Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsmaat gezocht: Griekenland en Turkije in de lente - Forum Wereldfietser

fietsmaat gezocht: Griekenland en Turkije in de lente

Ik ben van plan in april en mei as. door Macedonië, Noord Griekenland en dwars door Turkije te fietsen, richting Iran, niet via de kortste, wel via de mooiste weg. Als ''t goed bevalt misschien nog een paar weekjes erbij tot in Iran.
Iemand zin om (een deel) mee te fietsen? Ik ben 26 en hou van de natuur en wildcamperen, niks van tevoren reserveren en genieten van elke dag.
Groetjes Teun

Hoi Teun,

Lijkt me een mooie route die je gaat doen! Ben zelf ook op zoek naar een reisgenoot voor de periode van half mei tot half juni. Heb nog niet veel ervaring (vorig jaar voor het eerst vier weken gefietst in Thailand en Laos) maar ben wel 'besmet' met het fietsvirus! Ik weet alleen niet of wildkamperen iets voor mij is...

Groetjes Charlotte

Ik zou in Macedonie wel een beetje oppassen met wildkamperen, niet op je bang te maken maar ik heb hier 5 weken gezeten i.v.m. een geologie project en het nodige gehoord/meegemaakt. In de Pindos bergen en boven Kozani, ze hebben hier veel problemen met Albanezen die illegaal de grens over komen, niet alleen om te werken maar ook om te plunderen/stelen. Ik wil ze niet over een kam scheren maar twee keer politiegecontrole meegemaakt op bergweggetjes waar ze mijn auto met pistool in de aanslag tot stoppen hebben gebracht . Ik werd o.a. gewaarschuwd voor Albanezen met kalasnikovs (hoe je het ook schrijft) in macedonie, en heb de wildste verhalen over dit volk gehoord (natuurlijk van de Griekse zijde was dit ook iets gekleurde informatie). In elk geval... de wilde hond komt eerst, daarna ontmoet je zijn al dan niet vriendelijke baasje :) Het leek wel of overal waar ik mijn auto parkeerde verwilderde Albanezen uit de bosjes opdoken. Hoe dan ook het is een van de mooiste gebieden in heel Griekenland qua natuur en landschap. Vooral de Katara pas is erg mooi! Ik zou hier ook heel graag terug willen met de fiets maar qua fietsen ben ik helaas nog een beginner.

Omdat ik hier ook wilde wildkamperen heb ik wat informatie ingewonnen, in Griekenland is het wildkamperen officieel niet toegestaan (maarja de hierboven genoemden verblijven zelf ook in de bossen van macedonie....). Je hebt in de Pindos bergen wel nog beren maar die blijven ver uit de buurt van mensen, dus dat is een zorg minder :) Ergens boven Ptolemaida zit een berencentrum, leuk en informatief, tegen de exploitatie van "dancing bears" wat natuurlijk erg triest is.

Straf, koekeloe... van wanneer dateert dat ?
Toen ik in '93 door de Pindos fietste, wilden we op zeker moment in Molyvdoskepastos (ik vergeet die naam nooit :P ) wild kamperen... je moet weten dat dat dorpje op de grens met Albanië ligt, maar er is geen overgang, 't is echt het einde van de wereld. Terwijl we nog in de kafeneio rondhingen met een ouzo in ons hand kwam een patrouille van het leger binnen (ze hadden ons onderweg gespot jaja)... ze vroegen of we al wisten waar we gingen slapen... euhm :oops: ... we moesten niks zeggen, die gasten zagen het zo wel en lachen dat ze deden :lol: .... ze waren wel zo vriendelijk om ons te begeleiden in de stikkedonker (geen electriciteit in het dorp) naar het dorpschooltje.
Arvaniti, prosochi ! (oppassen voor de Albanezen !).

Een paar dagen later, op de grensweg naar de Prespameren, zien wij ineens op amper 200m afstand, een stuk of 5 jonge mannen met amper een bagagetas de weg overlopen... van een Albanees bos een Grieks bos in.... wij staan in twijfel, durven niet meer verder rijden want dat baantje was zo verlaten :? .... na 10 minuten zenuwen horen we ineens een auto achter ons aankomen... legerpatrouille :D ... saved !

..

Dank voor jullie berichten! Nav deze info zal ik zelf ook maar een kalashnikov meenemen ;-) of niet...
www.cyclingdutchgirl.waarbenjij.nu had overigens hele goede ervaringen met Albanië en Macedonië. Gelukkig maar.
Mensen die toevallig ook onderweg zijn naar Iran nodig ik nog steeds uit om een stukje mee te fietsen.
Op www.verdomme.waarbenjij.nu ga ik bijhouden hoe het gaat en wat m'n planning is.

@ Charlotte: tussen half mei en half juni ben ik denk ik tussen Malatya, Turkije, en Tabriz, Iran. In Oost Turkije ga ik wel vaak in hotels slapen omdat bijna alle fietsers die er gefietst hebben aanraden dat te doen. Dus...