Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Axa SL7 gemakkelijk te jatten - Forum Wereldfietser

Axa SL7 gemakkelijk te jatten

Hoi,
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=K4SUSt2cwEk
Ik kwam dit filmpje net tegen.
Lijkt me hier wel interessant omdat veel forumleden zo'n slot hebben en nog wel op een mooie fiets.
BEWARE!
Ik zal dit ook ff naar de Fietsersbond mailen. Wordt het misschien nog een terugroepactie.
Leon

Ja, GeenStijl besteedde er ook aandacht aan.

Weet iemand hoe het zit met de Defender van Axa, want die is, volgens Axa, het antwoord op het feit dat sommige eerdere sloten, waaronder de SL 7, zo gemakkelijk open te maken waren.....

Zie ook evt.: http://www.toool.nl/blackbag/?p=151

Jaap en Anja schreef:het antwoord
Jij: "Bakker, ik ben ziek geworden van dat brood van gisteren".
Bakker: "Ja, ik heb meerdere meldingen gehad".
Jij: "Ja en wat doet u daaraan?"
Bakker: "Ik heb nu ander brood".
Jij: "Ja?"
Bakker: "Dat is dan 2 euro"
:shock:

Ja, precies!

Jaap :twisted:

Ben ik blij dat ik geen slot heb :lol:

Robbert
Onveilig zijn:

Axa-Bericht op vrijdag > 583, SL7, SL9
Axa-Bericht op zaterdag > Een gedeelte (!!) van deAbus modellen Protecta 48 en 4800
Axa-Bericht op maandag > ???

Ikzelf heb de defender...hopelijk gaat die van de week niet in de krant verschijnen. :?

Hopelijk staat er dan niet ergens in de verzekeringsvoorwaarden dat je een 'algemeen erkend' goed slot moet hebben.

Zit er een houdbaarheidsdatum op sloten?

Volgens mij is het zo dat als een slot bij aankoop goed genoeg is je er vanuit mag gaan dat hij de gehele verzekeringsperiode van 5 jaar goed genoeg is.

Wouter Hagedoorn

Ik heb de link niet meer helaas, maar uit een test van het motorfiets magazine Motomaq bleek dat alle sloten in minder dan 2 minuten zijn open te maken. De enige sloten waarbij het minimaal 10 minuten duurde om open te breken waren de zgn. beugelsloten.

groeten Walter B.

http://www.stichtingart.nl/nieuws.asp?id=4:
Het gaat om de volgende sloten:
ABUS - type 48 KR - MBT 3037
ABUS - type Protecta 48 KR - MBT 3037
ABUS - type Protecta 4800 KR - MBT 3037
AXA - type 583 - MBT 3027
AXA - type SL7 - MBT 3027
AXA - type SL9 - MBT 3027
Op mijn slot staat AXA SL7. Hoe weet ik in vredesnaam of het een MBT 3027 is?


http://www.stichtingart.nl/template.asp?pid=189:
Sloten die niet op deze ART lijst staan, maar wel een ART goedkeurmerk hebben, zijn sloten die geen deel uitmaken van het huidige assortiment goedgekeurde sloten van de fabrikant/importeur. Deze sloten houden hun ART goedkeurmerk en voldoen aan de eisen voor een diefstalverzekering, tenzij de verzekeraar duidelijk aangeeft dat deze sloten niet meer worden geaccepteerd voor een diefstalverzekering. Wij adviseren u om voor het aangaan van een diefstalverzekering de polisvoorwaarden hierop te raadplegen.
De SL7 en SL9 zijn uit het assortiment gehaald (N.B. van AXA, niet van de fietsenwinkel!). Ze staan dus niet meer op de ART-lijst. Verzekeraars sluiten een verzekering met je af als je een ART-goedgekeurd slot hebt. Maar ik neem aan dat de verzekeraar kan melden dat bepaalde sloten niet meer voldoen, en dat je dus een ander slot op je fiets moet zetten om nog verzekerd te blijven.

@Walter: 2 minuten is genoeg. In een oud onderzoek (ANWB? Consumentenbond?) waarbij ook fietsendieven werden ondervraagd bleek dat de gemiddelde dief na 16 seconden flink zenuwachtig wordt en liever op zoek gaat naar een ander slachtoffer.


