Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets aanschaffen voor woonwerk en fiets reizen - Forum Wereldfietser

fiets aanschaffen voor woonwerk en fiets reizen

hallo

ik ben van plan een fiets te kopen om in de eerste plaats gebruik te maken voor woon werk verplaatsing. de afstand die ik moet maken is om en bij de 24 km heen en 24 terug.

maar hiernaast wil ik deze fiets ook gebruiken om fiets vakanties te maken, voornamelijk in europa. met een tentje en alles erbij.

zelf ben ik wonende in antwerpen en zou een fiets willen kopen waarvoor een goede dienst na verkoop is.

welk merk is hiervoor interesant en waar moet ik op letten bij de aanschaf?

ik zou zeggen koop een 28 inch met een lx of xt groep afhangkeijk van het budget.

goede merken zijn er genoeg en je moet natuurlijk bepalen op je op maat wilt of niet.

maat:

vlerick, snel, vittorio, van herwerden etc..

afbouw met standaardframe:

koga, santos, fahradmanufaktur, Thorn, vortrieb, er zij er veel.

ik zou hier op het forum wat rondneuzen er is al veel over gesproken.

groetjes, Thomas

ThomasR schreef:ik zou zeggen koop een 28 inch met een lx of xt groep afhangkeijk van het budget.
Zou een Rohloff niet logischer zijn, mits het budget dat toe laat?

ik koop zelf net een rohloff fiest, maar ben van mening dat je dit niet echt nodig hebt indien je geen verre reizen gaat maken. natuurlijk als het in het budget past zeker doen!

hallo

ben effe snel op het internet geweest om eens te kijken of er verdelers zijn van die rohloff fietsen. ben steeds terechtgekomen op voornamelijk beschrijvingen van de speedhub en de ketting. zijn er verdelers van fietsen die ik online kan raadplegen of kan iemand mij een verdeler van rohloff fietsen geven

dank u in ieder geval

btw wat kost een rohloff fiets?

Wil je niet ontmoedigen hoor. :roll: Echter weet wel waar je aan begint. Als je 18 km per uur fietst is 24 km wel 1 uur en 20 minuten fietsen. Met wat oponthoud in het verkeer ben je al snel anderhalf uur onderweg. Ik heb het zelf geprobeert van Eemnes naar Almere ongeveer de zelfde afstand uitsluitend over goed onderhouden fietspaden en de route is voor tweederde zeer beschut (windluw). Ik ben er mee opgehouden omdat ik het zelf te zwaar vond. Het is nog niet eens zozeer de afstand als wel dat je op tijd op je werk moet zijn. Weer of geen weer. Met windkracht 6 tegen haal ik nog wel 12 km per uur. Dat is dan 2 uur trappen en gelukkig heb ik flexibele werktijden. In Nederland gaat de belastingdienst er bijvoorbeeld vanuit dat tot 15 km fietsen naar je werk reëel is.

Uiteraard zijn er genoeg mensen die het wel doen. Zelf heb ik diepe bewondering voor deze mensen. :!:

ik weet dat de koga signature dat heeft, verder santos denk ik, Thorn zeker, ik ken ze niet allemaal dus wie vult mij aan?

maar ben je op zoek naar een maatfiets of niet? ik zou dat eerst beslissen en dan wat specifieker zoeken.
Ikzelf sta op het punt een vittorio frame te kopen en zelf af te bouwen, dat maakt het goedkoper.

maatbouwers kunnen vrijwel altijd een frame voor rohloff maken en dit inbouwen (alleen van herwerden en vlerick deden dit niet).

voor een maatfiets met rohloff moet je denken achteraan in de 2000 een niet-maatfiets vooraan.

succes

Hallo, ik rij nu zelf al enkele jaren een 50km per dag aan woon/werk verkeer. En wat heel belangrijk is, is dat men een fiets koopt naargelang de weg die men dagelijks neemt.
Is er veel verkeer, is het heuvelachtig, zijn er fietspaden, is de weg verlicht..............
Kies dus de juiste fiets, want: 200 werkdagen/jaar x50km= 10.000km per jaar, en men zit dagelijks een +/- 2hr20 op de fiets.
Mijn keuze was: een fiets met 28" wiellen, naafverlichting, een deore groep en bagagedrager.
En, een ketting en tandwiellen gaan bij mij 10.000km mee.

Ik doe dagelijks 12 km omdat er rond 03:00 - 04:00 geen openbaar vervoer rijdt. Huiswaarts zet ik de fiets gratis in de trein. (Ik ben conducteur). Omdat ik geen zwaar fysiek werk doe valt dat, gezien mijn leeftijd (49), nog mee. Helaas moet ik vaak tegen de wind in stampen. Twee lange bruggen onderweg werken ook niet altijd mee.

