Additionally, paste this code immediately after the opening tag: houder brandstoffles - Forum Wereldfietser

houder brandstoffles

Op mij nieuwe Vittorio heb ik onder het frame 2 nokjes laten aanbrengen voor het vervoer van een brandstoffles (MSR 1l). Ooit heb ik een speciale houder gezien voor het vervoer ervan op de fiets. Kan iemand mij zeggen waar ik hem kan vinden in Belgie of Nederland?

ik heb een gewone flessenhouder een beetje opengebogen (in de breedte) en aan de lus een elastiek gehangen.
ik heb wel een primus fles maar bij jou zou dat toch ook moeten lukken.

succes

Heb zelf een bidonhouder voor aluminium bidons, neem aan dat je die bedoeld.
Afbeelding
Met wat gel er in zodat hij niet gaat klapperen en er niet uit wiebelt, deze is van Elite. Ong EUR10 bij de fietsenboer.

Onze brandstoffles heeft dezelfde diameter als een standaard aluminium bidon. Bij de brandstofflessen die standaard bij de brander geleverd worden is dat geloof ik meestal zo.
Weet niet of er houders zijn specifiek voor brandstofflessen. Wat zou d'r anders aan moeten zijn?

Je moet natuurlijk een beetje oppassen: als je fles aan de onderkant van de onderbuis hangt kunnen er ongelukken gebeuren. De gebruikelijke metalen bidonhouders hebben wat moeite met helemaal cilinder vormige flessen (bidons lopen wat toe naar onderen). Zelf gebruik ik msr 0.7 liter flessen, en die passen heel goed (stevig) in een zwarte plastic houder van Profile (het amerikaanse merk, niet de Nederlandse fietsenwinkelketen). Sigg heeft ook houders gehad voor hun 1 liter flessen, en de houder op de bike4travel site ziet er verdacht veel uit als een van de houders die ze vroeger voor dit doel onder eigen merk verkochten. Gewoon uitproberen is het devies. Wat ik wel jammer vind is dat die plestik houders zou lelijk zijn. Vergeleken met de schoonheden van Nitto is dit om te huilen.
Willem

Willem Jongman schreef:Wat ik wel jammer vind is dat die plestik houders zou lelijk zijn.
Mee eens, gelukkig zitten ze onder op de buis.
Elite heeft ook de PATAO 74mm. Heeft verdacht hetzelfde ontwerp, staat alleen niet bij dat ze voor alu zijn. Misschien gewoon even proberen.
De patao is van aluminimum, en in zwart, alu of goud (brrr) te krijgen.
Ook van plastic in carbon look,
En als je zin hebt om een vermogen uit te geven aan een bidonhouder dan is hij er ook van duur plastic, namelijk echt carbon.

Mijn MSR fles van 0,7 liter past ook net in een normale bidonhouder, gewoon even passen in de winkel

Ronald

heb voorlopig een oplossing gevonden: een verstelbare bidonhouder van Topeak een beetje aangepast(ong €7,00 en verkrijgbaar bij as adventure). gat bijgeboord zodat de houder zo'n 6,5 cm lager zit; zo kan de literfles erin en is er ruim plaats tussen bovenste van de fles èn spatbord voorwiel. ik test het zaakje nu met gevulde fles(water...) om te zien of het stabiel is. ik hoop dat het zal voldoen met een extra (velcro)bandje.

Zo heb ik vorige zomer 3 weken rondgereden, bij mij hing de bidonhouder dan wel aan de bovenste buis, de fles is blijven zitten en ik had idd ook een lintje met velcro, en dat zat goed, achteaf gezien, had ik de metalen houder kunnen tapen zodat de lak van de fles niet beschadigd zou zijn, maar het ging met een literfles, maar bij verstelling waarschijnlijk ook met een kleinere.

Hoi!

Ik had een plastik houder en die is na 4000km overleden door al het gehobbel in Tajikistan. Dus neem er eentje van staal/aluminium. Ik heb een gewone stale 1liter houder gekocht en deze een beetje verbogen en het werkt fantastisch.

Wat je ook koopt, koop er eentje van staal/aluminium.

