een ander middel overstappen. Over dat nieuwe medicijn schijnt de medische wereld wel popsitief te zijn. Overigens is slechts een deel van Vietnam en Cambodja Malaria gebied. Malaria heeft een incubatietijd van 1 á 2 weken. Mocht je pas op het laatst van je reis in een Malaria gebied komen dan kan je de gok misschien nemen om niets te slikken, mocht je toch besmet raken dan krijg je alsnog een Lariamkuur voorgeschreven. Maar ik zou die gok niet nemen. De GG en GD kunnen je er alles over vertellen. Zie ook de site van de Koninklijk Instituut voor de Tropen (WWW.KIT.NL)
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Bert Sitters

Email: b.sitters@pz.nl

Hoi,

Malarone is nieuw. Nog geen effecten van resistente parasieten in muggenspeeksel bij dit middel bekend. Tijdens mijn laatste reis in Laos en Cambodja(november/december 2001) had ik had geen bijwerkingen (ongefundeerde angstgevoelens,enge dromen in kleur) die ik bij lariam wel had. Nadeel is dat je Malarone iedere dag moet slikken en dat het zo duur is. Niet overal is het nodig raadpleeg bij de GG en GD, de laatste kaart.
Vooral veel plezier!

Bert
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Eric Schuijt

Email: schuyt@wxs.nl

Tja,

Jaarlijks sterven er één miljoen mensen aan malaria. De malariamuggen steken meestal na zonsondergang en voor zons-opgang. Zorg er daarom voor dat alle lichaamsdelen ’s avonds zoveel mogelijk zijn afgedekt; draag dus iets met lange mouwen en een lange broek. Breng de nacht door onder een geïmpregneerde klamboe of in een binnentent. Deze laatste kun je soms onafhankelijk van de buitentent opzetten. Heb je geen klamboe, dan kunnen rookspiraaltjes (coils) goede diensten bewijzen. Uiteraard zijn smeermiddeltjes ook zeer nuttig. De genoemde manieren zijn de belangrijkste beschermmiddellen.
Malaria-pillen (profylaxis) bieden nooit honderd procent bescherming. Om de paar jaar wordt een nieuwe soort voorgeschreven. Meer en meer parasieten raken namelijk resistent tegen de profylaxis, zodat er steeds sterkere middelen op de markt komen. De soort is onder meer afhankelijk van de reis-bestemming en de lichamelijke toestand (denk hierbij aan zwangere vrouwen). Mefloquine, beter bekend onder de naam Lariam, is een profylaxis waarvan de bijwerkingen regelmatig stof deden opwaaien in de pers. Ikzelf heb gemerkt dat ik ’s nachts zeer onrustig sliep en soms gekweld werd door nachtmerries. Het is daarom verstandig om drie weken voor vertrek met de Lariam-profylaxe te beginnen, opdat je er op tijd achter komt of het je fysiek of psychisch beïnvloedt. Er zijn nog andere profylaxes, zoals Fansidar, maar deze kunnen nog gemenere bijwerkingen hebben.
Je kunt overwegen om géén Lariam te slikken, maar dan zou ik het volgende in acht nemen:
1. Smeer je in met een middel met een groot percentage DEET (diethyl-m-toluamide)
2. Draag bedekkende kleding ’s ochtends en ’s middags/’s avonds. Denk vooral aan de enkels, daar willen muggen nogal graag steken
3. Slaap onder een met permetrine geïmpregneerde klamboe
4. Koop een muggenspuitbus en bespuit je slaapkamer (of tent) voor het slapen gaan
5. Gebruik twee rookspiraaltjes per nacht (een links van het bed en een rechts)
6. Overweeg het gebruik van Lariam. Ik heb begrepen dat bij de eerste symptomen van malaria, je alsnog een overdosis Lariam kunt slikken om het te ‘stoppen’.