[/url]

eindgebruiker schreef: @Walter: 2 minuten is genoeg. In een oud onderzoek (ANWB? Consumentenbond?) waarbij ook fietsendieven werden ondervraagd bleek dat de gemiddelde dief na 16 seconden flink zenuwachtig wordt en liever op zoek gaat naar een ander slachtoffer.


[/url]
PM van een Engelse journalist:
"I'm working on a lock article for CTC mag at the moment. Last weekend I got a lock guy to break into a load of very expensive locks. None held up for more than 40 seconds.

Using cable cutters I was able to get into a 'Sold Secure' *) Gold lock in about 3 seconds when the standards say it should take 5mins"


Kortom zet een dure fiets met twee verschillende sloten vast bij voorkeur door een wiel en aan een vast voorwerp. Een framebuis zaagt heel snel door, een wiel is heeel vervelend ;)

*) sold secure is de Britse ART organisatie

Hi allemaal en Marten (die ik hierbij nog wil danken voor het periodiek aanleveren zijn kennis).

hier is een van de links die ik destijds gevonden heb:

http://www.mag.be/dutch/modules.php?nam ... e&sid=2012

ik heb ook nog een slotentest uit 2001 van dezelfde organisatie in Pfd formaat maar ik weet niet hoe ik die moet toevoegen.

frappant vond ik dat een beugelslot van € 149 beter was dan een kettingslot van €300 (van hetzelfde merk).

gr Walter

Kassa schrijft:
Toch wil AXA haar klanten tegemoet komen. Mensen die een onveilig slot hebben, kunnen bij de fietsvakhandel met 50% korting een ketting- of kabelslot aanschaffen.
Goh wat een coulance :twisted: eerst een ondeugdelijk middel verkopen en dan
gewoon stellen dat Juridisch gezien, AXA niet verplicht is om actie te ondernemen, omdat het oudere sloten betreft.

Maarja ieder slot is te kraken en de fiets nogal makkelijk met slot en al mee te nemen is. Daarom is een kabel of ketting in combinatie met slot een beter obstakel. Bijna iedere verzekering verwacht dat je als goed beheerder van de fiets er ook gebruik van maakt als je een dergelijk slot hebt en er vast object in de buurt is waaraan je de fiets kan verankeren (kijk de polis maar na) maar die kun je dus nu ook bij cq in combinatie met de AXA vergeten omdat deze bij het openen van het slot ontgrendeld wordt.

Wat wel zo zou kunnen zijn is dat de openmaaktrucs die ik op het filmpje zag het beste werken bij nieuwe goed gesmeerde sloten. Een mogelijk tip is dus om het slot vooral te laten roesten. Als het met de juiste sleutel al slecht opengaat, dan zou hjet met de loper ook wel eens lastiger kunnen zijn :D
Leon

Volgens mij is het zelfs niet toegestaan om gedurende de verzekering je slot van je fiets te verwijderen of te vervangen. Dan kun je namelijk bij diefstal ten alle tijden beide sleutels tonen.

De verzekering is gekoppeld aan het slotnummer en de sleutelnummers. De oplettende kijker heeft ook gehoord dat de man van AXA het had over een "Tweede Slot" met 50% korting .... anders zou hij aanzetten tot fraude.

Het slot van een collega was kapot terwijl de fiets nog 1.5 verzekering had. Maar volgens de fietsenmaker kon hij de verzekering niet omzetten (of kost dit te veel administratie) naar het nieuwe slotnummer. De enige oplossing was een nieuw slot en dan de opnieuw verzekering afsluiten. :evil:

Wouter Hagedoorn

Heb een defender maar heb mijn fiets net toch maar binnen in de gang gezet. Gelukkig werk ik op de begane vloer. :wink:

Lekker fietsweer trouwens vannochtend. :)

Blanche

Hi allemaal,

Nogal wat commotie over de Axa-sloten.... en terecht.
Omdat Axa het nodig vindt de type aanduiding nogal groot op het slot te zetten kan elke dief op kilometers afstand zien dat mijn fiets in de risico groep valt dus........... zal ik er voor zorgen dat die aanduiding niet meer zichtbaar is. Misschien loopt de dief dan wat gemakkelijker voorbij?

Misschien een optie om alle sloten in een andere kleur te spuiten??