Fiets de wereld (met stalen bidonhouders)
Whisky

Je kunt er ook een riempje omheen doen. Voor ruw gebruik lijkt me dat geen slecht plan.
Wim

whisky schreef:Dus neem er eentje van staal/aluminium.
aluminium op aluminium/aluminium op staal slijt wel geweldig, dus let wel even op dat er wat tussen zit waar de fles de houder raakt. Als je 'n beetje water morst is dat niet zo erg, maar brandstof druppelen lijkt me niet zo lekker.

Mijn elite is nog goed, maar ook (zelfs) nog geen 4000km, vindt het niet zo vreemd dat er niks aan te zien is en dat is volgens mij na 10.000km niet anders. Voor aluminium bidons vindt ik kunststof houders wel de galantste oplossing.

Ok.

Aangezien dat iedereen in mijn omgeving zegt:
"Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden" toch maar even de vraag stellen:

Waarom gooi je je brandstoffles in een houder op je fiets?
Het enige nut wat ik er van in kan zien is dat je fietstassen niet vies worden en dat het in de fik vliegen hiervan beperkt wordt..

Of zit ik er erg naast... :roll:

Mocht ik zaterdag nog geen antwoord hebben, dan vraag ik het zondag in de RAI wel :wink:

Friso schreef:Waarom gooi je je brandstoffles in een houder op je fiets?
Het enige nut wat ik er van in kan zien is dat je fietstassen niet vies worden en dat het in de fik vliegen hiervan beperkt wordt.
- ruimte
- gemak, vindt het persoonlijk wel handig dat hij daar zit. Je hoeft hem niet af te vegen als je wat gemorst hebt, niet aan te denken met inpakken etc.
- waar gebruik je de ruimte anders voor? Ik heb hem aan de onderstang hangen. Daar kan ik fietsend niet gemakkelijk bij, en als de andere twee bidons niet voldoende zijn voor drinken dan doe ik dat in een drinkzak omdat die (0,75) liter extra daar dan toch niet voldoende zal zijn.

Geef toe dat de laatste weinig steekhoudend is.

hey,

snelle reactie = ok :D
bedankt voor de informatie.

Ik heb afgelopen zondag zelf mijn fiets eens even een goede onderhoudsbeurt gegeven en kwam er dus ook achter dat er onderaan mijn worldtraveller nog 2 openingen zitten waar ik eventueel ook nog een houder in kan doen :lol:

Waarschijnlijk zal ik m'n fiets in de toekomst dus nog even op gaan 'pimpen'.

groeten,

Waarom in bidonhouder? Om benzine stank in je tas te voorkomen.

Ronald

Zelf hou ik er niet van om de brandstoffles op de fiets te bevestigen.
De pomp laat ik er altijd in, en dit vind ik te kwetsbaar op de fiets.
Bovendien is het iets wat kan "verdwijnen" als er veel handjes aan je fiets zitten.

Tegenwoordig gebruik ik zo'n ortlieb aanklik tasje die je aan de achterkant van de achtertas bevestig.
Hier past net een 0,7 fles in van MSR.
- benzine stank niet in je tas
- geen gevaar voor je pomp, en deze blijft schoon.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Tegenwoordig gebruik ik zo'n ortlieb aanklik tasje die je aan de achterkant van de achtertas bevestig.
Zijn aankliktasjes niet ook afkliktasjes? :wink:
Nog een argument voor beneden: een betere gewichtsverdeling. Een volle brandstoffles is een van de massievere spullen die je bij je hebt. Hij past precies op de meest stabiele plek van je fiets. De plek van Marco is de meest ongunstige wat dat betreft.
Leon

Ik heb met het oog op de toekomst (gebruikte tot nu toe alleen gasbranders), aan de onderkant v/d onderste stang een Zefal Spring http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1221 gehangen, deze is flexibel in diameter en ik heb gewoon 2 touwtjes tussen de 2 bogen geknoopt zodat hij niet verder kan uitrekken dan nodig is en dus ook redelijk strak zit.

Alhoewel ik idd niet weet wat 4000 km hobbelen doet met deze oplossing, 1000 km (80% asfalt) ging goed met een 750ml bidon.