Besef in ieder geval wat een rijkdom het is dat wij de keuzemogelijkheid hebben om te kiezen voor een bepaalde reisbestemming en de profylaxes. Zoals mijn huisarts zei over het gebruik van Lariam: ‘Beter nachtmerries dan dood door Malaria Tropica’

Eric Schuijt

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Ronald Langelaar

Email: rlangelaar@Hotmail.com

Verleden jaar ben ik een aantal weken naar Madagaskar geweest en heb toen ook Lariam gebruikt als anti malaria middel. Het enig bijverschijnsel wat ik had is de nacht na het slikken slapeloosheid en een ligte misslelijkheid. Dit kan worden verholpen door vlak voor het slapen iets te eten en dan de lariam te slikken.
Er zijn momenteel wel wat andere middelen op de markt met minder of geen bijwerkingen. Dit zijn b.v Malarone en Paludrine. Paludrine zal voor jou bestemming waarschijnliijk te ligt zijn en dus onbruikbaar. Malarone is een middel wat nog maar kort (in test stadium) op de markt is als preventief middel en wordt daarom vaak niet voorgeschreven. Malarone is wel goed bekend als geneesmiddel bij malaria patienten.
Wat je het beste kunt doen is contact opnemen met de GG&GD, de huisarts of de ARBO unie. Het klinkt misschien vreemd maar bij de Arbo Unie in Hilversum heb ik het beste en meest bruikbare advies gekregen.
Ik hoop dat je waat aan de informatie hebt en natuurlijk een heel protteige reis.

PS. Ik ben van plan om in Oktober in Tibet en Nepal te gaan fietsen. De route zal van van Lhasa naar Kathmandu gaan.

Groetjes
Ronald
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Marco Meijerink

Email: limaonbike@hotmail.com

Heb meerdere keren lariam gebruikt (één keer zelfs voor ongeveer een jaar) en heb nog nooit grote problemen ondervonden. Wel heb ik mensen met malaria gezien.......lariam is dan echt een betere optie.
Groetjes,
Marco
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: koen

Email: koenlaros@hotmail.com

Beste mensen,
welke malariaprofylax je ook gebruikt, het is zeer verstandig om altijd een malariakuur mee te nemen voor het geval je toch malaria krijgt.
Ikzelf kreeg malaria ondanks het trouw en stipt gebruiken van Lariam. Gelukkig had ik op aanraden van een vriend vooraf al een kuur artesunate ingeslagen. Dit is een vrij nieuw chinees medicijn en werkt erg goed, ook voor de heviger vormen van malaria. Ander voordeel van dit medicijn is dat je het ook kunt gebruiken wanneer je lariam als profylax slikte. Dit in tegenstelling tot veel locaal gebruikte medicijnen. Ook kent dit medicijn geen bijwerkingen zoals andere behandelingen die in de meeste ontwikkelingslanden worden toegepast.

Over het functioneren van mijn plaatselijke GG & GD afdeling ben ik achteraf niet zo te spreken. Niet alleen weten de verpleegkundigen weinig over malaria te vertellen, zelfs de tropenarts die ik daar sprak gaf slechte adviezen. Op mijn vraag of ik niet bij voorbaat een kuur mee kon krijgen zei hij dat dat niet nodig was, omdat je wanneer je malaria krijgt sowieso opgenomen moet worden in het ziekenhuis. Toch lastig als er geen ziekenhuis in de buurt is! Artesunate (ook wel anders genaamd: artesin o.i.d.) heeft voorkomen dat ik voor de keus kwam te staan tussen een behandeling met zware locale medicijnen of een helletocht van een lange dag naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Wanneer je GGD geen behandlingen voor wil schrijven koop dit dan na aankomst in de tropen.
Dat is trouwens ook een goede tip: in de meeste ontwikkelingslanden zijin malariamiddelen veel goedkoper dan in nederland. Ook paludrine en lariam zijn in veel hoofdsteden tegen veel gunstiger prijzen -en zonder recept- te koop.

Nog een laaste wetenswaardigheid: lariam moet alleen in uiterste noodzaak worden gebruikt bij de behandling van malaria. Hoge doses van dit middel is een grote aanslag op de lever en andere organen.

Tot zover mijn bijdrage aan deze onder reizigers o zo populaire discussie over malaria en medicamenten.

Allerlaatste tip: fiets harder dan de muskiet vliegen kan!
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Dokters in de tropen hebben meer verstand van Malaria dan bv in Nl. en Be.

