Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale fietsregenbroek? - Forum Wereldfietser

De ideale fietsregenbroek?

Als regenfietser heb ik maandenlang naar een goede regenbroek gezocht. Uiteindelijk heb ik een Bergans Anatomic LV gekocht. Bergans heeft van dat materiaal dat waterdicht is en ademend en ook nog eens stretcht, ongelooflijk maar waar. Wassen kan gewoon met waspoeder, parelen gaat hij weer na drogen in de droger.

Het is dan wel geen echte fietsregenbroek maar het ding bevalt me uitstekend. Het grote voordeel is dat ik er de hele dag in kan rijden, iets waar andere regenbroeken me niet toe uitnodigen omdat ze te veel kabaal maken, te flodderig zijn of te veel als een regenbroek uitzien. De Bergans maakt ook wel lawaai maar minder en ik heb er soms een polyester/katoenen afritsbroek onder en die vult zoveel op dat ik bijna niets meer hoor bij het fietsen.

De stof is op de blote huid goed te verdragen, anders dan bijvoorbeeld Goretex. Wel is het zo dat de ritsen aan de zijkant van de broek bij de knie bij het buigen stugge plooien vormen, die langzaam je vel weg gaan schrapen. Een postbode-elastiek onder de knie doet wonderen. Ik voorkom ermee dat de broek de hele tijd beweegt en daardoor maakt hij ook minder geluid en slijt hij minder. Het zitvlak is niet verstevigd :-(.

De ritsluitingen langs de benen zijn van zo'n waterdicht type. Ze schijnen na verloop van tijd lek te raken maar er zit nog een randje stof overheen waardoor een fietser waarschijnlijk niet zoveel last zal hebben van een lekkende rits. De ritsen zet ik wel eens open als de broek bij een klimmetje te broeierig wordt.

De maatvoering van Bergans is wonderlijk: ik heb een lange S, normaal heb ik een L. Overigens is de broek in een Lady uitvoering. Helaas heb ik geen zaak gevonden die een flinke zwik op voorraad had om uitvoerig te kunnen passen. De mijne heb ik gekocht bij Carl Denig. Overigens is er een Bergans broek die heel veel op de LV lijkt en 20 euro duurder is, weet even de naam niet.

Met deze broek hoef ik nooit meer te kiezen ik ik nou wel of niet een regenbroek aantrek, ik heb 'm gewoon de hele dag aan als daar maar de geringste aanleiding toe is, en die aanleiding kan ook koude zijn. Overigens voelt hij wat frisjes aan de bovenbenen tijdens een bui. Ik kan me dat niet herinneren van eerdere regenbroeken.

Hij heeft zakken aan de voorkant, wat erg handig is. De prijs van 200 euro had ik er voor over. Ideaal? Ik ga Bergans wel aanschrijven op een aantal details. Het ligt er aan hoe lang hij meegaat of hij zijn geld waar is.

Ik ben ook niet echt tevreden van de oplossingen die zich aanbiden om in de regen te fietsen.

Vest, jas, softshell, regenjack, noem maar op. Voor je bovenlichaam zijn er veel zeer goeie mogelijkheden.

Voor de benen te beschermen tegen wind en kou is het een beetje behelpen.

Ik was de laatste tijd aan het denken om een collant/thight te combineren met een overtrek goretex broek. Ik heb ook een Agu Kirin broek met meshvoering die samen met een thermische onderbroek kan dienst doen. Maar deze twee mogelijkheden zou ik niet willen indien er geen of weinig kans op regen is. En op een vakantie is het onaangenaam om veel mee te nemen dus dan is een regenbroek gewoon weer extra gewicht.

Skibroeken bieden meestal te weinig waterdichtheid, zodat je na felle regen toch nat wordt.

Ik ben benieuwd naar de voering die in die bergans broek zit en ook naar andere mogelijkheden van andere fietsers.