Ik wacht de discussie verder af en vriendelijke groet :lol:

hans stalpers

Zie http://www.axa-basta.nl/cgi-bin/nl/Nieu ... i?number=1

"Bij AXA betreft het de oudere typenummers SL7, SL9 en 583 (zie afbeeldingen). Niet alle sloten van deze typen zijn eenvoudig te openen. Deze sloten zijn geproduceerd en verkocht in de periode 1998 - 2005. Ingeschat wordt dat er problemen zijn met een paar honderdduizend sloten. Een en ander is niet te traceren aan de hand van slot- en/of sleutelnummer.

De huidige generatie ringsloten, die wij vanaf 2005 leveren, de AXA Defender RL en de Solid zijn niet op deze nieuwe wijze te openen."

AXA schreef:"De huidige generatie ringsloten..."
Een aantal jaar geleden zijn wij op een vakantie of fietsbeurs (weet niet meer) geweest waar een fietsendief/ex-fietsendief/"ex-fietsendief" stond. Tot mijn verbazing waren weinig sloten bestand tegen deze man. Zo vaak had hij die 16 seconden niet nodig. En hoe lastiger de slotenfabrikant het had gemaakt, hoe leuker de uitdaging deze toch snel open te breken. Dan kocht hij gewoon zo'n ding om 'm uit elkaar te halen en te kijken hoe hij deze het beste kan openbreken.

- Wie kent niet de kabels waarmee je je tweewieler aan een boom of fietsenrek vastketend en daarna in je SL7 of SL9 vast zet. Met een goed geconstueerd en speciaal ervoor gemaakt hefboompje is die in 1 seconde los. En het mooie is dat het slot vaak zo verprutst werd dat deze ook meteen open was!
- Het beugelslot, redelijk stevig. De dikke staaf is niet door te krijgen met tang of zaag. Maar als deze handig vastzit in de fietsstandaard dan heb je aan de voorvork een leuke hefboom om het slot te vermoeren. Dat is namelijk de zwakste plek van het geheel.
- Gevlochten kabel. Waar we bij stonden knipte hij een gevlochten stalen kabel van 15mm door in ongeveer 15 seconden. Door met een goede moniertang op de juiste plek te knippen.

Kortom, zolang er een markt voor gestolen fietsen is (en die is in NL vrij groot geloof ik) zal denk ik de strijd tussen de verdediger (slotenmakers) en de aanvaller (fietsendieven) altijd in het voordeel van die laatste beslecht worden.
Zo denk ik ook dat sloten die het meest verkocht worden het gemakkelijkst te kraken zijn. Niet letterlijk, maar het vergroot de kans dat je een fiets kan kraken dus heeft het zin te onderzoeken hoe je zo'n slot snel kan open maken.

Dus voor mij dient een slot om de gelegenheidsdief tegen te gaan en om het stelen van de fiets naast die van mij aantrekkelijker te maken dan het stelen van die van mij.

Pathfinder_II schreef:Volgens mij is het zelfs niet toegestaan om gedurende de verzekering je slot van je fiets te verwijderen of te vervangen. Dan kun je namelijk bij diefstal ten alle tijden beide sleutels tonen.

De verzekering is gekoppeld aan het slotnummer en de sleutelnummers. De oplettende kijker heeft ook gehoord dat de man van AXA het had over een "Tweede Slot" met 50% korting .... anders zou hij aanzetten tot fraude.

Het slot van een collega was kapot terwijl de fiets nog 1.5 verzekering had. Maar volgens de fietsenmaker kon hij de verzekering niet omzetten (of kost dit te veel administratie) naar het nieuwe slotnummer. De enige oplossing was een nieuw slot en dan de opnieuw verzekering afsluiten. :evil:

Wouter Hagedoorn
Ik heb bij Unigarant geinformeerd en je mag het fietsslot vervangen als je dit maar meld en de nieuwe sleutelnummers doorggeeft dit is logisch ook want het slot kan ook gewoon stuk gaan.
Tevens heb ik Axa gebeld met het verzoek om het vaste slot te vervangen maar hier had de directie geen oren naar.
Mijn vermoeden is dat dit veel meer geld kost dan hun voorstel vanwege het feit dat de meeste mensen niet zo handig zijn om dit zelf uit te voeren waardoor er demontage plus montagekoste bijkomen maar dit wou die meneer niet bevestigen.