Als je deze sythomen hebt kan je lokaal altijd geholpen worden.
In Thailand heeft bijna ieder boerengat een malaria centrum (kwestie van ambtenaren bezig te houden)

Waarom praat er niemand over Knokelenkoorts??? (Dengue fever)
Wel, er bestaat ook geen geneesmiddel tegen, er valt bijgevolg ook niks aan te verdienen. Waarom de brave man dan schrik aanjagen? Nochtans maak je eerder kans op Dengue dan op malaria in Thailand.

Heb het zelf al 2 keer gehad op 10 jaar en weet enkel van 1 bleekscheet die ooit malaria gehad heeft in diezelfde 10 jaar.

gevaarlijke link gewist..........


Frank

vorige bericht is SPAM!

voordat ik naar azie vertrok heb ik mij laten inlichten.
mij is verteld dat de malaria muggen in azie niet tot nauwlijks resistent zijn voor malerone. dit is fijn omdat
-het betekent dat je malerone kunt gebruiken (deze profylax is minder ongezond dan lariam en heeft veel minder bijwerkingen)
- ik wilde her nog meer voordelen noemen maar kan daar nu even niet opkomen.
vraag er eens naar bij de gg&gd of een tropen arts.

mijn broer is door de gg&gd aangeraden om lariam 1 keer uit te proberen (omdat de bijwerkingen nog al ernstig kunnen zijn nachtmerries, halucinaties, braken en meer van dat soort leuke dingen)

veel plezier in vietnam ik heb er flink genoten onder en boven mijn klamboe.

en nog iets:

Gebruik je Lariam, koop de pillen dan niet in Nederland (tenzij je verzekering het vergoed), want hier zijn ze schandalig duur. Drie euro's per pil! In India had ik er 12 voor drie roepies. Ik denk dat ze in Vietnam en Cambodja niet veel duurder zijn.

Gezonde reis toegewenst.

Samuel

Over Lariam doen de vreselijkste verhalen de ronde: halucineren, nachtmerries (zelfs daghengsten! :) ) enz. enz.
Voor een reis naar Kenia, februari j.l. uiteraard een tropenarts bezocht met onder meer de vraag of Lariam wel zo geschikt zou zijn als profylaxe en of we niet beter Malarone zouden kunnen nemen. (Malarone wordt hier in Polen al geruime tijd als preventief middel voorgeschreven, net als in Denemarken b.v.)
De man vertelde ons dat hij in zijn (lange) carriere al die enge verhalen al honderden keren gehoord had, maar in zijn praktijk nog nooit serieuze bijwerkingen van Lariam was tegengekomen. Hij zei het alleen nooit voor te schrijven aan mensen met psychische problemen.
De enige bijwerkingen die hij uit de praktijk kende waren last van slapeloosheid en wel de eerste en soms tweede nacht na inname, ook kwam soms misselijkheid voor, wat volgens hem voorkomen kon worden door Lariam in te nemen na een volledige maaltijd.

En nu onze ervaringen met Lariam: inderdaad soms wat minder goed geslapen. Kort na het inslapen werden we soms wakker en hadden problemen de slaap weer te vatten. Verder hebben we nergens last van gehad.
Grote voordelen van Lariam: Hoge beschermingsgraad, even hoog als Malarone, maar slechts 1 tablet per week, Malarone dagelijks op hetzelfde tijdstip. Goedkoper dan Malarone.

Ik heb nergens last van gehad toen ik lariam slikte. het is idd goedkoper bij een lange reis dan malarone, en daarnaast vind ik het prettig dat ik het maar 1 keer per week hoef te slikken(en het scheelt weer grammetjes, voor de grammen jagers onder ons)

ik heb hier nog een flinke dosis malerone in de kast liggen. genoeg om een heel weeshuis van te voorzien.
ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.
als iemand er raad mee weet is het af te halen.

(ik ben geen drugsdealer)
liever geef ik het aan zieke mensen ergens in afrika ofzo maar ik heb geen adresje waar ik het heen kan sturen.

groet,
frank

pillen zijn OP!