Tsja, wij fietsen met een gore-tex regenbroek van Gore Bike Wear. verstevigd zitvlak, doen het goed, nooit natte benen.

Reflecterende klitteband dingen bij de pijpen.

En zoveel kraken ze nou ook weer niet. Er is genoeg ruimte om de knietjes te buigen en om door te blijven fietsen. En mocht het echt koud is, helpt het ook nog eens tegen de kou.

Oke, over je blote benen is het geen pretje, je kunt dan bijv, ook een thermo-broek eronder dragen.

Geen enkel kledingstuk blijft zonder condens in een lange regendag, lijkt me, maar ik heb wel goede ervaringen met Patagonia: een volledige rits, kleeft niet aan niet bedekte been-delen, licht in gewicht (€ 115,- , maar ook gebruikt bij wandelen) Patagonia Shadow Pants


Moderated: lange link aangepast, om leesbaarheid van pagina op scherm 1024x768 te verbeteren

s0lar schreef:En op een vakantie is het onaangenaam om veel mee te nemen dus dan is een regenbroek gewoon weer extra gewicht.

Ik ben benieuwd naar de voering die in die bergans broek zit en ook naar andere mogelijkheden van andere fietsers.
Met de Bergans kun je inderdaad een avondje stappen zonder dat je voor gek loopt.

Hij heeft geen voering, je kunt van 0 tot meerdere laagjes ermee dragen.

zelf gebruik ik de Rainlegs,werk voor mij fantastisch,licht efficient en goedkoop,hier de link http://www.fietspunt.nl/shop/listarts.p ... MAodrCFMpg

Hi,

zelf heb ik verschillende opties die ik naargelang de situatie toepas.

De oudste broek die ik heb is een TNF broek met doorlopende rits met een coating (werkt al weer jaren goed) die ik vaak in de winter draag tijdens het wandelen of fietsen. Het grote voordeel is de doorlopende rits, nadeel is het gewicht.

Rainlegs heb ik eens geprobeerd, meer dan 15 min houd ik het niet droog, voor mij geen alternatief.

Ook bezit ik een standaard ademende broek van agu, lekker licht in gewicht en ademd wel ok, das voor zomers mee op vakantie of voor in de rugzak.

Ook heb ik een winterbroek van haglofs die op de juiste plaatsen een stuk stof heeft zitten van WWA materiaal waardoor ik prima droog blijf met evt. een paar gamaschen voor de onderbenen.

De TNF broek is nu denk ik wel weer een jaartje of 9 oud, dus das best te doen. Als ik deze zou moeten vervangen word het een eVent materiaal broek.

Bas
B@se schreef:Hi,

Ook bezit ik een standaard ademende broek van agu, lekker licht in gewicht en ademd wel ok, das voor zomers mee op vakantie of voor in de rugzak.

Bas
Bedoel je hier de Subito Air broek? Met Poray 5000?

Hoe bevalt die? Ik zit ernaar te kijken om aan te schaffen. In de herfstvakantie heb ik een dag in mijn niet-ademende gefietst en dat was geen succes.
Ademt deze genoeg om toch de tropische buien buiten buiten te houden en de tropische buien binnen te vermijden?

Ademende materialen ademen steeds slechter naarmate het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur kleiner wordt. In de tropen ademt zelfs het beste materiaal niet. Ik weet niet of dat goed of slecht nieuws voor je is... :wink:
HansvanderVeeke schreef:Bedoel je hier de Subito Air broek? Met Poray 5000?

Hoe bevalt die? Ik zit ernaar te kijken om aan te schaffen. In de herfstvakantie heb ik een dag in mijn niet-ademende gefietst en dat was geen succes.
Ademt deze genoeg om toch de tropische buien buiten buiten te houden en de tropische buien binnen te vermijden?
Heb eventjes zitten zoeken maar weet het zo 123 nyet.

is in iedersgeval poray 5000 gecoat en heeft een ripstop buitenstofje, beetje "stone" kleurtje.

