Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatborden - Forum Wereldfietser

Spatborden

Tot nu toe heb ik altijd zonder spatborden gefiets (voor fietsvakantie een omgebouwde hybride) maar afgelopen voorjaar heb ik een week lang in de regen gefietst en zat alles onder de bagger en dat wil ik niet meer. Mijn vriendin heeft wel een fiets met spatborden en ik zag het verschil.

Nu heb ik een aantal spatborden gezien en de meesten zijn erg lelijk. Natuurlijk een kwestie van smaak maar toch. Waar moeten de spatborden aan voldoen?

- makkelijk te monteren/demonteren
- prijs < €50,00
- 28" banden (schwalbe marathon plus)

Nu heb ik bij bike4travel deze spatborden gezien. Ze ogen niet erg stevig maar dit is wel het type spatbord wat ik zoek.

Heeft iemand suggesties?

Kijk anders eens hier staan een aantal mooie modellen tussen.

Bas
mazzeltovv schreef:Tot nu toe heb ik altijd zonder spatborden gefiets (voor fietsvakantie een omgebouwde hybride) maar afgelopen voorjaar heb ik een week lang in de regen gefietst en zat alles onder de bagger en dat wil ik niet meer. Mijn vriendin heeft wel een fiets met spatborden en ik zag het verschil.

Nu heb ik een aantal spatborden gezien en de meesten zijn erg lelijk. Natuurlijk een kwestie van smaak maar toch. Waar moeten de spatborden aan voldoen?

- makkelijk te monteren/demonteren
- prijs < €50,00
- 28" banden (schwalbe marathon plus)

Nu heb ik bij bike4travel deze spatborden gezien. Ze ogen niet erg stevig maar dit is wel het type spatbord wat ik zoek.

Heeft iemand suggesties?
gewone spatborden zitten maar met 2 x 3 boutjes vast, is op een hybride met cantinokken ook niet veel demontagewerk. 1e keer monteren is wel meer werk, maar dan zit het ook echt

Belangrijk is dat je bij het monteren een Dremel bij de hand hebt. Daarmee kun je de spatbordstangetjes erg makkelijk en snel inkorten. Ook eventueel ander aanpaswerk is dan goed te doen. Bijvoorbeeld het bijwerken van de ophangbeugel voor het voorspatbord. Dat scheelt al snel een halve centimeter meer ruimte voor je voorband. Heb je een racerem voor dan is het handig om de bovenkant van die beugel af te snijden. Dan hoef je voor het demonteren alleen de rem een klein beetje los te halen en niet compleet te demonteren. Bij cantilever remmen is dit minder een probleem.

Ivo Miesen schreef:Belangrijk is dat je bij het monteren een Dremel bij de hand hebt.
Ik heb wel een haakse slijper met diamantschijf :P moet ook lukken.
Bedankt voor de info, dit moet lukken!

Ivo Miesen schreef:Belangrijk is dat je bij het monteren een Dremel bij de hand hebt. Daarmee kun je de spatbordstangetjes erg makkelijk en snel inkorten. Ook eventueel ander aanpaswerk is dan goed te doen. Bijvoorbeeld het bijwerken van de ophangbeugel voor het voorspatbord. Dat scheelt al snel een halve centimeter meer ruimte voor je voorband. Heb je een racerem voor dan is het handig om de bovenkant van die beugel af te snijden. Dan hoef je voor het demonteren alleen de rem een klein beetje los te halen en niet compleet te demonteren. Bij cantilever remmen is dit minder een probleem.
Mijn methode is de bijgeleverde plastic dopjes voor de stangeinden preventief te ruimen, en de einden zo ver af te korten dat ze niet meer uitsteken. De dopjes vallen er op termijn toch af, en dan haal je je benen open aan de langere stang
mazzeltovv schreef:- makkelijk te monteren/demonteren
- prijs < €50,00
- 28" banden (schwalbe marathon plus)
Deze http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen ... sgroot.jpg waren 20 euro bij Halfords en passen tot banden 622-42 denk ik. Nadeel is dat het ijzerwerk niet van RVS is, want dat is op termijn echt beter. Het achterlicht hoorde er niet bij. Heel gemakkelijk de/monteren is het niet.
Leon

SKS heeft een uitgebreide collectie spatborden voor verschillende breedtes en diameter wielen. Te koop of te bestellen bij de betere fietshandel. Om opspattende modder en water te voorkomen en zodoende ook je voorblad en voeten beter droog te houden ideaal . Ik zou niet meer zonder kunnen. Nadeeel van spatborden is de kwetsbaarheid tijdens vervoer b.v. in het vliegtuig. Verder zijn deze spatborden mechanisch niet erg sterk. Ik heb al verschillende voorspatboren gekraakt door takjes en andere rommel die tussen de spaken kwamen en vastliepen tegen de bevestigingsstangetjes.

Ronald