Mijn auto gebruik ik uitzonderlijk (boodschappen die niet met de fiets kunnen). De vaste kosten voor die auto (belasting, verzekering, onderhoud.) zijn eigenlijk weggesmeten geld. Voor dat bedrag zou ik om het jaar een Rohloff naaf kunnen kopen. Zelfs een dure fiets is dus eigenlijk spotgoedkoop. Wees niet te zuinig als je in een fiets investeert. Je slijt er vele uren op, dus wat comfort mag.

Ik mag 28 kilometer (enkele reis) afleggen naar mijn werk. Met de auto zijn dit 30 kilometers. Ik heb dat vorig jaar twee keer op de fiets gedaan en ben er daarna mee gestopt. Ik had te weinig conditie voor zulke lange tochten, waardoor de leut er al snel af was. Ik heb die afstand in ongeveer anderhalf uur afgelegd. Je bent wel erg afhankelijk van hoe de wind staat hoe lang dit duurt. Daarnaast zit op mijn traject ook nog een pont en als die net weg is als ik aan kom fietsen dan kost dat ook nog enkele minuten.

Inmiddels ben ik bezig conditie op te bouwen om het dit voorjaar nog eens te proberen en dan wil ik graag één keer per week naar mijn werk fietsen.

Groeten,

Guus

Kawaki,

Google eens op 'Rohloff' in het Nederlands en op de eerste en tweede plaats vind je een Nederlandse link met heel veel Rohloff-informatie. :lol:

Als je veel kilometers maakt, en ook in slecht weer, dan is een naafversnelling de moeite waard vanwege het mindere onderhoud. Moet je veel klimmen en wil je er ook mee op vakantie, dan is de enige geschikte naafversnelling een Rohloff naaf. Maar dat is wel duur.
Als je een keer in de week op de fiets 50 km naar het werk gaat, en verder wat vakantiekilometers maakt, dan is een derailleur fiets goed genoeg.
Wel zou ik kiezen voor een goede naafdynamo (Schmidt is het beste, de dure Shimano naafdynamo is ook wel goed).
Verder zijn er nog een paar belangrijke keuzes te maken. Een stalen frame is meestal iets zwaarder, maar velen vinden het iets lekkerder rijden (niet zo hard). Voor woon werk verkeer is een fiets met 28 inch banden prima. Als je op vakantie behalve over asfalt ook over onverharde paden wilt rijden, dan valt een fiets met bredere 26 inch banden te overwegen. Als je erg klein bent, dan is een fiets met kleinere wielen sowieso aan te bevelen.
Als je vooral snel wilt kunnen rijden en langere afstanden, dan is een racestuur op zadelhoogte lekkerder (je vangt minder wind), en comfortabeler doordat je meerdere handposities kunt kiezen. In druk stadsverkeer is het minder prettig erg ver voorover te zitten.
Als je een afwijkend postuur hebt, dan kun je een maatfiets overwegen. Dat zit dan al snel lekkerder.
Avaghon Series biedt in confectie een goede prijs kwaliteits verhouding. Vlerick bij jullie in Belgie is een bekende maatbouwer.
Willem

Ik zou een goed regenpak kopen.

kawaki123 schreef:btw wat kost een rohloff fiets?
Tussen € 1600 en € 3500 (of nog veel meer).

Ben

Bent schreef:
kawaki123 schreef:btw wat kost een rohloff fiets?
Tussen € 1600 en € 3500 (of nog veel meer).

Ben
http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... d25be26a53 als je hier op tikt krijg je een indicatie wat het zo allemaal gaat kosten zon naaf en het onderhoud hiervan.
Ben je in het bezit van een paar rechterhanden dan is een derieursysteem net zo goed en veel goedkoper, mijn teller staat al dik boven de 26000 met alleen twee casstte's en vier kettingen en binnen en buiten derieurkabels als onkosten en aan arbeidsloon ben ik niets kwijt

zwartekees schreef:
Bent schreef:
kawaki123 schreef:btw wat kost een rohloff fiets?
Tussen € 1600 en € 3500 (of nog veel meer).