Moet eerlijk zeggen dat zowel het gewicht als de evaporatie van de broek mij behoorlijk meevielen, gaat dus in de zomermaanden mee op vakantie.

Hoop dat je zo meer weet.

Bas

De ideale fietsregenbroek?
Blote benen!


Ben

Bent schreef:
De ideale fietsregenbroek?
Blote benen!Ben
Da's waar ook :idea: Waarom heb ik daar nou niet eerder aan gedacht :?:

Afbeelding
vincent schol schreef:Ik vraag me af of er sinds 2008, toen deze discussie werd opgestart, nieuwe modellen/merken regenbroeken bij zijn gekomen. Mijn Vaude regenbroek, gemaakt van ceplex, begint inmiddels te lekken. Nu zag ik een lichtgewicht goretex broek van Berghaus maar dat is meer een broek om mee te wandelen vermoed ik. Er zijn vast ademende regenbroeken met slijtvaste stukken, die geschikter zijn voor het fietsen. Wie kent die en waar kun je die kopen?
Mijn bericht van gisteren had ik eigenlijk hier moeten plaatsen. Zie ook deze discussie.
Peter M schreef:
Matthie9000 schreef:Zijn rainlegs eigenlijk wat of biedt dat onvoldoende bescherming
Ik heb ze nu 4 jaar. Eerst de korte getoonde versie. Maar dan worden op den duur je onderbenen nat, en loopt het water je schoenen in :( .
Ik loste dat op met gamaschen. Op zich een goede oplossing, ook met uren in zware regen.

Sinds 2 jaar heb ik de langere versie (Rainmates). Gaat over de hele voorkant van je benen met een flap over de schoen. Het enige wat er aan mankeert is dat die schoenflap scheef kan gaan zitten. Maar zo nu en dan een rukje er aan geven is afdoende. Het geheel werkt prima, en ik zou niet anders meer willen.
De achterkant van je onderbenen worden wel iets nat, maar niet noemenswaard.

Peter
Rainlegs heb ik ook gebruikt maar daarmee wordt de achter- en onderkant van mijn benen na verloop van tijd evengoed drijfnat. De Rainmates zouden dat probleem dus niet hebben. Misschien toch eens proberen.
vincent schol schreef:De Rainmates zouden dat probleem dus niet hebben. Misschien toch eens proberen.
Vorig jaar op de beurs Rainmates gekocht. Tijdens mijn vakantie afgelopen Juli in Noorwegen heb ik ze maar 1 dag gedragen. En echt niet omdat het zo weinig regende.
Bij het op- en afstappen en andere bewegingen gingen veelvuldig de drukkers los. Dat kon ik wel voorkomen door de Rainmates veel minder strak om mijn benen te doen, maar dan ging ook de effectifiteit met sprongen achteruit.

Gerd
Ik ben erg tevreden met deze broek: Vaude Prime event. Niet te wijde pijpen, geen ritsen, geen vervelende dingen op de rug, wel versterkte kont. Met de klittenbandflappen kunnen de pijpen goed om je benen gesnoerd worden. Ademt erg goed en is nogal licht: de mijne was na verwijdering van wasmerkjes etc iets van 220 gram (M). Het foudraal is tegenwoordig m'n toilettas :-)

Overigens heb ik hem minder vaak aan sinds de aanschaf van een winterbroek van Assos. Met alleen lichte miezer of korte buitjes heb je dan geen regenbroek nodig. Toen ik hem had gekocht, schrok ik nogal van de prijs. Maar na de eerste week in Noord-Scandinavië ging ik daar heel anders over denken.

Grtjs, Walter
Ik zeil toevallig ook, en dus heb ik ooit eens een licht zeilpak uit de kast getrokken voor woon-werk verkeer. Ik draag eigenlijk nooit meer iets anders...
Dus als je toevallig een licht zeilpak hebt (zo'n offshore-pak werkt niet natuurlijk), probeer dat dan eens op de fiets...