Ben
http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... d25be26a53 als je hier op tikt krijg je een indicatie wat het zo allemaal gaat kosten zon naaf en het onderhoud hiervan.
Ben je in het bezit van een paar rechterhanden dan is een derieursysteem net zo goed en veel goedkoper, mijn teller staat al dik boven de 26000 met alleen twee casstte's en vier kettingen en binnen en buiten derieurkabels als onkosten en aan arbeidsloon ben ik niets kwijt
Je koopt geen Rohloff omdat het lichtgewicht of goedkoop is. Je koopt schakelcomfort, en betrouwbaarheid met geen uitstekende delen.

m-gineering schreef:Je koopt geen Rohloff omdat het lichtgewicht of goedkoop is. Je koopt schakelcomfort, en betrouwbaarheid met geen uitstekende delen.
Of koop een single speed: van schakelen merk je helemaal niets, er zijn nog minder uitstekende delen, zelfs geen kabels, het weegt niets, het onderhoud is verwaarloosbaar. Je hebt ook altijd de ideale kettinglijn. En goedkoop, niet te geloven! :lol:

Ik rij ook 46km woon werkverkeer 3 a 4 dagen in de week. Een snelheid van 18km/h is wel erg laag. Als je een beetje conditie hebt en dat krijg je vanzelf, is een snelheid van zo,n 25km/h meestal wel haalbaar. Als het wat harder waait wordt dat 20km/h en met de wind mee 30km/h. Ik doe over deze afstand meestal 50 a 70 minuten, afhankelijk van de wind.
Mijn fiets is een randonneur van Vittorio. Een snelle vakantiefiets dus waarop je met tegenwind lekker diep kunt zitten. Het onderhoud van ketting en derailleur valt wel mee. Iedere maand haal ik de ketting eraf (snelsluiting) en monteer een schone ingevette ketting. De derailleur en cassette maak ik eens in de paar maanden schoon. Wat wel erg slecht is voor je fiets is de pekel. Spuit regelmatig met schoon water die troep eraf. Waar ik ook veel plezier van heb is een grote spatlap aan mijn voorspatbord, die houd veel rommel tegen.

Ronald

Voor het snellere woon-werkverkeer zul je moeten kijken richting een randonneuse/audaxfiets. Een feits die o.a. door Parijs-Brest gangers gebruikt wordt. Helaas zijn er geen fabrikanten meer die zo'n type fiets in de lage landen verkopen. :(. Je bet dus aangewezen op import uit bijv. Engeland of op zelf je fiets samenstellen. Van franse makelij is er ook nog het een en ander te koop maar het probleem is dat bij Franse fabrikanten de naafdynamo nog niet zo erg doorgedrongen is (met uitzondering van Berthoud en Randocycles).
Met zo'n fiets kun je ook vakanties rijden zo lang je niet echt alles mee wilt nemen.
Qua frame zou ik Bob Jackson willen aanraden, en dan vooral het model End-to-End. Zo'n frame heb je voor omstreeks 700 Euro (inclusief verzending) in handen. Je plaatselijke wielerspecialist kan 'm dan voor je opbouwen indien je dat zelf niet kunt. Reken op een totaal plaatje van 2000-2500 Euro.
Een goedkoop alternatief is het kopen van een ouder model stalen racefiets en die ombouwen tot woon-werk fiets. Deze fietsen zijn vaak in goede kwaliteit voor rond de 200 Euro te koop. met de techniek van 20 jaar terug kun je in de omgeving van Antwerpen prima aan woon-werkverkeer doen. Je kunt de fiets dan evt. ombouwen met naafdynamoverlichting of er een potente accuset opzetten. Daarnaast zou je dan een specifieke vakantiefiets kunnen aanschaffen.
Ik kocht op 28 augustus 2003 een Giant FCR, hij was dé Fiets van het Jaar 2002. Gebruik zowel voor woon-werk verkeer als tijdens fietsvakanties. Tot op heden ben ik zeer tevreden 8) 8) 8) , een heerlijke fiets! Echt verleidelijk om nog een fietsvakantie te organiseren! Hij kostte 749 euro, geregeld via het Fiets-privé Project van mijn werk. Ik weet niet of die nog verkrijgbaar is. Kijk eens op http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/
Natuurlijk een aantal wijzigingen aangebracht. Te brede T-stuur van 60 cm aan beide uiteinden 5 cm afgezaagd (later raasde een vrachtwagen op 3 cm naast mijn stuur langs, anders had ik dit niet kunnen navertellen!); Brooks-zadel, verlichting, stevige bagagedrager, fietscomputertje, tweede bidonhouder, spatborden en klikhouder voor AGU-stuurtas gemonteerd; zwaardere spaken zelf ingezet. Toeclips d'r uit en vervangen door gewone pedalen. Gewicht 12 kg, 21 versnellingen met shifters. Kleuren: voor goud en achter zwart. Achterspatbord vanaf bagagedrager wit geverfd.
Hier een foto van mijn fiets, genomen in Florence, Italië: http://www.mijnalbum.nl/Album=QXVTE6FY